En tilsluttede/opladet Tesla er en glad Tesla. Hvis det var mig ville jeg som minimum lade den så snart den kommer ned under 50% og så lade den op til 80-90% især i denne kolde tid.
Hej Clement,
jeg pendler også ca. 300km på de 5 hverdage. Det kan godt lade sig gøre at lade 100% mandag morgen og så lade igen fredag eftermiddag. Det giver bare en slem dårlig rækkevide når jeg torsdag finder ud af jeg ekstraordinært skal et eller andet sted hen. Og kun har 15% tilbage på batteriet.
Og dette medfører stadig ladning 2 gange om uge. Fredag og søndag. Hvor ikke rykke den ene ladning til onsdag? Så har du altid 50% range til rådighed alle dage.
For at afklare; du ødelægger ikke dit batteri ved at lade din bil stå med 30% eller 25% eller 10% natten over. Men den degradering der foregår når ting bruges, vil foregå en lille smule hurtigere når batteriet står med en lavere spænding på cellerne. Eller det er hvad Tesla fortæller ift. batteripleje.
En 85er har 403-5V på batteriet i fuldt opladet tilstand, hvilket ikke er 100% men snarere ca. 85% af celle kapaciteten. Samt i afladet tilstand 0-Range er den 350V'ish det er ikke 0% celle tilstand men snarere 20-30% opladet. Det er for at beskytte batteriet, batteriet ER altså beskyttet og du kan køre som du har lyst. Bare overhold tesla's guideline.
Det tyder på batteri beskyttelsen er væsentligt lavere i en 70er (mere tilgængelig kapacitet). Der er for lidt viden om den, og ikke særlig stor data opsamlet om degradering. Jeg vil undlade at udtrykke mig om denne.
Der er efterhånden mange ammestue historier for Do's & Don'ts ift ladning, det eneste man kan sige er at jeg endnu ikke har mødt en Elektro / Chem Ingeniør med dybde gående viden i Li-Ion tech på forum endnu. Tro hvad du mener er rigtigt og tro på tesla :)
- R
Forbruget ved mange kortet turer vil altid være højere end lange turer, da batteriet bliver koldt igen, samt at kabinen skal varmes op fra bunden af igen.
Hvis man kører korte ture, så spare man rigtig meget ved at tage Range Mode ON. Så bruger man ikke energi på at varme batteriet op, samt effekten på kabine varmen bliver også sat ned. Sæt energi saving til on, og fjern flueben i always connected. Så bruger den næsten ingen strøm natten over.
Når man kun kører en kort tur, så hav så lidt varme på som muligt, selv kører jeg typisk 10 km morgen/eftermiddag. Har varmen stående på 18.5 grader, varme til forrude og ben, blæser på 2. Bruger sædevarmen alt det du vil - bruger næsten igen energi.
Jeg har sjældent min bil sat til strøm overnatten, lader ca 1 gang i ugen på Supercharger til 90% og kører så til omkring 20% og lader op igen.
Det med at en Tesla er en glad tesla når den er sat til strøm - vil jeg mene det er mere for at "begrænse" evt opladning på Supercharger at dette "slogan" er fremme. Batterier har det bedst når det er i mellem 30%-80%
Jeg kan sagtens kører 300km+ på 85-90% strøm med mange små ture, med disse indstillinger.
Kan "range mode" varme kabinen tilstrækkelig op, eller er man nødt til at halvfryse lidt bortset fra hvad sædevarmen kan bidrage med?
Efter v7 softwaren, kan range mode sagtens varme kabinen op imo.
Har dog ikke prøvet minus temp endnu, men forestiller mig ikke at det er et problem.
Mange små ture sluger meget strøm, men er der andre faktorer end nedenstående der kan have påvirkning på forbruget?
- Regnvejr øger forbruget med 10% (mener også Bjørn har nævnt i hans videoer)
- Koldt vejr, under 10grader øger forbruget med 7-10% (er I ikke enige?)
- Højere indetemperatur øger forbruget, (kører dog altid med 23grader, men med blæser på 2-3 og uden AC,
- 21" fælge øger IKKE forbruget er min erfaring. Har det sidste stykke tid testet mine 19" med helårsdæk kontra 21" med sommerdæk og der er IKKE et større forbrug ved 21". (måske aller højest 5kwh)
- kørselshastigheden har selvfølgelig alt afgørende betydning. Så hvis man kan køre 85km/t istedet for 95km/t er der en del at hente.
Er Typical range baseret på 200wh/km? Mens rated range er baseret på 160wh/km?
Range mode kan sagtens varmen kabinen op, både før version 7 og efter... det er mere den måde bilen varmer batterierne op, og i det hele taget gør bilen varm.. så det er ikke noget problem..
Robert. Fårstår jeg det ret, at jeg ikke skal være nervøs for mit batteri garanti - så længe den aldrig kommer under 10 % opladet i stilstand? Det har den ikke været endnu! Jeg har jo kun ladet den et par gange men den har aldrig været under 10 procent... Ud fra det niels siger, skal man jo nærmest have en lader og bilen skal stå i garage. Og det siger tesla jo ikke noget om til nogen... Jeg kender flere med samme problematik som mig selv... Hvad er det optimale i min situation? synes det lyder underligt at garanti skulle bortfalde... kan man forvarme bilen så det optimerer?
Er det fint at lade den 1-2 gange pr uge? bare man ikke lader den komme under 10%???
@Ellert. Hvis du tilstræber at holde SOC så tæt på 50% som muligt er det ideelt. Ellers skal du bare holde den over 10% og under 90% SOC i dagligdagen og så kun lade til 100% når du har brug for det. Undgå at lade bilen stå med lav SOC under 10% eller over 90% i længere tid. Du kan desuden sjatlade alt det du vil.
Jeg hæfter mig ved det de skriver her:
Discharging the Battery to 0% may
permanently damage the Battery. To protect
against a complete discharge, Model S enters
a low-power consumption mode when the
charge level drops to 5%. In this mode, the
Battery stops supporting the onboard
electronics to slow the discharge rate to
approximately 4% per month. Once this lowpower
consumption mode is active, it is
important to plug in Model S within two
months to avoid Battery damage.
Det vil sige, din tesla kan stå med 0% i min. én måned. Absolut ikke anbefalelsesværdigt. Men det siger noget om robustheden. Og den indbyggede sikkerhed der er i Batteriet.
Tak RobertJ og gustavsfar. jeg vil adrig lade til over 90 procent eller lade den komme under 10 procent. Under 10 procent er kun sket en gang men det var efter at have kørt en længere tur. Og så er der, ifølge det i skriver her vel ingen problemer med garanti med mit kørselsmønster, Vel?
Min Audi RS4 med 420 heste og en toptunet motor havde samme betingelser som min tesla. Det kan godt være jeg ikke kørte den optimalt, men den gik ihvertfald heller ike istykker af det. Tesla vil da få et problem med købermængde hvis alle byboere i min situation skal fravælge tesla. pga frygt for garanti... det er jo i forvejen ikke mange der bliver fyret af på verdensplan... Range er altid den store problemstilling for tesla, hvis så det andet kommer oveni, tror jeg endnu flere vælger Mercedes, Audi eller som jeg ville have gjort, porsche panamera eller cayenne istedet. For mig var den store kamel at sluge ihvertfald at jeg ike længere bare kunne køre på tanken henne om hjørnet og bruge 5 minutter....
Husker jeg ikke korrekt når jeg siger at alle former for fejl er dækket af garantien på batteriet / drivline. Selv bruger fejl? Det var da ihvertfald meldingen da de indførte ubegrænset km garanti.
- R
Der var den:
http://www.teslamotors.com/blog/creating-world%E2%80%99s-best-service-and-warranty-program-0