Loading...
dk

Viderersalg af brugt Tesla efter gældende registreringsafgift. | Tesla Forum

Lucasschimmel
Lucasschimmel Aug 18 '15

Hej alle, 

jeg har gået lidt og tænkt på hvordan det kommer til at fungere med hensyn til videresalg af en Tesla når registreringsafgiften også kommer til at omfatte elbiler. Hvis jeg nu vil sælge min brugte Tesla når registreringsafgiften er gældende, vil kunden så skulle betale for afgiften?

På forhånd tak! 

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '15

Ja, al afgift pålagt fremadrettet vil også gælde for kommende købere. Man kan sige at din elbil fra gældende dato (pt. 1.1.2016) vil forøges i værdi svarende til den afgiftsprocent som nu engang besluttes af de kære poltikere...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Aug 18 '15
Maho
Maho Aug 18 '15
Det var da noget af et postulat @gustavsfar1, hvor har du den konkrete viden fra???:/)
MicTheCat
MicTheCat Aug 18 '15
Tror en præcision er på plads. Biler købt før 1/1-16 vil sandsynligvis ikke blive pålagt nogen afgift ved videresalget men værdien af bilen købt uden afgift ved salg i DK vil stige da en tilsvarende ny er pålagt afgift. Men man kan jo aldrig vide hvilke julelege politikere kan finde på for nuværende ejere vil jo så lige pludselig stå i en for gunstig situation ift jantelovs princippet
Skeel
Skeel Aug 18 '15
<p>Gustavfar1 svarer lidt tvetydigt. Brugte Tesla'er der sælges i 2016 skal der naturligvis ikke svares registreringsafgift på. Man må forvente at prisen på brugte Tesla'er i 2016 vil afspejle de nye priser på 180 procent afgift eller hvad de nu finder på. Omvendt vil priserne naturligvis finde et leje hvor køberne har lyst til at være med - dette kan vi på nuværende tidspunkt kun spå om. Under alle omstændigheder så tvivler jeg på at Tesla ejere anno 2015 vil stå til et større tab når de ønsker at sælge - Jeg vil også tro at der bliver langt mellem Tesla'er kommer på markedet, da de nuværende ejere ikke vil kunne få en anden ny bil til samme pris, der kommer i nærheden af hvad de har i forvejen - hvorfor så udskifte?!?</p>
Forummets indlæg er redigeret af Skeel Aug 18 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '15

Konkretiseret er det jeg mener at al fremtidig afgift pålægges alle biler indregistreret efter 1.1.2016. Der er ikke tradition for at pålægge afgift med tilbagevirkende kraft i dk. Som Skeel også skriver skal der self. ikke svares reg. afgift ved videresalg efter 1.1.2016. Beklager hvis jeg var utydelig i min formulering :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Aug 18 '15
RobertJ
RobertJ Aug 18 '15

@Gustavsfar1 - Det har jeg svært ved at tro på.

Min overbevisning er at et salg af en brugt tesla vil foregå sådan at køber skal svare afgift ved omregistrering. Det er samme regel som ved nysalg, afgiften skal svares ved køb / registrering.

- R

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '15

Ok jeg må åbenbart stadig ikke formulere mig korrekt. Ja hvis der kommer afgift på elbiler så gælder det alle elbiler, men nuværende ejere vil ikke blive pålagt afgift. Dog vil det selvfølgelig blive dyrere for kommende købere efter 1. januar 2016 enten ved nysalg eller når bilen overdrages til ny ejer da bilen jo så repræsenterer en merværdi på grund afgifter. Er vi ikke enige om det?

Maho
Maho Aug 18 '15
Nææ, for så risikerer man jo at blive stavnsbundet i sin bil, hvis man ved salg som køber skal betale staten fx 1 mio oven i prisen. Så vil ingen købe og derfor kan ingen sælge = bundefanget i sin bil, så er jeg klar til en retsag mod staten !!
Forummets indlæg er redigeret af Maho Aug 18 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '15

Jeg mener at bilen jo bare vil repræsentere en merværdi efter den 1. januar 2016 svarende til den værdi som en køber skal give hvis han/hun køber den hos Tesla. Der er ikke tale om at køber betaler merværdien (afgifter) til staten men derimod til sælger.

Skeel
Skeel Aug 18 '15
Helt forkert Robert. Der svares i Danmark KUN afgift ved indregistrering af ny bil eller importeret bil - ikke ved ejerskifte. Dette vil kræve en ny lov som jeg tvivler på kommer. Skulle jeg tage fejl så sælger man bilen udenfor landets grænser, men som nævnt vil dette scenario kræve en særlov.
Forummets indlæg er redigeret af Skeel Aug 18 '15
Knudsen
Knudsen Aug 18 '15
Der har jo været flere fortilfælde med biler der har været helt eller delvist fritaget for afgift - fex. Autocampere for en del år siden... (Fex. Audi Q7 som camper). For disse kom der ikke afgifter på ved videresalg. Købere af disse kunne blot nyde at køre rundt i 3-4 år uden at der kom værditab på deres biler. Har bla. en kollega der nød godt af dette for en del år siden. Solgte bilen kort efter afgift fritagelsen blev fjernet og fik derned en pæn fortjeneste ud af det.

Med andre ord så er registreringsafgiften (for nuværende) en afgift som beregnes når enten bilen ankommer til det danske marked, eller den forlader det danske marked - og dermed sker der ingen ændring ved ejerskift - husk på at registreringsafgiften er IKKE for registrering af en EJER men en registring og betaling for INDFØRSEL til det danske marked (og tilsvarende ved eksport).

Og det betyder samtidig at man kan få tilbagebetalt en evt. reg. afgift for en bil som forlader det danske marked - dog beregnet ud fra bilens aktuelle værdi og alder...

En hel anden ting som derimod kan ramme alle er en evt. kommende "forbrugs" afgift som kunne beregnes ud fra en kombination af forskellige faktore så som CO2 udledning kombineret med kørte km, vægt eller noget andet - fuldstændig i lighed med nuværende vægtafgift eller grønne afgifter som pt. afregnes halvårligt.
Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Aug 18 '15
Hookmaker
Hookmaker Aug 18 '15
RobertJ, du tager helt fejl. Registreringsafgift på hvidpladebiler i privat eje erlægges KUN ved nyvognsindregistrering. Eneste undtagelse på hvide plader er brugte taxi (efter ny lovgivning).
RobertJ
RobertJ Aug 19 '15

@Maho - Du har selv sagt ja til at købe en bil der er midlertidigt fritaget for afgifter. Kan du ikke betale afgiften må du eksportere bilen til udlandet. Der er ingen stavnsbinding. Alle brugtvognshandlere kan handle biler uden reg.afgift.

I må tro hvad i vil, men der er jo flere scenarier.

1. Brugt bilen stiger i værdi (ejers værdi) tilsvarende afgiften som alle andre nye afgiftsbelagte Tesla'er der er købt efter 1/1/16

2. Brugt bilen skal svare afgift til staten fra 1/1/16

3. Brugt bilen skal svare afgift ved omregistrering efter 1/1/16

Scenarie 1 vil skævvride gældende handels principer. Jeg mener ikke der kan findes en vognpark i danmark hvor nogle ejere har betalt afgift og andre ikke. Det vil skabe for mange avisoverskrifter og jeg tror misundelses hærværket vil tiltage af det. Så det er loose - loose. Pånær os nuværende ejere, der tjener fedt på det. (misundelse anyone?)

Scenarie 2 er ikke gavnligt for den almene borger der er blevet opfordret til at købe en 'grøn' bil.
Og jeg tvivler på det.

Derfor er mit ræsonnement at scenarie 3 er den mest sandsynlige. Bilen er stemplet 'U/ afgift' på motorkontoret og for at en ny lovlig indregistrering kan ske (hvis elbiler generelt ikke længere er afgifts fritaget), skal der ... svares afgift af køber.

@hook - det var os det jeg skrev. Afgiften erlægges ved registrering af din nye bil. jeg hev bare eksemplet over på en brugt tesla.

@Knudsen - Ja men har du en mustang du har kørt rundt i på prøve plader (U/afgift), og vælger at sælge den til en køber der vil have hvideplader på skal han da stadig betale fuld reg. afgift.

Tesla er kunstigt afgifts -fritaget- for begrænset periode, derfor må man forvente at du eller din næste skulle betale afgiften på et-eller-andet tidspunkt.

Vær nu lidt realistiske.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Aug 19 '15
Bianco
Bianco Aug 19 '15

Scenarie 2 og 3 vil kræve at regeringen bryder med 100 års praksis om ikke at lovgive bagudrettet. 

RobertJ
RobertJ Aug 19 '15

@Bianco Scenarie 2 vil kræve det du skriver og derfor stiller jeg mig også tvivlsom omkring det.

Scenarie 3 vil ikke bryde med det. Husk nu bilen er Uden Afgift! Der er ikke betalt afgift. Du har ikke betalt 0kr!

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Aug 19 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 19 '15

@Bianco.

Helt enig.

Alt andet er stort set utænkeligt.

DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15
Hør nu her. Det her er altså set før mange gange. Et køretøj der er indregistreret stiger eller falder i værdi, udfra hvad den kan sælges for, holdt op mod prisen for en ny. Falder afgiften på et køretøj efter en bestemt dato, er der ikke nogen der får afgift tilbage. (Motorcykler 1993). Stiger afgiften er der ingen der bliver opkrævet ekstra afgift. (10 personers privat persontransport 1993). Ej heller ved salg efter en afgiftsændringsdato. Så ændringen i et køretøjs handelsværdi er ejerens tab eller gevinst. Sådan er det. Og sådan bliver det ved med at være.
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 19 '15

+1

RobertJ
RobertJ Aug 19 '15

@Deacon du tager udgangspunkt i ændringer i afgiftssatsen. Det er ikke tilfældet her.
Det er en hovedregel at skat ikke betaler afgift tilbage ved andet end export. (Hvid til gul plade bil f.eks er no go)
Det er dog også en hovedregel at ændrer et køretøj afgiftsstatus skal der betales (Gul til Hvid plade bil f.eks.)

Ikke at jeg ikke bifalder en stigning på 1mill i brugtvognsværdi, eller 19900kr best case, i vores tilfælde er det bare sådan at det drejer sig om et Ikke afgiftsbelagt (midlertidig fritaget) til et afgiftsbelagt køretøj. dvs ændret status fra bil uden afgift til bil med afgift. Jeg kan ikke se hvordan det ellers kunne komme til at spille sig ud.

Nu kan ingen spå om fremtiden. Så jeg vil stoppe min prædiken. 
Men vær nu lidt forudsynet og realistiske, det gør mindst ondt på pungdyret.

- R

Sider: 1 2 »