Loading...
dk

Hvorfor købte du en Tesla ? | Tesla Forum

Jevi
Jevi Oct 8 '15

Ventetiden er næsten uudholdelig. Hver dag checker jeg status på MyTesla. Vanvid.
Jeg checker også Youtube for nye videoer om Tesla Model S.
Næsten alle handler om glade og begejstrede nye Tesla ejere.
Jeg bliver misundelig ...men det bliver jo snart min tur - der er bare alt for lang tid til det sker (over 1 måned).
Det er en daglig lidelse at skulle vente på Teslaen.
Men jeg siger til mig selv når dagen er gået: Nu er der 1 dag mindre til det store øjeblik.

Hvordan er jeg blevet rodet ind i det her ?
For 2 måneder siden vidste jeg godt at Tesla eksisterede og havde set Elon Musk i TV.
Mit umiddelbare indtryk - lækker bil og sympatisk fyr.
Men en prisklasse, som jeg ikke er kandidat til.

Besøgte en livsstilsmesse i Bernstorffsparken, hvor Tesla (og BMW) udstillede deres elbiler.
Blev overrasket over at basisprisen for Model S var under 600.000 - jeg troede det var over 1 million.
Fik tilbudt en prøvetur som jeg modvilligt indvilgede i. Det skulle vise sig at være en katastrofe.
På under et par minutter var jeg totalt fascineret. Det var surrealistisk. 
Som at være midt i en science fiction film. Kaptajn på et rumskib.
Med en acceleration, der mindede om funktionen af en tryllestav.
De næste par dage gik med at finde på en god undskyldning for ikke at købe en Tesla.
Det lykkedes ikke. Alt ved bilen var lige efter mit hoved. Og sæderne iøvrigt lige efter min krop.

Jeg er ellers en lykkelig ejer af en Citroen C4 Picasso Exclusive. 
Alcantara sæder, automatgear, smart kabinelys, luftaffjedring mv.
Den er kun 4 år gammel og jeg havde ikke drømt om at den skulle skiftes ud foreløbigt.
Indtil jeg havde kørt ca 200 meter i en Tesla.

Hvorfor ?

Jeg er ikke en fanatiker, der går op i global opvarming og grøn omstilling.
Men er dog lidt modstander af biler med store V6 eller V8 sugemotorer, der unødvendigt forurener og bruger løs af klodens olieresourcer.

Jeg er folkepensionist og burde være lidt forsigtig med hvad jeg bruger min opsparing på.
Men livet er kort (og det bliver kortere jo ældre man bliver) og skal leves inden rollatoren kommer ind i billedet.
Derfor bestilte jeg en 85D med næsten alle optioner. Pris små 800.000 kr. Elinstallationen blev små 20.000 kr.
Og for at ramme et rundt tal - 1 million kr - købte jeg 100 Tesla aktier.

Jeg købte min Tesla for at få fornøjelsen af at køre rundt i en superlækker, superhurtig og supersmart bil inden det måske en dag er for sent.
Ren fornøjelseskørsel - men med god samvittighed over ikke at støje og forurene ret meget.

Werge
Werge Oct 8 '15

Dejlig historie, minder meget om min, dog tog det mig næste et år at overbevise mig selv og konen om jeg skulle skifte vore kun 2 år gamle diesel bil ud med en Tesla.

Årsagen til det tog næsten et år var:
1. Prisen på selv en lille 60'er men udstyr lå langt over mit normale budget (kommer fra en Skoda Supberb).
2. Da vi begyndte at overvejen i efteråret 2013, var det stadig lidt usikkert hvor mange Super Chargere der kom, og var lidt bange for det blev for besværligt, de få gange om året vi forlader sjælland.
3. Ville Tesla overleve, eller havde de slået for stort brød op.

I dag har vi haft bilen i 10 måneder, vi har kørt 24.000 km og dermed forladt sjælland MANGE gange. Vi har ALDRIG kørt så meget som efter vi har fået Tesla'en (gennemsnittet for de 10 år før Tesla'en var 18.000 pr. år). Og Elon Musk er mit "idol".

Jeg huske kun alt for godt den lange og svære ventetid, med daglige opdateringer på MyTesla og nettet generelt, men det er klart ventetiden værd. Men tro ikke det stopper når du har fået den. Så kommer der pludselig dage hvor du ikke er ude at køre (ferie, cykler på job, konen har bilen...) og tror mig, så bliver man lidt bims igen, så husk en gang i mellem at sætte tid af til bare at køre en tur - fordi du kan og fordi det er fedt.

At eje en Tesla er fantastisk, den er smuk både ude og inde, den har alt hvad man kan drømme om af udstyr (husk jeg kommer fra en Skoda), den køre som en drøm og accelerationen er uhyggelig. Og bedst af alt, DET ER FREMTIDEN - den er grøn og dermed god for vores miljø, ikke mindst nærmiljøet.

Det er vigtigt vi alle bidrager hvor vi kan, sortering af affald, begræns madspild, køb dansk, solceller, elbil osv. Men det er nok de færreste af os der vil gøre det for enhver pris, det skal være nemt og give mening - også økonomisk. Tesla har vist vejen for elbiler, og jeg er ikke itvilv om at Elon Musk kommer til at få en plads i historibøgerne, som manden der "drabte" benzin og diesel bilerne (måske VW får æren for diesel...).

Så glæd dig, du kommer ALDRIG til at fortryde det :-)

//Lars

Hookmaker
Hookmaker Oct 8 '15

@Jevi, god historie..;-) Kan godt lide din reference til "kaptajn på et rumskib", men jeg tror de fleste af os er landet igen...;-)

Jeg var også bare "almindelig" bilejer, og har altid kørt et "nogenlunde" forsigtigt pengeforbrug, men der ER bare ingen lommer i den sidste jakke - så derfor er det bare om at komme afsted før det er for sent. 

Glæd dig, og glæd dig også over at du ikke skulle vente ligeså lang tid som nogle af os andre - men det det bliver desværre kun værre jo nærmere du kommer...;-) 

OG i øvrigt 100% enig med Werge!

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Oct 8 '15
molsson
molsson Oct 8 '15

Fantastisk historie og min ligner meget.. jeg havde dog tidliger en Better Place Renault, som jeg faktisk var ret glad for. men nu afventer jeg min 85D, måske indenfor 2-3 uger og skal af med min Mazda. og jeg har 3 kollegaer med næsten samme historie. har en alm. bil, diesel/benzin, er blevet betaget af den fantastiske oplevelse en elbil kan have. Og så er jeg mega frustreret når jeg læser alle de artikler fra pressen som påpeger at dem som køber en Tesla ville have købt en tilsvarende bil til 700-900K, hvis ikke der var afgiftsfritagelse. jeg hører ikke det er tilfældet for mange, i hvert fald ikke dem som jeg kender.

 

Vinse
Vinse Oct 8 '15

Gæld dig Michael !!!

molsson
molsson Oct 8 '15

@Vinse, ja, det kan du tro, og glæder mig til at se din.

Håber ikke min var på ladet.: http://ekstrabladet.dk/...orvejstrafik/5770859

 

Louise
Louise Oct 8 '15

Hej Jevi og Werge

 

Jeg håber jeg må bruge jeres beretninger i mit bachelor projekt?

 

Mvh

Louise

Jevi
Jevi Oct 8 '15

@Louise: Du er meget velkommen til at bruge historien.
Jeg håber pointen er tydelig. Teslaen er det mest vanvittige og irrationelle jeg nogensinde har brugt penge på. Den er på alle måder - design og funktion osv - magisk og uimodståelig. Jeg håber du vil advare alle med en stram økonomi mod at studere den for nøje og de bør under ingen omstændigheder prøvekøre den.

Vinse
Vinse Oct 8 '15

Louise, du må også gerne bruge denne: http://teslaforum.dk/...erk%C3%B8bsoplevelse

 

Werge
Werge Oct 8 '15

@Louise: Du er meget velkommen, og ring endelig hvis du har brug for mere information (616ni5892)

Louise
Louise Oct 8 '15

Tak vinse

 

Den vil jeg også gerne bruge :)

Du skriver noget om diverse beregninger i forbindelse med købet af en Tesla.

Er der en her på tesla forum der har lavet en beregning på hvad det koster med en tesla i anskaffelse, drift, vedligehold osv?

 

på forhånd tak.

 

Mvh

Louise

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 8 '15

Tidligere var det muligt at tilgå en beregner her på forum som netop viser TMS vs ICE. Under fanebladet "beregn" men jeg synes ikke umiddelbart at jeg kan få beregneren frem længere. Det kan være at vi skal have Ken på banen... 

Louise
Louise Oct 8 '15

uhhh, den ville være god at få med i mit projekt :)

RobertJ
RobertJ Oct 8 '15

Beregneren kan findes på teslaforum.dk/web/beregning

PM
PM Oct 8 '15

Jeg har en Porsche Cayenne Turbo om min kone havde en Renault Megane. Fik en prøve tur i en Tesla S 70. Det skulle vi "aldrig" have gjort. Ud røg Meganen og ind kom en P85D. Cayennen står nu for det meste og samler støv i garagen. Tesla er en total oplevelse. Fås ikke bedre