Loading...
dk

Tesla pressemøde i aften (17/7, 2PM EST.) kl. 20.00 dansk tid. | Tesla Forum

Claus8930
Claus8930 Jul 24 '15

@Lauer

Hvad er det for et tal i gerne vil have ved 250 km/t?

Du må gerne gå ind på min konto og se min tur 113. Der er en topfart på 246,23 km/t.

Prøv at se hvad den har haft af forbrug.

Du må gerne offentlige gøre tallene. Dog ikke lige ruten for turen :P

Bemærk Tesla påstår at de kW forbrug vi ser i speedometeret kun er for den bagerste motor???!

Citat Søren Nielsen "Tesla"

"Maximal effekt –
Som det fremgaar af vores hjemmeside er de 700 hk der refereres her en sammenregning af de to motorers maximale effekt, hhv 224 hk for og 476 hk bag.
Den effekt der opgives i display er beregnet paa bageste motor, hvor de oplyste vaerdier (max maalt = 360 kW = 482 hk) stemmer fint med data.!

Citat slut.

Er det rigtigt?

Forummets indlæg er redigeret af Claus8930 Jul 24 '15
Lauer
Lauer Jul 24 '15

Claus, jeg får lige Mikkel til at udtrække de data til den mailkonto som du har brugt i programmet. Herefter kan du så skrive de data du vil dele her :-)

Den var ny og spændende hvis speedometeret (og data) kun viser de KW der bruges på den bagerste motor. Den vil jeg lige grave lidt i, da det er overraskende.

Claus8930
Claus8930 Jul 24 '15

@Lauer

Super tak. Jeg laver lige en tur i aften, hvor jeg laver en acceleration fra 0-250 km i timen og afslutter turen. Så er det nemmere at overskue.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 24 '15

Hvis det er teorien pt. at data (effekt) kun udlæses fra bagerste motor er det lidt morsomt fordi det nævnte jeg faktisk (uden at vide en dyt om det) for nogle måneder siden da P85DK fik lavet dyno testen... :-)

lysmanden
lysmanden Jul 24 '15

jeg er også friisk på at deltage til mødet- Talte med Ken idag. måske vi kan låne sjællands ringen og lave nogle test derude

P85DK
P85DK Jul 24 '15

@Gustavsfar1 - ja, men det er 2 forskellige ting. Den effekt jeg fik målt var på en AWD dyno, mens det som Tesla prøver at bilde Claus ind er at instrumentbordet kun viser bagerste motor. Hvilket jo slet ikke giver nogen mening at lave et vigtigt instrument der ikke viser alt?

På en AWD dyno får du den samlet effekt der bliver lagt i vejen af både for - og baghjul. Ellers ville du f.eks. kun få 50% effekt målt hvis en ICE AWD har en 50/50 effektfordeling mellem for og bag.

Det interessante i Teslas udtagelse er at de altså mener at den bagerste motor på et tidspunkt yder max effekt, 476hk, hvilket jeg har meget meget svært ved at tro på

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 24 '15
Niels
Niels Jul 24 '15

et simpelt regnestykke afslører hvad batteriet levere.

Vi ved at batteriet er 400 volt (fuldt opladet) og vi ved tesla har lagt en software begrænsning som forhindre mere end 1300 amp. (for at forhindre sikring og kontakter i at smelte)

P(dc) = U * I

Det giver et output på 520 kw svarende til 697 hk. Hvad mere behøver i af bevis ?, bilen ef åbenlyst designet til at kunne peeke med 697 hk og en software begrænsning som forhindre mere.

hvad der så kommer ned i asfalten er en anden sag, der er tab i dc->ac konvertering og i den fysiske motor og reduktionsgear.

batteriets nominelle spænding er 375 volt, hvilket så fortæller at man nominelt har 375v*1300a= 487 kw (650 hk) til rådighed fra batteriet.

vil tesla i en retsag ikke blot påpege disse tal, og dem er der vel ingen som stiller spørgsmål ved ? (400 volt/1300 amp)

Forummets indlæg er redigeret af Niels Jul 24 '15
P85DK
P85DK Jul 24 '15

@Niels - jeg har ikke hørt om nogle der har set mere end 415kW ud af batteriet. Jeg er enig i din teoretiske beregning, men hvor forsvinder de 105kW hen? Det er et tab på ca. 20% før tab i motor. Det lyder voldsomt. Så at batteri og motor er dimensioneret til at klare 700 hk er jo desværre ikke ensbetydende med at vi har dem til rådighed.

Desuden er der vel en grænse for hvor hurtigt batteriet kan aflades, hvilket kan være endnu en begrænsning af den teoretiske max effekt.

Jeg er sikker på at du har ret i at Tesla vil i en eventuel retsag vil komme med samme beregninger, men så får vi jo afgjort om man må markedsføre med teoretiske tal eller om man skal markedsføre med de tal man reelt leverer til kunderne.

Og før du spørger om hvor de 415kW kommer fra, så er det fra Teslas API

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 24 '15
The_Stig
The_Stig Jul 24 '15

et lille bidrag som måske kan afdække noget af forvirringen?

Jeg mindes fra fysiktimerne at den største strøm kunne leveres fra batterier med den laveste indre modstand Ri og at impedansen i kredsen er medvirkende til at dæmpe den max. strøm der kan trækkes - Hvor er de faktorer i Jeres beregning? 

T3S7A
T3S7A Jul 24 '15

Fint med den teoretiske beregning, men når nu accelerationstiden har passet meget godt på de forhenværende modeller, så må man jo antage at det er den faktiske mulig tid som man kan bruge. 

RobertJ
RobertJ Jul 24 '15

@Lauer - er det 100% korrekt at din P85 classic har ydet over 500HK (370kW)?
Kan du definere teknisk og med menneske sprog hvor dit program henter denne effekt fra?

Der er mange mennesker der lægger stor vægt på denne udlæsning, men det er jo en størrelse vi selv har fundet, ikke fået vha. Tesla Official.

- R

Niels
Niels Jul 24 '15
@stni. vi er ikke i nærhedden hvor batteri celler (indre modstand) er en begrænsning, det ved vi fordi tesla nu tilbyder at skifte nogle 'dimser' og hæve SOFTWARE begrænsning så der kan trækkes endnu mere ( op til 1500 amp). det giver kun mening såfremt celler også kan levere mere end de 1300 amp.
men ellers helt korrekt, der er en fysisk grænse for hvad man kan trække ud af de enkelte celler, og spændingen som celler leveres vil også falde når de belastes. realt set forbruges (maks) nok nærmere de 650 hk (nominel spænding) og der er også et (ukendt) tab undervejs på måske 10%. f.eks. i dc->ac konverter og motoren. så slut resultatet er nok i nærhedden af 600 hk.
der er i hverfald garanti for at de 697 hk er hvad der FORBRUGES af energi og ikke hvad der YDES.
men tesla har mig bekendt hellere aldrig hævded at dette hk tal var et ydelses tal, tvætimod stod der noget i retning af at det var et 'motor max rated'.
faktisk lidt i stil med at bilerne sælges med 85kwh batteri, men realt kan du kun anvende de 81 kwh da de sidste 4 kwh er administrativt skjult og ikke tilgængeligt for dig.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Jul 24 '15
RobertJ
RobertJ Jul 24 '15

P85DK - Kører i 22" folk på 245/30 eller 255/30 dæk?
En ændret rulle diameter har en direkte effekt på gearingen af bilen.

Ændringen fra 245/45 19 til 245/35 21 er f.eks. 0.4% større Ø.

- R

P85DK
P85DK Jul 25 '15

jeg er på originale 21" Tesla turbine fælge med staggered setup, hvilket er det som Tesla har udtalt andre på foraet som værende en forudsætning

@Niels - det bliver lidt at finde tallene der understøtter resultatet, men fint med forskellige teorier. Det pudsige i denne sammenhæng er så hvorfor P85D er den eneste model hvor Tesla oplyser Motor Effekt (en betegnelse som ikke var på da mange af os bestilte i efteråret 2014), mens andre modeller oplyses med faktisk effekt? Mit bud er at det ville marketing mæssigt være rigtigt dumt

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 25 '15
Lauer
Lauer Jul 25 '15

@RobertJ - Det maksimale jeg har målt på bilen er 374KW ved 125 KM/T. Men det er det der trækkes fra batteriet, hvad der ender i hjulene, ved jeg desværre ikke. Jeg kan se at det ikke er unormalt at den trækker mere end 370KW ved den hastighed.

Værdien hentes fra bilen selv og jeg tror at tallet er ret valid, da det passer med resten af strømforbrugsberegningen. Hvis du vil have yderligere info om det tekniske, så skriv til mig.

Torben_E
Torben_E Jul 25 '15

Lauer... må jeg være så fri at spørge om det er fordi du aldrig har kørt/målt hurtigere en 125 km/t at du max har målt 374 kW. Og 374 kW lyder underligt ved 125 km/t. Ved cruise på 25 km/t bruger den vel kun ca 35 kW. 

Jeg ville supergerne vide hvad batteriet leverer med fuldt blæs på Autobanen 250 km/t (inden den begrænder). Ligeledes ved 200 km/t hvor spederen træde i bund. Er der nogle der kan teste det næste gang i Deutschland.

Torben_E

Torben

Claus8930
Claus8930 Jul 25 '15

@ Torben_E

Jeg har lige lavet en sådan test. Send en mail på claus8930@gmail.com så skal jeg sende dig info

Lauer
Lauer Jul 25 '15

Torben, jo jeg har kørt mere end 125 km/t :-)  Men omkring denne hastighed har jeg de største træk på batteriet, set over bilens levetid. 

Det overrasker faktisk også mig at det ligger der, men når jeg dykker mere ned i det, er det samme mønster. Kører jævnt omkring 120-130 km/t og trykke speederen i bund i en overhaling, typisk er der også en stigning på vejen når jeg når de 370+ KW. En acceleration fra 0-100 på en stejl stigning giver også et stort træk.

Ved 214 km/t som er min max. hastighed, der bruger den slet ikke så mange KW.

Mikkel har eksperimenteret lidt med grafer i Linkmytesla, når de frigives, giver det et godt billede af hvordan KW opfører sig.

Torben_E
Torben_E Jul 25 '15

Hej Lauer

Ok tak for afklaring.

Mvh

Torben

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »