Loading...
dk

Fælger med gamle dæk og Ventiler | Tesla Forum

hbtesla
hbtesla Sep 1 '15

HEj,

Kan jeg køber en fælge fra hvilke som helst på 19 tommer og tage dæk fra mine standard fælger og ventiler og sætte over?

Lige nu har jeg helt standard fælge og dæk der  fulgte med bilen.

Jeg tænker lidt på disse fælger: http://www.gp24.dk/...sla%2C%2CS%26nbsp%3B(002)%2C%2C60%26nbsp%3B-%2085%20kWh%2C%2C2012-%2C%2C%2CDenne%20bilmodel%20kan%20v%C3%A6re%20udstyret%20med%20TPMS%20ventiler%2C%2CTPMS%20%3D%26nbsp%3Belektronisk%20d%C3%A6ktryksoverv%C3%A5gning%20(kan%20tilk%C3%B8bes)&rimWidth=8%2C5&rimDiameter=19

RobertJ
RobertJ Sep 1 '15

Hej hbtesla,

gp24 står inde for at disse fælge kan bruges til tesla, det har formodentlig ret i. data du kigger efter når du skal finde fælge er 5 x 120 (bolthuller x cirkeldiameter) og en passende ET 35-40ish (indpresningsdybde).

Original bredde på fælge er 8,5", 9" og 8" passer også, alt over/under skal du nok lige checke en ekstra gang og genoverveje om det er det du vil.

Når disse kriterier er opfyldt burde du være godt udstyret til at købe fælge. Vær dog opmærksom på at nogle fælge ikke er kompatible med nogle typer tpms sensorer.

Er der problemer skal gp24 nok tage fælgene tilbage, så længe det er postordre salg (14dage).

- R

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Sep 1 '15

Hej.

Netop vedrørende disse fælge har jeg været i kontakt med producenten Diewe som afviser at de kan bruges til Teslaen. Jeg tog derfor kontakt til GP24 og fortalte dem dette,  hvorefter de skrev tilbage at de desværre havde lavet en fejl. Derfor undrer det mig at GP24 stadig sælger disse sælge som passende til Tesla....???

Du skal kigge efter fælge om er TÜV godkendt til Tesla og det er eksempelvis Oxxo Vapor fra Oxxo Wheels og B32 fra Brock Wheels. Jeg har selv købt Oxxo Vapor black som vinterfælg til ca. 1150 kr. pr. stk med tilhørende Goodyear Ultra Grip Performance 8. Disse dæk blev primært købt på grund at mine gode tidligere erfaringer med Goodyear, men også fordi at de har et meget lavt støjniveau på blot 68 db, hvilket må siges at være et vigtigt parameter på så støjsvag en bil som Teslaen.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Sep 1 '15
RobertJ
RobertJ Sep 1 '15

Det er i danmark efter min viden ikke et krav at fælge er tüv godkendt til en bil?
Det er at foretrække at fælgen dokumenteret af tüv kan håndtere vægt, tilspænding osv. som Brock o.a. har gjort.

Der er mange internet bikse derude der vil sælge dig alt de kan komme i nærheden af, så skal man være sikker forespørg på detaljer til fælgen, vægt grænse pr aksel og max tilspænding. Producenterne er ofte medgørlige.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Sep 1 '15

Nej men der er sikkert en gyldig grund til at producenten Diewe siger at de ikke har nogen fælge til Tesla og når GP24 bekræfter det over for mig må der jo nok være noget om sagen... Når der nu findes billigere alternativer som er godkendt til Model S synes jeg da absolut at man skal gå efter dem men det er jo op til den enkelte. 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Sep 1 '15
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Sep 1 '15

Tjekkede lige Diewes Gutacht for Trina fælgen og den må kun/kan spændes til 150 Nm hvilket jo ikke er nok til Tesla som siger 175 Nm. Det er muligvis derfor at de afviser at fælgen kan bruges...?

RobertJ
RobertJ Sep 1 '15

Lyder rigtigt.

Tjek evt. producenternes hjemmeside for configuratorer. Tilbyder de dem der passer de med høj sandsynlighed også. 

Se f.eks. Borbet Configurator

- R

RobertJ
RobertJ Nov 22 '15

Forstår ikke Diewe's udmeldinger.

Den fælg må næsten bære 2 Teslaer, og er godkendt til 180Nm med en Bimecc Type D5 (14x1,5x41 60Gr SW19)

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Nov 22 '15

Jeg spurgte direkte på Trina Nero

"Does this rim fit a Tesla model S from 2015?"
Trina Nero: 8,5x19 5x120 37 1190NX-5120037760S

og fik dette svar: "Hallo, leider haben wir keine Felgen für den Tesla".

På baggrund af det svar turde jeg dengang ikke at løbe an på at købe fælgen.

Købte i stedet Oxxo Vapor Black som har en Gutacht på fælgen til Teslaen. Passede perfekt og til med med de eksisterende bolte. 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Nov 22 '15
RobertJ
RobertJ Nov 22 '15

Ok, jeg forstod på dine tidligere indlæg de havde frabedt/afvist brugen af Trina på Model S'n.
Men med den formulering er det nærmere; gør som det passer dig men vi tager ingen ansvar.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 22 '15
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Nov 22 '15
Det er jo som man tolker det. Når producenten skriver at de ikke har nogle fælge til Tesla ville jeg ikke tage chancen.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Nov 22 '15