Loading...
dk

Kan en P85D levere 515 kW. Og hvad med Ludicrous på 565 kW ? | Tesla Forum

Torben_E
Torben_E Jul 23 '15

Kære Tesla fan og specielt P85D ejere.

Kan en P85D levere 515 kW ?

Jeg har researched en del angående 18650 batterierne og dets brug i Model S.

Jeg vil gerne dele mine observationer og konklusioner med jer.

Jeg har som udgangspunkt forsøgt at besvare spørgsmålet :

”Kan en P85D levere 515 kW (700 hk) ?"

Hvorfor vil jeg gerne besvare dette spørgsmål. Jo da jeg købte min ”allersidste” ICE bil så kikkede jeg på bl.a. på hk. Hk er det en motor kan yde ved et vist omdrejningspunkt for min 4.2 TDi er det 326 hk (240kW) ved 4.400 omdr. De 240kW skal kunne leveres uden begrænsninger i kølesystemet, i lufttilførsel, i turboerne eller i dieselforsyningen. Og hvad enten jeg har 90 liter diesel i tanken eller 2-3 liter leverer motoren 326 hk. Som en sidebemærkning da ca 2/3 af energien er varmetab skal køleren altså kunne fjerne ca 480 kW for at motoren ikke overopheder.  Bilen vejer i øvrigt 1.900 kg og klarer disciplinen 0-100 km/t på 5,9 s. Så langt så godt.

Lad os starte med at konstatere at en Model S på ingen måde er en ICE men en 100% El-bil.

Lad mig også sige at i bund og grund er jeg ligeglad om en P85D har 200, 400 eller 800 hk så længe jeg får de lovede 0-100 på 3,3s og kan nå de 250 km/t. Ideelt set skulle jeg kunne gå 0-100 på 3,3 s uanset om jeg har 100% eller 10% på batteriet. Og de 250 km/t på en tysk motorvej ligeledes i intervallet 100%-10% og uden termiske/elektriske begrænsninger.

Når spørgsmålet ”Kan en P85D levere 515 kW ?” overhovedet bliver stillet er det fordi at vi brugere har oplevet mange forskellige begrænsninger som for eksempel :

• (redigeret 25-07) Hvorfor viser måleren kun 360 kW (ikke 460 kW) (490 hk) nå man træder speeder i bund ?
  • Hvorfor begrænser bilen effekten efter 2-3 minutters hård kørsel på en test bane ?
  • Hvorfor kan jeg ikke kontinuerligt accelerere 0-100 km/t på 3,3 s.
  • Og ikke mindst leverer min P85D overhoved en acceleration på 3,3 s (0-100 km/t) 

Jeg er overbevist om at noget af forklaringen ligger i at vi tænker i et ICE paradigme og at Tesla efter min mening ikke er særlig gode til at uddanne os i det nye EV paradigme. Eller kald det manglende/dårlig kommunikation.

Som det er sagt på teslamotorclub.com så burde der stå en asterisk (*) ved 3,3 s der forklarer at batteriet skal være > 75% opladet ved 20 grader (or whatever). Mht til de 250 km/t at denne hastighed kun kan leveres i 4-5 min og batteriet skal være > 75% ved 20 grader (or whatever)

Hvis vi havde fået forklaret/læst dette ville vi sikkert stadig havde købt vores P85D´ere, men så ville ”forventningerne” også være blevet afstemt (management of expectations).

Som i ICE biler er det de samme fysiske love der gælder for en EV så det er klart at hvis man er flere personer i bilen og har ekstraudstyr der vejer såsom læder, soltag, ekstra bagsæder så trækker det accelerationen ned og bringer forbruget op.

Teknik :

Lad os kikke lidt på definitioner og nogle ting omkring teknikken som jeg har fundet. Hvis i har andre kilder / oplysninger vil jeg undersøge det og opdatere det hvis de kilder er mere aktuelle / troværdige. En kommentar til batteri kapacitet. Det kan bedst beskrives som at "sælge elastik i metermål". Afhængig af om man går efter A) max levetid, B) max ampere, C) max power etc så kan man få mange forskellige ”kapaciteter” på et batteri. Se sektion 4.

1. Panasonic 18650 Litium Ion batteri.

a. Der findes flere modeller, men i 2012-2015 er leverancerne med stor sandsynlighed 3,6V 3.200 mA.

b. Oplades med                   :  0,075 – 4,6 A (2,2 kW – 135 kW)

c. Aflades nominalt             :   3.200 mA (4,1 – 3,6V)

d. Peak afladning                :   20+ A (4,1 - ?? V) 

e. Spænding                        : 3,6 - 4,2 V

2. 85kWh batteri pakke

a. Max voltage at 100%      :   400 VDC

b. Nominal voltage              :   375 VDC

c. Minimum voltage             :  350 VDC

3. Opbygning af batteri

a. Antal celler                      :   7.104

b. Moduler (i serie)              :   16           (400 V)

c. Celler pr modul               :      6          (  25 V)

d. Celler i parallel                :   74           (74 x 3.200 mA = 237 A)

4. Effekt af batteri fuld opladet ved forskellige spændinger : 

a. 400 VDC                               :               94,7 kWh @ 3,2 A (74 celler i parallel)

b. 375 VDC                               :               88,7 kWh @ 3,2 A (74 celler i parallel)

c. 350 VDC                               :               81,8 kWh @ 3,2 A (74 celler i parallel)

5. Maximal effekt til drive unit (1,300 A):

a. 400 VDC                               :               515 kW @ 1.288 A (17,4 A per cell)*

b. 375 VDC                               :               488 kW @ 1.300 A (17,6 A per cell)

c. 350 VDC                               :               455 kW @ 1.300 A (17,6 A per cell)   

6. Maximal effekt til drive unit med ny Ludicrous sikringpakke (1,500 A) :

a. 400 VDC                               :               565 kW @ 1.410 A (19,1 A per cell)**

b. 375 VDC                               :               562 kW @ 1.500 A (20,3 A per cell)

c. 350 VDC                               :               525 kW @ 1.500 A (20,3 A per cell)***   

*Her genkender vi de 515 kW (700 hk). Den ligger lige under grænsen for den eksisterende 1.300 A sikring (og i p+raksis alt for tæt på)

**Her ser vi den nye effekt på PD med Ludicrous mode. 400 VDC x 1.410 A = 565 kW (770 hk)

***I teorien kan der nu kører Insane mode (515 kW) til minimum voltage.

Alt det ovenstående er teori. Der vil være tab i både vekselretter (DC til 3 faser AC), i de 2 motorer og i det mekaniske system (gear, lejer etc) så der går nok 10-12% i tab inden vi når asfalten.

Ligeledes for at beskytte batterierne vil der sikkert være en begrænsning i tilfælde 6.c så der ikke trækkes 20,3 A fra cellerne når de næsten er afladet.

Så i teorien er mit simple svar (uden tab) er at :

”En P85D kan levere 515 kW”

men kun når du lige har trukket stikket ud af ladderen og kørt max nogle kilometer eller lavet et par accelerationer. Derefter dropper effekten og er ved 50% opladet batteri omkring 488 kW.

Redigeret (27-07). Dertil kommer at meteret i bilen siger max 360 kW (ikke 460 kW) når pedalen presses i bund . Så softwaren må jo begrænse strømmen i intervallet 900-1.000 A som funktion af spændingen (hvis ellers de 360 kW er rigtige).

Så udfra disse betragtninger kan batteriet levere 515 kW, men der er en begrænsning i softwaren der holder strømmen under 1.000 A. Hvis vi kikker på ovenstående tilfælde 5b. og 6b. er det tydeligt at 515 kW ved den nominelle spænding på 375 VDC kun kan leveres med en større sikring da en 1.300 A smelte sikring vil brænde af og det vil kræve en service teknikker til at udskifte den. En 1.500 A "smart" sikring vil selv kunne koble ind igen. 

SÅ SÅ SÅ… en større sikring er påkrævet for at kunne levere Insane (515 kW) i et større område uden fare for at sikringen smelter.

Det er så interessant at når man fjerner en af begrænsningerne og udskifter den oprindelige 1.300 A sikring med en ny på 1.500 A smart sikring at det er muligt at få Model S til at performe endnu bedre med den nye Ludicrous mode. Dette vil også åbne for nogle væsentlig bedre mellem accelerationer.

Hvad siger i ?

De bedste Tesla Hilsner

Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 28 '15
Genild
Genild Jul 23 '15

Spændende læsning Torben, og selvom jeg har kigget som en gal, er jeg desværre ikke faldet over noget der ligner en skrive eller forståelsesfejl i teksten :-)

Det er fuldstændig korrekt at også ICE-motorer opgives under særlige og ideelle konditioner, hvor for forbrændingsmotorens effekt og effektivitet er parametre som temperatur, tryk og relativ luftfugtighed faktisk ganske afgørende for den rene målte motoreffekt.

Det er så afgjort heller ikke ligegyldigt hvilke dæk der er monteret på en bil når man måler, her tror jeg såmænd også Tesla ejere kan snakke med, især fordi her vil virkningen af den slags være mest synlig på et EV-køretøj, simpelthen fordi virkningsgraden af elmotoren er så meget højere i forhold til en forbrændingsmotor, hvor typisk op til 75% af brændstoffets enthalpimængde går op i varme.

Men korrekt så havde det nok ikke gjort noget om de havde skåret disse konditioner mere ud i pap.

At trække kontinuerligt 515 kW fra en batteripakke, der samlet har omkring 80 kWh tilgængelige, får jo logisk nok hurtigt en ende (mindre end 10 minutter for at være mere præcis) og kunne man trække fuld hammer lige indtil man har 10% tilbage, vil nok også give mange overraskelser/skuffelser.

Det tager jo længere tid at stave til Ib, end det vil tage at brænde de sidste ti procent effekt af med det forbrug, derfor tror jeg at det vil være selvmorderisk at overlade den slags vurderinger til den store hob af brugere.

Har selv lige været med Bornholmer "foliebakken" mellem Ystad og Rønne. Da vi skulle ned på dækket til vore aller kjæreste motorcykler, blev det til et lysshow ad blinkende lys og en koncert af aktiverede bilalarmer. Men hånden på hjertet, så tror jeg ikke halvdelen af bilisterne anede hvorledes man kan låse bilen uden samtidigt at aktivere alarmen.

Derfor tror jeg ikke at man kan regne med at den bredere hob orker/gider/evner at sætte sig ind i alle detaljerne og de risici der er forbundet med kørslen uden forbrugsovervågning. Chancen for at man ender med en masse meget sure ejere af døde batterier er nok overhængende.

Kigger vi så helt konkret i powerforløbet som du viser. Så kunne det jo i den grad være skønt at kende kapaciteten af vekselretteren - kan den overhovedet lukke de 515 - 565 kW igennem?

Som du selv ligeledes nævner ved vi jo heller ikke helt om man har "opdaget" at de mekaniske elementer i drive-train får en alt alt for kort levetid under fuld load. Med otte års garanti UDEN nogen former for restriktioner, kunne man måske godt få lyst til liiiige at trimme belastningen en anelse ned.

Men som nævnt øverst Torben - spændende læsning uanset om man ejer en P85D eller "bare" en 85S.

De bedste hilsner fra Fynsland, L@rs  . 

P85DK
P85DK Jul 23 '15

@Torben, skal vi forstå din analyse som at Tesla bør eftermontere den nye sikring på alle P85D uden beregning, da det er den eneste sikring som reelt gør bilen i stand til at levere den effekt som de har lovet?

@Genild - Den nye sikring blev udviklet som led i at få drive train (og batteri?) til at holde til 1 million miles, så de er obs på garanti uden begrænsning i effekt

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 23 '15

Hvis det er en forudsætning at der skal være ~90 kWh til rådighed for at bilen kan levere al kraften som er nødvendig så må batterikapaciteten over en 8 årig periode vel heller ikke falde ret meget. Jeg tænker at hvis batteriernes effektivitet eksempelvis over en 8 årig periode falder med 5% så er vi stort set nede på hvad der svarer til et 85 kWh batteri eller tager jeg helt fejl?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 23 '15
P85DK
P85DK Jul 23 '15

@Gustavfar1 - det er ikke en forudsætning at der er 90 KWh, du får samme effekt i en 85 som har fået eftermonteret den nye sikring som i en 90.

De har bare været smarte i prissætning ved nye bestillinger, og sagt du kan ikke bestille Ludicrous acceleration uden at bestille det store batteri, så får de også nogle af dem over skrænken

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 23 '15

Aha, tak for den info. Ja han ved nok hvordan man tjener skillingerne ham der :-)

Torben_E
Torben_E Jul 23 '15

P85DK....

Jeg vil endnu ikke drage nogle konklusioner. Og lad "billedet" stå et par dage for at se om der er fejl i mine antagelser, definitioner og beregninger.... 

Som jeg indirekte skriver.... Det er ikke effekten der er vigtig.. det er performance. Og den er defineret med 3,3 s for 0-100 km/t disciplinen. Om det lige kræver 600, 650 eller 700 hk er egentligt ligegyldigt. Rent faktisk tænkte jeg på efter at have skrevet indlægget at hvis vi nu antager at der vitterlig er nogle P85D der klarer 0-100 km/t på 3,3s så kan det jo kun være med 460 kW altså de 1.200 A ved 400  VDC. 460 kW = 627 hk. Så er der jo stadig plads i motoren på 73 hk hvis ellers strømmen ikke begrænset til 1.200 A. 

Og med den overraskende nye definition af de samme 2 motorer på samlet 770 hk er der nu 143 hk i overskud.

Så hvis 627 hk er nok til 3,3 s (og der er trods alt dokumenteret i US med 0-60 mph på 3,1 s) så er der plads til en forbedring hele vejen op til 770 hk. Det er her Ludicrous mode kommer på banen med det nye sikringarrangement på 1.500.

Da Tesla først designede Model S var P85+ nok det vildeste de havde tænkt sig med en motor på 350 kW (476 hk). Dette svarer til en strøm på 875 A. Med en sikring på 1.300 kommer man slet ikke tæt på grænsen.

Det gjorde de til gengæld med P85D som beskrevet først i tråden. Personligt tror jeg godt at P85D idag kan levere de 3.3 s men højst 2-3 gange. Så falder spændingen og der kan ikke trække nok strøm (uden at risikere at sikringen smelter). Kan i huske at på Black Diamond dagene... satte de straks P85D erne til opladning så snart vi kom tilbage efter en 10 min tur. Jeg tror det var for at få 400 VDC på batterierne så de nye testere kunne få Umph oplevelsen. 

Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 23 '15
P85DK
P85DK Jul 23 '15

Fint :-)

Jeg mener nu ikke at 3,1s 0-62 mph er dokumenteret, da Brooks og andre som har 'dokumenteret' dette har brugt 1 foot roll-out, hvilket jo bestemt ikke er 0 mph i en Tesla P85D :-) 

De 460 kW er der vist heller ikke nogen som har dokumenteret endnu, mener stadig at 415 - 418 kW er det meste vi har set trukket fra batteriet. Jeg får ihvertfald ikke mere ...

Desuden mener jeg at Tesla har lovet os to ting (blandt mange andre) da de solgte bilen. 3,4s (3,3s) og 700HK (nu 772HK for en standard P85D), og 700HK performance er noget helt andet end 3,3 sek. Det er momentet som giver de 3,3s, ikke de 700HK, så jeg mener de skal opfylde begge tal da de to er uafhængige.

Det som er interessant her, er at det ser ud til at Tesla underdriver i forhold til moment. Den dyno jeg fik lavet, der mente de at den smed omkring 1.300 nm fra 0 km/t, hvor Tesla siger at det er omkring 930 nm

Jeg mener at de 700hk er vigtige, da Tesla intet gør for præcisere overfor alle de bil journalister der låner bilen og skriver anmeldelser af den, hvor mange hk den har eller at det kun er den teoretiske max effekt motorerne kan klage.

f.eks denne artikel fra i dag: http://bt.bilen.dk/biltests/2015/07/tesla-for-viderekomne/

hvor der står: "men derimod kraftudfoldelsen, der er den helt store attraktion i historiens kraftigste, masseproducerede elbil. 691 hk er der at gøre godt med. Vel og mærke med fuldt moment 932 Nm fra nul omdrejninger og hele vejen opefter."

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 23 '15
Torben_E
Torben_E Jul 23 '15

Point taken...

Det er momented der leverer accelerationen. Lad mig kikke lidt på tallene igen mht 415-418 kW. Det er jo interresant men nok fordi der er så meget traction control at der holder ydelsen tilbage.  

Det er hk der giver topspeed. Det er her at friktion, varme og ikke mindst luftmodstand ved 250 km/t skal overvindes. Og det kan da ikke kræve 700 hk at holde en 2,2 bil på 250 km/t eller hvad ?

Mht acceleration så er det 3,1s er 0-60mph og 3,3s 0-62 mph. Jeg vil kikke på nogle drag hvor man kan se slippen.

Torben

P85DK
P85DK Jul 23 '15

Ved dragrace bruger man 1foot roll out, vist nok det første sted det blev introduceret

Tror ikke det er traction control som begrænser batteritræk til 415kW, tror det er sikringen, som de nu har lavet en løsning til.

Du har helt ret, det kræver ikke 700hk at holde en bil ved 250 km/t, det kan du sikkert gøre med 250 hk. Bugatti Veyron bruger ca. 1.200 hk for at holde den på 431 km/t

Det er ikke hk som er årsagen til 250 km/t begræsningen, men varmeudviklingen i batteriet etc. 

Hvis Tesla havde lyst til at rette en misforståelse om bilens mængde af hk, så har de haft rigelig med mulighed for dette, men da de ikke har gjort det, så må vi jo stole på at den skal have 700 hk

Torben_E
Torben_E Jul 24 '15

Tak for update P85DK. Ja og med hensyn til hk er det jo tåbeligt at hæve det til 770 hk når der er tvivl om de 700 hk med mindre de kan levere.

Et spørgsmål....

Du skriver et du har kunne trække 415-418 kW fra batteriet. Mener du batteriet eller er det hvad der måles på hjulene. Hvis det er hjulene svarer det godt til 460 kW med 11% tab og så passer pengene med de 1.200 A og 460 kW !!

Hvis det er batteriet, hvordan måler du så det ?

Torben

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 24 '15
P85DK
P85DK Jul 24 '15

Teslas API giver talene, det nemmeste er at være på Lauders LinkMyTesla, så får du tallene.

Det er 415 kW trukket fra batteriet, på hjulene er det noget lavere

Torben_E
Torben_E Jul 24 '15
Citat fra Torben_E

Så i teorien er mit simple svar (uden tab) er at :

”En P85D kan levere 515 kW”

men kun når du lige har trukket stikket ud af ladderen og kørt max et par accelerationer. Derefter dropper effekten og er ved 50% opladet batteri omkring 488 kW. Dertil kommer at meteret i bilen siger max 460 kW når pedalen presses i bund. Så softwaren begrænser strømmen til 1.200 A sikkert pga. sikringen. Hvis dette er en traditionel smeltesikring skal der en service tekniker til for at skifte den, så derfor holder de sig nok 7-8% under max. Den nye Inconel baserede "ludicrous" sikringspakke er elektronisk med et relæ der kan kobles ind igen ved overlast. 

Torben_E

UPS,,, har lige lært (tak Claus) at MAX power når pedalen presses i bund er 360 kW og ikke 460 kW (my bad). Jeg vil snarest opdatere mine tal....

Torben_E 

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 24 '15