Loading...
dk

En god autostol? | Tesla Forum

tschelle
tschelle Sep 20 '15

Hej, 

Vi har lidt udfordringer med at finde en autostol som ikke får en fuldstændig lodret ryg grundet de nye nakkestøtter. Det skal helst være en autostol op til 36kg, men vi har prøvet to nu som begge støder på nakkestøtte og der er derfor svært for min datter at falde i søvn uden at falde forover. 

Har søgt lidt rundt, men kan ikke finde nogle konkrete bud.

Håber I kan hjælpe.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Sep 20 '15

Umiddelbart tror jeg ikke der er så meget at gøre ved det. Vi har samme problematik med vores desværre.

runeh
runeh Sep 20 '15

Kan den ikke bare pilles af, altså nakkestøtten. 

Det har jeg da måttet gøre i min nuværende Ford Mondeo, og regner også med at måtte gøre det i Teslaen når den kommer. 

KimT
KimT Sep 20 '15
Citat fra runeh

Kan den ikke bare pilles af, altså nakkestøtten. 

Det har jeg da måttet gøre i min nuværende Ford Mondeo, og regner også med at måtte gøre det i Teslaen når den kommer. 

Kik godt på billederne. Nakkestøtterne i en Tesla kan ikke justeres. Hverken foran eller bag

DeaconWP
DeaconWP Sep 20 '15

tschelle: Hvis du ikke bruger ISOFIX alligevel, har jeg et forslag, som jeg selv har brugt på/i min sidevogns motorcykel.

Der kan tilpasses med noget hårdt skumplast, der skæres i kileform, til at udfylde det hulrum der opstår, mellem sædet og barnestolen, når den holdes i den ønskede position. Så bliver ligge/sidde komforten optimal. Det er sådan noget materiale, som kan tilskæres i kufferter til at passe værktøjer, måleinstrumenter osv, som jeg har brugt.

Skal finishen lige have til prikken over I'et, kan den jo også betrækkes med matchende læder.

Jeg ved ikke om ISOFIX låse kan skydes meget bagud fra en autostol, så de kan trænge dybt ind i bilens sæde. Kan de det, kan løsningen måske også bruges på en ISOFIX stole løsning.

tschelle
tschelle Sep 20 '15

Jeg tænker også uimddelbart at den eneste løsning måske er at købe en autostol som ikke er med isofix og så sætte den skråt og proppe noget ind bag ryggen. Synes bare det er synd i sådan en bil. 

RobertJ
RobertJ Sep 21 '15

Jeg bruger pt. en Römer King 9-18kg til min krudtugle. Den er super fin. 
Monteret med Sele og på toppen af et tykt tæppe lagt dobbelt et par gange både under og bagved sædet. Sædet kan justeres i ligge og sidde position.

Jeg havde ikke nogen tvivl om at købe en Römer kidfix SL 15-36kg, grundet gode testresultater og et fint udseende.
Ser netop den har justerbare sele spænder til isofix beslaget kaldet ISOFIT.
https://www.youtube.com/watch?v=tjgZtv9WMqY

Nogen der har erfaringer med denne i Tesla'n?

- R

tschelle
tschelle Sep 21 '15

Det var en Römer som vi prøvede. Dog ikke isofix. Men den støtte også på nakkestøtten. Ved ikke lige hvad det var for en model - blot en vi lånte for at teste. 

Men det ville være smart med en der kunne justeres, så vinklen på ryggen kunne blive mere vandret. 

DeaconWP
DeaconWP Oct 22 '15

tschelle: Nu har jeg haft kontakt til vores lokale autopolstrer: Gluds Autopolstring i Viborg.

Han vil gerne kigge på en løsning, hvor han bygger en skumpude op med en bestemt hårdhed, og som han så betrækker med læder, der matcher bilens indtræk.

Du kan kontakte ham, men forvent, at han skal have din autostol og din bil fremvist i Viborg til måltagning.

Måske kan der findes en anden Tesla ejer, der vil kigge ind til ham med en autostol magen til den du ønsker, men det må du / I selv koordinere sammen.

Du finder ham nemt på nettet.

Michael84
Michael84 Aug 19 '18

Jeg puster lige liv i denne igen da jeg håber nogen kan hjælpe med erfaringer. Turen er nu kommet til os og vi glæder os vildt til at skulle være forældre til en lille ny. Jeg kan bare se i gamle tråde at autostole, isofix, seleforlængere og alt muligt andet hvor jeg praktisk talt skal have en fremmedordbogen frem giver lidt udfordringer i S’erne. Jeg har en S’er fra sept 15 med nextgen sæder. I første omgang står vi og skal bruge en stol til hendes første år, så ville høre om der er nogle nyere erfaringer at trække på og meget gerne baseret på S’ere med nextgen sæderne. Sikkerhed og komfort for den lille er naturligvis vigtigst, men det må også gerne kunne monteres uden de store frustrationer og meget gerne også uden at sæderne bliver helt smadret af det.

Alle råd er kærkomne, for jeg er totalt på udebane her... :-)

Forummets indlæg er redigeret af Michael84 Aug 19 '18
migselv
migselv Aug 19 '18
Lige til det første år er det nok nemmest at finde noget. Her bruger man typisk en autostol i "størrelse 0", dvs fra 0kg til 13 kg. 
Disse er som udgangspunkt bagvendt og i liggende position for barnet. Til de fleste kan man få en base som gør det nemmere at sætte dem ind i bilen og tage dem ud igen. Ellers monteres de med selen. 
Disse er ret universelle og kan sættes i de fleste biler både bagved og foran (kræver at man kan slå airbag fra). Selve selen skal dog være lang nok. 

Som tilfældet vil det har vi stadigvæk en størrelse 0 autosol stående fra Maxicosi som vi ikke skal bruge længere (hvis det skulle have interesse). Vi købte den i 2012 og den blev brugt til 2 børn. Fin stand og har bare stået her og "samlet støv" i to år. 
Jeg kan måske lige brug 5min i morgen og sætte den i vores Model S og tage et billede, men den burde passe ind uden problemer. 

Vi bruger ellers til vores børn nu en størrelse 2+3 autostol fra Cybex (Solution Q2-Fix). Vi oplever samme problem som nævnt tidligere med hovedstøtterne. Især vores yngste (3,5 år) har tendens til at falde forover når han falder i søvn, men det er sjovt nok ikke noget problem med vores ældste (6 år). 
Vores Model S er en Classic og har dermed de gamle bagsæder med de små hovedstøtter. 
migselv
migselv Aug 19 '18

Jeg var sku for nysgerrig og kunne ikke vente til i morgen.

Forummets indlæg er redigeret af migselv Aug 19 '18
migselv
migselv Aug 19 '18

Her et til lidt mere fra for oven:

migselv
migselv Aug 19 '18
Og et fra den anden side:

Jeg kan anbefale sædebeskyttere til siddefladen. Vi bruger nogen fra Recaro. De passer ikke helt perfekt men er OK. Man kan se dem på billederne. 
Desuden bruger vi nogle beskyttere for bagsiden af forsæderne (kun relevant til lidt større børn) fra BeSafe som har den bonus at der findes lommer til opbevaring. Montering er dog af H til da remmen for oven er konciperet til biler med hovedstøtte der kan indstilles, så det udebliver ikke at der kommer et vandret trykmærke på forsiden af hovedstøtten. Måske det forsvinder igen efter et stykke tid, men det ved jeg på nuværende tidspunkt ikke endnu. 

Forummets indlæg er redigeret af migselv Aug 19 '18
Bianco
Bianco Aug 19 '18

www.tænk.dk er autoriteten på hvilken autostol der er sikrest.

Anbefalingen til den mindste størrelse er: Cybex Aton M i-Size & Base M i-Size. TESTET: OKTOBER 2017

burns
burns Aug 19 '18
Citat fra Bianco

www.tænk.dk er autoriteten på hvilken autostol der er sikrest.

Anbefalingen til den mindste størrelse er: Cybex Aton M i-Size & Base M i-Size. TESTET: OKTOBER 2017

FDM tester autostole jævnligt så deres test bør man også skele til.
Gronhund
Gronhund Aug 20 '18

Vi har brugt (og bruger stadig) denne: 

http://cybex-online.com/dk/carseats/sirona.html

Det skal dog siges, at vi ikke brugte den helt fra nyfødt.

Den er møg besværlig at tage ud og sætte ind, men bortset fra det, så fungere den rigtig godt.

Den er bagud vendt så længe de kan være i den, men kan svinges rundt, så de let kan sættes ind og tages ud. Når de vokser ud af den (det er ikke sket for vores endnu), kan den vendes om, så den bliver forud vendt. Pga. basen, kommer den ikke ind på ryglænet, så nakkestøtten på bagsædet er ikke noget problem.

Yderligere var det (da vi købte den) en af de bedste i testen.

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Aug 20 '18
RobertJ
RobertJ Aug 20 '18

Babystol (0-12md) er hip som hap. Har en brugt Emmaljunga firstclass 0+, som vi netop er færdige med. Den model med beige kunstlæder.

Nu 3 år efter, er min anbefaling stadig den samme.
Römer King stolene, med indbygget tilt / ligge funktion er den bedste til Tesla bagsædernes urokkelige nakkestøtte.

Man monterer barnestolens ramme med isofix (isofit) eller / og sele, rammen forsætter barnesædet ud og op der dermed går fri af nakkestøtten. Sædet har eget 5 pkt harness. Man har sidde og ligge funktion til spirevippen, det guld. Børn sover meget i bilen!
Mit sæde er en generation tidligere end dem på markedet idag, men tror dimensionerne er ens.

Som nævnt tidligere i #7, jeg bruger stadigt et sort tæppe, model billig polyester fra jysk, foldet et par gange til under stol og op af stolryglæn. 
Der kommer til at lande lidt babyfoder ud over siden, tæppet er hurtigt at vaske.

Mit Römer Kidfix SL er stadigt i brug, dog med samme problemer bagi som andre modeller/mærker. Ældste knægt sidder derfor oftest på passagersædet.

Britax B-Motion 3 er et godt klapvognsvalg. Den passer perfekt i (classic)Trunk og kan skubbes helt ind i trunk boksen mens der ligger ladekabler osv.

Michael84
Michael84 Aug 20 '18

Tusind tak for alle Jeres input og energi der er lagt i at afstøve stole og montere. Det har givet en del mere ro i maven at høre at det ikke er alt der passer skidt i Teslaerne - ihvertfald indtil hun blir lidt større... :-)

Tak for tilbud om køb, men vi har allerede besluttet at autostol skal indkøbes fra ny.

lauz
lauz Aug 20 '18
Overvej også Maxi-cosi Axissfix efter de først par måneder. Stolen passer perfekt i en model S med NextGen sæder og kan starte som bagudvendt. Når barnet bliver ældre, så kan den roteres til fremadvendt. Det bedste (i min bog) er at den kan roteres 90 grader når guldklumpen skal tages ind/ud, så man slipper for at brække ryggen hver gang man roder med seler.

ISOFIX og fåes også med indbygget airbag hvis man gerne vil flåes fuldstændig.