Loading...
dk

Det er dyrt at lade med 240V :-( | Tesla Forum

BlackPanther
BlackPanther Sep 12 '15

Her til morgen er jeg ved at lade Black Panther fra 90 til 100% med ganske almindelig 240V fra huset.
En hurtig lille hovedregning kan jeg se at lige nu har jeg brugt ca. 6 KW/t og kun fyldt 4,5KW/t på bilens batteri.
Det var da et frygtelig tab :-(

Er det normalt eller er det bare mig der regner helt forkert?

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 12 '15
Du skal huske at bilen i perioden sikkert også taber mellem en halv og en hel kWh afhængig af bilens indstillinger og ladetiden
DeaconWP
DeaconWP Sep 12 '15

Der er andre forum brugere, der har konstateret og fortalt, at den mest økonomiske ladning er en hurtig ladning.

Tabet er mindre, jo højere effekt du bruger.

Så brug altid mindst 3 X 400 Volt, hvis muligt, eller en supercharger.

priess
priess Sep 12 '15
Tror du mener 3 x 240V?
DeaconWP
DeaconWP Sep 12 '15

Hvis man måler mellem Nul og hver enkelt fase, måler man rigtigt nok 230 volt.

Måler man mellem de tre faser, vil der mellem hvert "par" være 400 Volt.

De angivne værdier en middelværdien af den spænding, der i løbet af vekselstrømmens periode varierer efter en sinus kurve, startende i nul, gående positivt, nul igen, gående negativt, og så tilbage til nul.

Middelværdien svarer til peak spændingen, divideret med kvadratroden af 2.

De tre faser er tidsmæssigt forskudt, således at når den første fase er 1/3 del i sit forløb, starter den næste med at gå samme vej i spænding. Og efter endnu 1/3 periode starter den 3. fase. Set på en cirkel bevægelse, der jo er 360 grader hele vejen rundt. ( er generator drejer jo rundt) så siger man, at de er 120 grader forskudt.

Og så er det sådan, at når den ene fase er positiv, så kan den anden være negativ, og omvendt. Så de tre gange 230 volt vil måle som 3 X 400 volt, når man kigger på dem i forhold til hinanden.

Forskellen på de 230 volt og de 400 volt er kvadratroden af 3.

Kigger man på, hvordan en Tesla får strøm, kan du godt sige, at den får 3 x 230 Volt. Der sidder en lille ensretter mellem hver fase og nul, således at uanset hvilken fase du sætter 1 x 230 volt ind på, så vil den lade på den ensretter.

Ganger man så de 16 ampere med de 230 volt, og ganger med 3, fordi der er tre faser, så får man, at den samlede effekt bliver ca. 11.000 watt.

Opgiver man kredsløbet som et 400 volt kredsløb, skal man blot tage de 400 volt, gange dem med strømmen på 16 ampere, og så gange med kvadratroden af 3. Det giver også ca. 11.000 watt.

Så har man lidt styr på hvordan det hænger sammen, så er der  en fornuftig sammenhæng. Og man kan skrive/ sige begge dele.

priess
priess Sep 12 '15

Tak for el-lektionen, DeconWP - det var næsten som at være tilbage på ingeniørstudiet :-) Min pointe var netop at at Tesla anvender de individuelle faser og nul. Men teknisk set har du selvfølgelig ret.

DeaconWP
DeaconWP Sep 13 '15

Velbekomme priess.

Nu må jeg så se, hvad der sker, når folk begynder at tænke over, at hver fase giver 16 ampere ind, og alle er sluttet til nullen. Hvorfor er ledningen til nullen så ikke tykkere end de tre faser.

Så synes jeg det bliver endnu sjovere at tegne og fortælle.

BoHolden
BoHolden Sep 13 '15

@DeaconWP - You rock !

The_Stig
The_Stig Sep 13 '15

@Deacon - du kom jo selv med svaret :-)  - de 120gr. tidsforskydning I et 3-faset system gi´r 0 I nullen! Med mindre der skæv effektbelastning I en af faserne...