Loading...
dk

Calling P85D owners world-wide | Tesla Forum

Hookmaker
Hookmaker Sep 22 '15

@Lauz, hvad prøver du at skrive, at du ikke kan forholde dig til fakta eller??? - OG så vil jeg gerne bede dig uddybe meget klart hvor det er du ser at jeg skriver at Tesla "lyver konstant" - eller så lige dementere det!

@PeterJ, vi har brugt 5 måneder på at behandle Tesla med den YDERSTE respekt, det fremstår klart af vores sagsmateriale. FØRST for 2 uger har de valgt ad snirklede veje at ændre på hjemme side, tillægge disclaimers, ja sågar JB himself skriver igår på deres blog hvor man meget klart og tydeligt kan læse at han er bekræfter det vi siger (i sidste afsnit). Men at give 60+ ejere i vores gruppe og endnu flere i en anden gruppe i USA et målrettet svar på klage, det er man såmænd for store til. Hmm, jeg vil sige vi har været meget mere end tålmodige.

Og hvis du forstår talgymnastikken, hvorfor kan du så stadig tale om at "de bør skånes" - det er da vist ikke noget man bliver belært i i faget afsætningsøkonomi, med mindre omslaget på lærebogen er rødt og den er skrevet af en der hedder Karl til fornavn, eller?....;-)     

PeterJ
PeterJ Sep 22 '15

Som seriøs afsætningøkonom må jeg mene, at vi skal gøre os klart hvem vi repræsenterer og hvilken sag der er vigtigst. Lige nu er det den generelle elbils-sag i Danmark, der må have fokus.

@hookmaker, det er vist første gang i mit liv, at nogen har ment, at min lærdom er præget af 'røde' tanker. Beklager, sådan er det ikke. Min Tesla er blå - gæt selv resten...

lauz
lauz Sep 22 '15
@Hookmaker

Hvis du ikke kan vinde den alm. Tesla-bruger på denne forum over med fornuftige argumenter, så har du en tabt sag. Hele den små-aggressive attitude og tilgang til sagen fortæller mig alt om hvorfor I ikke er kommet længere.

Tror faktisk de fleste har rigtig meget sympati for jeres sag. Men midlerne og tonen er ikke ligefrem konstruktiv.
Bianco
Bianco Sep 22 '15
Citat fra lauz @Hookmaker
Hvis du ikke kan vinde den alm. Tesla-bruger på denne forum over ...

Dem der synes det er en dårlig ide at brokke sig fylder nok mere i forumet lige for tiden, end os andre der synes at man ikke skal love mere end man kan holde. 

Genild
Genild Sep 22 '15
Gud, jeg anede simpelthen ikke at Karl-Mar Møller også har lavet en bog om afsætningsøkonomi - men som man siger: "Der skal hores meget, før der falder et par ører af!!!"

Uden at gøre mig til talsmand for andre end mig selv, mener jeg dog i al beskedenhed at vi skal stoppe med det interne navlepillende fnidder, og i stedet sammen have fokus på hvorledes vi kan tjene vores sag og mål bedst muligt. Der er jo logisk nok ingen grund til at forvente udenforstående kan blive enige i vore mål, hvis vi ikke engang kan blive enige med os selv.

For nærværende har vi som bekendt en blå regering, og selvom vi i Danmark har tradition for, at de borgerlige overhaler rød blok venstre om, hvorefter de røde bliver pigesure og skynder sig at overhale de borgerlige højre om, er det nok mere de arbejdsmarkedsmæssige aspekter end de miljømæssige forbedringer der skal bruges som indgangsvinkel.

Naivt nok tror jeg faktisk også at dette bliver Elons vinkel på sagen i morgen, men vi bør naturligvis også gøre vores for at påvirke meningsdannerne ogaå kaldet ordførere i den nærmeste fremtid.

Hvem er villig til at gøre noget i denne sag, og er der nogen, der har nogle gode personlige relationer til det politiske marked? Personligt vil jeg gerne yde mit, men det er min erfaring, at man kommer længst med koordinerede indsatse, med en vis grad af fornuftig argumentation INDEN kontakt.

De vedste hilsner Lars, Odense
PeterJ
PeterJ Sep 22 '15

Jeg har talt med Claus Hjort Frederiksen om el-bilssituationen, og jeg vil inderligt håbe, at P85D klubben holder lav profil lige nu.

edge
edge Sep 22 '15

Jeg er helt uenig med dem der mener, at det tjener Tesla og elbilsagen bedst at tie om Teslas bevidste fusk med bilernes data i markedsføringen af P85D. Det er en meget kortsigtet betragtning at acceptere, at et firma skal kunne vinde på bevidst at tale usandt og derved snyde deres kunder og deres konkurrenter. Hvad der vil tjene Teslas og elbilens sag er, at Tesla i stedet for at forsøge at benægte fakta, går ud og beklager, at de i ren entusiasme over deres fantastiske bil er kommet til at markedsføre P85D med data som egentlig vedrørte en planlagt senere opgradering, og at de som den anstændige og forbrugerbevidste virksomhed de er, selvfølgelig kompenserer de berørte Teslaejere med en gratis opgradering, så bilen faktisk lever op til det lovede.

Jeg tror alle herinde elsker Tesla og synes at de laver fantastiske biler og skal blive ved med det. Men de skal ikke vinde på at lyve, og en bevidsthed om det vil helt klart tjene både dem og elbilsagen bedst på lang sigt. Bilerne er gode nok i sig selv, og 550 HK til en 2,2 tons tung bil er også ok for de fleste – men man skal bare ikke sælge dem på at de har 700 HK, når det ikke passer. Og man skal heller ikke reklamere med en x sekunder hurtigere accelerationstid mod en høj merpris, når der er benyttet en anden målemetode på den hurtige model for at få det til at se ud af mere.

Det er virkelig pinagtigt, at Tesla forsøger at give indtryk af at have handlet korrekt og anstændigt, når det åbenlyst ikke passer. Om få år har Audi, BMW og Mercedes fantastiske elbiler, og Tesla skal leve af fortsat at være med helt i front OG den goodwill, de har opbygget. Og det forudsætter altså, at man kan stole på, at de faktisk leverer deres kunder det, de lover.

P85DK
P85DK Sep 22 '15
Citat fra lauz "There's no really accurate way to get engine horsepower from a chassis dyno," says Matt Harwood, marketing coordinator for Mustang Dynamometer, a major supplier of chassis dynos in Twinsburg, Ohio. Some tuners use the so-called 15/20 rule, which assumes a 15-percent driveline loss for manual transmissions and 20 percent for automatics. But, says Harwood, "I've seen losses as high as 35 percent." So unless it's printed in the brochure or was measured on a true engine dyno or by a tuner with tons of experience with your particular brand of car, any flywheel horsepower number quoted by a hot rodder under the shade tree is most likely just a calculated guess.

More important, did your car run on the dyno as it would on the street? If it's the latest model, chances are good it may not have, says BMW tuning wizard Steve Dinan. An afternoon spent at his Bavarian speed emporium in Morgan Hill, California, convinced us that cars are gradually becoming too computerized for the simple dyno test.

http://m.caranddriver.com/...r-dyno-lying-feature

Lauz - det er jo tab gennem drivetrain - hvis bare det var det som var tilfældet for Tesla. Med P85D taler vi om tab i forhold til annonceret FØR motoren. Det han taler om der er hestekræfterne ved motoren men forsvinder gennem gear etc.

Fint eksempel, men ikke det samme :-)

Afgiftsdiskussionen har intet med dette at gøre. Elon kommer til Danmark og et par politikkere får lov til at gnide skuldre med ham, fint.

P85D er Teslas stjerneskud, det er den bil der har sikret dem enorm omtale, det den bil der har sikret Tesla et fantastisk salgsår. Når du flyver højt, så er der dybt at falde. 

Det her er en simpel marketing fejl fra Tesla, som Tesla har valgt at køre helt til enden med alt der nu følger med. Som Hookmaker skriver så har der været forsøgt dialog i mange måneder, men Tesla har afvist. At det bliver lidt ophedet herinde i dag, skyldes nok mere at der kommer nye ind i diskussionen, så alle argumenter skal gentages igen igen. Man føler man har sagt dem 100 gange, men det er stadig første gang mange hører dem. 

Jeg trøster mig med at vi ikke længere skal diskutere med Tesla OM den har 700 hk eller kan køre 0-100 på 3,3s. Tesla har nu sagt at den har IKKE 700 hk og den er 0-100 på 3,6s. Det der mangler er at de så fortæller os hvor mange hk den reelt har, men det vil de ikke - det må man så lægge i hvad man vil.

Elbils markedet står og falder ikke med Tesla. Mercedes, Porsche, Aston Martin, VW, Audi, Renault, Nissan og mange flere har meldt at de kommer med rene elbiler. Teknologien er her og den bliver hvermandseje i løbet af et par år. At forvente afgiftsfritagelse fremover er utopi. 

Men at Tesla markedsfører deres topmodel ud fra argumenter der betyder at de kunne have et 9v batteri i bilen og stadig sige den har 700 hk er jo helt til hest.

P85DK
P85DK Sep 22 '15
Citat fra PeterJ

Jeg har talt med Claus Hjort Frederiksen om el-bilssituationen, og jeg vil inderligt håbe, at P85D klubben holder lav profil lige nu.

Skal det forstås således at du ud fra din samtale med Claus Hjort Frederiksen konkluderer at fordi der er nogle utilfredse Tesla kunder, så fortsætter afgiftfritagelsen for el biler ikke? 

Nu har det jo været deres politik hele tiden at den ikke skulle fortsætte, så hvad er det der får dig til at tro at de var parat til lade den fortsætte, nu da den er blevet afsporet af nogle uartige kunder det ikke bare holder deres kæft? 

Hookmaker
Hookmaker Sep 22 '15

@Lauz, da du ikke svarer mig på mine spm, så regner jeg med du ikke har et svar, og jeg kan derfor ligeså godt lade være med at spørge hva du mener med midlerne og tonen. Tja, og argumenterne dem forstår du tilsyneladende ikke så jeg lader dig ligge her.

@Edge, - det kan vel ikke siges meget tydeligere.

@PeterJ, Claus Hjort har jeg ikke meget fidus til, han kommer til at svede mere end han gør i forvejen under de forhandlinger, det kan jeg garantere dig for. Ingen kender finansloven før den er i hus, det ved du lige så godt som jeg, med mindre du altså kan sige noget mere konkret. Jeg tror (læs=jeg ved ikke) at den lille flig af finansloven der handler om elbilers fortsatte afgiftfritagelse, ligesom så mange andre små flige, bliver et spillekort i den store kabale og vil blive brugt til at sende et lille stik hjem til modstanderne til gengæld for et andet for V mere interessant stik. Men vi får se hvem der får ret i gættekonkurrencen...;-)  

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Sep 22 '15
lauz
lauz Sep 22 '15
@Hookmaker

Læs lige dit egen svar een gang til (og så tænk lidt over hvad jeg mener med tonen).

@p85dk

Tak for et sagligt svar (mener dog stadig at timingen er forfærdelig ;-)

PeterJ
PeterJ Sep 22 '15

Det er min vurdering, at regeringen vil komme med et samlet udspil på bilafgifter. Der er som bekendt mange underlige forhold lige nu. Det er her vigtigt, at el-bilerne får den bedst mulige placering. Det vil være uheldigt, hvis den generelle folkeopfattelse bliver noget med nogle store drenge, der brokker sig over nogle marginale vilde accelerarationstider (det er det, der populært kommunikeres). Det skal ses i forhold til den store elbil-sags-tjeneste som er det vigtigste tema lige nu. Vi får ikke en folkelig (politisk) medlidenhed på at brokke os offentligt over Tesla, uagtet de saglige og teknisk faglige aspekter.

Hookmaker
Hookmaker Sep 22 '15

@PeterJ, respekt for din vurdering, men den er hørt rigtig mange gange de sidste 30 år. Hvis det var tilfældet, ville vi have hørt om det allerede, det kan ikke holdes indenfor dørene. Jeg vil utroligt gerne se et samlet udspil, provenu neutralt eller ej, men desværre tor jeg ikke der er en eneste politiker der vil røre det med en ildtang, før jeg ser det ske. 

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Sep 22 '15
P85DK
P85DK Sep 22 '15

@PeterJ - man kunne også tage den betragtning at el bilerne får endnu mere bevågenhed nu. Hvad var det gamle Spies sagde :-)

Jeg tror det gavner rigtig meget i den generelle befolkning at vi ikke alle står lalleglade og klapper i vores små hænder hver gang nogle siger el bil. Dette er et tegn på at markedet for el biler er ved at modnes, der kommer mange flere forskellige købere ind i folden og man kommer af forskellige årsager. 

Personligt er det faktum at det er en el bil en sekundær ting (uha, tør jeg sige det her). Jeg havde aldrig købt bilen hvis ikke den kørte godt og de 700 hk og 3,3s var helt afgørende for at jeg sprang på vognen. faktisk den eneste anke jeg har mod bilen i dag (ud over det jeg mangler at få leveret) er at det tager lang tid at oplade, relativt til at fylde benzin på en bil. Den gene har jeg valgt at leve med, da jeg mener det opvejes rigeligt af bilen i sin helhed. Jeg er slet ikke i markedet for en i3 eller en Leaf eller en anden Tesla for den sags skyld. 

Tesla ramte mit sweet spot med deres annoncering d. 10.10.2014 og jeg bestilte umiddelbart efter. Jeg kender til mange som hoppede med på el vognen på samme tid af samme grunde.

@lauz - jeg har forståelse for at nogle finder timing uheldig, men det er svært at time ting så alle er tilfredse og opnå maks effekt. Nu er den ude og så må vi alle få det bedste ud af det

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 22 '15
edge
edge Sep 22 '15

Citat fra PeterJ

Det er min vurdering, at regeringen vil komme med et samlet udspil på bilafgifter. Der er som bekendt mange underlige forhold lige nu. Det er her vigtigt, at el-bilerne får den bedst mulige placering. Det vil være uheldigt, hvis den generelle folkeopfattelse bliver noget med nogle store drenge, der brokker sig over nogle marginale vilde accelerarationstider (det er det, der populært kommunikeres). Det skal ses i forhold til den store elbil-sags-tjeneste som er det vigtigste tema lige nu. Vi får ikke en folkelig (politisk) medlidenhed på at brokke os offentligt over Tesla, uagtet de saglige og teknisk faglige aspekter.

De har forsøgt at lave det samlede udspil de sidste 10-15 år, men det er meget komplekst og vanskeligt og med mange afledte konsekvenser - så hvis det er rigtigt at de endelig er ved at have regnet færdig i ministeriet nu, synes jeg det er vanskeligt at forestille sig, at de vil bryde det næsten færdige puslespil op igen for bedre at kunne tilpasse regnestykket en eventuel uheldig folkestemning utilsigtet igangsat af nogle entusiastiske Teslaejere.

Men du har bestemt ret i, at det altid er vanskeligt at vinde en folkestemning, hvis man har noget, som andre misunder, og man alligevel brokker sig, om det så er aldrig så relevant brok.

Sagen om Teslas markedsføringsfusk er jo dog ikke kun dansk og har ikke meget med den danske afgiftsdiskussion at gøre. Så jeg synes fortsat, det er relevant at konfrontere Tesla med, at de skal behandle deres kunder med den fornødne respekt og give dem, hvad de er blevet lovet.

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 23 '15
@genild. Nu har jeg snart været hele nettet igennem for at lede efter den der bog af Karl Mar Møller om afsætningsøkonomi uden at finde den... Kan du ikke poste mig et link til hvor den kan købes?
God dag til alle. Håber at det hele løser sig :-)
LarsR
LarsR Sep 23 '15

Med alt respekt, så tror jeg kun at man rigtig kan forstå denne diskussion hvis man er tidligere P85(+) ejer.

Jeg solgte min et år gamle P85 med et tab på kr. 246K og lagde derudover ca. kr. 100K oveni prisen for den gamle, for at få min P85D. Det kostede mig med andre ord langt over kr. 300K at skifte.

De to biler er stort set ens indvendigt. De har samme farve, samme fælge, samme alting. Hvorfor valgte jeg noget så vanvittigt? Jo, fordi der var en forskel. Den nye lokkede med 700HK og det var så fantastisk at forestille sig, at jeg valgte at tage tabet og skifte.

Nu ved jeg at den nye P85D ikke er hurtigere i mellemaccelerationerne end min P85 og at den ikke har 700HK (det mærkes tydeligt og jeg har begge ting skriftligt bekræftet fra Tesla selv) og at den nu altså viser sig heller ikke at klare 0-100 km/h på den lovede tid.

Det har ikke ændret på at jeg synes at Tesla er fantastisk. Det har heller ikke gjort at jeg er utilfreds med min P85D, men det har gjort mig rigtig ked af, at jeg ikke bare beholdt min P85 og mine kr. 300.000,- +++. Så ja, det drejer sig om penge og kompensation, hvis ikke det kan løses teknisk - selvfølgelig gør det da det!

Torben_E
Torben_E Sep 23 '15

Først indrømmede de d. 4 september på det Amerikanske forum at de bruger 1-foot roll out.... 0,3 sek langsommere fra 0-100 km/t.

Nu indrømmer de at 85 kWh batteriet ikke kan levere nok power til P85D (515 kW).

Vi ejere i P85D gruppen har beregnet det til 425 kW og målt 418 kW. 

Se lige denne udtalelse ;

“Da vi lancerede den firehjulstrukne P85D, tog vi en ligefrem tilgang og specificerede den kombinerede effekt fra de to elektriske motorer foran og bagved (…) I takt med at vi har øget den samlede effekt fra elmotorerne, vil det oftere ske, at batteriets "hestekræfter" er mindre end elmotorenes hestekræfter.”

Med andre ord, erkender han, at bilens samlede effekt ikke retvisende kan beskrives som en sum af effekten af bilens elmotorer, når det gælder producentens topmodeller. I dag skriver Tesla da heller ikke længere, at P85D har en samlet ydeevne på 700 hk. I stedet opgives en ydeevne på 262 hk for forakslen og 510 for bagakslen. Han kommer dog ikke ind på, hvor meget batteriet så egentlig kan præstere.

Her er linket.

http://ing.dk/artikel/tesla-indroemmer-vi-kan-ikke-altid-levere-fuld-effekt-178952

Nu er 3 måneder opslidende arbejde slut med at bevise at Model S P85D ikke levere det som er lovet. 

Mit spørgsmål er hvorfor det tog fra Lanceringen i oktober 2014 til September 2015 at komme ud med sandheden. Enten er Tesla Motors folk inkompetente eller også har de hold informationen tilbage for at blive ved med at sælge 700 hk biler.

Jeg var på Kokkedal slot for 2 uger siden. Jeg spurgte sælgeren..

Hvormeget har den udstillede P85D.

Han svarede 770 hk....

Nå sagde jeg mildets talt forbløffet for det er "Ludricrous" tallet (som iøvrigt er uopnåeligt)

Hvor hurtig er den så ?

Under 3,3 sek... Nå sagde jeg så... Det er da for vildt.... så kikke han over på min røde Model S, uden type betegnelse og spurgte..

Hvad kører du... jeg sagde en P85D.... 

Og jeg ville ikke sige til kunderne den kører på under 3,3 sek, vi måler 3,6. Du skal huske 1-foot toll out... det viste han ikke hvad var. Og den har heller ikke 700 hk og slet ikke 770 hk. Vi måler 430 hk på rullefelt og 550 hk vis REST data.

Så sagde han.. Nå ja det har Ken (Seitzberg) også godt nok sagt til mig.....

Hvad fanden har de gang i hos Tesla.

Det er selvfølgelig ikke sælgerens skyld men ledelsen der ikke informerer og træner deres folk godt nok...

Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Sep 23 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Sep 23 '15

Eller også træner de dem lidt for godt... Det er jo trods alt sælgere skal vi lige huske på ;-)

Sithfury
Sithfury Sep 23 '15

I skal jo bare have Ludicrous Mode

Sider: « 1 2 3 4 »