Loading...
dk

Opladning til daglig i regn og slud (skal teslaen ud) | Tesla Forum

runeh
runeh Aug 25 '15

Jeg har nu bestilt mig en Tesla, og havde et sted læst, at en Tesla kan oplades under alle verdens forhold. Godt tænkte jeg. Nu efter bestillingen, har jeg så haft kontakt til Teslas charging installation team. De kan så oplyse, at de anbefaler man holder kablet til opladning tørt så vidt muligt, og ikke efterlader den ude i regn/sne/is. Tja.. betyder det så, at jeg nu ikke kan lade min bil, der ikke kommer til at holde i garage/carport, hvis det regner, sner eller er frostvejr? Så har jeg i hvert fald et stort problem. Håber nogen har erfaring med det, og kan give gode råd. Og hvis det går knap så fint med at lade i vind og vejr - er der så fidus i at lave en form for "overdækning" eller indpakning af kablets ved bilen, så man afskærmer for det værste sne og regn?

Forummets indlæg er redigeret af runeh Aug 25 '15
Niels
Niels Aug 26 '15
problemet med fugt i umc stammer fra norge. en del norske brugere har oplevet at den ikke kunne klare at ligge på jorden hele vinteren (begravet i sne) og vandpytter.
selve umc enheden er placeret på den første halve meter af kablet, hvis du har mulighed for at placere dit røde cee stik lidt højt ( over 1 meter) så vil umc ikke ligge på jorden og problemet er nok mindre / fjernet.
eller som du skriver et lille udhæng som skærmer selve umc vil nok gøre underværker - husk dog den ikke må lukkes helt inde i en lille boks da den skal kunne komme af med evt varme.
selve kabel kan godt tåle udelivet.
runeh
runeh Aug 26 '15
Det er jeg glad for at høre. Mit cee stik kommer tilsat sidde overdækket i carport og kablet går derfra ud til bilen der holder ved siden af carporten. Så den umc enhed og selve kraftstikket kommer til at være i tørvejr. Kun kablet og bilen er i elementerne.
MS
MS Aug 26 '15

Det er præcis den løsning jeg har haft siden marts 2014, hvor jeg fik min TMS. Og jeg har ikke haft problemer hermed, så det burde være helt ok.

Grasberg
Grasberg Aug 26 '15

@runeh: Sådan er min opsætning også, og jeg regner med, at det vil virke fint til vinter.

Niels
Niels Aug 31 '15
godt at høre. uanset umc er lavet til det våde element er det jo synd for ðn hvis den skal fryse.
runeh
runeh Sep 5 '15
Fik svar fra Tesla charging afdelingen. I første omgang fik jeg besked fra en om, at denne løsning "måske ville fungere" men at jeg ikke måtte indpakket umc enheden. Dernæst fik jeg så et rigtig amerikansk, juridisk svar, med ansvarsfraskrivelse. De sendte manualen, gjorde opmærksom på de ikke kunne tvinge mig til at følge den, men gjorde jeg ikke det, mistede jeg garanti på grund af abuse ,misuse og bla bla bla.
Kiefer
Kiefer Sep 5 '15

Runeh: Den nemme løsning der heller ikke er særlig dyr er, at anskaffe en kasse der er IPxx godkendt til regnvejr og så lægge UMC ind i denne.

Den lidt dyrere løsning er, at anskaffe en ekstern ladeboks der kan tåle at være udenfor hele året. Det er denne løsning jeg har valgt. Jeg er i samme situation i øjeblikket hvor bilen til daglig er parkeret på en bar mark med dertil hørende vind og vejr.

/Martin