@Maho - Du har selv sagt ja til at købe en bil der er midlertidigt fritaget for afgifter. Kan du ikke betale afgiften må du eksportere bilen til udlandet. Der er ingen stavnsbinding. Alle brugtvognshandlere kan handle biler uden reg.afgift.
I må tro hvad i vil, men der er jo flere scenarier.
1. Brugt bilen stiger i værdi (ejers værdi) tilsvarende afgiften som alle andre nye afgiftsbelagte Tesla'er der er købt efter 1/1/16
2. Brugt bilen skal svare afgift til staten fra 1/1/16
3. Brugt bilen skal svare afgift ved omregistrering efter 1/1/16
Scenarie 1 vil skævvride gældende handels principer. Jeg mener ikke der kan findes en vognpark i danmark hvor nogle ejere har betalt afgift og andre ikke. Det vil skabe for mange avisoverskrifter og jeg tror misundelses hærværket vil tiltage af det. Så det er loose - loose. Pånær os nuværende ejere, der tjener fedt på det. (misundelse anyone?)
Scenarie 2 er ikke gavnligt for den almene borger der er blevet opfordret til at købe en 'grøn' bil.
Og jeg tvivler på det.
Derfor er mit ræsonnement at scenarie 3 er den mest sandsynlige. Bilen er stemplet 'U/ afgift' på motorkontoret og for at en ny lovlig indregistrering kan ske (hvis elbiler generelt ikke længere er afgifts fritaget), skal der ... svares afgift af køber.
@hook - det var os det jeg skrev. Afgiften erlægges ved registrering af din nye bil. jeg hev bare eksemplet over på en brugt tesla.
@Knudsen - Ja men har du en mustang du har kørt rundt i på prøve plader (U/afgift), og vælger at sælge den til en køber der vil have hvideplader på skal han da stadig betale fuld reg. afgift.
Tesla er kunstigt afgifts -fritaget- for begrænset periode, derfor må man forvente at du eller din næste skulle betale afgiften på et-eller-andet tidspunkt.
Vær nu lidt realistiske.
- R