Loading...
en

Nedsat rækkevide / batteri effekt

RobertJ
RobertJ Aug 20 '15

Min P85 viser ihvertfald 205Wh/km, kan være nogle D ejere kan bekræfte 200Wh/km tallet?
Jeg har fisket det fra diverse posts på elbilforum.no og tmc.

- R

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 21 '15
Nu spørger jeg måske lidt dumt men hvor kan I se hvad jeres biler viser i typical som standard wh/km?
The Forum post is edited by Gustavsfar Aug 21 '15
T3S7A
T3S7A Aug 21 '15

Du kan se det på den graf hvor du kan se dit energi forbrug. ( 10 - 25 -50km ) Der for du en linie som viser dit aktuelle forbrug over den angivet afstand, og en linie som viser typical / rated range. 

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 21 '15

Ok ja bruger nu sjældent denne type visning.

T3SLA
T3SLA Aug 21 '15

Hej

Jeg har en 85D leveret slut juni. Den har nu kørt 5200km, og jeg ser intet tab for 100% Typical Range som ligger på 405km. Jeg kommer til at køre ca 40.000km/år, og har mange ture til København og tilbage, ca 300km. Ved at overholde fart grænserne, ligger forbruget ved motorvej på ca 200Wh/km, og har 100km tilbage når jeg har kørt 300km.

Mit snit efter 5200km er 200Wh/km, med den er faldende, så forventer ca 190Wh/km om sommeren og 220Wh/km om vinteren.

Bilen er altid plugget-in hjemme, og lades til 80% daglig, og 100% til de lange turer.

Kristian70k
Kristian70k Aug 21 '15

sku spændt på om du kan holde den på 220 om vinteren :) 

T3SLA
T3SLA Aug 21 '15

Ja, det er rent gæt, men 250Wh/km vil også fungere til at nå de 300km. Jeg benytte Køge til at fylde 100km -> 200km da de offentlige ladere i KBH kun ligger på 10-15km/h, og den skal gerne være fuld charged kl 8:00 næste morgen. Så 18:00 -> 8:00 = 140km

Raymond
Raymond Aug 21 '15

Efter 56K på måleren, så er mit snit 223Wh/km. Langt under 200Wh/km lige nu hvor det er dejligt varmt.

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 22 '15

Var en tur i Tyskland i dag for at proviantere lidt og kørte på vejen hjem forbi SuC i Rødekro. kom ind med 0 km typical range efter et par ture i den nærmeste rundkørsel med aircon på fuld skrald og for nedrullede vinduer. Det ser umiddelbart ud til at det går den forkerte vej med med at få typical range forøget ved at lave nogle 0-100% ladecyklusser. Det lykkedes mig at fylde 76 kWh på hvilket gav en typical range på 383 km. I forgårs lavede jeg en tilsvarende ladning dog derhjemme (11 kW) og her lykkedes det mig at få den op på 385 km. Som sagt lavede jeg samme øvelse umiddelbart efter jeg modtog bilen for 4 måneder siden og her lykkedes det at fylde hele 79 kWh på og lade til 397 km typical range. Jeg tror desværre bare at jeg må konstatere et tab på ca. 3 % i kapacitet/rækkevidde her efter 17.000 km. Det der reelt undrer mig er at andre ikke ser dette tab trods flere km kørt over en længere periode. Jeg har i øvrigt aldrig ladet den stå end ikke kortvarigt på mere end 90% SOC eller under 10% SOC og har forsøgt dagligt at holde den mellem 50-80 SOC.

Hansen
Hansen Aug 23 '15

Der kan måske gemme sig 3 kWh fra 0% til løbe helt før. Har folk ikke før kørt en 10-15 km på 0%?

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 23 '15

Det er jeg klar over men den reducerede kapacitet på 3 kWh stemmer meget godt overens med visning af typical range som er reduceret med ca. 3 % svarende til 14-15 km.

The Forum post is edited by Gustavsfar Aug 23 '15
AAND
AAND Aug 23 '15
Da jeg ladede min helt op i køge i går stod den kun til 387 i typical og det er jo ellers ikke så prangende. Men da jeg så kørte derfra nåede jeg næsten til roskilde før tælleren gik ned på 386. Dvs. At jeg havde 387 + 15 = 402 km i tanken efter opladning og det er vel ikke så ringe endda? Min har efterhånden kørt 31.000.

Kristian70k
Kristian70k Aug 25 '15

Tror jeg ikke Gusse, det kræver lidt mere end det.. som de siger :) its just a number - ´´

gw
gw Sep 17 '15
Jeg har idag kigget på typical på dash og sammenlignet med energy appen og dens estimering af rest km på ladning. Jeg fik typical og estimerede km til at ramme hinanden og her sagde Energy appen 201 wh/km. Så hvis den er fast som flere siger så burde alle få samme tal. Jeg har en s85 med 21" kan nogle af jer ikke lave samme test?
Niels
Niels Sep 17 '15
jeg vil ikke anbefale at lade ned til 0 og op til 100 bare for at set om man kan få tallene bedre. i bedste fald lykkedes det og i værste fald degraderes batteri permanent.
man kan selvf godt gøre det en enkelt gang om året eller hver anden, men bestemt ikke noget som er godt at gøre hver uge...
BS
BS Nov 23 '15
Jeg er nede på 330 km ved 90% ladning og 372 km ved fuld ladning. Har kørt 60.000 km men synes at rækkevidden falder for meget. Tesla mener mit batteri har det fint...men det er jeg ikke helt enig i.
The Forum post is edited by BS Nov 23 '15
kajakaj
kajakaj Nov 23 '15
40000 km siden købet i marts 2014. Lader til 379 km typical range ved 100% = 479 km i rated mode. var oprindelig på 507 men blev reduceret med næsten 20 km pga en software opgradering. Batteriet er dermed kun reduceret med ca 10 km
gw
gw Nov 23 '15
Hvis vi vil have data var der en som oprettede en tråd omkring hvordan man kunne måle korrekt. Mener det var køre helt tomt, til man ramte 0 og så 100% ladning uden nogen AC og generel strømforbrug. Så tjekke hvor meget man havde ladet. Jeg tænker hvis mange af os gjorde det med info omkring reg tidspunkt, batteri version, så har vi en god dansk database hvor vi kan sammenligne med hinanden. Så kunne vi sammenligne feks, mellem dem som altid kobler deres bil til strøm og sådanne nogle som mig der lader hver 2-3.dag. Dem som køre mange km vs dem som kører mindre, osv. Kunne være sjov data at lege rundt i. Kunne evt have sin egen fane på denne side ala flere andre tiltag
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 24 '15

Det synes jeg er en rigtig god idé. I så fald skulle det være en bruger som er lidt ferm til Excel, og der må jeg desværre melde pas. Det kunne eksempelvis lægges ud på forum under fanen "GRØN", hvor der i forvejen ligger nogle forskellige informationer i regneark.

For mit vedkommende lader jeg til 384 Typical efter 26.000 km. ved en 0-100% ladning. Bilen er en S85 fra marts 2015. Da den var ny ladede jeg til 394 typical. Batterikapaciteten da den var ny var 79 kWh. I dag er den 76.7 kWh. Altså et tab af batterikapacitet på ca. 3 %. Tabet skete relativt pludseligt omkring sommerferien i Juli/August måned og siden har kapaciteten været stabil.

The Forum post is edited by Gustavsfar Nov 24 '15
Pages: « 1 2 3 4 5 6 »