Loading...
dk

Deacons Fakta om ladning. Uden snak. | Tesla Forum

Raymond
Raymond Dec 3 '15
Citat fra webercarbmann
Citat fra Raymond

webercarbmann: Der SKAL være betalt fuld afgift af strøm man vil have refusion af.

Hej Raymond. Tak for svar.  Ja men der er også betalt fuld afgift af de første 4000 kWh og det er tilfældigvis dem jeg vælger at fylde på bilen først :)  
Nå men det var næsten også for godt til at være sandt.  Jeg kan så med sindsro lade til 160 ører/KWh fra mit CEE stik.   Vh. Peter
 Der vil ikke være noget problem i at sige, at de første 4000kWh er gået til bilen.
Climber
Climber Dec 5 '15

Tak for nogle fine oversigter - så kan selv en folkeskolelærer forstå det. 

@Deacon: Meget informativ introduktion. Du skriver i afsnittet DC ladning: Tesla kan kun tage imod 44 kW. Hvad er den begrænsende faktor? Teslaen kan jo tage imod 130 kW, hvis bare den strøm leveres af Tesla på en SUC. Da min ChaDeMo adapters begrænsning er angivet til 450 V og 125 A, og jeg endnu ikke er kunne få leveret mere end ca. 400 V og ca. 105 A hos EON, så ser det ikke ud til, at det er adapteren der begrænser.

@NewTeslaOwner2015: I afsnittet ChaDeMo adapter skriver du: …det vil gøre muligt at plugge Teslaen direkte i jævnstrøm med 50 kW i de fleste Clever og EON ladestandere… og i efterfølgende afsnit om Type 2 kabel skriver du: …de offentlige/kommercielle standere, når der ikke er et ChaDeMo-stik til rådighed (det er dog ret (sjældent).

Fakta er, at der er ca. 1.000 EON ladestandere her i landet, og af dem er ca. 30 hurtigladere. Det samme gør sig, knap så grelt, gældende for Clever, så et type 2 kabel i bilen er et absolut must, hvis man vil bruge de netværk.

Du skriver ligeledes, at man alternativt til type 2 kan bruge det kabel, som man benytter til hjemmeladning - det afhænger vist af, hvilket type kabel man bruger til hjemmeladning.

NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Dec 6 '15

Hej Climber,

Tak for kommentarer, gode points..Jeg tilretter.

...Så snart jeg kan få hul igennem på forum igen...Har postet et separat emne et par gange som ikke er kommet frem...er forum oppe igen?

a

Gronhund
Gronhund Dec 11 '15
Citat fra RobertJ

@NewTeslaOwner2015:
 32A Rød CEE til 16A Rød CEE (Havne områder / Færger osv.) For at tilslutte Tesla Ladekablet til et 32A stik skal denne adapter bruges.

Banalt spørgsmål:

Hvor køber i det bløde tykke sorte kabel (5x2,5 går jeg ud fra), da det jo er noget mere praktisk end almindeligt installatør kabel?

KimT
KimT Dec 11 '15

Biltema er vist billigst med det. Har købt en 25m kabel og delt det. Skulle bruge ca. 9m til over loftet i garagen, og har brugt resten til forlængerledning og mellemstykker.

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/El/CEE-installation/CEE-forlangerledning-400-V3-faset16-A-2000017394/

Kan dog se at prisen er steget lidt siden jeg købte det for snart 4 måneder siden (Gav 549,- for 25m). De har nok fundet ud af at der var mange Tesla ejere der købte ;-)

Div CEE stik har jeg købt hos Harald Nyborg

Kaffemand
Kaffemand Dec 11 '15

CEE-forlængerkabel fås også hos Greenline, hvis man ikke bor i nærheden af en Biltema. Det er dyrere (419 kr. for 10 meter mod 329 kr. i Biltema), men der er gratis fragt. Hvis man skal have 25m, er prisforskellen dog for stor i forhold til Biltema.

https:///...-5?search_id=1027289

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 11 '15
Ellers er der også ebay. Købte mit 25mx2,5mm forlængerkabel på ebay til ca. 500 kr.inkl. Fragt.
kajakaj
kajakaj Dec 11 '15
Fandt et 25 m 2,5 x 5 med stik til 175 kr. I låsby men sælgeren vred sig også noget inden vi blev enige.
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 11 '15

Ja så bliver det nok heller ikke meget billigere ... :-)

kajakaj
kajakaj Dec 11 '15
Rart at have, men har aldrig brugt andet et mit 10 m 1,5 kvadrat kabel som også er betydeligt lettere at håndtere.
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 11 '15

Heller ikke her. Har endda 2x25m hvoraf den ene godt nok kun er 1,5 kvadrat. Satser på at rulle det ud og over til naboen næste år som også har en del overskudsstrøm som han ikke ved hvordan han skal få brugt. Det har jeg så tænkt mig effektivt at hjælpe ham med :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 11 '15
Stephen
Stephen Dec 13 '15

Et par kabelspørgsmål fra en nybegynder.

Jeg har sat et rødt stik op i garagen og vil lade det medfølgende røde kabel fra Tesla blive fast i garagen.

Så hvad skal jeg købe til at have fast med i bilen?

Jeg tænkte:

1) Type 2. Skal man her købe fra clever https://shop.clever.dk/package.aspx?id=122 eller fra Tesla eller er det det samme?

2) Chademo

3) http://www.elvvs.dk/...erled-l-449321/ ;

4) ADAPTER TIL 3-BENET 16A BLÅT STIK:

Men jeg skal vel også anskaffe et kabel magen til det som medfølger bilen og nu er fast i garagen - for ellers kan jeg vel hverken bruge 220 stikket, eller løsning 3 og 4 foroven?

PS. I hvike situationer kan man skulle bruge: http://www.harald-nyborg.dk/...engerkabel-5x1-5-10m

Stephen
Stephen Dec 13 '15

@Mwn tusind tak for de gode svar...og du har nok ret mht. "charge-anxiety" :-)

Et par hurtige dumme mere:

a) Bruger man altid Type-2 kabel uden medfølgende røde kabel fra Tesla?

b) Er 32A -> 16A det samme som ADAPTER TIL 3-BENET 16A BLÅT STIK?

c) Jeg gætter på at det kabel jeg lige har fået sammen med teslaen er 16A?

d) hvornår/hvor bruger man kablet der følger med tesla (bortset fra der hjemme) - når man andre steder mest benytter type 2? Altså kommer jeg til at mangel det når det nu hænger i garagen?

Hvis jeg får 3 "ja" til a)-c) ovenstående vil jeg gøre følgende:

Anskaffe

1) Type 2

2) Vente med Chademo. Så må vi se hvor irriterende det bliver når jeg skal besøge søster i vestjylland. Og måske købe det når turen går sydpå.

droppe 3) se om 5) bliver en mangel.

Såfremt svaret er ja til b) så anskaffe sådan et stik

Og endelig vil jeg vente på wall connector kommer og så købe den og placere kablet der fulgte med i bilen.

Tak

Stephen

NCL
NCL Dec 13 '15
A: ja B: nej, 32a er et rødt 5 benet cee stik, der er lidt større end det røde 16a. Det blå er 1 fase 16a. Men du kan lave begge adaptere for næsten ingenting. C: ja D: det kommer an på hvor du kommer til at lade "i byen". Hvis du lader på en ladestander (clever/eon) bruger du dit type 2, men hvis du lader hos familie, venner osv bruger du teslakablet sammen med dine adaptere.
Lolemo
Lolemo Dec 13 '15

@NewTeslaowner2015 - du skriver i starten af dit indlæg: 

Til dem som har Dual Charger installeret i bilen.

LADEBOKS 22 KW. Pris: 5.000-10.000 DKK

Opladningstid fra tom-fuld (Tesla 85D): 4 timer 30 minutter.

Jeg er nødt til at stille nogle dumme spørgmål, hvilke modeller har det, er det udelukkende D modellerne, eller er det noget tilkøb ? 

DeaconWP
DeaconWP Dec 13 '15

Stephen:

Gratis eller betaling for strøm? Hvad er du til?

Vil du have gratis strøm, stilles den oftest kun til rådighed fra Røde CEE stik, almindelige 230 Volt stik, eller fra svigermors komfur stik.

Skal du kunne nasse gratis strøm, skal du selv have en lade boks med. Sådan en sidder der på dit Tesla lade kabel, der medfølger bilen, og som du foretrækker at have fast monteret hjemme. Så for at nasse strøm, skal du have en lader med. (ekstra Tesla kabel)

Vil du benytte dig af dem der sælger strøm, rent professionelt, skal du medbringe stik til det formål.

Med et type 2/type 2 kabel kommer du langt. Så kan du købe strøm de fleste steder. Tænkt dig bare, at du holder i en by i Langt Bortistan, og lader med 50 km/times ladning, når du får frokost. Med et type 2/type 2 kabel. Dejligt.

Kan du forestille dig, at du på den samme time synes det kunne være rart, at du havde tanket med 200 km/times ladning, så skulle du også have købt en Chademo adaptor. Så kan du koble dig på det stik i stedet for, og faktisk betale samme pris for energien, bare købe den 4 gange så hurtigt.

Man kan overveje, hvad 4 menneskers ekstra forbrug af 3 timers ventetid er værd, når man sådan er på ferie. En Chademo adaptor koster ca. 3.500 kr. Su uden en dobbeltlader i bilen, som ville koste måske 15.000 kroner, kan du med Chademo lade dobbelt så hurtigt, end hvis du havde dobbeltlader, til kun 3.500 kroner.

Min bil bliver med en Chademo adaptor fra dag 1.

DeaconWP
DeaconWP Dec 13 '15

Lolemo:

Alle biler kan potentielt være med dobbelt lader. Men ingen er det automatisk, uden at det på et eller andet tidspunkt er bestilt.

Er der ingen dobbeltlader i bilen, kan den efterbestilles...

Lolemo
Lolemo Dec 13 '15

@DeaconWp - tak for den info. Min er ikke med dobbelt lader. 

Stephen
Stephen Dec 14 '15

Tusind tak for hjælpen.

(@DeaconWP gratis strøm er dejligt. Men pt. er fokus blot at være kørende J uden at have bilen fyldt op med for meget udstyr.)

Spørgsmål:

1. Mht.  32A -> 16A. Har i et link til hvor man køber sådan en?
  2. Hvor er den smart at medbringe? (@Mwn ?)

Læser @Deacon indledende oversigt således at det er fint nok at bruge en sådan adapter (lade fra en 32A stander) selvom man kun har enkeltlader i bilen.

Her er hvad jeg gør med jeres hjælp:

Tesla medfølgende kabel kommer til at blive i garagen. Når ”wall connector” kommer bliver det hængt op i garagen og det medfølgende kabel smidt i bilen. (Får så en http://www.all4cars.dk/shop/vare.asp?vareid=T1012 overskud).

Jeg køber straks et type 2 kabel.

Inden første udenlandstur eller tur til Vestjylland køber jeg nok Chademo

Køber sikkert snart 32A -> 16A

ADAPTER TIL 3-BENET 16A BLÅT STIK anskaffes inden turen går til Norge.

CEE FORLÆNGERKABEL 5X1,5 10M anskaffes når jeg første gang fortryder jeg ikke har et J

Tusind tak for hjælpen.

Stephen

griffel
griffel Dec 14 '15
32A->16A CEE laver du billgt selv. Køb et 32A han- og et 16A hunstik i Biltema eller Harald Nyborg og find 30cm kabel (tag evt. lidt fra din nyindkøbte 10m forlængerledning). Så er den lavet for omkring en 50'er :-)
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »
Dette emne er sticky