Loading...
dk

Langtur i 70D, er der nogle erfaringer | Tesla Forum

Peha
Peha Sep 24 '15
Hej
Vi skal en tur til Europark i Tyskland Rust, ca 1000 km, ved Strassburg. Skal man have flere type ladekabler med, end dem man har fået udleveret, ved købet, og hvor lang tid, skal tillægge ud over de 10 timer kørsel, man ville bruge i den gamle diesel hakker
KimT
KimT Sep 24 '15

Hvad siger din bil når du taster destinationen ind ;-)

Ellers kan du prøve at lege med https://www.evtripplanner.com/planner/2-5/?id=htlm

Du skal vel regne med et stop på ca. 30min ved hver supercharger (for at få strøm til ca. 200km), dvs. vel omkring 3 timer ekstra. Mener folk siger at det ikke kan lønne sig at smide mere juice på end du kan klare det til næste supercharger.

 

Update: har lige prøvet at taste det ind i bilen, og den siger 13timer 2 min fra Silkeborg, og det må vel være inkl opladning på div superchargers langs routen

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 24 '15
Hilbert
Hilbert Sep 25 '15

@Peha: På en sådan langtur ville jeg tage med, så jeg i nødstilfælde kunne lade fra en almindelig tysk stikkontakt med 230V, 10-13A:
1. Den mobile lader (der fulgte med bilen).
2. 10m Forlængerledning 3x1.5mm (med jord).
3. Adapter til Schuko (med jord)
N.B.: Dur ikke i Frankrig
Og husk lige grej i tilfælde af en punktering (medmindre du foretrækker et klip i Teslas vejhjælpskort)
Så er du altid garderet.
God tur
 

RobertJ
RobertJ Sep 25 '15

evtripplanner.com er genial.
Vær opmærksom på der er 308km mellem Nørre alslev og bad fallingbostel. Der er frokost mulighed ved Rhüden, det er halvvejs.
Omvejen ind til hamborg er en tidsrøver. Så hold hestene tilbage og vent med hurtig kørsel til SuC er tættere placeret.

Ellers er den hurtigste måde at komme igennem tyskland er at lade til max 50-60% og køre til næste nærmeste SuC.

Det ville være optimalt til hjemvejen at have opladning igang under besøget, men det ser ud til at ladesøjlen i Rust er dyr og svær tilgængelig. Op til jer. Check evt. chargemap.de

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Sep 25 '15
RobertJ
RobertJ Oct 3 '15

@Peha -
Har besluttet for at prøve denne Europa park af senere på måneden, da jeg alligevel køre i området.

Har du nogle gode tips fra turen?
Er der rabat muligheder på entré?

hbtesla
hbtesla Oct 7 '15

Hvor køber man 3. Adapter til Schuko (med jord)?

 

Hvilket grej bruger man til punktering osv?

Hilbert
Hilbert Oct 7 '15

Se evt. her (måske er skum også OK)

http://teslaforum.dk/forum/topic/selv-en-tesla-kan-punktere

Kan ikke lige finde adapter. Prøv selv. N.B. Handelen skal passe til Schuko EU med jord. Hundelen til stikket på din mobile lader (dansk med jord). Ellers kan du selv lave en adapter med han-, hunstik på en stump kabel (3x1,5mm).

Hilbert
Hilbert Oct 7 '15

hbtesla: Måske har du ikke brug for adapter. Hvilket stik sidder på din mobile lader (måske er det EU Schuko).

Peha
Peha Oct 7 '15
Super tak for jeres super indlæg, jeg tager en forlænger ledning med og en shücko stik med.
Vi skal en tur i Europa-park og kører rutsjebane i 3 dage, med vores halv voksne piger på 18 og 22 år. Vi kører over Fyn, så tror jeg at vi dækket ind.
Er der ikke et reparationsæt med til et punkteret dæk?
God efterårs ferie når i kommer der til
Kurt1
Kurt1 Feb 20 '16

Norefjell: Først tur i fjeldene og på is med 70D

Så kom første vinterferie med Tesla og turen skulle gå til Norefjell. En tur fra Odense på 680 km. Havde forberedt mig godt hjemmefra med hjælp fra gode råd på teslaforum. I bilen havde jeg:

25 m forlængerkabel, den mobile lader, 16 A og 32 A blåt stik samt Shuko stik som jeg havde købt dagen inden hos TH. Hansen. (Havde ellers bestil det på elbilsupport.dk, men det kom aldrig). Shukostikket lavet jeg om fra blåt til rødt så det kunne sættes direkte på den mobile lader. En ladebrik Charge&Drive fra norske Fortum som jeg havde bestilt i god tid i forvejen. Og så en sneskovl.

Turen op gik som planlagt med ladestop i Randers og Hirtshals. Dernæste færge, så ladning i Drammen (den er bag tankstationen), og så ind i fjeldene. Det var udsædvanlig fine forhold, og med de fartbegrænsninger der er i Norge, så passer Tesla Range også. For enden af Norefjell, skulle prøven så stå for her var sne, is og 1200 højde meter. Begyndt stille og roligt at køre opad, men fornemmede hurtigt at dualdrive gør den helt store forskel, og så kravelede vi bare der op ad som en anden bjergged. Vel ankommet til hotellet – Quality Resort & Spa – kørte jeg ind i garagekælderen med 8 ladestationer til el-biler. Shuko på 3 af dem og resten med 16 A blåt stik. Dagen efter var bilen næsten fuldt opladet, men vi havde glemt at proviantere, så vi kørte ned i byen. Byens Kiwi butik skulle ifølge Fortums ladekort have en ladestander. Den fandt jeg ikke, men havde heller ikke brug for den, nu hvor det var så fine forhold på hotellet.

På vej op ad fjellet igen fik den fuld skrald med gennemsnit på 650 Wh/km, og det var en sand fornøjelse at tage det ene isglatte sving efter det andet. Næsten op igen blev Teslaen dog mødt med en forhindring den ikke kunne klare. En Peugeot 307 på tværs af vejen. Stille og roligt gled den ned ad vejen til stor panik for dem inde i bilen.  Parkerede i sikkerhedsafstand, mig ud af bilen, sønnike på førerpladsen hvis nu bilen skulle ”summon” længere væk.  Sammen med ejeren af Peugeot 307 - som faktisk var den type bil jeg havde sidst -  fik vi hans bil skubbet ind i en snedrive, og derfra kunne vi begynde at få bilen i rigtig retning og med anbefalinger om at køre på sneen og ikke isen, kom Peugeoten sig også op ad bjerget.

Efter 3 dage i kælderparkeringsanlæg med Shukostrøm var vi klar til at køre hjem, og det gik som planlagt. Fra Norefjell til Drammen brugte jeg i snit 160 Wh/km, hvilket er ny personlig rekord. På vej fra Drammen til Larvik kører man igennem en række tunneler. Her blev der blinket til mig adskillige gange. Jeg checkede at Teslaen selv tændt for lys. Er det nogen der har oplevet noget lignende, og er kravet i de norske tunneler blot at man skal have lys, eller skal man gøre noget ekstra? Og er der nogen der også oplever at Spotify har svært ved at forbinde igen. Norsk P3 er ok, men jeg tænker at mit survivekit, skal udvides USB stik med mindst 3 timers musik.

I øvrigt et fantastisk hotel der giver ”ski in/out” ny mening. Park din elbil i kælderen, sæt den til opladning, gå 15 meter til skiudlejning, gå 15 meter yderligere og du er på den første piste. Efter en dag på pisterne, klikker du skien af, smider skien ind i Teslaen, og tager elevatoren op til lobby/værelse eller velfortjent spa!

NielsHP
NielsHP Feb 20 '16

Hej Kurt1


Var det jeres den første, hvide 70D, ud af de fire Teslaer der holdt på rad og række i kælderen hos Quality Spa osv Norefjell, onsdag-torsdag ?

Vores var den hvide, som holdt nummer 3 :-)

Kurt1
Kurt1 Feb 20 '16

Hej NielsHp, ja jeg holdt inderst. Vi var der fra man-fre. Jeg så godt din hvide også. Håber du havde samme gode ferie og oplevelse som vi havde. Jeg synes det var super med denne form for Destination Charger, og overvejer allerede nu at booke samme tur næste år


runeh
runeh Feb 21 '16
Ved ikke hvorfor folk blinker, men så vidt jeg har kunnet forstå, har Tesla'en ikke automatisk lyslængde justering på trods af xenon lygter. Så du har nok været godt læsset og skulle have haft justeret lyset 1 eller 2 takker ned så du ikke blændede folk. 
SimonHN
SimonHN Feb 21 '16
Er der luftundervogn i bilen så justere den sig selv.

Hvis der er alm undervogn på så skal man selv justere det ned.
krabbe
krabbe Feb 21 '16

jeg har luftundervogn, og oplever ofte at modkørende blinker af mig på landevej, (og det er ikke fordi at jeg har "auto lang lys på". Så det står på min fix seddel til service om et par uger.


griffel
griffel Feb 21 '16
Folk blinker også af mig indimellem. Også når jeg kører uden læs. Ingen luftundervogn.
Det må også på listen til Tesla...
3450rbt
3450rbt Feb 21 '16
Der var to lastbiler i Tyskland der blinkede af mig igår. Kørte ikke med langt lys.
Man ser mange Teslaer på vejene og jeg har ikke oplevet at de blænder.
tintin
tintin Feb 21 '16
Fredag aften havde jeg en grå eller sort tesla bag mig på E45 sydpå. Den blændede fælt så jeg lod ham overhale. 
runeh
runeh Feb 21 '16
Jeg har aldrig personligt oplevet folk har blinket af mig. Ingen luft her.