Loading...
dk

Mens jeg venter - et strøm/ladnings spørgsmål | Tesla Forum

MarkC
MarkC Aug 19 '15

Kære alle,

Mens jeg venter på min Tesla, har min salgsperson hos Tesla fremsendt en PDF fil med start infomationer om ladestationer m.m. Jeg har taget et skærmbillede, og fremhævet med gult den tekst, der er vigtig i denne sammenhæng:

 

 

Jeg bor til leje i et ret moderne hus, og jeg har taget disse to billeder:

og

Betyder denne installation i mit hus, at jeg kan tilslutte min Tesla ved hjælp af det medfølgende 6m kabel og røde adapter til kraftstik, og dermed lade med 55km i timen?

Tak for jeres gode hjælp og venlighed!

Mark

SuneH
SuneH Aug 19 '15

Ja.

MarkC
MarkC Aug 19 '15

Fedest, Sune, tak skal du have :-)

Sithfury
Sithfury Aug 19 '15

@MarkC den passer til bilen, men det kan ske at den er på samme gruppe som eksempelvis din ovn :-)

Men det finder du hurtig ud af, når relæet slår fra, hvis du prøver at lade med 16a (55km/t) samtidigt med at du varmer en lasagne.

Hvis de er på samme gruppe, så er det ikke slemmere, end at du evt. kan sætte timeren på bilen, så den først lader fra kl X.

MarkC
MarkC Aug 19 '15

@Sithfury, det var en rigtig god ide ... det vil jeg undersøge nærmere, når jeg har fået bilen .... :-)

SuneH
SuneH Aug 19 '15

Det er en god idé at lade fra fx kl. 01 - 05, det sikrer at der ikke er andre ting aktive på gruppen OG at størst muligt procent vindenergi anvendes til ladning. Vindmøllerne kører som bekendt hele døgnet, og da energiforbruget herhjemme er meget lavere om natten, vil du ofte kunne lade på 100% vindenergi om natten. Nu ved jeg ikke hvor interessant miljøperspektivet er for dig, men for mig fylder det en del :-)

MarkC
MarkC Aug 19 '15

Jeg mega interesseret i miljørigtigheden, og var slet ikke klar over, at strømblandingen i løbet af døgnet varierer på den måde, du indikerer. Har du - ved lejlighed - tid til at smide et par links op, der fortæller mere om den slags, er informationen kærkommen!

SuneH
SuneH Aug 19 '15

http://el-bil.appspot.com/index.jsp?interval=1week

Flere gange i den forløbne uge har man kunnet lade med 100% vind :-)

KXR
KXR Aug 19 '15

@SuneH, Grundspørgsmål mens jeg venter på min 85D :-)

Når tilslutter ladekabel, men ønsker at lade på et specifikt tidspunkt, feks.  01-05 indstiller du det så på bilen, eller via en timer på gruppen ?

Hansen
Hansen Aug 19 '15

Indstiller start tidspunkt i bilen, så lader den til den har nået det niveau du har sat f.eks. 90% opladet.

Forummets indlæg er redigeret af Hansen Aug 19 '15
Genild
Genild Aug 19 '15

Når du kommer træt og udslidt hjem, og ved at det kære kræ ikke skal luftes for den efterfølgende dag, trykker du på "Controls" nede i venstre hjørne af den altoverskyggende skærm (i teorien kan du også trykke dig ind et andet sted, men mine små fede fingre har nu nemmere ved at ramme det store "controls" felt).

Her får du så direkte mulighed for at åbne bagagerumsklappen og ladeporten - i starten oven i købet i nævnte rækkefølge, men efterhånden lærer du at åbne den rette i første omgang :-)

Nu dukker et nyt skærmbillede op og her har du flere muligheder:

1: Du kan sidde og beundre grafikken - det sker der ikke så meget ved

2: Du kan justere opladeprocenten - normal range 80% og trip på mere

3: Du kan justere den maksimalt optagne strømstyrke - denne værdi husker den fremover på adresse

4: Du kan vælge det tidspunkt som opladningen skal starte.

Du propper derefter ladestikket i kræet sikrer dig at den anden ende af kablet er sat til din el-installation og at ladeboksen på kablet lyser grønt.

Herefter går du ind og bekymrer dig om mere væsentlige ting her i livet som hvad der er til aftensmad etc. 

Ganske nemt og snedigt hittet på.

Mvh Lars

SuneH
SuneH Aug 19 '15

@KXR: Jeg venter på min 70S, så vi er lidt i samme "vente-båd". Men jeg ved (deprimerende) meget om Tesla'er, for jeg har dælme brugt mange timer på forummet, på diverse udenlandske fora, på YouTube (Bjørns video'er mm). Så kan svare på en del, uden rent faktisk at eje en Model S endnu :-)

Ankomst skulle være slut november - det føles som en evighed!

KXR
KXR Aug 19 '15

@ Genild, meget uddybende tak, mulighed 1:  jeg går ud fra mest benyttes i starten af ejerskabet, mens den bedre halvdel er i gang med dagens kulinariske højdepunkt.  :-) 

og takker for svar til alle.

DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

MarkC: Du kan allerede nu finde ud af, hvilken sikringsgruppe dit stik forsynes fra.

Sæt en 230 volt forbruger i det blå stik på udtaget.

Sluk for en 3 X 16 ampere sikringsgruppe. Den der får forbrugeren til at gå ud, er den der forsyner stikket.

Lad den, og kun den sikringsgruppe være slukket, og se om dit komfur, ovn og andet stadig kan tændes. Så ved du hvad der kører på  samme sikringer.

MarkC
MarkC Aug 21 '15

Hold da lige op, nogle geniale svar! Tak alle sammen :-)

Niels
Niels Aug 22 '15

øv, nu får manden jo ingen lasagne