Jeg ville ønske jeg kunne skrive noget som kunne berolige dig, og fortælle dig at bilen bare lige skal køres til eller noget. Men desværre er det sådan. Vi har nu kørt elbil siden 2011, Nissan Leaf, og fra 2013 Tesla. Elbiler bliver rigtig meget påvirket af kulden.
Jeg har lavet et hav af test på vores Nissan leaf igennem tiden. Det er ikke kun den ekstra mængde energi man bruger på eks. varme kabinen op, som gør forskellen fra vinter / sommer. Jeg har prøvet i vores leaf, at køre en hel fuld opladning, uden varmen tændt. Sad med tæpper, handsker mm, og vinduer ganske let på klem, for at tage dukken. Rækkevidden kom ikke engang tæt på det som jeg kunne køre en varm sommer dag. Det blev selvfølgelig knap så slemt, som når jeg kører med varmen tændt.
En Nissan leaf samler data op, og man kan se / sammenligne data fra andre Nissan leaf kører. Det er meget normalt at forbruget er meget tæt på det dobbelte om vinteren end om sommeren.
Vind, regn/våd vej, vinterdæk, dæktryk, hastighed, kabine temp har alt noget at sige.
Vil man gerne kører langt i en elbil, så :
1. Sæt hastigheden ned.
2. Sæt varmen i kabinen til 18 grader, kør med jakke på :-)
3. Dæktryk lige 1-2 PSI over normalt dæktryk
4. Se frem ad. Undgå at bremse.
Men kan sagtens forstå dem som normalt kører i store brændstofbiler, at det er svært at tilpasse sig en øko stil i en model S. Men det er nu engang blot sådan det er om vinteren. Ellers må man leve med man ikke kommer så langt.
Er helt enig med dig i alle dine punkter. Som jeg før har skrevet, tror jeg rigtig mange har købt bilen, uden helt at vide hvad de gik indtil. Tror vi kommer til at se rigtig mange sælge den hurtigt igen. Tror også at Tesla's omdømme kommer til at lide et alvorligt knæk. Dels pga overstående, men lige så meget de fyldte Supercharger. Ikke kun at man risikere at holde i kø. Men bilen er solgt på 80% opladning på maks 40min. Det holder hellere ikke når man deler stander med andre. Jeg er sikker på, at når vi kommer til sommerferien 2016, hvis Tesla så ikke har udvidet deres stander antal rigtig meget, så vil vi hører kæmpe skrig og utilfredshed med at at komme syd på. Så gætter jeg på at man skal afsætte 2 timer pr opladning. Det kan man så lige gange med 8-10 opladninger.
Så opfordring til Tesla. Kom igang med at udvide antal ladestander i DK og resten af EU.