Loading...
dk

70 med eller uden Dualdrive? | Tesla Forum

PeterE
PeterE Oct 1 '15
Skaarup, du har fat i noget som garanteret kommer til at ske; Der kommer muligheder for at opgradere sin TMS løbende, og det kræver jo selvfølgelig at det basale er på plads. Ligesom autopilot er en softwareaktivering som kan tilkøbes kommer der også hardwareopgraderinger fx større batteri og evt udskiftning af drivetrain/motorer. Men en rwd bliver nok aldrig til en 4wd og det skal man være klar over nu.
krumling
krumling Oct 1 '15

Jeg er overordentlig glad for mit 4WD, ikke fordi man bruger det (bevidst) dagligt, man bare tanken at 4-hjulstrækket er der hvis man skulle få brug for det.

F.eks. er der er i dette forum (og alle andre steder) stor fokus på accelerationen i vores smukke biler, der er sågar dem der nær sagsøger Tesla hvis der manger 0.3 sek, er det fordi man har brug for denne acceleration i dagligdagen?   ..næ, egentlig ikke 

..kunne man leve uden? ..det kunne man nok godt

..er det 100.000 kr. værd at kunne køre ét sek hurtigere op til 100? ..tja

Hovedårsagen til 4WD (..og P'et egentlig) er optionen at kunne, man kan hvis man vil, det er det man betaler for.

Jeg glæder mig helt vildt til sne og ser frem til vådt vejr, den glæde og forventning er det jeg har betalt for, og det er alle pengene værd :-)

/Kenneth (85D)

RobertJ
RobertJ Oct 1 '15

Det er sjovt, jeg har det præcis på samme måde Krumling, glæder mig til sne og is i min RWD P85.
Sådan er vi så forskellige :)

NT_nofuel
NT_nofuel Oct 1 '15

Jeg havde samme overvejelser da jeg skulle bestille min S70, men 43.000kr for AWD synes jeg ikke var nødvendig, så hellere bruge de penge på udstyr som 2.gen sæder, el bagklap m.m. Ydelsesmæssigt er der ikke stor forskel på 70D og 70, selvom Tesla forhandlerne anbefaler Dualmotor.

Fordele:

- Mere plads i frunken

- Du kan spare 43tkr og istedet få mere ekstraudstyr

- Sjovere at køre med, i det danske vejr er det sjældent man får brug for AWD.

- Mindre støj fra frunken

Ulemper:

- måske mindre fremtidssikret, da markedet er større for AWD og måske flere softwareopdateringer der specielt er rettet mod AWD.

- Færre HK og moment (som ikke kan mærkes ved normal kørsel)

- Større gensalgsværdi med AWD

- To motorer betyder mere vedligehold

- AWD har lidt længere rækkevidde

Efter disse overvejelser bestilte jeg også en S70 uden dual motor, så håber valgte var rigtig

Klaus_
Klaus_ Oct 1 '15

Mine seneste 11.000 km (sommerperioden) har jeg et gennemsnit på 196 wh/km, og det er i en S85 RWD.  

Tesla Cold Weather performance:
https://www.youtube.com/watch?v=GS9uDJGi52A

Citat fra Skaarup Det var meget firkantet Deacon. Jeg kører ca. 10% længere pr. Wh, har bedre acceleration og bedre vejgreb. Jeg har et snit nu på 199 Wh/km, mod 220Wh/km i en RWD. De tal er målt over 10.000+ km i forhold til min 'gamle' 85'er - begge tal er fra sommerperioden og med min kørselsstil (hvor jeg i 50% af tiden passer på forbruget). Så i og med man betlaer 26.000 for en 6% forbedring (85->90kWh) så synes jeg pengene er hjemme allerede på det mindre forbrug. Og så får man hurtigere acc og bedre vejgreb med "gratis".

Det er i hvert fald min mening.
Skaarup
Skaarup Oct 1 '15
RobertJ, du er ikke den eneste der har det sådan! Og sådan er vi så forskellige.

NT82, sålænge det er en Tesla kam det ikke være helt forkert :-)

Klaus_, det er ikke meget værd uden sammenlignelige data fra en 85D. Kajakaj ved jeg tidligere har proklameret gnnemsnitstal helt ned på under 180 wH/km i non-D. Så det eneste vi kan konkludere er at min fod vejer mere end din.
kajakaj
kajakaj Oct 1 '15
Ja. Kan bekræfte at gennemsnit for de første 35000 km vi har kørt nu er 181 w/km. Følger generelt hastighedsgrænserne. Primært landevej og kun lidt motorvej. S85 på 19" baghjulstræk
andersh
andersh Oct 3 '15
Jeg har også valgt S70 RWD, og får leveret i november, men har faktisk været lidt tvivl i de sidste par dage om det var det rigtige valg. Nok mest fordi afgifterne vil gøre det meget svært for mig at købe endnu en Tesla, så denne har bare at være fremtidssikret. Så min tanke var at jeg måske skulle have fravalgt autopilot og måske taget alm lædersæder i stedet for 2nd gen og så vælge 70D. Autopilot kan jo altid aktiveres senere. <br />
<br />
Men der er ingen grund til at spekulere over det nu, for bilen ér på vej, og uanset hvad vil den have rigeligt med rækkevidde og ydelse, og så er det måske meget godt med den store frunk når jeg snart har hele to unger plus kone og hund der skal fragtes rundt.

En anden ting, Teslas sælger rådede os faktisk til at vælge RWD. Han mente ikke at vi ville savne det.
Forummets indlæg er redigeret af andersh Oct 3 '15
runeh
runeh Oct 4 '15
Jeg har en slem mistanke til, at sælgeren råder til det, der skal til for at man køber. Hvis rækkevidden ikke er afgørende, men økonomi er lidt mere afgørende, så vil de nok råde til s70. Hvis de vurderer økonomi er mindre afgørende, er deres job vel at få en til at købe den lidt dyrere pakke. Eller er det helt naivt? Jeg valgte 70d, efter snak med forskellige ejere af 4wd og rwd i andre biler.
NT_nofuel
NT_nofuel Oct 4 '15

Firmware update 7.0 lover også torque sleep på RWD modeller herunder S70, så tænker da at rækkevidden formentlig bliver en lille smule optimeret. Men igen det hele kommer an på ens kørsel og hvor tung en højre fod man har. Så på den seneste video fra Bjørn at han testede en S70D over en strækning på 2500km i det nordlige Norge. Forbruget lå på 160kw/km i starten, hvorefter den steg pga. bjergområder.

Så tænker at en alm s70 også kan presses op på 160kw/km i det danske landskab.

lauz
lauz Oct 4 '15
Mener faktisk jeg læste et eller andet sted at dual drive er mest effektiv i forhold til rækkevidde i meget kuperet terræn? Så det er ikke utænkeligt at fordelen er markant mindre ved almindelig kørsel i Danmark?
andersh
andersh Oct 4 '15
Lige for os var det ikke et spørgsmål om en S70 eller en skrabet 70D, så de skulle nok få et salg uanset hvad, og kunne sagtens få en anstændig 70D indenfor budgettet. Så i øvrigt Bjørns anmeldelse af 70D, hvor han priser dens effektivitet. Min mistanke er bare at det mest skyldes at lige det eksemplar INTET udstyr har. Alene panoramatag vejer jo nærmest det samme som en voksen passager.
Skaarup
Skaarup Oct 4 '15
Torque sleep på S70 og S85 er jeg spændt på hvordan de har implementeret. Det er svært at slukke for den ene motor, når man kun har een!

Panoramatag vejer selvfølgelig noget (60kg), men i forhold til bilens vægt tvivler jeg på betydningen er målbar.

Klaus_
Klaus_ Oct 4 '15

Citat fra Skaarup Torque sleep på S70 og S85 er jeg spændt på hvordan de har implementeret. Det er svært at slukke for den ene motor, når man kun har een!

Det er forklaret i de leaked release notes for version 7:

"Torque Sleep technology developed for Dual-Motor Model S has now been activated in Rear-Wheel Drive Model S. When at a standstill, the motor will now completely de-energize and seamlessly re-energize when needed. Torque sleep and wake-up saves energy and is so fast it's imperceptible."

http://electrek.co/...date-with-autopilot/

Sider: « 1 2