Når/hvis der kommer afgift på elbiler, må det alt andet give lidt stigning i brugtpriserne.
Se da ud til at de allerede er begyndt.
Når/hvis der kommer afgift på elbiler, må det alt andet give lidt stigning i brugtpriserne.
Se da ud til at de allerede er begyndt.
Alt andet lige, så vil det jo holde brugt priserne oppe. Hvis der eks. ikke kommer afgift på, lad os sige de næste 4 år. Så man fra 4 år fra nu, stadig kunne købe en afgiftsfritaget Tesla, så vil en Tesla S med 5 år på bagen jo være faldet en del. Modsat hvis det om 4 år fra nu, er 180% afgift på en Tesla, så den eneste mulighed man har for at købe en Tesla er brugt marked, så vil prisen jo alt andet være højre.
@SimonHN - jep, nøglen er udbud og efterspørgsel. Og usikkerheden her er nok efterspørgselen, da afgiftsfriheden har været en vigtig faktor for mange, da de valgte at bruge 1mill på en bil frem for den noget billigere løsning at flexlease en lettere brugt Audi, BMW, Mercedes.
Jeg tror ikke brugtpriserne stiger, men der kommer måske en mere stabil bund, men folk skal virkelig ville have en Tesla i stedet for at bare vælge at flexe et andet mærke.
Jeg har lige sat en 85'er til salg på bilbasen for 639 tkr. Den er blevet udskiftet med en ny Tesla selvfølgelig. Hvis afgiftsfritagelsen (mod forventning) fortsætter skal den nok ned omkring 600 tkr.
Omvendt tror jeg ikke på nogen væsentlig bedre pris når/hvis der kommer afgifter på, men det finder vi jo nok snart ud af.
P85: DK Og dem der vil have en Tesla har købt nu.
Simon: Det bliver også købers marked, for der kommer mange helt ny, kun købt nu til videresalg i 16, på markedet til januar.
Og de bliver sultne, når de opdager, at alle der er interesserede i en Tesla Model S, har købt i år.
runeh: Nu var det jo også et dansk produceret træbord. Det gør forskellen. ;-)
T3S7A: Der er jo nogen, der ikke vil sælge, og som bare hjælper med at holde gennemsnits udbuds prisen oppe.
Jeg vil mene SKAT ikke kan gøre at de elbiler som engang er Afgiftsfri, at de ikke ved salg kan pålægges afgift.
For mange år siden, købte jeg engang en sprit ny Renault Clio Dci 1.5. Ca. 30 dage efter jeg havde handlet, kom der så afgiftsændringer, at biler som kørte mere end 16.9 km/l ( tror jeg det er, kan ikke huske det ), ned sat afgift med 4000kr pr L de kører mere end det. Det gjorde at bilen lige faldt 30.000kr i nypris fra den ene dag til den anden. Det gjorde selvfølgelig også at min brugt pris faldt ( hvis jeg nu ville sælge ). Jeg kunne jo hellere ikke få formeget betalt afgift retur - hellere ikke ved salg til en ny kunde i DK.
Så reglen/loven går vel begge veje.
@SimonHN - hvis alle sælgere holder prisen oppe, så stiger udbudsprisen, men ikke nødvendigvis salgspriserne :-) Og der er altid nogen som er villig til at sælge af forskellige årsager
At tro på afgift ved omregistrering er helt ude i hampen, det ville kræve en ny særlov og det sker aldrig
@Runeh, den holdt ikke med de store Cayenne og Tuareg. Dengang gulpladeafgiften steg kunne dem der nåede at købe dem (og der blev pludselig solgt en del) sælge med store fortjenester, fordi nogen gerne ville købe dem. det kommer også til at gælde for Tesla - men selvf. indenfor rimelighedens grænser.
Enig, snakkede med Nordania som siger at afgiftfritagelsen vil følge bilen købt i 2015 uanset hvor mange gange den skifter ejer. Selvfølgelig vil det gavne brugtpriserne, hvis der kommer en ekstra afgift. Tror nu nok jeg holder fast i min slæde en rum tid :)
Så forsvinder alle de Norske biler og alle de biler som "forhandler" har til salg, uden at have dem hjemme endnu, fra bilbasen meget snart.
Hvorvidt afgiften er er gave eller ej til Tesla ejeren afhænger jo af om man er villig til at sælge sin Tesla og gå over til en almindelig kedelig bil. Sælger man sin Tesla vil en ny Tesla jo være tilsvarende dyr, men kan man "nøjes" med en Open Astra kan der være penge at hente.