Loading...
dk

Typical Range på 70D | Tesla Forum

Michael84
Michael84 Sep 18 '15

Hej alle sammen.

Jeg har en uge gammel 70D'er, som jeg nok ikke ku forestille mig at jeg bliver træt af... :-)

Ved udleveringen havde den 324 km typical range ved 90%.

I dag efter en uge og 1500 km hedder den 321 km med ladekablet i (set på appen), men så snart stikket er hevet ud og jeg er nået til førersædet hedder den 318 km.

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på så hurtigt fald og hvorfor der forsvinder 3 km ved at hive stikket ud alene?

God weekend. :-)

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 18 '15

Det er fordi den ikke kan beregne den reelle range når man sjatlader. Den eneste måde at gøre det på er ved at køre den stort set i nul og så ladet den til 100% inkl. en balancering af batteripakken. Så får du dine 324 km igen. Du har ikke tabt dem men den kan blot ikke beregne det rigtigt.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Sep 18 '15
KimT
KimT Sep 18 '15

Det er vægten på føresæddet alene der gør forskellen ;-) Ud fra billedet 80-90 Kg dødvægt (det er fredag....)

Michael84
Michael84 Sep 18 '15

Den fik en ladning fra 80 til 100% tirsdag morgen da jeg skulle på langtur. Og om eftermiddagen en tur fra 13% til 90%. Jeg skulle ha afladt mere og givet den en 100% på ny for at tricket virker? :-) 

KimT: Haha! Endnu et argument for at få besøgt det træningscenter - RangeAngsten! ;-) 

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 18 '15

Ja hvis ikke man laver en 0-100% så ved den reelt ikke hvad typical/rated range er. Det er dog ikke noget man skal gøre ofte da batterierne holdbarhedsmæssigt har bedst af af ligge ved SoC på 50-80%

Michael84
Michael84 Sep 18 '15

Okay, nye gode informationer. Jeg var af den opfattelse at 90% er den daglige grænse. Men langt de fleste dage kører jeg under 50 km, så måske jeg bare skulle sænke chargelimit i det daglige.

Takker mange gange for hjælpen. :-)

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 18 '15

90 % ER den daglige grænse men 80% er sundere for batterierne end 90%, ligesom som at 50% er sundere end 80 %. Lithiumbatterierne har bedst af at ligge ved ved 50% SoC oftest muligt for længst mulig levetid. Lader man til 50% dagligt vil man afhængig af ens kørebehov og lademuligheder måske ende på en destination med en SoC under 10 % hvilket ikke er optimalt.

I bund og grund er det nok individuelt hvad der er bedst afhængig af en køremønster så længe at bilen ikke holder med SoC på +90% eller under 10% over længere perioder burde det være fint.

Michael84
Michael84 Sep 18 '15

Jeg har i hvert fald lige sænket baren til 80%, for jeg får sjældent brug for mere og i de tilfælde må jeg strække ben lidt mere - ikke på speederen, men på SuperChargeren. ;-)

DeaconWP
DeaconWP Sep 18 '15

Michael84: Det du oplever med faldende range, når du tager stikket ud, er meget normalt for elektronik med batterier i. Et batteris kapacitet afgøres ved at måle den aktuelle spænding på det. Kapaciteten er nærmest en retlinet funktion af spændingen, indenfor et nærmere defineret område.
På et alkaline batteri ( element) vil jeg mene, at 1,6 volt er et helt nyt batteri og 1,0 volt er et brugt batteri.
Et genopladeligt vil have 1,25 og måske 1,1 volt som tilsvarende værdier.
Hvis man lader på et batteri, vil du under ladningen have en større spænding på polerne, for at overføre energien til batteriet. En 12 volts bil vil typisk lade med lidt over 14 volt, og stabilisere sig på 13,7 volt, når generatoren kører og batteriet er opladt. Slukker du generatoren falder spændingen til lige under 13 volt.( skal lige relokere her på havnen så skriver igen om lidt)

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Sep 18 '15
Michael84
Michael84 Sep 18 '15

Det giver meget god mening når det bliver forklaret sådan. Jeg hører gerne mere. :-)

SuneH
SuneH Sep 18 '15

Er der nogen der har kørt en 70'er helt ned og så ladet til 100% for at se hvor mange kWh der reelt er tilrådighed? I 60'eren er alle 60 kWh til rådighed for kørsel, mens det for 85'eren vistnok er 79,6 kWh man kan køre inden batteriet "beskytter sig selv" (kan ikke huske tallet helt præcist).

Det kunne være interessant at vide, om alle 70 kWh er til rådighed for kørsel i en 70'er, eller om der også er en grænse, hvor batteriet beskytter sig selv i 70'erne.

Michael84
Michael84 Sep 18 '15

Hvordan kan man se hvor meget man lader på? Jeg har ikke rodet nok med maskinen endnu til at ha set hvor dette tal findes...

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 18 '15

Hvis man vælger % visning i stedet for typical/rated range vil man kunne se hvor man kwh man fylder på batterierne. Henter man Remote S appen vil man kunne se det helt nøjagtigt. For mit vedkommende kunne jeg fylde 79,4 kWh på fra ny  (S85) og nu 6 måneder senere er det blot 76,4 kWh. Om det så skyldes tab af batterikapacitet eller ændring i software vides ikke.

Michael84
Michael84 Sep 18 '15

Okay, hvis jeg lige kan få tid til at køre rundt i kvarteret en hel aften en dag, så kan jeg da se om jeg kan finde et tal. :-)

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 18 '15

:-) Det er under settings og hedder noget med display/units. Har ikke lige bilen ved hånden så kan desværre pt. ikke være mere præcis, men det kan være at andre kan være mere specifikke...?

DeaconWP
DeaconWP Sep 18 '15

Når bilen er sat til i stikket, men også er opladt, vil bilen tage sit forbrug fra laderen, populært sagt. Og i den tid vil der så være en lidt forhøjet spænding på batteriet, der vil få en smule vedligeholdelses "spænding". Og på batteriet sidder der
jo målekredsløbet til kapaciteten. Så med stikket i, og bilen tændt viser "tanken" lidt mere, end når stikket tages ud, og der begyndes at suge på batteriet bare til strøm i skærm og processor. Det lille spændingsfald på måske kun 1 volt ud af de 400+ er ikke meget. Men når kapacitetsmåleren skal beregne range ud fra forskellen mellem 400 og 320 volt, som kan være fuld og tom, så er 1 volt meget ud af 80 volt.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Sep 18 '15
Michael84
Michael84 Sep 18 '15

Mange tak for en teknisk-pædagogisk forklaring på de 3 km's forsvindingsnummer. :-)  

DeaconWP
DeaconWP Sep 18 '15
Velbekomme. Jeg elsker at forklare noget jeg ved en anelse om, og derved dele min glæde ved teknikkens finurligheder.
Michael84
Michael84 Sep 26 '15
Idag fik jeg næsten udført opgaven på Middelfart SC... 4% batteri havde jeg fra start og fik smidt næsten 66 kwh på... Havde betragtet kwh længe på 65, så den må ha været tæt på 66 kwh... Siger vi 65,5/0.96 får vi noget der ligner 68 kwh... Det tog 1t20min...

Til info er det en 70D...
SuneH
SuneH Sep 26 '15
Det er skisme da en god nyhed for alle os der venter på en 70'er, at så meget er tilgængeligt for kørsel
Sider: 1 2 »