Loading...
dk

Opladning i Norge | Tesla Forum

LB
LB Jul 7 '15

Jeg er som helt ny Tesla-ejer blevet lidt forvirret over mulighederne for opladning i Norge. Tesla siger, at man skal have et nyt KABEL (ca. 3.500) i Norge. Noget med at der er større udsving i spændingsforskellene end i DK. Er det virkelig rigtigt? Jeg skal bo privat hos familie lidt langt fra nærmeste SuperCharger (Sandane) og får bruf gor at lade op. Hvad skal jeg købe helt specifikt? Der er mulighed for stærkstrøm (10 eller 16 AMP) hos min familie. Er der evt. nogen der har købt et "norsk" kabel, der vil leje det ud...? Eller kan man klare sig uden? Tænkte også på, om de måske ville udlåne/udleje et kabel hos Tesla i Oslo. Hvad siger I, der har været i Norge?

sjensen
sjensen Jul 8 '15

Norge har ganske rigtigt ret specielle forhold i deres el-system, så det kan drille at lade op fra 220V stik.

Der er dog rigtig mange muligheder for at finde type 2 ladebokse i Norge, så med et standard type 2 kabel burde du kunne komme langt. Sidste sommer var vi f.eks. i Norge hvor den lokale Meny butik havde 22 kW ladebokse i parkeringskælderen (gratis). Prøv at se på kortet her: 

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Obs: Nogle ladesteder kræver en "brik"

Du kan også skrive et indlæg på http://elbilforum.no/

LB
LB Jul 8 '15

sjensen: Tak for svar. "Driller" det også med et kraftstik tror du? Jeg er på vej til at købe et type-2 kabel, så jeg også kan lade i Clever stationer her i DK. Ved du, om det også virker i udlandet på forskellige stationer? SKal også til Berlin inden længe, så det er rart at være forberedt!

sjensen
sjensen Jul 8 '15

@LB - tør ikke udtale mig om kraftstik i Norge, men mig bekendt er type 2 tilpas standardiseret til at fungere overalt. 

PeterJ
PeterJ Jul 8 '15

Hovedproblemet i Norge er jordforbindelserne. Klippegrund er vanskeligt at jorde til. Mange private husstande har ikke en ordentlig jordforbindelse og specielt de tidligere versioner af Tesla softwaren var meget følsom for dette problem. Mange har også sat en lille lokal transformer op til at give en højere spænding til bilen, men her skal jordingen også være i orden i forhold til bilen.

Hilbert
Hilbert Jul 8 '15

Jeg ville for en sikkerheds skyld altid tage adapter norsk/dansk schuko 230V + forlængerledning (m.jord) ned til Norge. Alm. husinstallationer i Norge SKAL have jord (i modsætning til de gamle i DK) - men jorden skal selvfølgelig virke.

Stik og prop til venstre er Norsk - til højre Dansk - du skal bruge dansk hun til din forlængerledning eller UMC.

LB
LB Jul 15 '15
Nu har jeg faktisk fået lov til at låne et norsk kabel af en Tesla forhandler i Oslo! God service. Derudover har jeg type-2 kabel, Schukostik, forlængerledning samt blåt kraftstik med. Så burde det være OK-:)
Men er stadig lidt usikker på nogle afstande. Vil f.eks gerne køre fra Stryn til Lillehammer, men der er godt 300 km. Må vist køre forsigtigt!
KS
KS Jul 15 '15

LB. Husk hastigsgrænerne i Norge er latterligt lave, så 300 km kan du sagtens klare.

Husk også bøderne er enorme. Snakkede med en gut i Norge, som for 92 i byzone fik 21 dage bag tremmer og en flere månedsløns bøde!

mj
mj Jul 16 '15

I Norge klarer du fint 400km  + ved normal kjøring i tørt vær. Ved lange strekk på motorvei 100/110kmt eller ved regn og motvind ca 350km.

Riktignok vil det kunne se skummelt ut ved stigning i fjellene men husk at bilen regenererer fantastisk mye når det går nedover igjen.

Brian1
Brian1 Jul 16 '15

Kan bekræfte de 400 km. Har lige vendt hjem fra en 2500 km tur på alle mulige veje/bjerge fra Kristiansand til Kristiansund. Regen er helt fantastisk!

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 16 '15

Apropos regen. På turen til Frankrig er jeg lige ved at tro at den i Kassel bakkerne smed mere strøm tilbage på batterierne nedad bakke end der blev forbrugt ved op ad bakke. I hvert fald var forbruget meget minimalt på den strækning og kalorietælleren rendte baglæns en del af tiden... :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 16 '15
Hookmaker
Hookmaker Jul 16 '15
Det ville være synd at sige at min gjorde det, men nu kørte jeg også som den hurtigste gennem bakkerne denne gang, der var INGEN der overhalede mig...;-)
Gustavsfar
Gustavsfar Jul 16 '15

Ja det kan jeg forestille mig :-) Dit forbrug er ca. 15 % højere end mit og afspejler vel meget godt din ihærdighed ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 16 '15
LB
LB Jul 24 '15
Netop hjemkommet fra Norgesturen. Klarede mig med privat opladning med alm 220 V og kun 10 AMP, da den kunne stå længe mellem turene. Kørte 25% længere end i DK og opnåede flere gange bedre km-tal end typical range. Blev lidt nervøs da jeg startede i Geiranger og kørte 1600 meter op til Dalsnibba! Men det meste kom tilbage og jeg opnåede at have -12 i gennemsnit på 50 km.
God service af Tesla på Drammensveien i Oslo at låne mig et kabel.
Eneste negative var navigationen - den bør snart forbedres!
Forda
Forda Aug 1 '15

Er på vej til Norge på ferie på Mandag som nybagt Tesla ejer og er naturligvis spændt.

Har bestilt en brik ved vejvæsenet deroppe, så bompenge og afgifter skulle kunne undgås.

Den er så desværre ikke kommet frem. Kan man anvende sin Brobizz (reg til Tesla) deroppe og få

samme fritag for afgifter...?

I øvrigt et fedt forum her, som jeg har brugt flittigt som læser den sidste måneds tid.

Hookmaker
Hookmaker Aug 1 '15
Nej du kan ikke bruge din BroBizz såvidt jeg ved. Hvid ikke du har fået din brik så kontakt fjelllinjen via hotline eller opret en sag, de svarer lynhurtigt.
Forda
Forda Aug 2 '15
Mange tak for svar, dejligt!<br />
Jeg vender tilbage efter ferien. Iflg BroBizz kan den anvendes deroppe i fjeldene.<br />
Hvorvidt det så holder stik og om der medfølger fritag for bompenge ser vi.
Forummets indlæg er redigeret af Forda Aug 2 '15
Kiefer
Kiefer Aug 2 '15

Fritagelsen sker jo først når du har registreret din brobizz hos Fjelllinien. Indtil da vil du blive faktureret for de gennemkørsler du laver deroppe.

/Martin

mortenhomann
mortenhomann Aug 3 '15

BroBizz kan principielt vist bruges på alle vejafgiftsstrækninger i Norge, men det er forskelligt fra bompengeselskab til bompengeselskab, hvordan de håndterer det. Jeg har fået trukket betaling hos en række forskellige selskaber, men har fået dem alle refunderet igen ved at kontakte selskaberne efterfølgende.

Skaarup
Skaarup Aug 3 '15

Læs denne:

http://teslaforum.dk/...-hverdagen-uden-snak

Den burde opdateres, så det fremgår at hvis man har en dk brobizz, så kan fjellinjen koble den på ordningen, uden man behøver en ny norsk brik tilsendt. Det gør man ved at kontakte dem og sende den nummeret på ens egen brik (auto-pass).

Sider: 1 2 »