Loading...
dk

Køb hos TeslaMotors i udlandet - ikke privat | Tesla Forum

jonasboege
jonasboege Oct 9 '15

Hej.

Jeg har bestilt en brugt Tesla hos en forhandler i udlandet - men de sår tvivl om jeg som dansker kan få lov til at købe den hos Tesla i udlandet.

Er der ikke fri handel mellem EU - kan de godt få lov at diskriminere en dansker på den måde?

Hvis de har ret - er der så en af jer, der kender en svensker, der vil købe den og sælge videre til mig med det samme? Det er selvfølgelig noget af en tillidserklæring, der skal bruges her ;-)

Venlig hilsen Jonas

Forummets indlæg er redigeret af jonasboege Oct 9 '15
Sithfury
Sithfury Oct 9 '15

Hvis der kommer afgift på den senere idag, så får du nok svært ved at indregistrere den..

jonasboege
jonasboege Oct 9 '15

Ah ... og er det i dag, der kommer afgift på?

T3S7A
T3S7A Oct 9 '15

Rygter - ingen ved med sikkerhed noget.

Men når du skriver forhandler - Er det så Tesla Sverige? eller blot en alm. bil forhandler som har en Tesla stående?

DeaconWP
DeaconWP Oct 9 '15

jonas. Det er lidt for tidligt til, at du kan få et 100 % brugbart svar på din situation.

Bibehold din bestilling. Se hvad teksten siger, når der kommer en offentliggørelse.

Jeg læser det, som om at du har bestilt en brugt Tesla ved Tesla DK, og at denne brugte Tesla står ved en Tesla forhandler, bare i det land? Og at det er Tesla DK, der er i tvivl om du kan få lov til det du har gang i.

I teorien vil du stadig kunne købe den brugte bil i udlandet, og få den  registreret uden afgift inden 31/12. Så slå koldt vand i blodet, og glæd dig over, at du har bestilt den i går, som vist ser ud til at have været en god ide, udfra verserende "RYGTER"

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 9 '15
T3S7A
T3S7A Oct 9 '15

Hvis der er som DeaconWP skriver, så burde alt være fint. At bilen i dag står som brugt/demo i et andet land, og Tesla så får den til DK, solgt i DK, med DK moms, indreg. inden 31.12, og du har en bestilling/kontrakt som er fra før 10.10, så er betingelserne overholdt - ifølge de betingelser som rygterne/tesla udlægger - som er at bilen SKAL indreg. før 31.12.15 og SKAL være bestilt ( købekontrakt ) senest i dag. Om det så er en helt ny bil, eller demo er jo lige meget.

jonasboege
jonasboege Oct 9 '15

Hej. Tak for jeres svar. Nej - jeg har bestilt en brugt Tesla hos Tesla Sverige. Tesla DK vil ikke hjælpe med at sælge den til mig - jeg skal finde en svensker, der vil købe den i Sverige - og herefter kan jeg så indregistrere den i DK.

Problemet er - som Tesla DK siger - at jeg jo i teorien ikke har bestilt den til DK - men til levering i SE. Godt nok bestilt i går - men måske er det "fatalt", at leveringen er til en svensk adresse / Svensker.

Den er i hvert fald bestilt og bekræftet - og depositum er betalt. Jeg har faktisk også en bestilling på en dansk demo fra i forgårs - men det ryger nok billigt til salg, hvis der kommer afgifter på. Bilen var desværre alt for dyr - men jeg panikkede, da Tesla ringede i forgårs og informerede om deres rygter.

T3S7A
T3S7A Oct 9 '15

Det er jo klart. Hvis rygtet er sandt, og man skal handle inden udgangen af i dag, så skal Du som køber jo have en købskontrakt, ellers er du jo lige vidt. Så er handlen jo først imellem dig og en Svensker om nogle dage.

jonasboege
jonasboege Oct 9 '15

Problemet er at Sverige først vil levere den, når de har klargjort den om 1-4 uger - også selv om jeg naturligvis er ligeglad (eller hellere vil have et afslag - eller få det lavet i DK)

DeaconWP
DeaconWP Oct 9 '15

Jonas. Jeg kan ikke se nogen regler om, at du som dansker ikke må eje en svensk indregistreret bil, selvom du bor i Danmark. Du må da køre i den i Sverige, selvom du er Dansker. Du må blot ikke køre i den i Danmark.

Så der er ikke større problemer, end at du blot skriver til Skat på den rigtige måde, og fortæller dem, at du har købt en bil i Sverige, inden du kører den hjem til DK.

Der er en vejledning på skats hjemmeside om, hvordan du gør det.

For at få indregistreret en bil i DK, skal man stille med et bevis på, at den er forsikret.

Find ud af, om dit eget forsikrings selskab kan og vil forsikre din svenske bil i den tid den er registreret i Sverige, og så fortsætte forsikringen, når den kommer på danske plader.

Men selvfølgelig kan Tesla SE da godt have overset den mulighed, da du nok ikke har spurgt specifikt på den option.

Er der nogen læsere her, der mener/ved jeg er forkert på den, så sig lige til.

Ellers: Det kolde vand Jonas. ;-)

Hookmaker
Hookmaker Oct 9 '15

@Jonas - har sendt dig en PM

krabbe
krabbe Oct 9 '15
Jeg bor i Sverige, og hjælper gerne !!
xarg
xarg Oct 9 '15

Som jeg læser det på skm.dk, så står der at du blot skal have en købskontrakt der er dateret d.8.10.15 ? Så hvis der står dit navn, og en udenlandsk adresse i f.eks. Sverige er der vel ikke noget problem i det ? Så længe du har betalt depositum.. 

Eller hvad siger i andre ? Skal bilens regning/købskontrakt være allokeret til et dansk navn + dansk adresse? Det foreskriver skm ikke rigtigt noget om ?

jonasboege
jonasboege Oct 13 '15

Hej. Tak for de gode svar.

Deacon - nej - jeg tror ikke der er noget galt i, at jeg som dansker ejer en bil i Sverige - mit problem er kun Tesla, der ikke vil sælge den til mig ;-(

Men du har nok ret - jeg skal nok lige have mit forsikringsselskab med på den.

Xarg: Jeg når at indregistrere den - hvis alt går nogenlunde vel - inden 31/12 - så jeg bekymrer mig ikke endnu om datoen 8. oktober ;-)

Hookmaker og Krabbe! Tak for hjælpen - jeg hiver fai jer ...

jonasboege
jonasboege Nov 6 '15

Hej igen.

Update:

Så fik jeg hentet - takket være hjælp fra Krabbe - min P85 fra Tesla i Sverige. Nej - hvor er det dejligt. Nu mangler jeg blot at få den indregistreret. Helt sjovt at have en bil holdende i carporten med svenske plader + have lov til at køre i den ;-)

Jonas

ErikBH
ErikBH Nov 7 '15

hej Jonas,

tillykke med det - har du fundet noget håndfast på hvor længe du må køre på de svenske plader? Jeg har en idé om at det er  5 dage, men jeg kan ikke helt greje det.

Jeg har en aftale om at jeg kan køre hjem på de norske plader til den jeg skal op og hente og så sende dem retur med post.

Men uanset bliver den fortoldet og momset når færgen går i land og så kan jeg køre til registrerings+toldsyn umiddelbart derefter - og så kan jeg købe plader til den.

vh, Erik

MartinPedersen
MartinPedersen Nov 8 '15

30 dage hvis du giver Skat besked: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2091334&vId=0

Hookmaker
Hookmaker Nov 8 '15
Reelt er det jo ikke noget problem, bliver du knaldet bliver du bonget for registreringsafgift på stedet og den er: hovsa, 0 kr! Hvis de er emsige får du også en bøde, men den vil forsvinde i bilens pris....;-)
jonasboege
jonasboege Nov 12 '15

30 dage - det er sikkert. Når man kører en bil ind i landet med henblik på at indregistrere den. Og jeg har givet besked til SKAT.

Jeg kan først registrere bilen, når jeg modtager registreringsattesten af min svenske mellemand, som første skal modtage den af SKAT, Sverige ;-)

jonasboege
jonasboege Dec 7 '15

Hej med jer.

Nu har jeg gjort det igen. Denne gang har jeg bestilt en P85+ i Belgien til min far fra Odense.

Jeg mangler derfor en person, der bor i Belgien, der vil hjælpe ham ;-) Tak igen til Krabbe, der hjalp mig (og en anden også) med at blive Teslaejer via Sverige ;-)

Opgaven: 

Du skal registreres til bilen og købe forsikring

Min far og jeg henter bilen i Bruxelles og indregistrerer den med det samme i DK - hvorpå SKAT afmelder bilen i Belgien.

Får du udgifter betaler jeg naturligvis alt.

Tesla Belgien er informeret om, at jeg leder efter en belgisk ven ;-)

Venlig hilsen Jonas - skriv helst jonasboege add gmail.com da jeg ikke får besked her ved nye beskeder.

Forummets indlæg er redigeret af jonasboege Dec 7 '15
Sider: 1 2 »