Loading...
dk

Køb af omformer til alm stikkontakt? | Tesla Forum

lehlig
lehlig Sep 24 '15

Hej 

Jeg har købt en brugt bil fra Tyskland, og der fulgte selvfølgelig det almindelige røde CEE Stik med, og også et stik til en tysk stikkontakt (der hvor jorden sidder i siden).

Ved i hvor jeg kan købe et dansk stik, således jeg kan bruge det til en almindelig stikkontakt (hvis jeg en dag er i problemer :))? 

Type2 kablet - det kan bedst betale sig at købe ved Tesla - ikke? kan man bestille det på nettet? Synes ikke jeg kan finde en webshop på deres side - eller skal man derud? 

Tak for svar - Lars

KimT
KimT Sep 24 '15

Det er vel bare sådan en du skal have fat i : http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik

Den burde du kunne købe - næsten - over det hele eftersom man i grunden burde anvende den til de hvidvarer man køber eftersom de ikke har dansk jord.

 

Type2 kabel skal vist bare hentes hos Tesla. Folk har nævnt en pris på 1.500,- for 7,5m - det kan ikke findes billæigere.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 24 '15
lehlig
lehlig Sep 24 '15

Tak. Ja - det er vel bare sådan et stik. Men ud fra billedet, så ser det ikke om som om der er jord "i siden" på "hun delen" af stikket? Altså en Schuko stikkontakt - ser vel sådan her ud:

https://en.wikipedia.org/wiki/Schuko#/media/File:Steckdose.jpg 

ikke?

tak for Tip med Type2 - det må jeg ud at hente.  

Genild
Genild Sep 24 '15

Se nu ville det jo være skide smart hvis du i stedet for netsøgning tog et billede af den stikprop der reelt sidder på din ledning.

Rigtig mange Schuko han-stik er forberedt for såvel jordben som jord på siderne og er den det passer den adapter fra Harald som Kim foreslår. Som jeg husker det er den med alle tre ben på linie en italiensk version og ikke den man bruger i Tyskland.

I øvrigt er det lidt sjovt/underligt at man har byttet 180° rundt på jordbenet i DK i forhold til Schuko-modellen. På Schuko sidder jordbenet i toppen medens det som bekendt sidder i bunden hos os.

lehlig
lehlig Sep 24 '15

Ja, sorry - skulle have taget billede. 

Sidder bare på job og hygger mig med Tesla Forum - og stikket er derhjemme. Kan tage et billede af det i aften, så jeg er helt sikker på hvad der virker.

tak for input

RobertJ
RobertJ Sep 24 '15

Jeg har samme ladestik i skuffen, du skal have den shuko adapter der linkes til her.
Hun siden har en han jord, for at shuko stikket er jordet i dansk kontakt.

Den er noget billigere her, med gratis fragt.

https:///...tor?search_id=450471

 

Kiefer
Kiefer Sep 24 '15

Det er fordi schuko stikket i linket fra Harald Nyborg overholder den franske udgave hvor jordbenet er udadgående i stikket, i den tyske udgave sidder de i siden af stikket. Heldigvis er standard til til Tyskland og Frankrig udformet sådan at de passer sammen :-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 24 '15
RobertJ
RobertJ Sep 24 '15

Det er dette stik der er tale om, og korrekt kan både tysk og fransk omformer anvendes da jord er udformet både som hun i han-siden og klemme i siderne.

 

DeaconWP
DeaconWP Sep 24 '15

Lehlig: det bedste du kan gøre er, at lade det røde CEE stik blive siddende på dit Ladekabel.<br />
Så køber du et tre benet rødt/grønt han stik, et 16 A CEE mellemled og finder et stykke 3 X 2,5 kvadrat kabel til at strikke dem sammen med. Så har du en 16 amperes stik-forbindelse så mange steder som muligt. Giver et bedre resultat.<br />
Og når du en gang i fremtiden måske kommer til at mangle et forlængerkabel, kan du nøjes med et med CEE stik til alt.<br />
Håber du køber den løsning.
Fase til L1, de to andre siger sig selv.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Sep 24 '15
DeaconWP
DeaconWP Sep 24 '15

Og kan du ikke selv strikke den sammen, laver jeg den for dig, uden løn.

Kiefer
Kiefer Sep 24 '15

Vil problemet så ikke være at du risikerer at lade med 16A på en 10/13A gruppe?

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Sep 24 '15

Nej Martin, det vil den ikke. Når den fine bil udfra sin viden om, hvor den er, opdager at den er i DK, så ved den, at når den bliver fordret med en enkelt fase, så er det maks 13 ampere.

Og ellers så vil lehlig jo bare fortælle den, hvad den er koblet til.

lehlig
lehlig Sep 25 '15

@DeaconWP. Meget flot tilbud af dig - men jeg tror altså bare jeg køber det der stik. Det vil kun være i yderste nødstilfælde at jeg skal bruge det, da jeg har CEE lader herhjemme og på arbejde osv. Men jeg kom bare til at tænke over det, da jeg kun havde det tyske stik i bilen, og det vil altså være surt at holde i et sommerhus et sted, og ikke kunne lade. Mange tak for input allesammen..... 

Genild
Genild Sep 25 '15
Ja, man skal nok både bo på en lille ø, være fanatisk tilhænger af slow food og elske at se karse gro, hvis nan direkte tilsigter at ville lade med 1x230v 10A hvis man har adgang til 3x400v 16A.
Jeg ville nu nok også bare indkøbe den lille adapter og gemme den til "just in case".

Mvh Lars, der endnu har til gode at bruge andet end rød CEE stik og SuC
Kiefer
Kiefer Sep 25 '15

Lars: Du mener ligefrem der kunne være noget terapi i at lade med 10A i stedet for 16A 3 faser?

Så, kør bilen tør, sæt den til en almindelig stikkontakt og så bare sæt dig bag rettet og kig på strømindikatoren. 48 timer senere er du frisk og ... noget... 

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 25 '15
Genild
Genild Sep 26 '15
Martin: Det er da lidt overskudsagtigt, sådan offentligt og åbent markere, at man har så meget liv tilbage, at man har nok til at rutte lidt med det til noget Slow Charging.

Jeg tror at det har meget at gøre med den mentalitet man går ind til opgaven med, lidt i stil med "sport versus sex" dilemmaet, hvor det ene hold oftest mødes med det mål at få det overstået hurtigst muligt - så fokuseret er de på at blive færdige, at de direkte måler tiden.

Der er jeg godt nok selv ikke helt endnu, og selvom jeg naturligvis altid sidder ude i R2-D2 og støtter den når vi lader herhjemme, er det stadig altid med 3x400v. Bevares vi hygger os med at stille ladestrømmen ned til 8-9A, men så går vi trods alt heller ikke længere ned.

Mvh og god weekend til alle, Lars
Kiefer
Kiefer Sep 26 '15

sådan er livet med Nissan elbil. Efter vi har fået Evalia er det både slow charging og slow driving.

Var en tur i flensburg i dag i vores ML'er da vi havde trailer med. fFa grænsen og nordpå stod fartpiloten på 90km/t og op til næsten Kolding blev vi fulgt af en LEAF der åbenbart skulle spare på energien på motorvejen.

Jeg overvejde og stoppe for at høre om vi ikke bare skulle smide den LEAF  op på trailen til resten af turen :-)


/Martin