Loading...
dk

Køb af ny Tesla - Faldgruber? | Tesla Forum

Magnus
Magnus Aug 17 '15

Jeg har i længere tid ønsket at købe en Tesla men ville vente til jeg havde sparet op til udbetalingen. Var så i søndags ude og kigge på Teslas udstilling i Rungsted og fik der at vide at priserne ville stige 3% i dag mandag hvorfor det var klogt at lægge en bestilling ind med det samme, ligesom andre har også har anbefalet her inde på forumet.

Jeg har derfor lagt de 15k i depositum og skal i morgen tirsdag ud til Kastrup for at træffe de endelige design beslutninger omkring bilen og ville i den forbindelse høre jer ad om der er nogle ting som jeg særligt skal være opmærksom på før jeg trykker på "Bekræft Nu" knappen inde på min bestilling.

Er der nogle ting I ville gøre anderledes hvis I skulle købe en ny Tesla, nogle faldgruber for en uindviet, nogle tilkøb som I ville vælge til eller fra? Do's and Don'ts?

Jeg har indtil videre truffet følgende valg til ialt 785.300kr m. 10.000kr referral rabat:

• Model S 90D
  • Firehjulstræk
  • Autopilot 
  • 19" hjul
  • Midnight Silver Metallic Paint
  • Panorama glastag
  • Sorte næste generations sæder
  • Pianosort decor
  • Hvid Alcantara-himmel
  • Sikkerhedspakke (Hvad end det dækker over?)

Jeg har herudover tænkt mig at bestille / få installeret denne center konsol fra Tesla Gear Butikken som sælgeren oplyste mig kunne fås installeret til omkring 4000kr.

http://shop.teslamotors.com/...remium-front-console

Har overvejet at tilkøbe lydpakken, men har ikke nogen erfaring med hvad man rent faktisk får for pengene lydmæssigt, synes iøvrigt at lyden er rigtig god i den alm. udgave som jeg har hørt.

Har også overvejet Interiør pakken, nok mest fordi at den inkluderer den elektriske bagklap, som jeg synes hører bilen til, da det er en fed feature omend måske ikke nødvendig i praksis.

- Magnús

Forummets indlæg er redigeret af Magnus Aug 17 '15
kr
kr Aug 17 '15

Det er selvfølgelig smag og behag, men overvej om den pianosorte ikke er en fingeraftryksmagnet...

Jeg er personligt glad for interiør pakken, kan godt lide det ekstra lys i dørene om natten, og absolut også den sorte alcantara som jeg har valgt til himlen som man af en eller anden underlig grund ikke kan vælge uden... bruger dagligt el bagklappen og ville nødigt undvære den.

Det eneste jeg ikke er så glad for, er støjen fra kompressor (eller hvad det nu end er) når det er varmt udenfor og den køler batteri og/eller kabine ned - det giver en irriterende lav turbinelyd der lyder som et fly der er ved at taxie til gaten. Min kollega har i dag lige fået sin 85D også der har samme lyd, så det er ihvertfald ikke unikt.

Over vejer kraftigt en fuld lyddæmpningspakke i håb om at dette skruer ned for støjen...

MEN, ud over dette er jeg stadig meget glad for bilen.

Mht. lydpakken valgte jeg den til, og det giver en god dybere bas og generelt bedre lyd end standard pakken synes jeg - men hvis du synes godt om den almindelige så er der ingen grund til ikke at vælge den.

Magnus
Magnus Aug 17 '15

Tak for feedback!

Havde oprindeligt også tænkt mig at vælge den sorte alcantare himmel, men så var der én der spurgte om ikke det blev for mørkt hvis alting var sort inde i bilen (sælder + himmel + dashboard), hvilket jeg egentlig godt kunne forestille mig. Det var derefter at jeg kom over i sparetanker vedr. interiør pakken hvis nu jeg ikke "skulle" tilvælge den for at få den sorte himmel.

Det er rigtig godt at du skriver det med den pianosorte og fingeraftryk, jeg vil prøve at fedte mig lidt til inden jeg rører ved den derude for at se hvordan den tager imod og hvis det er helt galt (ville blive træt af at går rundt med en pudseklud i lommen for konstant at tørre den af) så må jeg vælge carbon i stedet.

Må prøve lydpakken når jeg kommer derud, er ikke helt pjattet med Bas så medmindre at den almene lyd også bliver noget bedre ved at opgradere så bliver jeg sikkert ganske godt tilfreds med den alm.

Mht. lydæmpning, er det noget du selv vil stå for eller får du det udført hos Tesla / et andet sted?

kr
kr Aug 17 '15
Mine evner går nok mere i retning af software end hardware ;) så lyddæmpning bliver det nok autoskadestuen der får lov til at lave... Så holder jeg mig til tastaturet i stedet. Det er både teslaen og jeg nok bedst tjent med :)

Mht lys/mørke så synes jeg selv at panoramataget lukker masser af lys ind så den sorte himmel føles slet ikke dunkel... Og med 2 børn er jeg sikker på at den hvide bliver meget hurtig gråsnaldret at se på.
KimT
KimT Aug 17 '15

Tænk på at himlen jo ikke er hvid, men creme farvet. Og min mening er at den ikke bliver for sort inden i.

Jeg har ikke fået min endnu, men da bilen er hvid tror jeg måske jeg kommer til at fortryde ikke at have valgt sort himmel

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 17 '15

@Magnus

Tesla rører ikke ved ting såsom lyddæmpning eller andre modifikationer på bilen. Såfremt at man selv har mod på yderligere lyddæmpning er der tidligere brugt STP Gold som er nogle selvklæbende lyddæmpningsplader at butyl. Når der er fastsat en dato for træf i det jyske / på fynsland her i efteråret vil jeg begynde at samle sammen til et fælleskøb af plader til lyddæmpning som kan monteres til det kommende træf.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Aug 17 '15
DeaconWP
DeaconWP Aug 17 '15

Du kan for under 500 kroner selv lave den sorte pianolak om. Billigere, og måske sjovere med dit eget design. Vejledning fås på teslafied.eu Er det ikke 5.000 i dit favør?

Skal du altid selv sidde på forreste række? Hvor store er de, der skal sidde på bagsædet? Er det altid de voksne i familien, der får forsædet på de lange ture? Tag en vurdering af, hvordan en S passer til dig og din hustru på alle sæder. Bliver du ramt bagfra en dag, er det måske rart at vide, om dit eller dine store børns hoved kommer hen til nakkestøtten. Eller rammer kanten i loftet? Personhøjde kan være et issue. Støtter bagsædet under dine lår, når du sidder bag i? Eller skal du sidde og klemme lårene sammen, for at de ikke læner mod medpassagerens ditto, når I kører langt? Kan du sidde og falde i søvn på bagsædet? Så giv dig rigtig god tid til at sidde i bilen, og bare slappe af som på langtur, og mærk bilens komfort... Har du været med som passager på bagsædet? Det er nogle af de ting, der peger mod en model X.

Nu er vi så tæt på, at Model X kommer, så hvad tror du? Vil du komme til at foretrække X'eren, når den dukker op? Hvor stor bliver den gruppe, som skal bruge bilen i løbet af de næste 5 år? Skal der være mere end 5 sæder? Igen, model X?

På teslafied.eu kan du også se, hvordan man i forskellige trin kan forbedre lydanlægget til noget der er vurderet bedre end den udvidede lydpakke, og vist nok til næsten samme pris.

Kurt i Køge har en butik, Autohjørnet tror jeg den hedder, hvor han kan lægge lyddæmpning ind. Samme kan Autoskadestuen på Kirstinehøj. Så det med lyd kan du få folk til, når den tid kommer. Hvis du ikke selv vil. De erfarne hjælper dig gerne, og det synes at være nemt, bare man kun har 50 % tommelfingre.

Der kan ikke gå træk på en Tesla model S, med mindre den bare monteres for at bære cykler eller andet bagagesystem. Den snart kommende model X vil kunne trække en trailer/campingvogn af en anselig størrelse.

Du kan få en uges mere betænkningstid, hvis du annullerer din ordre, og får dit depositum tilbage. Og når at lave en ny ordre inden den nye dato for prisstigningen, som nu forlyder at være næste mandag?

Så en del kan tilføjes, hvis du senere fortryder.

Blot lidt faldgruber, set herfra.

MVH Deacon

KS
KS Aug 17 '15

Se min guide til køb af Model S på www.teslaforum.dk/web.

Der er lidt betragtninger om hvad man bør vælge, farve valg på interiør m.v.

SQLCPH
SQLCPH Aug 17 '15

Magnus, mit forslag er at du skal købe lydpakken hvis du godt kan lide at høre musik højt. Jeg har ikke lydpakken og fortryder det så inderligt efter at have hørt en med....

Selvom elektrisk bagklap nu er i den udvidede pakke vil jeg også klart anbefale den.

Ellers lyder din kombination som en udmærket bil :-)

vh Søren

Sithfury
Sithfury Aug 17 '15

Jeg ville vente med den premium console til du har haft bilen i et stykke tid og der vurdere om du mangler den. Lige da jeg skulle have bilen, og også lige da jeg fik den, syntes jeg det var oplagt at få en, men nu hvor man har bilen, så er det bare mega fedt, at man har så meget plads imellem forsæderne, til alt fra en lille sportstaske til næsten hvad som helst.

Der er nærmest ingen fralægningsplads ellers i en Tesla, ingen lommer i dørene eller lign. så pladsen i midten er vigtig, efter min mening.

Derudover, ville jeg nok vælge premium interiør pakken. Især el bagklap bruges hyppigt.

Jeg er glad for det meget minimalistiske i den piano sorte interiør, men der kommer fingeraftryk.. det gør der.

Chris
Chris Aug 17 '15
Lyder spændende Magnus. Har selv valgt en næsten lignende kombination. Dog med de lysegrå sæder (nextgen) og blankt gråt træ. Det ser rigtigt godt ud med sort alcantara himmel. Interiørpakken var et klart must for mig med denne bil. Det er jo her en stor del af magien er :-)
MrCoffee
MrCoffee Aug 17 '15
Undskyld drenge, jeg har pianosort interiør. Man sidder da ikke og fedter sine pølser på instrumentbordet, har kun pudset det to gange siden december i vel 1 min. Cremesæder med sort himmel og glastag passer perfekt efter min smag. Ydermere har jeg aldrig forstået folk som lyddæmper deres Tesla ?. Den siger jo intet :) Smag og behag, tillykke med din bestilling.
The_Stig
The_Stig Aug 17 '15

Er lydpakken ikke et must? Joh!,  hvis man ønsker at høre radio om føje år når analog antennesignalet forsvinder - med lydpakke får du DAB radio - Digital Audio Broadcasting er din redning I hele bilens levetid bade her I DK samt resten af EU 

Skulle du være ved at løbe tør for midler så vil opgraderingen til 90 kWh nok kunne undværes, da al-verdens SuC er geografisk placeret ud fra 70/80 kWh batterier

The_Stig
The_Stig Aug 17 '15

PS! - Hvis vi kan spare lidt fragt så er jeg med på et samkøb af en Pianosort Centerbox med Iphone dock -

kr
kr Aug 17 '15
DAB er standard nu.
The_Stig
The_Stig Aug 17 '15

Check for up-date

Magnus
Magnus Aug 18 '15

Tak for input alle sammen!

Mht. modellen og at vente på X'en, så er jeg ret afklaret mht. mit behov og vil desuden gerne nyde godt af de manglende afgifter som jeg kan nå at få S-modellen leveret med. Fik af sælgeren at vide at hvis de ikke kunne levere således at jeg kunne nå at indregistrere bilen i December, så fik jeg mit depositum tilbage. Bør nok bede om at få det på skrift.

Mht. selv at lave modifikationer så ved jeg af bitter erfaring at den slags gør-det-selv projekter ikke altid går som jeg vil, og jeg ville være rigtig ærgelig hvis det gik galt. Måske jeg bliver mere modig når jeg har haft bilen et stykke tid, men tænker hellere at jeg må købe den som jeg gerne vil have den og så se om behoved for ændringer opstår senere.

Med hensyn til farver på sæder og himmel så tror jeg at jeg skal se nogle af kombinationerne derude før jeg kan beslutte mig endeligt. Jeg havde f.eks oprindeligt troet at sæderne da skulle være grå, men da jeg så farven i virkeligheden i søndags så var den i hvert fald anderledes end den tog sig ud herhjemme på min skærm, hvorfor jeg pt. har dem valgt i sort.

Om konsollen forbliver sort med fingeraftryk eller om jeg opgraderer til carbon-udseendet (synes at 8000 er meget at give hvis det ikke er ægte carbon hele vejen igennem, som jeg synes at jeg har læst et sted at det ikke er) kommer an på en prøve når jeg ser den. Tænkte umiddelbart at det var begrænset hvor megt jeg ville komme til at røre ved front panelet, men kom så i tanke om at kopholderen nok er det sted hvor min højre hånd kommer til at hvile det meste af tiden = automatiskt fingeraftryk hele tiden.

De fleste lader til at anbefale interiør pakken med den elektriske klap, så den vil jeg opprioritere på min liste. Det er desuden også lækkert med de effekter der følger med og med til at gøre bilen til en oplevelse som jeg forhåbentligt vil nyde når jeg bruger den i fremtiden.

Mht. lydpakken, så havde jeg ikke hørt det DAB radio som The_Stig skriver har jeg ikke hørt før, men vil da helt sikkert spørge ind til det i morgen. Tror at jeg er nødt til at sætte mig i et par biler derude og høre forskellen og så beslutte om det er der hvor jeg skal lægge min ekstra månedsløn eller spare pengene i stedet

Tror også at jeg om Sithfury anbefaler, vil afvente at få installeret midterkonsollen til jeg har haft bilen en måned eller to, så jeg kan se hvordan det føles med pladsen før jeg fylder den op. Konsollen kan jo altid installeres senere og da til samme pris.

Iøvrigt en rigtig fin guide som du postede KenSeitzberg, det er rigtigt fedt at du holder den opdateret mht. de aktuelle opgraderingsmuligheder og lign. God læsning :-)

Forummets indlæg er redigeret af Magnus Aug 18 '15
Knudsen
Knudsen Aug 18 '15
@Magnus: DAB+ er nu standard - se tekst i designstudie for standard udstyr - har lige selv "opdaget" det tidligere i dag og blev glædelig overrasket, da det ellers tidligere kun var forbeholt den store audio pakke.
Magnus
Magnus Aug 18 '15

Perfekt tak! Så måske endnu mere grund til at (såfremt jeg ikke bliver overvældet af den fantastiske lyd i den store pakke) holde mig til basic lydpakken som jeg umiddelbart har hørt og bestemt ikke har haft nogle klager over. Så er der også flere penge til andre ting.

Mack
Mack Aug 18 '15

Elektrisk klap glæder jeg mig til, men den vigtigste grund til at vi valgte interiør pakken var , at der fulgte tåge og kurvelys med.

Sider: 1 2 »