Loading...
dk

850 km på en opladning | Tesla Forum

jens2
jens2 Sep 13 '15

Hej Tesla Nørder...

Jeg er lige ved at anskaffe mig en Tesla, men vil lige som så mange andre gerne have længere rækkevidde på batteriet. Jeg er udviklingsmand og overvejer at bygge en 11kw power-pack ti at sætte bag på bilen.

På den måde kan bilen lades op, mens den kører, dvs. 8,5 timers kørsel giver dobbelt rækkevidde. Teknisk kan det lade sig gøre.

Specks kunne være:

1. Enheden bygges bag på bilen i en " kasse" som er så smukt designet som muligt

2. Skal man ikke bruge enheden i en periode kobles den af uden brug af værktøj

3. Power-pack skal lyddæmpet, så den ikke kan høres fra bilen

4. Den burde kunne laves for under 50000

5 Alle regulativer skal overholdes.

Jeg er nysgerrig om der andre som kunne overveje sådan en power-pack under overstående forudsætninger?

 

 

 

 

 

SimonHN
SimonHN Sep 13 '15

Hvad mener du med power pack?

Er det en generator der kan levere 11kw strøm imens man køre?

jens2
jens2 Sep 13 '15

Hej Simon

Jeg ville ikke bruge en alm generator da den bliver for tung. Tænkte mere i retning af en turbine motor+ generator. Den har også den helt rette LYD!

Genild
Genild Sep 13 '15
Jens2: Alt kan lade sig gøre, og man kan sikkert også lære sin hamster at tænde for kaffemaskinen om morgenen, hvis man er tålmodig og stædig nok.

Men det er ikje alt der kan lade sig gøre som også er nødvendigt, og lige her tror jeg alvorligt du skal gennemgå dit daglige kørselsbehov, før du sætter dig til udviklingsbordet. Jeg tror oprigtigt at dem der reelt vil have behov af den art, vil kunne tælles på få fingre.

Bevares, er det ren og skær sjov og fordi man synes ideen er tilpas tåbelig til at man vil springe ud i den, er det helt ok med med mig og har min fulde støtte, men hvis du alvorligt mener at der er et behov i den retning, tror jeg ikke at du skal pantsætte familiens udestue i håb om en kommende indkomst.

Jeg tror desværre ikke at din business case vil holde, ikke fordi det er umuligt at lave, men fordi det er unødvendigt.
Gustavsfar
Gustavsfar Sep 13 '15

+1

fmm1000
fmm1000 Sep 13 '15
Der er vist et hollandsk firma, som er ved at udvikle en lille trailer med batteri til elbiler.
SuneH
SuneH Sep 14 '15

Jens2: Din ide lyder umiddelbart meget om BMW's I3 med range extender, hvor en lille motorcykelmotor kan generere strøm til batteriet hvis man er ved at løbe tør for strøm. Så det er stadig strøm, der driver bilen, men bare genereret fra en benzinmotor.

En anden mulighed, som nogle har snakket om, er at tage Teslas egen Powerwall på 10 kWh og installere i bagagerummet. To skulle der nok kunne blive plads til. Dermed bliver en S85'er pludselig til en S105'er! Ulempen er her dels mistet plads i bagagerummet, dels at bilen bliver endnu tungere end den allerede er, da hvert powerwall vejer 100 kg. Så det vil i sig selv trække ned på range, da en tungere bil jo skal bruge mere energi på at accelerere. Og man vil jo nok kun have dem med en gang i mellem når man skal på de helt lange ture, så hvordan man i praksis vil bakse et element på 100 kg ind og ud af bagagerummet og slutte det til "det store batteri" er uvist.

Genild
Genild Sep 14 '15

En lille detaljer som måske kan gøre hele ideen både bøvlet men også umulig at gennemføre uden store omlægninger:

Jeg vil ikke hænges op på at det er umuligt, men man bør nok indlede med at undersøge om det på nogen måde er muligt BÅDE at lade OG aflade på samme tid.

Vi ved jo alle sammen at man kan lade kræet, ved at den aflader når man kører men også at man kan regenerere energi når man flytter poten fra speederen.

Alle isse funktioner arbejder isoleret - det vil sige at der ENTEN lades/regenereres ELLER aflades. Vil man lave en ekstern energikilde ved hjælp af en gasgenerator eller lignende, vil man som jeg ser det komme ud i at man på samme tid BÅDE aflader OG lader, det er jeg ikke sikker på er muligt.

Lige det forhold ville jeg nok sætte mig godt ind i inden jeg gik videre.

runeh
runeh Sep 14 '15
Lyder som range anxiety. Mon ikke det er en plug in hybrid du skal have?
jens2
jens2 Sep 14 '15

Måske er problemet ikke så stort som jeg tror... jeg vil i første omgang skynde mig at få bestilt en tesla inden den bliver brandbeskatet!

Når liteon luft batterierne kommer på markede kan man jo altid fylde fronten op med dem så der altid er rigeligt med bat power.