Loading...
dk

Stigende brugt priser | Tesla Forum

T3S7A
T3S7A Oct 9 '15

Når/hvis der kommer afgift på elbiler, må det alt andet give lidt stigning i brugtpriserne.

Se da ud til at de allerede er begyndt.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/p85-7prs/2642432?utm_source=BilBasen_SearchAgent&utm_medium=email&utm_content=CarURL4&utm_campaign=CLM

runeh
runeh Oct 9 '15
Jeg holder stadig på, at folk ikke vil betale mere for en brugt bil, bare fordi en ny er dyrere. Jeg tror bare folk stopper med at købe bilerne. Det er nemt at sætte en bil dyrt til salg. Det er svært at finde en der gider betale for det. Prisen er nu engang kun relevant, når der er en køber der har betalt prisen.
Læste lige i dag om et træbord, der er blevet solgt for 6 mio. Kroner, mod 330.000 kr for et år siden. Så godt tror jeg nu næppe det kommer til at gå for teslaerne :)
T3S7A
T3S7A Oct 9 '15

Alt andet lige, så vil det jo holde brugt priserne oppe. Hvis der eks. ikke kommer afgift på, lad os sige de næste 4 år. Så man fra 4 år fra nu, stadig kunne købe en afgiftsfritaget Tesla, så vil en Tesla S med 5 år på bagen jo være faldet en del. Modsat hvis det om 4 år fra nu, er 180% afgift på en Tesla, så den eneste mulighed man har for at købe en Tesla er brugt marked, så vil prisen jo alt andet være højre.

runeh
runeh Oct 9 '15
Det tror jeg til gengæld du har helt ret i. Men jeg tror ikke priserne vil blive højere end den oprindelige købspris. Der har jo også været snak om, at der kommer en form for afgift på brugte teslaer. De kan jo finde på alt muligt pjat på borgen.
SimonHN
SimonHN Oct 9 '15
Selvfølgelig vil det berøre brugt prisen.

Det bliver sælgers marked. Hvis alle sætter deres bil 100.000 kr dyre end du selv har købt den til. Så har du feks muligheden for at gi 1,1 mio for en brugt eller en ny til 2,5 mio. Så vælger de fleste nok den brugte.

Det bliver efter udbud og efterspørgsel. :)
P85DK
P85DK Oct 9 '15

@SimonHN - jep, nøglen er udbud og efterspørgsel. Og usikkerheden her er nok efterspørgselen, da afgiftsfriheden har været en vigtig faktor for mange, da de valgte at bruge 1mill på en bil frem for den noget billigere løsning at flexlease en lettere brugt Audi, BMW, Mercedes.

Jeg tror ikke brugtpriserne stiger, men der kommer måske en mere stabil bund, men folk skal virkelig ville have en Tesla i stedet for at bare vælge at flexe et andet mærke.

sjensen
sjensen Oct 9 '15

Jeg har lige sat en 85'er til salg på bilbasen for 639 tkr. Den er blevet udskiftet med en ny Tesla selvfølgelig. Hvis afgiftsfritagelsen (mod forventning) fortsætter skal den nok ned omkring 600 tkr.

Omvendt tror jeg ikke på nogen væsentlig bedre pris når/hvis der kommer afgifter på, men det finder vi jo nok snart ud af. 

DeaconWP
DeaconWP Oct 9 '15

P85: DK Og dem der vil have en Tesla har købt nu.

Simon: Det bliver også købers marked, for der kommer mange helt ny, kun købt nu til videresalg i 16, på markedet til januar.

Og de bliver sultne, når de opdager, at alle der er interesserede i en Tesla Model S, har købt i år.

runeh: Nu var det jo også et dansk produceret træbord. Det gør forskellen. ;-)

T3S7A: Der er jo nogen, der ikke vil sælge, og som bare hjælper med at holde gennemsnits udbuds prisen oppe.

DeaconWP
DeaconWP Oct 9 '15

sjensen: spot on.

SimonHN
SimonHN Oct 9 '15
Hvis alle sælger holder prisen oppe så stiger priserne på dem.

Men de kunne bare lukke hullet ved at sige der skal betales afgift ved omregistrering. Så vil de nok dykke i pris i stedet. Dog kan vi stadig sælge dem til udlandet. :)
T3S7A
T3S7A Oct 9 '15

Jeg vil mene SKAT ikke kan gøre at de elbiler som engang er Afgiftsfri, at de ikke ved salg kan pålægges afgift. 

For mange år siden, købte jeg engang en sprit ny Renault Clio Dci 1.5. Ca. 30 dage efter jeg havde handlet, kom der så afgiftsændringer, at biler som kørte mere end 16.9 km/l ( tror jeg det er, kan ikke huske det ), ned sat afgift med 4000kr pr L de kører mere end det. Det gjorde at bilen lige faldt 30.000kr i nypris fra den ene dag til den anden. Det gjorde selvfølgelig også at min brugt pris faldt ( hvis jeg nu ville sælge ). Jeg kunne jo hellere ikke få formeget betalt afgift retur - hellere ikke ved salg til en ny kunde i DK. 

Så reglen/loven går vel begge veje. 

runeh
runeh Oct 9 '15
Principielt kan lovgiverne vel bestemme hvad de vil, bare det ikke går imod grundloven, menneskerettighederne og andre internationale forpligtelser. Så hvis de vil give alle teslaejere en ekstra afgift på en stor sum penge, kan de jo bare beslutte det. Alt der kræves er 90 mandater. Om det så er fornuftigt politisk, er noget helt andet. Og derfor tror jeg også vi slipper for brugt afgifter. Men Venstres ordfører Sofie et eller andet, har selv luftet ideen med ikke at "berige" eksisterende ejere i forbindelse med kommende afgifter. Igen en skrivebordberegning af en djøf'er, der ligger til grund for den tanke.
P85DK
P85DK Oct 9 '15

@SimonHN - hvis alle sælgere holder prisen oppe, så stiger udbudsprisen, men ikke nødvendigvis salgspriserne :-) Og der er altid nogen som er villig til at sælge af forskellige årsager

At tro på afgift ved omregistrering er helt ude i hampen, det ville kræve en ny særlov og det sker aldrig

Hookmaker
Hookmaker Oct 9 '15

@Runeh, den holdt ikke med de store Cayenne og Tuareg. Dengang gulpladeafgiften steg kunne dem der nåede at købe dem (og der blev pludselig solgt en del) sælge med store fortjenester, fordi nogen gerne ville købe dem. det kommer også til at gælde for Tesla - men selvf. indenfor rimelighedens grænser.

MrCoffee
MrCoffee Oct 9 '15

Enig, snakkede med Nordania som siger at afgiftfritagelsen vil følge bilen købt i 2015 uanset hvor mange gange den skifter ejer. Selvfølgelig vil det gavne brugtpriserne, hvis der kommer en ekstra afgift. Tror nu nok jeg holder fast i min slæde en rum tid :)

Maho
Maho Oct 9 '15
Ja, fx ville jeg sige nej tak hvis en køber tilbød mig at købe min bil til samme pris som jeg gav for den for et år siden..... I går ville jeg have sagt: klart, tag den, så køber jeg en ny:-)
T3S7A
T3S7A Oct 9 '15

Så forsvinder alle de Norske biler og alle de biler som "forhandler" har til salg, uden at have dem hjemme endnu, fra bilbasen meget snart. 

JL
JL Oct 9 '15
@T3S7A: Du er helt ret - i går var der over 60 til salg - nu er der 38 :-/
ODE90D
ODE90D Oct 10 '15

Hvorvidt afgiften er er gave eller ej til Tesla ejeren afhænger jo af om man er villig til at sælge sin Tesla og gå over til en almindelig kedelig bil. Sælger man sin Tesla vil en ny Tesla jo være tilsvarende dyr, men kan man "nøjes" med en Open Astra kan der være penge at hente.

Michael84
Michael84 Oct 10 '15
Det er ret svært at forestille sig kørende i en almindelig bil igen... Taler for mig selv nu, men jeg har ikke købt Tesla for at sælge den, selvom jeg på købstidspunktet vidste at der nok ville komme en form for afgift på dem...

Er der ingen meldinger omkring grøn ejerafgift fremadrettet på elbiler?
Sider: 1 2 »