Loading...
dk

Brugt Model S til salg | Tesla Forum

KS
KS Dec 14 '14

@120281: Aldrig, du er for nærrig til en P85D..

DerHansi
DerHansi Dec 14 '14

+1, der når sgu at komme en P100, inden han har fedtet sig færdig med et eller andet lyssky køb i Italien.

MartinPedersen
MartinPedersen Dec 14 '14

Og når P100 kommer, så er en Tesla fra 2013 stadig 100.000kr mere værd end da den blev købt, ikke?

Der kommer flere og flere Tesla'er til salg på Bilbasen, og priserne er nu nede i 690.000 inkl 4 års service aftale for en P85.

Som uden for stående kan jeg kan godt forstå at man kan lade sig provokere af 120281,

men omvendt kan jeg også godt forstå at han lader sig provokere at andre som forsøger at tale priserne op.

Der begynder at sprede sig lidt dårlig stemning omkring det emne herinde, er der nogen forslag til hvordan vi kan undgå det?

DerHansi
DerHansi Dec 14 '14

@MartinPedersen : Selvfølgelig ikke. Jeg forstår heller ikke al den snak omkring værditab. De fleste der har købt biler i den dyrere ende, ved det snildt koster 15-20 %, bare at køre "over kantstenen". Her taler vi så om et nichekøretøj (indtil videre), selvklart tager markedet alle usikkerheder ind når priser skal gives. Se bare på nogle af de sindssyge leasingtilbud folk er blevet præsenteret for. Her garderer leasingfirmaerne sig helt vildt mod restværdi-problematikken. Den unge 120281 har bare en snert af ... je ne sais quoi - en drømmer, der holder drømmen ved lige ved aldrig at "trykke på beslutningsknappen" - det pirker ved mit beslutningsgen - men vi skal selvfølgelig være her allesammen - til gengæld tror jeg også det er det som pirker flere andres, herinde.

120281
120281 Dec 14 '14
Kan da se der er andre på forum der har været 3-400 dage om at beslutte sig. Så tager det helt roligt.

Men man skal måske købe til fuldpris eller betale 100k i overpris for en brugt for at være velkommen på forum :-)
kajakaj
kajakaj Dec 14 '14

@120281: Ja - vi har i 10 år gået og ventet på at der endelig kom en elbil der så ordentlig ud og havde en rækkevidde vi kunne bruge til noget. Bestilte i september sidste år, da det endelig lykkedes at få en prøvetur arrangeret her i Jylland. Har haft Teslaen siden marts - fantastisk bil, der absolut var værd at vente på. Forventningerne var meget store, men glæden ved at have den er endnu større, så du har noget at glæde dig til. Helt fint med mig at der står nogen brugtbilkøbere i kulissen - det bliver dog ikke til vores, som vi beholder de næste 10 år, eller i hvert fald indtil der kommer en ny lækker Tesla roadster.

DerHansi
DerHansi Dec 14 '14

Nææh som jeg skrev - så skal vi være her allesammen - personligt magter jeg bare ikke at kampkrejle den sidste 25 øre, når jeg har fundet hvad jeg vil have. Sådan er vi jo så forskellige - men jeg ville for ingen pris i verden have været foruden min Tesla, de seneste 240 dage. I mellemtiden har du jo så snart rundet 500 dages medlemskabet herinde. Som sagt vi er alle forskellige.

MartinPedersen

Kajkaj: Har du stillet et regnestykke op for investeringen? Eller er du lige glad =)

Det her er bare et gæt, jeg tænker at en 10 år gammel Tesla er ca. 200.000 værd, og skal have nyt batteri.

Ved en nypris på 800.000 er det en afskrivning på 600.000 over 10 år ~ 60.000 om året.

Til gengæld er besparelsen i brændstof over 10 år, med 40.000km om året (for nogen er dette meget, for andre er det lidt), ved 10km/l som andre store biler i denne klasse har (store udsving forekommer, min egen går 5,1 på litteren...), og med en literpris på 10kr. pr liter = 400.000 sparet.

Dvs. vi er nede på 20.000 i afskrivning om året indtil videre, hertil kommer service hvor et forsigtigt bud er at der kan spares ca. 10.000 om året, hvilket bringer den totale afskrivning ned på 10.000 om året.

Det lyder helt vildt for en bil i denne klasse, er der andre der har lavet lign. beregninger?

Edit: glemte ejer/vægt afgiften, det gør der næsten gratis at købe bilen over 10 år så vidt jeg kan se?

Forummets indlæg er redigeret af MartinPedersen Dec 14 '14
T3S7A
T3S7A Dec 14 '14
Biler, om det er el eller ej, taber da altid værdi. Hvis man vil undgå dette, så skal man ikke købe bil. Så selv når du finder en bil, til det som du vil give, 700.000kr, så vil du kunne finde en billigere måneden efter. Det er det da intet nyt i.
PeterJ
PeterJ Dec 14 '14

Jeg har tidligere foreslået denne afskrivningsmodel:

Matematisk set kan man jo prøve at bygge en afskrivningsmodel op. Detaljerne kan så diskuteres, men lad mig komme med et første bud: Nedskrivning over 8 år (garantiperioden) til en slutværdi på 10% af nyprisen. Afskrivning målt på nyprisen:

År/procent, 1/25 2/20 3/15 4/10 5/8 6/6 7/4 8/2

MartinPedersen

Den model tvivler jeg på holder, tror ikke du finder en Tesla der kostede 800.000kr i 2013, til 80.000 i 2023.

Jeg vil tro den er minimum det dobbelte værd.

T3S7A
T3S7A Dec 14 '14
PeterJ: det holder ikke. En tesla vil altid være gratis at lade på SuC, det vil holde en god værdi. Hvad ville man ikke betale for en bil i dag, hvis der var et gratis tankkort med fri benyttelse med til Shell?
Udover dette, så vil elbil i dk, ikke være afgiftfritaget så længe, det vil være naivt at tro. Når der kommer afgift på, vil det gøre brugt markedet lidt dyre igen.
DerHansi
DerHansi Dec 14 '14

@MartinPedersen. Gættet på restværdien er nok lidt højt. Normalt ville man sætte den til 15 - 20 % af ny pris.Resten af regnestykket er jeg til gengæld fuldstændig enig i. Jeg er selv strømproducent (solceller 2.000 kwh  til rådighed for Tesla), lader gratis på job (ubeskattet :-P), får skattefri kørepenge og resten klarer jeg på SuC når vejen falder forbi. Mit regnestykke siger at du ikke engang kan holde en mellemudstyret Skoda Fabia kørende for det min Tesla koster mig - fedest !!

gw
gw Dec 14 '14
Tror dem som køber må affinde sig med de usikkerheder der er ved at være firstmover indenfor teknologi. Der kan ske meget i forhold til ny batteri teknologi eller andre former for driftsmiddel.
DerHansi
DerHansi Dec 14 '14

@gw :Ohhh ja, dem affinder vi os fint med og nyder bilen imens - i fulde drag. Den årlige økonomi indtil da er så bare lige ned i lommerne, så må vi jo se om det, til sin tid, kan blive til et nyt hypermoderne batteri til udskiftning. Tænk hvis alle også sad og ventede på at udskifte deres billedrørs TV fordi ; der kommer nok noget nyere, smartere og billigere. Jeps, det gør der !! men i mellemtiden sidder du stadig og glor på det gamle skrummel.

Hejgaard
Hejgaard Dec 14 '14

..drenge - analyser og beregninger  som en tal dreng selv forstår jeg jeres betragtninger og som nørden jeg er, forstår jeg behovet for at konkretisere og forsøge at drage konklusioner på hel eller delvis baggrund af spekulationer - MEN - en bil til en mand købes og køres ud fra følgende grundregler;

A. Købet bringer ikke familien eller sammes økonomi i fare

B. Der skal købes en bil som ikke fjerner mandens testikler  

C. Er du i tvivl om A eller B så stop dine overvejelser og tag bussen

MartinPedersen

Det lyder mere som en smart frase, end som noget der rammer over en bred kam på deltagerne i denne debat syntes jeg, for jeg ser ikke umiddelbart nogen udtalelser herinde, som drager tvivl om at nogen ikke skulle have disse overvejelser med ind over.

Men DerHansi rammer hovedet på sømmet, det koster at være med på moden, hvis man venter x-antal år for at priserne er kommet ned, så er det ikke længere toppen af poppen man køber, så er der til den tid kommet noget nyt (bare se P85 hvor der nu er P85D), og så kan man blive ved, mens andre nyder godt af deres investering.

Forummets indlæg er redigeret af MartinPedersen Dec 14 '14
KS
KS Dec 14 '14

Drenge; skal vi ikke forsøge at holde os til trådens topic: Brugt Model S til salg - ikke svine nogen til, for så lukkes og slettes tråden. Forum er et sted at diskutere vores biler - og især hjælpe nye mulige ejere, såvel som eksisterende ejere - med at blive gladere for deres biler, eller snakke om løsninger omkring evt. problemer med disse - ikke mellem ejere/ikke ejere.

kajakaj
kajakaj Dec 14 '14

@Martin P.:  Vi plejer at køre 12-15.000 km. årligt, så det berettiger slet ikke en investering i en Tesla. Kommer fra en mindre mellemklassebil, så heller ikke den store besparelse. For os er det rent liebhaveri og måske den sidste bil vi når at have da den forhåbentlig holder til vi er i 70-erne. Derfor blev der heller ikke sparet på udstyr, teknik eller komfort denne gang. Men fedt at man får så meget bil for pengene. En tilsvarende Audi A5 ville have kostet væsentligt mere og langt mere i driftsomkostninger over en 10-årig periode.

DerHansi
DerHansi Dec 14 '14

@Hejgaard : Det indgår naturligvis også i overvejelserne når man spenderer noget som, basalt set, kan gøres for 100.000 kr. (minibil). For mit vedkommende er det dog totaløkomomien som har været udslagsgivende. Den er for fed - fatter slet ikke salget ikke er større. Nu er jeg typen som kører bilen til den står på undervognen (seneste bil blev 14 år) så jeg er fuldstændig ligeglad med gensalgsprisen, men som finansiel nørd kan jeg da absolut godt se der er ting der stikker i begge retninger. Bedste argument til dato var da : "gratis tankkort så længe du har den" , jaeeh det trækker nok noget op ift. Skoda Fabia :-). lIgeledes ingen grøn ejerafgift. Min overordnede pointe : der er ingen der kan argumentere retvisende for en brugtprisudvikling, ud fra det konventionelle bilmarked. Mine herrer denne bil er en gamechanger, med helt eget forløb.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »