Loading...
dk

R2-D2 - en skizofren, astmatisk KOL-patient????? | Tesla Forum

Genild
Genild Aug 6 '15
Sommeren byder jo traditionelt på en masse spændende nye oplevelser, og kan man dele dem med den bedre halvdel og Tesla'en, er det jo sjældent så ringe endda.

En tur til Kiel på årets nok varmeste dag, gav dog et par uforudsete oplevelser og igangsætning af en i fremtiden garanteret kommende trend.

Da vi adopterede R2-D2 i december og bor i Dannevang, har vi ofte været både glade og positivt overraskede over den evne til hurtigt og effektivt at sikre en behagelig stuetemperatur i kabinen - nu kom tiden så hvor vi skulle give noget af dette retur, i form af en passende nedkøling af samme kabine i middagsheden først i juli.
Stor blev vores overraskelse derfor over R2-D2 umiddelbart tilnærmelsesvis ikke eksisterende lyst til at behage os. Her var det ikke angstens sved der piblede frem, men derimod sved grundet den ulidelige varme og en luftforsyning som udåndingsluften fra en astmatisk KOL-patient.
Nu kommer vi fra en Audi A6 men den fulde klimapakke, og der opdagede vi heller aldrig klimaanlægget, men der var det grundet det faktum, at den til perfektion beherskede kunsten at skabe præcis den ønskede temperatur i kabinen uden antydning af træk eller støj - R2-D2 behersker umiddelbart to af de tre discipliner da der hverken var støj eller træk, selvom man sad med poten lige foran dyserne, men det var godt nok synd at sige vi bare nærmede os en ønsketemperatur.

Magen til ynkelig luftmængde har jeg ikke oplevet siden en kammerat engang inviterede mig med på en tur i hans Morris 1000 med varekasse. Vi har siden hittet ud ad, at vi kan øge luftmængden og larmen ved at justere til "LO", men det giver stadigt ikke et sval klima.

Kan I andre mærke nogen form for køling??

Den nye trend blev afprøvet ved SuC i det nordlige Preussen, hvor man behændigt havde lagt SuC direkte op ad en Burger King - fanden stå i at sidde og glane i R2-D2, når man i stedet kan stå i kø og ellers formøble den sparede brændselsudgift. Gud ved om man kan klage til ombudsmanden, for deres lokkende markedsføring overfor svage borgere?

Til sidst kunne vi så observere en anden kendt trend: To EDB-systemer der bliver uenige.
Navigationen på den store skærm ville den ene vej medens skærmbilledet i venstre side ville den direkte modsatte retning - hmmmm, ok man kan som oftest vælge at køre i to retninger så længe man holder sig væk fra de ensrettede veje, men det gjorde nu ikke noget hvis de kunne holde deres uenighed for dem selv, og om muligt offentliggøre et eventuelt opnået kompromis.

Så en spændende lille tur ud over grænsen, men egentlig også med lidet ønskværdige overraskelser.

Måske vi hellere blive hjemme i morgen, for der skulle årets sommer komme til Danmark.

De bedste hilsner L@rs
Guy
Guy Aug 6 '15

Hej,

Jeg har haft brugt AC en del gange, og det virker ganske fint. Luften der blæses ud er ret koldt og det virker hurtigt. Tirsdag så jeg på appen at bilen var et godt stykke over 30 grader, så jeg satte den til at køle, og da jeg kom ud til bilen ca 10 minutter senere måtte jeg køre det første stykke vej med soltaget åben for at få lidt varme ind i bilen igen.

 

mvh Guy

Genild
Genild Aug 6 '15
Vi sad med tungen ud ad vinduet som to Berner Senne hvalpe i håb om at få lidt køling, vi modstod dog fristelsen og undlod at gø af de andre biler på vejen.

Måske jeg skal planlægge en tur til Århus og klage min nød og samtidigt få rettet et par uhensigtsmæssigheder.
Klaus_
Klaus_ Aug 6 '15

Det lyder godt nok mærkeligt. Du må næsten have en defekt et eller andet sted, eller så er der måske en indstilling som driller, og har modarbejdet jeres formål med nedkøling?

Edit: "Range mode" er ikke slået til, måske? Det skulle vist begrænse køleanlægget.

Forummets indlæg er redigeret af Klaus_ Aug 6 '15
Genild
Genild Aug 6 '15
Nope - den er flyttet væk fra Range Mode netop i håb om øget effekt.

L@rs - som dog klogeligt undlod at skabe en mere køling stemning, ved at nævne noget om kvindelige aldersbetonede hedeture.
Niels
Niels Aug 6 '15
jeg er som udgangs punkt enig med genild. klima anlægget har stadig en del punkter som kan forbedres og en sammeligning med andre bilers klima anlæg får teslaen til at blegne - specielt volvo og saab har nogle super gode med god luft flow ( nogle vil nok påstå noget andet).

bl.a. mængden af luft som kommer igennem, lyd nivauet, og justering mulighedder på dysserne.<br />
der mangler også dedikerede dysser i døre til side spejle - noget man ser i de fleste biler til +500.000 kr. jeg havde det i hverfald i min tidligere rover.
til gengæld har den som en hver luxus bil dysser til bagsæderne - de virker dog ikke særligt godt da der næsten ingen luft flow er i dem...

når det er sagt har jeg endnu til gode at opleve bilens klima anlæg fra en tilsvarende dårlig side som din oplevelse. mine 2 teslaer har begge haft behageligt klima i både koldt og varmt vejr.
den er jo lavet til folk i califonien, og finder at den køler bedre end den afrimer/varmer.vinter pakken er lækker om vinteren for bagsæde passagere og høster stor ros.

jeg gætter som klaus på at range mode har været slået til, klima indstillinger har ikke stået på auto eller....at teslas intelligente software opdager at vinduer/soltag er åbne og derfor spare på energien til aircon....dvs. ikke køler da det vil være spild af energi (det ville give god mening med et sådan tjek)

bedste resultat opnåes hvis vinduer er lukket, range mode ikke er slået til og alle klima indstillinger står på auto - dysser skal også pege lige ud så de ikke lukkes for flow. alt det ved du forhåbentlig.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Aug 6 '15
Genild
Genild Aug 6 '15
Vi prøvede flere indstillinger, blandt andet med recirkulation, så køleanlægget ikke skulle spilde energi på at kondensere luftens vandindhold, men det gik stadig ikke som ønsket.

Jeg synes også at vi umiddelbart undgik de værste brugerbrølere, selvom ingen er perfekte.

Klart kølemidlet kan have søgt til himmels, men hvis alle oplever manglende effekt, ville det snarere være kølekapaciteten eller en designfejl. Det lyder derfor umiddelbart positivt hvis I andre har kulde i kassen, for så må vores skyldes en fejl, og den slags kan rettes.
Niels
Niels Aug 6 '15
når jeg tænker over det har jeg en enkelt gang oplevet at et spjæld som vist ikke vippede korrekt. det var om vinteren og jeg kørte på motorvej ved høj hastighed. mit bedste bud er at et vindtryk har været for stor/uheldigt til at et spjæld ( recirkulation vs. ny luft) satte sig fast og ikke ville skifte tilbage.
resultatet var at jeg fik frisk (kold) luft ind om vinteren også selv om jeg bad om recirkulation ( og derved mere varme)
måske en tilsvarende situation for dig blot hvor resultatet var at varmen blev lukket ind.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Aug 6 '15