Loading...
dk

s70 eller s70d | Tesla Forum

koldby
koldby Jul 23 '15

Jeg kunne godt tænke mig at høre andres mening om dette.

Min datter og svigersøn har lige fået en 70D som min kone og jeg har været ud for at prøve og vi blev ganske solgt til ideen om at købe sådan en.

Nu viser det sig at man kan få S70 uden dobbelt motor til 42.000,- mindre .

Præstationerne er næsten de samme (lidt kortere rækkevidde og lidt mindre vanvittig (!) acceleration)

Bagagerummet foran er mindre i 70D.

Er der nogen grund til ikke at spare de 42.000,- ?

Hookmaker
Hookmaker Jul 23 '15

Næ, i princippet ikke. MEN du får ikke 4 hjulstrækket og køreegenskaberne ER altså anderledes. Du får heller ikke 2 motorer med dertil hørende "hvad de nu finder på af optimering fra Tesla" som feks. Torque sleep (kørsel kun på den lille motor) o.a. Jeg ville spørge omvendt: Kun 42.000 for 4 hjulstræk? - Hvorfor ikke?...;-)

koldby
koldby Jul 23 '15

Det kan du måske have ret i Hookmaker.

Og så er der måske også lige det, at 70D er til levering slut september mens 70 først kan leveres slut November :-O

Hookmaker
Hookmaker Jul 23 '15

Yes, det lugter af halvfarligt...;-)

koldby
koldby Jul 23 '15

Halvfarligt?

Er det Løkkeefekten du her tænker på?

Hookmaker
Hookmaker Jul 23 '15

Yeps!

MrCoffee
MrCoffee Jul 23 '15
Lever nu også fint med baghjulstræk.
Bianco
Bianco Jul 23 '15

Skal lige nævnes at Teslas (og vel alle elbilers) traction control er meget bedre end i en normal bil.

Jeg har aldrig haft den mindste bekymring med at give den fuld speeder midt i svinget - ok, første gang var jeg lidt bekymret :-)  Man opdager kun at den har begrænset effekten fordi der blinker en gul lampe ved speedometeret.

Niels
Niels Jul 23 '15
Har ejet begge modeller(rwd/awd tesla). den primære forskel er hvordan de opføre sig hvis vejbanen er fugtig/våd samt hvis du accelere i sving.<br />
den første går på at med min p85 kunne jeg primært trykke pedalen hurtigt i bund på en lige og tør vej, bevares man kunne også i andre situationer men så skulle man være klar over at det blot var et spørgsmål om hvornår baghjul slap vejgrebet...og det ville med sikkerhed ske på en fornem nem måde for føreren - ingen kritik af det, men speeder skulle dosseres præsist i svinget i forhold til vejbanens beskaffenhed (fugt, grus m.m.) ( eller alternativtbare køre normalt pænt som andre biler :) ).
med dual drive er vejens beskaffenhed knap så vigtig for hvordan bilen presses. man kan accelerere i sving og/eller hvis vejbanen er våd af regn.
med min p85d har jeg taget adskillige demo ture med venner og en del af disse har været i regnvejr. trods våd vej var det fuldt muligt at ' smide' den igennem 90 graders sving på en måde som absolut ikke ville have været muligt i min tidligere p85. dens tollerance for dårlig kørestil er langt højere og tillader at føeren laver flere fejl.

alle valg som man tager til sin tesla afhænger af ens behov, og kunne du aldrig drømme om at 'smide' din kommende tesla ind i et sving så bestil trygt en rwd udgave. som andre skriver så brug måske hellere pengene på noget andet.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Jul 23 '15
Skaarup
Skaarup Jul 24 '15
På en 85'er giver det meget kraftigere acceleration at vælge AWD, så på den udgave synes jeg det giver mere mening at tilvælge det. Medmindre du ved du får brug for firhjulstræk, så giver DK ikke så mange udfordringer for baghjulstrukne biler. Og traction control er super god, også på RWD modellerne. Jeg har haft en 85 og har nu en 85D og det er rigtigt st D'erne tilgiver meget, men en RWD drosler bare lodt ned for gassen indtil der er greb igen. Der er absolut ingen problemer med en RWD om vinteren (bare husk at sætte vinterdæk på den).
griffel
griffel Jul 24 '15

Hjælp! ;-)

Hvis jeg må spørge om jeres uforbeholdne mening. Måske kommer jeg selv med resultatet, men alligevel, det er mange penge...:

Jeg er klar til at bestille, har konfigureret bilen efter mine ønsker (og pekuniære muligheder...). 

NextGen-sæder

Autopilot

Ultra HiFi

Men:

Egentlig havde jeg bestemt mig for en S70 RWD, men leveringsdatoen i slutningen af november er jeg stadig ikke helt tryg ved (selvom de har ændret den fra slut december til slut november).

Tesla vil ikke garantere levering før Nytår. De tror på det, men vil altså ikke give nogen form for garanti, eller mulighed for annullering i det tilfælde. Så hvis datoen glipper af en eller anden grund, og jeg springer fra pga. f.eks. ny pålagt registreringsafgift, så mister jeg mine 15.000 kr.

S70D kan allerede leveres slut september, og det kan S85 også. Forskellen er ca. 40.000 kr.

Jeg vil helst have RWD, dels fordi det er billigere og jeg ikke tror jeg har brug for andet, og dels fordi frunk'en er større. Så kan min kompressorkøleboks nemlig stå der, og der er nem adgang til permanent 12V ;-)

Mit limit er egentlig 700k, hvilket godt kan holdes med NextGen-sæder, Autopilot og Ultra HiFi. Ihvertfald med 70'eren i begge udgaver. S85 ryger op på 731.450 inkl. levering. Til gengæld får jeg så lidt længere rækkevidde, hvilket jo også er dejligt.

Det er snart pinligt at blive ved med at spørge jer til råds, jeg har jo også spurt jeres ører til blods i en anden tråd, men for mig er det altså rigtig mange penge (mere end mit hus!). Banken har sagt ok for de 700k, så mon ikke de også ville gøre det til 731? ;-)

Mine muligheder er nu:

1  S 70 RWD  647.350 kr.    Leveringsdato (måske?) kritisk

2 S 70 D         689.450 kr.

3 S 85 RWD   731.450 kr.

Må jeg ulejlige jer med et indspark til hvad i ville satse på? Så kan jeg lave en afstemning... ;-) Og bestille! :-D

Mange tak på forhånd!

griffel  :-)

NeWT
NeWT Jul 24 '15

Gå med den billigste du synes er muligt. Og brug pengene på udstyrspakker i stedet.

Hellere en 70 med udstyr end en 85 uden. Du kan jo nærmest få en 70D mit alles til samme penge som en 85 basic.

The_Stig
The_Stig Jul 24 '15

Enig med NeWT, når en engang står i rækken af nedgroede negle i DBA, så er det bl.a. udstyret der trigger en køber

koldby
koldby Jul 25 '15

Og så var tråden egentlig om S70 vs  S70D.

;-)

andersh
andersh Jul 25 '15
Hele problematikken omkring afgifterne efter nytår er vanvittig for at sige det mildt. Hvor meget har nuværende ejere oplevet at leveringsdatoen har rykket sig?

Jeg tænker at RWD absolut ikke er noget at kimse af. Faktisk er min nuværende bil (GT86) købt netop fordi den kan lide at svinge med måsen.
Bianco
Bianco Jul 25 '15
85 vs 70 får nu også en anden vinkel da Tesla siger at de vil sælge opgraderede batteripakker for differenceomkostningen. Så om to-tre år kan man nok få en 80 eller 85 kWh opgradering til 70'eren.
griffel
griffel Jul 25 '15

Tak, NeWT og STNI :-)

@koldby Jeg synes mit spørgsmål er meget relevant i denne tråd, for hvis Tesla ikke kan (vil) garantere levering inden Nytår, er S70 jo ikke særlig interessant. Derfor mit alternativ med S85

@andersh Hvorfor synes du problematikken er vanvittig? Prisen på leveringstidspunktet er da ikke uvæenstlig... Eller har jeg misforstået dig? :-) Og ja, det er da interessant - og måske afgørende - om man kan regne med den forventede leveringsdato. Jeg har ikke læst om de store forsinkelser herinde, men så kunne Tesla jo bare sige det.

@Bianco Den snak om opgraderingsmulighed har jeg ikke hørt om, men det lyder da interessant og slet ikke usandsynligt.

Så skal jeg bare blive enig med mig selv, om jeg skal stole på Teslas leveringsdato slut novmeber for 70 RWD - og vente fire (!) måneder, eller hoppe på en 70 D.

:-)

Lborch
Lborch Jul 25 '15
Blot til info, blev min 70D leveret 1 måned senere end Tesla oprindeligt havde meldt ud...
andersh
andersh Jul 25 '15
@griffel: det jeg mener er, at det er vanvittigt at købe en bil uden at være sikker på hvad prisen er, hvis den bliver en lille smule forsinket.
griffel
griffel Jul 25 '15

Jamen så er vi jo enige, andersh :-)

Det peger på en 70D efterhånden - så lever jeg med den lille frunk... ;-)

Sider: 1 2 »