Loading...
dk

Tesla pressemøde i aften (17/7, 2PM EST.) kl. 20.00 dansk tid. | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jul 18 '15
Læser det således at eksisterende P85Dejere ikke behøver batteri upgradefor at udnytte optionen for hurtigere acceleration, Musk fraråder jo ligefrem at man som eksisterende ejer opgraderer batteriet, da det der kommer bedre options senere tror sgu jeg er frisk på at prøve - får man så et L på bagsmækken P85DL :-) Det må være årets tilbud hvis man kan lide fart, intet andet kommer bare tæt på, hvis pris og performances skal matche. Læser det også som om at mellemaccelerationer bliver hurtigere, hvilket jo er dejligt Hvornår kan de leverer?
T3S7A
T3S7A Jul 18 '15

Jeg frygter at det bliver Teslas død her i DK. 

Det gjorde allerede ondt på den alm. befolkning / afgiftplagende Danmark, at man kunne købe en Tesla S60/85 300-400HK uden at betale afgift i 2013/2014. At man så kunne købe en P85D, 700HK 3,2 sek - og stadig ikke bidrage til det Danske vejnet / afgifter mm. falder bestemt ikke i god jord. 

At der så nu kommer mulighed for at få endnu mere "racerbil" og ikke nytte bil, tror jeg kun er mere brænde på bålet, og endnu en grund mere til at afgiftfritagelsen på elbiler ikke bliver forlænget til 2016. Hvis den bliver forlænget, vil jeg næsten vædde alt jeg ejer på at så bliver det med et loft. Så eks. elbiler under 400.000kr er fritaget, elbiler over 400.000kr bliver med noget afgift. 

P85DK
P85DK Jul 18 '15

Jeg synes bare det er fedt at få bekræftet at det er en bil man kan opgraderer i takt med at teknologien bliver bedre. Her er tale om en bedre teknologi til sikringen til batteripakken, så når der endeligt kommer et markant større batteri, så kan man udnytte det optimalt - det er da fantastisk.

Med hensyn til afgiftfritagelse, så er den død for lang tid siden, danske bilimportører har kørt lobby arbejde i mange år. For politikkerne og den almindelige befolkning er der ingen forskel på om en bil kan accellerere 0-100 på 5,7 sek eller 3 sek, det er superbil perfomance i deres verden under alle omstændigheder. Så hellere vise hvad de kan med teknologien end at holde sig tilbage pga et marked hvor de har solgt 1000 biler i alt

T3SLA
T3SLA Jul 18 '15

@T3S7A
Nu er bil beskatningen i DK vanvidig og uden for normal logik. Alle danske vare er hårdt beskattet via Moms, hvor Staten ved en Tesla får 160-200K per bil. Som det har være fremme i andre tråde bidrager mange biler med langt mindre, speciel microbilerne.

At et produkt bliver bedre, ved fx at kunne acc. hurtigere, eller at man kan køre og oplade gratis er jo ikke noget som belaster miljøet, hvis man skal hoppe på myndighederne grønne omstilling.

Det vil jo svare til at vaskemaskiner som kan vaske hurtigere, med mindre vand skal beskattes ekstra. Specielt hvis de er dyrere end det som en LO familie forventes at kunne købe.

Måske skulle Staten overveje hvorfor Better Place skulle have så meget støtte af Stats midler, bla 200mill via Dong. Tesla har ikke modtaget en øre, men man kan desvære frygte at vi skal til at angive på selvangivelsen hvor meget strøm vi modtager gratis på SuC, og at vi ikke må køre på strækninger hvor DSB operere, da det vil være konkurenceforvridende :-)

lysmanden
lysmanden Jul 18 '15
Skal det forstås sådan at vi p85d har chancen for inden for 6 mdr at opgradere ?
For kun 5000 USD?

Flg er tager fra Tesla facebook side

— 70 kWh rear drive Model S for $70k
— 90 kWh battery pack option for $3k
— 2.8 sec 0 to 60 mph upgrade to "Ludicrous Mode"
First, I should address something that might be on your mind, like: "Where the heck is the Model X and the Model 3!? You should really get on that." Don't worry, those remain our focus and good progress is being made on both. X is on track for first deliveries in two months and Model 3 in just over two years.

70 kWh for $70k
Now, on to the awesome news of today. The 70 kWh version of the Model S in the single motor version at $70k costs $5k less than the dual motor version, consistent with the price differential for the single and dual motor 85 kWh car. Importantly, enough options are now standard that you will have bought a great car even if you pick the base version.

In many countries, national and state/province purchase incentives for clean energy vehicles improve the price to some degree. In the US, for example, the price after incentives is usually around $60k. Also, not having to buy gasoline and needing less service for an electric car typically saves around $2k per year, which accumulates to $10k over the national average car ownership period of five years. This economic advantage is often overlooked when evaluating gasoline vs electric cars. Moreover, these savings are experienced immediately in your monthly cost of transportation if you lease or finance an electric car.

90 kWh Pack
New buyers now have the option of upgrading the pack energy from 85 to 90 kWh for $3k, which provides about 6% increased range. For example, this takes our current longest range model, the 85D, to almost 300 miles of highway range at 65mph.

Existing owners can also purchase the pack upgrade, but I wouldn't recommend doing so unless usage is on the edge of current range. On average, we expect to increase pack capacity by roughly 5% per year. Better to wait until you have more time on your existing pack and there is a larger accumulated pack energy difference.

Luuudicrous Mode
While working on our goal of making the power train last a million miles, we came up with the idea for an advanced smart fuse for the battery. Instead of a standard fuse that just melts past a certain amperage, requiring a big gap between the normal operating current and max current, we developed a fuse with its own electronics and a tiny lithium-ion battery. It constantly monitors current at the millisecond level and is pyro-actuated to cut power with extreme precision and certainty.

That was combined with upgrading the main pack contactor to use inconel (a high temperature space-grade superalloy) instead of steel, so that it remains springy under the heat of heavy current. The net result is that we can safely increase the max pack output from 1300 to 1500 Amps.

What this results in is a 10% improvement in the 0 to 60 mph time to 2.8 secs and a quarter mile time of 10.9 secs. Time to 155 mph is improved even more, resulting in a 20% reduction.

This option will cost $10k for new buyers. In appreciation of our existing P85D owners, the pack electronics upgrade needed for Ludicrous Mode will be offered for the next six months at only $5k plus installation labor.

It is important to note that the battery pack size upgrade and the pack electronics upgrade are almost entirely independent. The first is about energy, which affects range, and the second is about power, which affects acceleration.

There is of course only one thing beyond ludicrous, but that speed is reserved for the next generation Roadster in 4 years: maximum plaid.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 18 '15

Ja sådan læser jeg det i hvert fald.

KS
KS Jul 18 '15

Skal vi i første omgang ikke få dem til at få p85d til at yde som lovet?

Jeg har allerede bedt dem om at få min til at komme ned på 3.2 sek, og nu har de jo fixet!!

P85DK
P85DK Jul 18 '15

@Ken - enig. Har du fået en tilbagemeldling fra testen? Jeg har intet hørt. Med dette fix kan de, som du siger, opfylde hvad de har solgt bilen på.

KS
KS Jul 18 '15

Tilbagemelding lød: den er der "næsten", men ikke helt, og det er jo ikke godt nok.

Herefter ville nicolai afvente udviklerne, men nu har de vel findet ud af at der skal en Upgrade til førend de kan levere.

Så har bedt om en snarlig tilbagemelding, om ikke andet må de installere den nye hw.

Torben_E
Torben_E Jul 19 '15

Hej Ken og tidligere Hookmaker 

Bare for at være på den sikre side her... er det ikke 3,3 s der er lovet for 0-100 km/t ?

Mine noter siger :

Jeg er helt enig i at de 3,3 s skal leveres i henhold den indgåede aftale mellem køber og sælger og jeg er meget spændt på at høre hvad Tesla Danmark siger.

Når det er sagt vil jeg gerne opgradere for at komme fra 3,3 s til 3,0 s (0-100 km/t). Om det er noget jeg skal bruge... nej ikke ret tit, men det er bare så "unmatched" med hvad der ellers findes på markedet og sætter en stor fed streg under at el biler og performance er et makkerpar. Og ovenikøbet uden at forbruget stiger ved normal kørsel hvad ofte (praktisk talt altid) er tilfældet når man tuner en ICE bil.

Tænk også over... du kan nu få en sub 3s bil til ca 1m DKK (0-60 mph). De få andre sub 3s biler der findes koster 1m USD. Begge biler uden afgift vel at mærke !!! Jeg går efter en upgrade :-) til 40-50.000 DKK.

Derudover vil en upgrade nu (inden for de næste 6 måneder) få stor betydning når jeg (vi) om 3-4 år kan/skal opgradere batteriet til 100+ kWh. Så vil den "gamle" teknik og sikring være den helt store begrænsning og jeg tror ikke vi får lov til at opgradere senere da argumentet vil være at "man kan bestille en P100+D" til den tid. Tilbuddet til alle P85D kunder idag er en goodwill for dem der har bestilt siden oktober 2014 så de kan komme på samme base som den nye P90D. 

Jeg er iøvrigt overbevist om at alle P90D´er bliver leveret med den nye sikrings / relæ type hvad enten man bestiller Insane eller Ludicruos. Både af hensyn til logistic men også da det vil fjerne begrænsningen i Insane og muliggøre en OTA upgrade mod passende betaling.

Hvad siger I... er jeg helt galt på den ? :-)

Mvh

Torben

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 19 '15
Niels
Niels Jul 19 '15

den indgåede aftale var vel basalt set 3,4 sek. De 3,3, er kommet senere son en "forbedring/optimering". I en retsag vil set være specs på underskrifts tidspunktet som tæller.

de 3,4 sek er i øvrigt ved rullende start Og uden ekstra udstyr/vægt. Kan i virkelig ikke opnå 3,4 på et fuldt opladet batteri ? Mange youtube videoer har vist det muligt.

jeg finder det som et fint tilbud med 5000 usd eller anslpet 44.000 kr + arbejdsløn. Lidt fristende er det.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Jul 19 '15
lysmanden
lysmanden Jul 19 '15
Torben. Tror du har ret i meget Af det du skriver. Ihvertfald omkring opdateringen og for at kompensere for p85d købere.

Jeg ved ikke helt om jeg kunne finde på at tune bilen...?.?????, både ja og nej.

Jeg har en konspirations teori om at det nok mere er et tryk på en tast og måske lige udskifte en sikring eller den stil. ( hvis det overhovedet er nødvendigt )

Jeg kan bare ikke helt finde ud Af om en rigtig p90d med L mode vil komme ned på 2.8 fra 0-100 km t og en p85d "kun" vil komme ned på 3,0 ?
Niels
Niels Jul 19 '15

de 2.8 sek er 0-60 mph. I eu regner vi 0-100 km/t som torben har oversat til 3,0 sek.

et større batteri (90kwh) kan opnåes på 3 måder. Enten har den samme spænings karakteristik og kan blot blive ved længere alternativt tillades at oplades til højere spænding, eller tillades at aflades til lavere spænding. De få beskrivelser jeg har set på Tmc indikere der er tale om en anodeteknik som muligør dybere afladning - dvs ingen betydning for performance.

i øvrigt kan det bemærkes at nu længere ned i acc. Man kommer nu mere betydning har vægten af bil + diverse for om man kan opnå tiderne f.eks. Vægt af føre, ekstra isolering og hvad du i øvrigt har af ekstra udstyr (soltag f.eks tilføjer vist 70 kg vægt) - de billigste 0,1 sek er derfor at undlade soltag...yderliger optioner som lædersæder, hifi, 21" hjul m.m. Vejer og vil reducere din accelerations tid. Hvis du har en p85d med alt og selv vejer lige over 100 kg. Så har man en accelerationstid på ca. 3,5 sek. Det er fysikkens love som gør det og bestemt ikke noget man kan bebrejde tesla

Kramer
Kramer Jul 19 '15

Husk, 2,8 er aldrig lovet for 0-100km/t på nogen af modellerne.

2,8sec er lovet ved 0-60mph(= ca 96,6km/t) ved den nye L-mode - dvs omregnet 3,0sec for 0-100km/t

Niels
Niels Jul 19 '15

@kramer - præsis.

og vel at mærke en bil som vejer som en 'tom' bil uden ekstra udstyr jvf. Min tidligere post.

ICE bilers acceleration opgives ligeledes på baggrund af deres tomme vægt, dvs. Med en tom benzin tank og uden føre..i teori(og praksis) mister man 0,1 sek for hver 100 kg som tilføjes en P85d. regn med at der er tilføjes ca. 150-250 kg inden alle optioner og føre er i den. Dvs. I praksis kan du opnå 3,1-3,3 sek med de nye forbedringer.

leg evt. Selv med tallene her:

http://www.060calculator.com/

udfyld med 691 hk og start med 2239 kg awd dual clutch. Fyld derefter de anslåede ekstra vægt på. F.eks. 100 kg føre, 70 kg soltag, 9 kg til 21" hjul og hvad du ellers har i din bil (subwoofer, lædersæder m.m. Alt vejer ekstra)

P85DK
P85DK Jul 19 '15

@Niels - nope

060calculator virker ikke på tesla.

Du siger aftalen er oprindeligt 3,4s med Tesla, rigtigt, men Tesla har lavet en tilføjelse til denne aftale med deres sw opdatering, så den nu er 3,3s hvilket en eventuel tvist vil tage udganspunkt i. Hver sw update er en tilføjelse til den aftale du har lavet med Tesla.

Tesla skriver ingen steder noget med at tiderne bliver langsommere hvis du vælger ekstraudstyr som soltag etc og en fører!. Det eneste de forudsætter for at nå tiderne på 3,3 er at man HAR 21" på så der er greb nok. Med det moment bilen har, så er manglende greb en større faktor end vægt.

Faktum er stadig at en P85D ikke leverer det som var lovet ved bestilling og levering, hverken acceleration eller antal HK, men som Ken skriver, så har de nu lanceret et fix, så accelerationen kan opfyldes og vi nærmer os de 700hk som de lovede ved lanceringen i okt '14.

@Torben - meget enig

MartinPedersen
MartinPedersen Jul 19 '15

Come on, alle ved at fabrikanterne opgiver maximum km/l, hastighed osv., ved optimale forhold.

Det er klart at man bliver skuffet, hvis man tror man på halv tank, med hele bilen pakket op med familie og bagage, kan køre 450km eller 0-100 på 3,3 sek.

Keyword her er OPTIMALE forhold, så snart man ændre på faktorerne, så falder ydelsen også.

Hookmaker
Hookmaker Jul 19 '15

....Og har P85D nu lige pludselig 770 HK??

Niels
Niels Jul 19 '15

@p85d, hvad får dig til at tro 060calculator ikke virker med en tesla ? Den er ikke mærke specifik men baseret på statistiske data på biler med den vægt du udfylder og det antal hk du udfylder. Den bliver naturligvis ikke eksakt, men sjovt nok passer de tal som den fremkommer med. Ud over det, viser den meget godt hvad 100 kg ekstra vil gøre ved accelerationen. uanset om der er tale om ev eller ice er det fysikkens love som giver forskellen.

der er vel ingen som havde regnet med at soltag og andet udstyr ikke vejer ekstra ? Man ka godt overse det, men et fornuftigt meneske må så efterfølgende erkende at hvis der tilføjes vægt ud over basis vægten påvirkes acceleration - det gode ved en tesla er faktisk at der er megeg lidt afstand fra de teoretiske værdier til det som i praksis er opnåeligt, selv min kone vil kunne opnå 0-100 på under 3,5.

jeg giver dig dog helt ret i at tesla har markedesført antal hk helt forkert og jvf. Hookmarkers sidste indlæg kan man godt undre sig over at de fortsætter i samme spor.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 19 '15

Hvis jeg taster mine data for en S85 ind i 0-60 kalkulatoren så siger den lige knap 6,4 sek. fra 0-100 km/t.

Linkmytesla accelerationsmålingerne siger 5,2 sek.

For at kunne opnå 5,2 sek. skulle bilen ifølge kalkulatoren have ca. 100 hk (385 hk) mere end den reelt har.

Godt nok yder den tæt på 350 kW som max. fra 0-100 km/t. 

Er der nogen der eventuelt kan forklare dette? 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »