Loading...
en

Nedsat rækkevide / batteri effekt

lysmanden
lysmanden Aug 17 '15

Hejsa kære venner

Er jeg den eneste der har oplevet nedsat range inden for kort tid? Tidligere har jeg kunne komme op på 404 km på en 100 % opladning. Inden for de sidste 3-4 uger er den gået ned til ca 385 km på en 100 % ladning. Kan det være sket efter ny software?

Jeg lader op til 80 % om natten og om morgenen sætter jeg den til 100 % således den lige når at lade færdig inden jeg kører. Det er dog langt fra hverdag jeg lader 100%

Makova06
Makova06 Aug 17 '15

Jeg har kørt lidt over 3000 og min er gået fra 367 km til 361 km på 90% de sidste par dage, men jeg har heller ikke lavet en 100% ladning endnu

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '15
Jeg har bemærket tilsvarende. Dog som en glidende udvikling. Har pt. Kørt 16.000 km på 4 måneder. Umiddelbart er den eneste måde at finde ud af om det er batterier eller noget softwaremæssigt at man kører den i nul og så fluks lader den til 100% inklusiv den tid det. Tager batterierne at balancere. Ser man stadig et fald i kapacitet er der blot tale om en softwaremæsig ændring.
MrCoffee
MrCoffee Aug 18 '15
Har pt 387 km ved 100% forleden, lader sjældent til max. Kørt 21000
RobertJ
RobertJ Aug 18 '15

Der er en tidligere tråd om emnet, mener jeg har set en tråd via TMC hvor poster har plottet en masse data angående range og km. Det gav et tab på 3-5% rimeligt kvikt (20-50tkm) hvorefter tabs kurven blev flad. Har 51tkm på klokken og lader til 378km pt.

- R

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '15

Jeg har pt. 340 km ved 90 %. Startede på 394 km. ved 100 %.

I morgen og det næste stykke tid vil jeg lave nogle 0/5-100% ladecyklusser for at se om jeg kan få nogle af de oprindelige viste kilometer tilbage...

The Forum post is edited by Gustavsfar Aug 18 '15
KS
KS Aug 18 '15

Jeg lader til 407 km i dag på en fuld ladning, ligesom bilen også ladede til 407 km den dag jeg hentede den. Har kørt 23.000 km i bilen siden marts, og jeg er altså sikker på at det er lademønstret der gør forskellen. Jeg er ikke sikker på at jeres biler har "tabt" en masse, men kun at algoritmen ikke kan finde ud af det.

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '15

@Ken. Hvad er dit typiske lademønster?

The Forum post is edited by Gustavsfar Aug 18 '15
krabbe
krabbe Aug 18 '15
Har 357 ved 90% opladning i dag.

Har kørt 29.500 km på 4,5 mdr.

Min har "tabt" ca 10 km ifht ny. (Havde 407 ved 100 % d. 31.marts )
Havde ingen tab de første 20.000 km
Om det er software eller andet ved jeg ikke.

Har haft samme lademønster fra dag 1. Til idag
Opladning hver aften hjemme. (Afmålt til forventet forbrug efterfølgende dag typisk 70-80 % ) men da jeg også kører mange langture, lader jeg også ofte på SUC. (Her lader jeg kun til hvad jeg skal bruge til jeg igen rammer en SUC eller hjemme adressen )

Oreo100
Oreo100 Aug 18 '15

Ja det er helt sikkert software. Man kan ikke måle hvor meget der er i batteriet. Normalt når man laver den slags software, så vil man måle hvor meget der er ladet, og trække fra efterhånden som det bliver brugt (coulomb tæller). Men det er ikke specielt nøjagtigt så over tid vil det blive upræcist. Hvis man kører den langt ned en gang imellem vil det helt sikkert nulstille algoritmen. Men der er ikke rigtig nogen grund, anden end antal kilometer på displayed ændrer sig. 

The Forum post is edited by Oreo100 Aug 18 '15
AxelEmil
AxelEmil Aug 18 '15

Har kørt 16000 km. har stadig 364 km v. 90 % i min P85D (Sport mode og Range mode on). Jeg er enig med Ken i at det er et software problem. Lad til 100% hver tredie måned så vil I se at rangen stiger igen - der er flere tråde på TeslaMotersClub som anbefaler dette. Vi ved at der med tid vil ske en reduktion af rækkevidden - sådan er det bare, men kvaliteten af vores batterier er meget høj så redutionen er meget lille. 

KS
KS Aug 18 '15

Mit lademønster: Stik modsat Krabbe:

Jeg kører et par hundrede kilometer eller måske lidt mere hver dag, og har gjort det i et par år i Model S.

Min ladestrategi er:

Lad ALTID når du har mulighed for det - lad op til 90% til hverdag. Skal du ud og køre en tur på mere end 20% range, så fyld bilen helt op til 100% inden du suser afsted - gerne så den kun lige er færdig med at lade og afbalancere batterierne, lige inden du sætter dig ud i bilen. Jeg lader gerne til 100% mange gange i løbet af ugen.

Har jeg mulighed på min destination, sætter jeg stikket i og lader til 90%.

Jeg lader altid med minimum 16A 400V - lader ALDRIG på 220v, da jeg flere steder har læst at batterier der bliver afladet hurtigt også skal lades så hurtigt som muligt.

Jeg får så indimellem kørt nogle ganske lange ture, og lader derfor ofte på SuC'er - bor også ret tæt på en, og aftaler tit at mødes med nogen på en SuC'er, så jo de bliver brugt flittigt. Her lader jeg typisk på til ca 95%, har jeg tiden til det, lader jeg helt op, og får balanceret batterierne af SuC - min erfaring siger mig at den balancerer bedre end hjemme med den indbyggede lader.

Selvom jeg har ladet til f.eks 95 % på SuC og kører hjem og kun får brændt et par % af, så sætter jeg den til aligevel - ikke fordi den skal lades, men fordi en tilsluttet bil er en glad bil :-) Så kan jeg også altid lige toppe den op næste morgen til 100% inden jeg kører ud af døren.

Det virker, og selv servicegutterne på Kirstinehøj spørger til hvad jeg gør for at holde dem i så god stand. De har en intern værdi, som de kan se i deres service system, og mit batteri er lige så godt som den dag for 23.000 km siden.

Jeg er helt sikker på at Tesla har bygget noget ind i bilens elektronik, som beskytter bilen, selvom man lader til 100% - eller også er en 100% ladning af bilen ikke det samme som en 100% ladning af cellerne. De må nødvendigvis gøre alt for at sikre at de ikke skal punge ud med for mange batterier - nu da de har givet 8 års garanti på disse.

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '15

Tak for input. Jeg tror jeg vil lade den til 100 % noget oftere det næste stykke tid og så se hvad der sker med den viste range.

RobertJ
RobertJ Aug 18 '15

@Gustavsfar1 - husk, for at nulstille tælleren skal batteriet aflades så meget så muligt før du lader 100%.

- R

Andersen
Andersen Aug 18 '15

Ken@  Jeg er overbevidst om, at du ved næsten alt om Tesla og måske også hvorfor, at Tesla anbefaler / muliggør indstilling af "daily charge" til mellem 50-90 pct. og anbefaler charge fra 90-100 pct når der er  behov for dette ?

Jeg har spurgt 2 medarbejder fra Tesla og de siger, at såfremt man ikke har behov for at lade til 100 pct., var der ingen grund til, at lade til mere end 90 pct. (men det var ikke noget helt klart svar, skal siges)

Ud fra dette skulle man jo tro, at det var mest hensigtsmæssigt for batteriets levetid. Undre mig iøvrigt lidt over, at vi som kunder skal regne ud, hvad der er bedst for batteriet - det må Tesla jo have testet mange gange. ?

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '15

Ja netop det har jeg skrevet lidt længere oppe i tråden... :-)

Kristian70k
Kristian70k Aug 18 '15

min er nede på 336 ved 90% og 376 ved 100% og jeg klager ved tesla.. men de siger hele tiden noget forskelligt.. men mit skete fra den ene dag til den anden.. efter jeg satte den kold med næsten tomt batteri på en SUC.. (koldt som i vinteres) og synes den mister lidt næste hver dag.. det er sku lidt skræmmende..

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '15

@Kristian70k

Er spændt på hvad hvilket svar de vender tilbage med.

Kristian70k
Kristian70k Aug 18 '15

De flyver lidt rundt i det... tror sku mange gange vi er mere oplyst.. men det er en farlig cocktail.. men jeg vender tilbage

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '15

Hvor man km var det du kunne lade oprindeligt og hvor langt har du pt. kørt?

Pages: 1 2 3 4 5 6 »