Loading...
dk

HJÆLP ASAP | Tesla Forum

Quarkis
Quarkis Aug 16 '15

Hej

Jeg står i en lidt lorte situation. Jeg befinder mig i Italien ved Adriaterhavet og har ikke nok strøm til at køre til Verona, hvor der befinder sig en Supercharger. Jeg er på en campingplads hvor der ikke er noget hjælp at hente. Jeg troede man kunne forlænge sit 220v stik for så at fjerne "jordstik forbindelsen, eller hvad det nu hedder" for så ville jeg kunne lader direkte i de italienske stik. Men det siger bilen nej tak til (står også i manualen DOOOH)

Nu til mit spørgsmål:

Kan man skære jordstikket over og stadig benytte den til at lade med?

Man kunne i gamledage på alm. forlængerledninger, kan jeg huske, men må man det på sin Tesla?

Jeg har ellers både, alm stik, kraftstik og type 2 stik med på turen men det har tilsyneladende ikke kunne hjælpe mig i denne situation.

mvh

Mads 

Bianco
Bianco Aug 16 '15

Tesla'en SKAL have en jordforbindelse for at kunne lade... :-(

Er det sådan et stik du prøver at lade fra?

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Aug 16 '15
Quarkis
Quarkis Aug 16 '15

Øv bøv. ja det er sådan et.

Quarkis
Quarkis Aug 16 '15

Tak for lynhurtig svar og så må jeg nok hellere undlade at skære den jordforbindelse af. tak for info :)

Bianco
Bianco Aug 16 '15

1) Har du prøvet med et "Tysk" Schuko stik?

2) Hvis du er den kreative type... så kan du selv lave noget snyd med at trække et stykke jordledning ud af dit eget stik, og fiksere det meget godt til en af de to metalstykker i siden af vægstikket - det burde være jord.

3) Hvor er du henne, for der er da en del Type 2 ladesteder på PlugShare:

Comeback
Comeback Aug 16 '15

det er standard schuko stik med jord i siderne. 

hvis du har en forlænger skal du "bare" skifte DK stik til schuko stik "EU standard"

Genild
Genild Aug 16 '15
Hejsan - nu skriver du ikke om du skal hjem om en time eller om nogle dage (håber det sidste for der er egentligt vældigt lækkert ved Adriaterhavet) dette fordi det ligesom giver meget forskellige scenarier afhængigt af hvilket tidsaspekt der skal arbejdet ud fra.

Lad os nu antage at du trods alt har noget tid at løbe på, kan du så ikke finde en el-forretning eller lampebutik, og købe den stikprop som passer ind i hullerne i væggen?

Jeg tillader mig også at antage, at du har medbragt en forlængerledninger til ladning dernede og at det du desperat mangler er en CEE stikdåse, hvor du kan slutte ledningen (og i den anden ende Tesla'en) til???

Nu skiller du så CEE stikket ad checker hvilke ledningsfarver som er monteret på L1, N og jord (som jo nok er gul/grøn) disse tre ledere monterer du dernæst i den nyindkøbte stikprop - stikker proppen i stikdåsen og ser efter om der pludselig bliver meget mørkt omkring dig.

Ikke det man vil kalde en professionel og blivende installation, men bare den virker efter hensigten, kan du sikkert godt leve med den reducerede æstetiske nydelse.

Men for mig lyder det underligt, hvis ikke du på en campingplads kan hitte en blå CEE stikdåse og lånene tilsvarende stikprop. I min blændende naivitet troede jeg at det var blev standard indenfor campingfolket rundt i Europa.

Held og lykke og jeg håber at du lykkedes med at få lidt sovs på kræet. Lars
Quarkis
Quarkis Aug 16 '15

Troede ikke det var muligt at forlænge, må se om jeg kan få et schuko stik.

Hotel Stockholm kan jeg faktisk nå men der står følgende:

Access is restricted to the customers of the premises     Men Tjekker den lige ud.     Mange tak for hjælpen prøver de 2 ting her i morgen tidlig :)
Quarkis
Quarkis Aug 16 '15

jeg har indtil fredag for så at køre til gardasøen. så har da lidt tid.

Det med stikproppen virker ikke, har forsøgt med sådan en omformer og Teslaen blinker rød med det samme.

Jeg har omformer til Teslaen altså så den passer til et rødtkraftstik men deres stik her er blå og har 3 ben hvor mit har 5.

Som i nok kan høre er jeg alt andet en teknisk på det her elområde :(

Bianco
Bianco Aug 16 '15

Eurostik / Schuko skal virke. Kan du ikke lige smide et par billeder af hvilke stik og omformere du har at arbejde med?

DeaconWP
DeaconWP Aug 16 '15

Hvis du bruger sådan et schuko stik, og den blinker rød med det samme, kan det være muligt, at du bare skal tage stikket ud igen, og vende det 180 grader (en halv omgang, så stikbenene kommer ind i de respektive modsatte huller. Så bytter fase og nul plads til Teslaen, og så kan det være løst. Der er vist noget med, at du skal tage stikket ud, både i Teslaen og væggen, når du gør det, for at resette test kredsløbet.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 16 '15
DeaconWP
DeaconWP Aug 16 '15

Quarkis: Det væg udtag du har lavet billede af i indlæg 3, ligner mistænkeligt meget et udtag, hvor der både er mulighed for at bruge italienkse stik og Schuko stik. Så hvis du har en forlængerledning, med tre forbindelser i, mellem et Schuko hanstik, og et Dansk 3 benet hun stik, så skal det virke, hvis der er god nok jord i væg udtaget.

Og det er så her du evt kan prøve at vende stikket i væg udtaget, hvis det ikke virker med det samme.

Har du en polsøger? Hvis ja, kan du se om der kommer fase på det rigtige ben i hunstikket....

Men som Bianco skriver, så smid lige nogle billeder af dit grej.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 16 '15
Quarkis
Quarkis Aug 17 '15

Jeg har købt dette stik/omformer men kan ikke få den til at virke.

Nu har jeg problemer med at uploade billeder, nettet er ikke for godt. men har sådan en normal omformer til forskellige stik i udlandet, men der er selvfølgelig ikke jord stik i :(

Så jeg skal ud og købe et Schuko hanstik der passer i det stik jeg har uploadet i indlæg 3. Derefter sætter jeg direkte min tesla til via et 220v med jord stik i, den der er med som standard, og så burde det køre?

DeaconWP
DeaconWP Aug 17 '15
Si, senor. Bene. Multo bene. .:-)
Bianco
Bianco Aug 17 '15

Forummet kan ikke finde ud af .PNG filer :-(

Tag evt. dit stik med til butikken, så du kan vise dem hvad du skal omforme fra.

RobertJ
RobertJ Aug 17 '15

@ Quarkis - du nævner du har adgang til 16A 230V 'Blå CEE'. Skal du til en el-handler, så få dig lavet en Rød CEE til Blå CEE adapter. Den findes der flere vejledninger til her på forum.

i korte træk. Køb 1 Blåt han-stik og 1 Rødt hun-stik (forlænger) og ½m 3x2,5kvt.

- R

Quarkis
Quarkis Aug 17 '15

OK.. Historie tid.

Ringede til det nærmeste Type 2 charger (hotel stockholm) De ville ikke hjælpe mig, da det kun var til deres gæsten, og siden der ikke var plads på hotellet, kunne jeg ikke betale en overnatning selvom jeg ikke ville benytte mig af den :( 

De sidste 2 nærmeste ladestander med Type 2 var den ene ikke længer tilgængelig og den næste defekt og bliver først repareret i næste uge :(

Så jeg drog afsted med forhåbning om at købe en omformer af en art. 

igennem 2 butikker uden held, dog lavede det ene sted en hjemmelavet italiensk fix fax løsning med gode gamle gaffetape og nogle kabler. (Det virkede så heller ikke, men det kostede en slat). 

Sidste butik vandrede jeg ind i 1 min i siesta-tid så det gik stærkt med at finde frem til adapterne. Men der var den også, lille og unik, med jord. kun 1 tilbage. Glad dreng jeg blev i det øjeblik.

Tilbage til huset med endnu mindre km på "tanken", smider jeg det hele sammen og endelig efter alle de rødelys og lamper teslaen har smidt mig i hovedet den sidste dag, blev farverne ændret til den dejlige grønlige.

Så har fået ladet 30 km og BOOM. alt el i huset er over and out -.- .. glemte vidst nok at sætte den til at trække med 16a frem for 32.. wups.. sidder nu og venter på en der kan fikse strømmen igen.

Men det ser ud til at lykkes mig og jeg vil derfor sige, rigtig mange gange tak for alle de input og hjælp jeg har fået fra jer på sitet. (var tæt på at skære jord forbindelsen over og så var jeg nok over and out..) 

Endnu engang tak. ser frem til resten af tiden i Venedi, inden turen går til Gardasøen.

Multibene :)

mvh

Mads

Genild
Genild Aug 17 '15
Hej Mads og dejligt at høre, at du eftef svære kvaler har fået tingene til at fungere igen.

Et lille råd:
Som jeg har fattet har du ikke planer om at lade til hele turen hjem, men mere i retning af hen til nærmeste SuC, jeg opdatter det heller ikke som om kufferterne er pakket til hjemturen endnu. Derfor vil jeg på det kraftigste anbefale at du skruer pænt ned for ambitionerne med din ladning eller mere præcis de ampere du suger fra nettet.

Sætter du max ned til f.eks 8 Amp kan du i ro og mag både lade og lade familien keve i huset på samme tid. Som timerne går vil du alligevel ende med at få en pæn portion kilometer på - husk at den der ager med stude jo også når frem.

Fortsat god ferie, Lars
NCL
NCL Aug 17 '15
Enig med Genild. Nu ved jeg ikke hvordan du bor dernede, men på mange campingpladser er der ikke mere end 5-10 amp afhængig af om det er telt eller mobilhome.
Vi har selv lige været på en campingplads ved Adriaterhavet. Der kunne vi kun lade med 5 amp selv om der faktisk skulle være 12 amp i huset. Bilen slog simpelthen fra hvis jeg satte den højere (pga. for lav spænding tror jeg)
Quarkis
Quarkis Aug 18 '15

Hey igen.. er nu oppe på hele 220 km :)

Det hus vi er i har kun 10 amp, så jeg lader på de min. 5 amp. men så lader det også med hele 4km i timen. Men som i nævner er det slet ikke et problem, når man har tid nok :) SuperCharger er 170 km væk, så smider rigeligt på :)

Sider: 1 2 »