Mit lademønster: Stik modsat Krabbe:
Jeg kører et par hundrede kilometer eller måske lidt mere hver dag, og har gjort det i et par år i Model S.
Min ladestrategi er:
Lad ALTID når du har mulighed for det - lad op til 90% til hverdag. Skal du ud og køre en tur på mere end 20% range, så fyld bilen helt op til 100% inden du suser afsted - gerne så den kun lige er færdig med at lade og afbalancere batterierne, lige inden du sætter dig ud i bilen. Jeg lader gerne til 100% mange gange i løbet af ugen.
Har jeg mulighed på min destination, sætter jeg stikket i og lader til 90%.
Jeg lader altid med minimum 16A 400V - lader ALDRIG på 220v, da jeg flere steder har læst at batterier der bliver afladet hurtigt også skal lades så hurtigt som muligt.
Jeg får så indimellem kørt nogle ganske lange ture, og lader derfor ofte på SuC'er - bor også ret tæt på en, og aftaler tit at mødes med nogen på en SuC'er, så jo de bliver brugt flittigt. Her lader jeg typisk på til ca 95%, har jeg tiden til det, lader jeg helt op, og får balanceret batterierne af SuC - min erfaring siger mig at den balancerer bedre end hjemme med den indbyggede lader.
Selvom jeg har ladet til f.eks 95 % på SuC og kører hjem og kun får brændt et par % af, så sætter jeg den til aligevel - ikke fordi den skal lades, men fordi en tilsluttet bil er en glad bil :-) Så kan jeg også altid lige toppe den op næste morgen til 100% inden jeg kører ud af døren.
Det virker, og selv servicegutterne på Kirstinehøj spørger til hvad jeg gør for at holde dem i så god stand. De har en intern værdi, som de kan se i deres service system, og mit batteri er lige så godt som den dag for 23.000 km siden.
Jeg er helt sikker på at Tesla har bygget noget ind i bilens elektronik, som beskytter bilen, selvom man lader til 100% - eller også er en 100% ladning af bilen ikke det samme som en 100% ladning af cellerne. De må nødvendigvis gøre alt for at sikre at de ikke skal punge ud med for mange batterier - nu da de har givet 8 års garanti på disse.