Loading...
dk

Tesla tpms | Tesla Forum

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Sep 26 '15
Skal have de nye vinterhjul på i efterårsferien med tilhørende tesla tpms. Mekanikeren spørger om tpms skal kodes eller om de blot monteres?
Chris
Chris Sep 26 '15
Er det ikke tidligt at skifte ? Plejer først at skift sidst i november
T3S7A
T3S7A Sep 26 '15

Du skal købe TPMS til din model S. Der er 2 forskellige. En til Model s med Autopilot hardware og en til Model Uden. De skal blot monteres i fælg. Efter montering på bil, skal du reset TPMS på stor skærm, og kører med mere end 40km/t i ca 10 min. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Sep 26 '15
oleviby
oleviby Sep 26 '15

Hvad sker der egentlig hvis man kører med helt alm. ventiler uden noget eletronik.

Kan bilen overhovedet køre ?

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Sep 26 '15

Jeg er klar over at der er 2 forskellige typer. Jeg har de nye men mekanikeren (min svoger) ville bare vide om de skulle programmeres til bilen. Skal de ikke kender jeg godt proceduren som beskrevet.

@oleviby. Der sker ikke noget men der vises en advarselslampe konstant nederst i displayet indtil man monterer de korrekte TPMS

@Chris. Jo det er måske lidt tidligt men det passer mig bedst i uge 42. Hjul ligger hos min svoger i Jylland som sørger for balancering og montering og skal en tur der forbi i efterårsferien. Vinterdæk anbefales når temperaturen kommer under 7 grader hvilket jo faktisk er tilfældet aften/nat det næste stykke tid så hellere for tidligt end for sent :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Sep 26 '15
msTes
msTes Sep 29 '15

Jeg spurgte Tesla Service idag om TPMS til uoriginale vinterdæk, hun var ikke så kompetent og måtte spørge sin kollega om råd et par gange. Svarene var at man kan købe et sæt TPMS hos dem for ca 500,- og komme tilbage med sin bil med nye hjul monteret og få dem synkroniseret for endnu ca 500,-. Men med uoriginale fælge var TPMS signal ikke korrekt og derfor ville dæktrykssymbol vises. Hvis man vælger at køre uden TPMS vil der være en lyd advarsel når man starter og symbol i display, samt selvfølgelig ikke dæktryksalarm.

@T3S7A: Er din procedure nok, så man ikke behøver Tesla's synkronisering?

Bianco
Bianco Sep 29 '15
Citat fra msTes

Jeg spurgte Tesla Service idag... med uoriginale fælge var TPMS signal ikke korrekt og derfor ville dæktrykssymbol vises. 

Det svar du har fået fra Tesla er helt i skoven.

Det er på ingen måde muligt for TPMS at se hvilken slags fælg der er på bilen. Det er jo derfor du selv skal angive fælgstørrelse under TPMS indstillinger.

Du skal bare montere den korrekte type TPMS (Teslas eller OEM) og trykke synkroniser under TPMS indstillinger - så virker det, uanset hvilke dæk og fælg du kører med. 

larsenjan
larsenjan Sep 30 '15
Jeg købte nogle lækre OZ fælge og nye TPMS ventiler hos Tesla for 1500,-
I første omgang virkede de ikke, og Tesla service på Kristinehøj kunne ikke få dem til at virke, og mente at det var fordi det var uoriginale fælge.
Hos Superdæk afmonterede de ventiler igen, og fant ud af at de skal "initialiseres" før montage i et særligt apparat. Superdæk tilbød også af kopiere ID fra standard fælge til nye ventiler så jeg kan skifte mellem sommer og vinterfælge uden omstilling. Virker perfekt nu.
The_Stig
The_Stig Sep 30 '15
Citat fra larsenjan Jeg købte nogle lækre OZ fælge og nye TPMS ventiler hos Tesla for 1500,-
I første omgang virkede de ikke, og Tesla service på Kristinehøj kunne ikke få dem til at virke, og mente at det var fordi det var uoriginale fælge.
Hos Superdæk afmonterede de ventiler igen, og fant ud af at de skal "initialiseres" før montage i et særligt apparat. Superdæk tilbød også af kopiere ID fra standard fælge til nye ventiler så jeg kan skifte mellem sommer og vinterfælge uden omstilling. Virker perfekt nu.

Det er forhåbentlig en stor JOKE at TESLA mekanikerne tror at en fælg kan være skyld I at tryksensorene ikke virker???????????
Sig mig er det børnehavepædagoger der er ansat til holde vores biler kørende? Det er mildest talt bekymrene.......!

TorbenS
TorbenS Sep 30 '15

~~Jeg købte nogle lækre OZ fælge .....

Hvad model er dine fælge ?

Genild
Genild Sep 30 '15
R2-D2 er en pre-autopilot Tesla og da jeg sidste år købte nye vintersutter og vinterfælge købte jeg hjulene komplette inklusiv TPMS (jeg var lidt lurren i starten, da det sidste jeg ønskede var at ende med en Tesla med PMS).

Da hjulene var monteret og spændt efter alle kunstens regler plus momontnøgle, kørte vi glade ud i samfundet, i sikker tiltro og fast overbevisning om at vi kunne klare alt mindre end egentlige laviner af sne. Cirka 7km hjemmefra gav R2-D2 et piv og kunne dernæst berette at den ikke var sikker på om vi nu også havde den rette kontakt med underlaget.

Nu var gode dyr rådne og i et svagt øjeblik overvejede jeg at begynde at sætte mig ind i tingene ved gennemlæsning af manualen. Gudskelov kom jeg til fornuft og mailede i stedet til dækmanden og brokkede mig.

Her fik jeg at vide, at sensorerne skal initialiseres, hvilket nok krævede en tur forbi serviceværkstedet.
Øv, godt nok var der langt op til den himmelråbende vanvittige pris som Tesla havde frækhed nok til at forlange for vinterhjul, men det var nu alligevel træls at skulle købe en bro og bruge en surt optjent feriedag på at trille til Kastrup for at få initialiseret sensorer.

Jeg havde nu tre valg:

1) Hæve kapitalpensionen, droppe alle ferieplaner som indbefattede den feriedag, og så beføje mig til Kastrup - øv!!!

2) Kaste mig ud fra Vejlefjordbroen i depression, men ville jeg nu nå sikkert derover fra Odense uden dæksensorer initialiseret og så var det forbandet koldt.

3) Klage min nød på Teslaforum og håbe at en barmhjertelig sjæl ville løse mit dilemna ved at fortælle en ellers overset alternativ option.

Et hurtigt skøn viste at løsning tre var den mest appetitlige, og ikke uvæsentligt både billigste samt en opgave som kunne løses siddende.

Således gjort og T3S7A's løsningsmodel blev først nævnt, siden beskrevet og skåret ud i pap for mig. Det fulgte jeg så og kunne konstatere at det sandeligen virkede efter hensigten. Skønt!!!

Løsningen med bare at gøre ingenting virkede også besnærende og lige for, men for det første vidste jeg, at man langsomt men sikkert ville blive skide træt af at skulke glo på en fejlmeddelelse i displayet, hver gang nan vovede sig udenfor sognet. Den sønderjyske bondedatter på parcellen, vil nok heller ikke ligefrem udvise næsegrus beundring for min rettidige omhu eller måske mangel på samme, generne for handyman vil lide et smerteligt knæk om ikke andet så i ovennævnte øjne, og slutteligt vil der være en reel risiko for at redde sig en kammeratlig påtale fra Fætter Haps fordi det i udstyrsbekendtgørelsen omtalte udstyr er defekt (i teorien endnu ikke påbudt for køretøjer indregistreret før november 2014 (hæng mig ikke på måneden, men det var i det lag), men er det installeret skal det virke.

Da foråret oprendt der hen i juli måned, skulle vintersutterne i hi, men da jeg i den ombæring fik skiftet fælgene rundt, kører jeg stadig med vinterfælgesensorerne og ved derfor ikke om jeg er nødt til at geninitialisere de originale sensorer, når vintersutterne skal på.

Forhåbentligt går der laaaang tid før det bliver aktuelt.
Lannister
Lannister Sep 30 '15

@Bianco og @larsenjan Vil det så sige, at hvis man montere "original" Tesla TPMS og trykke synkroniser under TPMS indstillinger - så virker det, uanset dæk og fælg men såfremt man montere TPMS af andet mærke så skal de initialiseres først, vil det være korrekt forstået?

Genild
Genild Sep 30 '15
Lannister: Mig bekendt slipper du ikke for en synkronisering, selvom du bruger TPMS'er købt hos Tesla.
Din Tesla skal vide at den skal kigge efter de konkrete sensorer og mit gæt er at seancen skal gentages hver gang du skifter fra vinter til sommerfælge og omvendt.

Kun hvis du anvender det samme sæt fælge og alene skifter dæk, vil du kunne slippe, det er dog ikke en løsning jeg vil anbefale hvis man har råd og plads til to hold fælge, da dækkene egentlig ikke er beregnet til at blive vredet af og på fælgen hvert år.

Initialiseringsprocessen er dog såre simpel, så ingen grund til bekymring herom.
larsenjan
larsenjan Oct 1 '15

Tesla skal synkronisere hver gang du skifter sommer/vinter med mindre du kopiere sensor id fra sommer til vinter (eller omvendt), så skal der intet gøres fremover hved hjulskift, da bilen ikke kan se forskel.

Når du får de nye sensore, skal de først initialiseres i et specielt apparat til formålet INDEN montering i fælg. Derefter kan man udlæse ID fra eksisterende sensor, og kopiere det til nye sensor, der så monteres i nye fælge.

SQLCPH
SQLCPH Oct 1 '15

Jeg købte for et par uger siden nogle brugte cyclone fælge. Dem skiftede jeg rundt med mine org. 19" fælge og kørte derudaf... Efter en km ca. bad bilen mig bekræfte at jeg havde sat nye fælge på og at de var 19". Det gjorde jeg så. Næste dag bad den om at jeg gjorde det samme og siden har jeg ikke hørt noget fra dem :-)

Sidst da jeg skiftede dæk var det iøvrigt samme procedure med 2 gg godkendelse...

Desuden fik jeg Tesla til at ændre billedet af fælgene i bilen og på app´en - super fin service selvom jeg ikke har købt cyclonefælgene af dem.

/Søren

MS
MS Oct 1 '15

Hej Søren,

Kan Tesla ændre billedet i bilen og app'en remote - eller skal de have fysisk adgang til bilen for at kunne gøre det?

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Oct 1 '15

Jeg synes stadig at svarene vedr. TPMS er lidt uldne herinde. Måske er det fordi at ingen rent faktisk kender prodceduren endnu, da ingen reelt har monteret de nye TPMS til autopilothardwaren på uoriginale fælge...?

Bianco
Bianco Oct 1 '15
Der er ingen procedure som sådan.
Du skal bruge den rette type TPMS sensor, OEM eller Tesla-mærket.
Hvis du skifter sensor, fx fordi du skifter til vinterhjul, så skal du trykke Reset i menuen, så bilen nu lytter efter de nye sensorer.
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Oct 1 '15

Ja men så er det da det jeg gør :-)

SQLCPH
SQLCPH Oct 1 '15
Citat fra MS

Hej Søren,

Kan Tesla ændre billedet i bilen og app'en remote - eller skal de have fysisk adgang til bilen for at kunne gøre det?

Hej Morten

Jeg var der fysisk alligevel men måtte ikke se hvad de gjorde men jeg tror det må være i selve bilen det skal gøres. De bad i hvertfald om at få den ind på værkstedet. Mon ikke de har tastet deres hemmelige kode fra en kodegenerator-token ala nem id ;-) Prøv at hør service ad om de kan fjenændre også.

På mytesla ser den fortsat ud som da jeg købte den

Sider: 1 2 »