Loading...
dk

Tesla-ejerskab uden hjemmeopladning | Tesla Forum

andersh
andersh Jul 19 '15

Hej alle,

Jeg overvejer meget kraftigt at vores næste bil skal være en Tesla. Har altid været mere end lun på den, og efter regeringens varsel om effektivt at lukke salget af elbiler i DK, så er det måske ikke det værste tidspunkt at begive sig ud i det. Havde ellers tænkt mig at vente på Model III, men den vil jo nok koste mere end en S når der er lagt afgift på.

Mit problem er dog, at jeg hverken har carport eller indkørsel, der hvor vi bor. Vi bor i København i villalejlighed på en lille halvoffentlig villavej, men parkerer på gaden. Ud fra hvad jeg kan høre, så kræver det en større lobbyindsats, at få kommunens velsignelse til opsætning af en privat stander ved vejen. Man kunne jo til nøds hive et kabel over hækken, og oplade på den måde, men det vil næppe falde i god jord med naboerne (vi bor i et meget velholdt og fredet kvarter).

Min tanke er derfor, at jeg bliver nødt til at lade ude, hvis det skal fungere. Men kan man overhovedet holde det ud i praksis? Og som jeg forstår det, så er det ikke specielt velanset, at man bruger Superchargere som lokal opladningsmulighed. Jeg undgår helst at køre i bil på arbejde (i indre by), så det er heller ikke en mulighed. Er der andre der er i samme situation, der kan dele lidt erfaringer?

vh, Anders

Hookmaker
Hookmaker Jul 19 '15

Jeg bor da også i villalejlighed (2 familieshus), min holder på gaden og jeg lader fra husmuren - no problemo..;-)

fmm1000
fmm1000 Jul 19 '15
Jeg har ikke en Tesla endnu, men har en under bestilling.
Da jeg undersøgte mulighed for at lade væk fra SC fandt jeg ud af, man kunne lade hos EON med noget som hedder Chademo-adaptor. Den skulle lade 200 kms rækkevidde ind i batteriet på en time. Hvis jeg husker rigtigt koster en fuld opladning 99 kr.
Prøv at se på EONs hjemmeside, om de har en ladestander tæt på dig.
andersh
andersh Jul 19 '15
@Hookmaker: der er ingen der har klaget over at du har et kabel liggende henover fortorvet? Min situation er dog lidt mere besværlig her pga hækken. Men rækkevidden gør vel også at man ikke behøver at oplade hver dag.

@fmm: har jeg undersøgt. Nærmeste er et godt stykke væk. Vel 3-4 stop med bussen. Og så forsvinder pointen jo lidt :)
DerHansi
DerHansi Jul 19 '15

andersh : der vil da ikke være nogen som gør over at du lader på den lokale SC. Spørgsmålet er nok nærmere hvordan du kan planlægge dette/finde tålmodighed til at sidde der 30/60 minutter. Det lyder ikke umiddelbart som om du har det store kørselsbehov ?

Udover det : har I tænkt på at man selvfølgelig kan "skyde" et kabel under belægning/sten/hæk og så få et kabel til kantsten ? nu ved jeg ikke hvor parkeringsbelastet I er, men måske man kunne informere de nærmeste omgivelser ?. Jeg er sikker på man kan lave en pæn løsning - go for it :-)

Torben_E
Torben_E Jul 19 '15

Hej Andersh....

Ved ikke om det hjælper men da jeg bestilte min Model S i Januar havde jeg ingen hjemme lademuligheder da vi bor i lejlighed på Frb. Jeg sprang bare ud i det da jeg så så mange fordele i Model S sammenligned med min ICE. Jeg Tænkte at jeg kunne få indstalleret ladere hos min arbejdsgiver, at jeg kunne lade gratis på Kristinehøj, at jeg kunne lade os EON og Clever fra tid til anden samt (da jeg ofte er i lufthavnen) kunne lade gratis i P8.

Det var min Masterplan. I sidste ende endte det med at jeg fandt en garage i 250m fra hvor jeg bor og der kan jeg oplade min Tesla (med en bi måler). Så det endte med at det blev min primære løsning men jeg har også prøvet lufthavn, Clever, Kristinehøj, et autoværksted, hos svigermor og gratis på Frb rådhus.

Alt herfra og som derhansi siger ... go for it

Torben

andersh
andersh Jul 20 '15

Tak for svarene, allesammen! Det er meget lærerigt. Hvis vi hopper i tror jeg at vi klarer os uden hjemmeopladning i starten, og så finder den løsning der passer bedst. Måske en væglader og et diskret kabel under hækken...

Et helt andet spørgsmål: har I haft nogen problemer med bilens generelle størrelse? Det er jo ikke en lille bil, og især bredden kan vel være et problem på danske veje og især P-pladser. Selv helt nye P-huse ser ofte ud til at være designet til VW Up. Frygter bare at man får en masse Bilka-buler, fordi andre er "tvunget" til at holde meget tæt.

Lau
Lau Jul 20 '15

Jeg har haft min S85 i snart 4 måneder og kørt 16.000 km. Jeg havde samme tanker som dig da jeg bor i lejlighed i Aarhus C. Der kom heldigvis SC ved Tesla's showroom og servicecenter i Tilst, 6 km hjemmefra. 90% af opladningen er indtil nu sket på SC og det fungerer fint for mig. Jeg bruger tiden til at arbejde, snakke, læse og shoppe Tesla-grej :-)

DerHansi
DerHansi Jul 20 '15

@andersh : Nu er den jo udstyret med temmelig mange sensorer..... Nårh du mener andre folks adfærd ;-), jo du har ret, risikoen er overhængende. Jeg er i den heldige situation at jeg bor ude i plovfurerne, så jeg har god plads. Men det er altid lidt for spændende i storbyerne, specielt p-huse, p-pladser mv. Til gengæld er jeg ikke den hysteriske type ; det er kun den første ridse der gør ondt, det er jo bare en ting osv. Min har da også fået nogle hak i tuden, men jeg venter lidt med at udbedre, til der er lidt flere.

Good luck med projektet, jeg lover dig du kommer aldrig til at holde mere af noget du har givet penge for, end Teslaen :-)

Daduck
Daduck Jul 20 '15

Bor i lejlighed i København, og har heldigvis eon (2) og clever (1) indenfor 500 meter. Dem bruger jeg hvis jeg gerne vil kunne køre frem og tilbage til familien i f.eks. Næstved uden at lade. Hvis du skal køre bilen tom hver dag, bør du finde en bedre løsning, men ellers er det kun et mindre problem.

Overvejer at få en boks op på en væg ud til vejen, og så lade et kabel ligge. Tiden må vise om folk gider lave hærværk på det.

Superchargers er gode, og kørte i starten til Kirstinehøj nogle gange, men det var for kedeligt, og med eon kort koster en opladning 75kr plus moms, det er ikke værd at spilde en time af sin tid på at spare de penge :) På længere ture er de dog geniale.. bare sæt tid af til den ekstra kop kaffe.

andersh
andersh Jul 21 '15
Jeg kan godt forestille mig at det bliver lidt trist at køre til Kastrup for at tanke op. Ikke det dejligste sted i landet.

Noget helt andet, der måske er helt udenfor Teslas Apple-agtige måde at sælge biler på, er hvorvidt de kan hjælpe en med at skaffe sig af med ens gamle bil? Orker næsten ikke tanken om at skulle igennem det cirkus med forhandlere, der egentlig hellere vil sælge en ny bil.
Kaspar
Kaspar Jul 23 '15

Hej Andersh

Københavns Kommune er glade for elbiler, og bestemt til at tale med om tilladelse til en ladestander. 

De kvitterer endda med 2 elbilsparkeringspladser foran den, så længe der er offentlig betalingsadgang til at lade.