Loading...
dk

DEACONS FAKTA OM NY AFGIFT. UDEN MOD ARGUMENTER. | Tesla Forum

DeaconWP
DeaconWP Oct 9 '15

Denne tråd er kun til fakta, og afklarende spørgsmål besvares.

Start med at åbne:

http//www.skm.dk/media/1265173/091015_aftaletekst_elbiler.pdf

i et andet faneblad.

 

Læs afsnit 5:

For elbilerne påbegyndes indfasningen fra 1. januar 2016

 

Altså gælder aftalen om at indfase afgift på elbiler først fra 1. januar 2016. Og alle elbiler skal så før den dato "beskattes" efter den nuværende regel.

Nuværende regel som fortæller, at der ikke betales registreringsafgift af elbiler, udløber, og gælder til og med 31/12-15.

Der skal således ikke betales registreringsafgift af hverken nye eller brugte elbiler, hvis de førstegangs registreres senest 31/12-15.

 

Afsnit 9: Alle elbiler, både nye og gamle, bliver fuldt indfaset i den grønne ejerafgift......

 

Altså kommer der ejerafgift på alle indregistrerede elbiler, uanset hvornår de er førstegangs indregistreret.

 

Afsnit 11: Den midlertidige særregel om, at el til opladning af elbiler....... Bortfalder fra 1/1-16.

 

Altså bliver der til alt el, der virksomhedsmæssigt bliver brugt til salg som ladestrøm ikke mere ydet rabat. Altså stiger prisen på alt "firmaleveret ladestrøm" med den hidtidige besparelse, som er på godt en krone pr kWh. Altså kan man forvente, at E.O.N. og Clever hæver priserne på købt strøm med et tilsvarende beløb, med mindre de selv æder den ekstra udgift.

Alt el, solgt til danske Supercharger stationer bliver også dyrere for det firma, der køber strømmen, her Tesla Motors. Her betyder bortfaldet af rabatten ikke noget for os brugere, da den er "gratis" for os. Den kan måske blive regnet ind i den fremtidige prissætning af nye Tesla'er solgt i DK.

 

side 2, afsnit 6: Partierne er enige om at.....

 

Her står, at elbiler, der er bestilt på bindende kontrakt, senest 8. oktober-15 OG indregistreres inden 1/7-16, vil være fritaget for registreringsafgift efter de hidtidige regle. Altså vil de her nævnte elbiler få forlænget deres afgiftsfritagelse helt hen til 30/6-16, hvis de er bestilt efter reglerne, senest 8. oktober 15.

 

Afsnit 9: Modellen skal afklares i forhold til EU-retten, inden den kan træde i kraft.

 

Tja, så er det vel bare med at købe tid, for at forsinke den? Nej, for bliver denne nye regel ikke vedtaget, fordi EU-retten ikke får afklaret den, så udløber den gamle ordning jo, og så er der slet ikke nogen særregel fra 1/1-16

Men måske kan EU-retten fjerne den forskelsbehandling, som den nye regel påstås at udøve.

Bliver redigeret ved behov.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 9 '15
Kabbel
Kabbel Oct 9 '15
Ved man hvad den grønne afgift bliver for de forskellige Tesla modeller?
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 9 '15

Den må vi hellere lade Deacon svare på.... ;-)

DeaconWP
DeaconWP Oct 9 '15

Side 1, afsnit 9: Det forventes: Pga. elbilers høje energieffektivitet, vil de som hovedregel blive indpasset på det laveste trin i den grønne ejerafgift.

Altså ingen garanti for hvor stor den bliver, men mon ikke det bliver der nede omkring. Min Chevrolet Spark 1,2 LT koster ca 580 om året, hvilket er det laveste trin, fordi den er registreret som kørende 20,0 km/l

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 9 '15
Kabbel
Kabbel Oct 9 '15
Tak. Vildt, så må jeg hellere kvitte mit årsforbrug af saltlakrids for at få råd til at betale :-)
Hank
Hank Oct 9 '15
Laveste sats for benzin biler er 310 kr pr halvår, og 120 for diesel.
Thats a fact ;-)
Knutsson
Knutsson Oct 9 '15

Deacon, du skriver "Der skal således ikke betales registreringsafgift af hverken nye eller brugte elbiler, hvis de førstegangs registreres senest 31/12-15." Forudsat er vel at der er lavet købsaftale inden 8/10 2015, ikke sandt? Derfor kan man vel ikke købe en brugt bil i dag på en købsaftale dateret 9/10 2015 og få afgiftsfritagelse selv om man indregistrer inden 31/12-15. Forstår du også aftalen sådan ? 

Forummets indlæg er redigeret af Knutsson Oct 9 '15
jhyldgaard
jhyldgaard Oct 9 '15
Vi tager den lige igen :-)

Frem til 31/12-15 er der ingen registreringsafgift. Fra 1/1-16 og frem til 1/7-16 er der ingen registreringsafgift hvis der er lavet en købsaftale før 8/10-15.
Forummets indlæg er redigeret af jhyldgaard Oct 9 '15
edge
edge Oct 9 '15
@jhyldgaard: Præcis. Den gamle finanslov for 2015 gælder fortsat. Det med købsaftale er en lempelse af de nye 2016-regler for at tilgodese dem der har indgået en bindende aftale vedr. en bil til levering i første halvdel af 2016.
DeaconWP
DeaconWP Oct 9 '15

Knutsson. Du er helt forkert på den. JEG HAR RET

Købt før og til og med datoen 8/10 giver forlængelse af afgiftsfri periode indtil 1/7 16.

Ja Hyldgaard. Ja edge.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 10 '15
Singh
Singh Oct 10 '15

Senest 8/10.. betyder det denne dato er med, eller at man skulle have bestilt 7/10?

KXR
KXR Oct 10 '15
Indfaset i den grønne afgift. I og med der ikke findes en ejerafgift for elbiler, så skal der vel laves en ny, alt. Foreslår jeg vi kommer sammen med dieselbilerne og beskattes med 120kr halvårligt :-)
Modsætninger mødes.....
Kabbel
Kabbel Oct 10 '15
120 kr eller 310 kr er vel helt ligegyldigt. Vi må bare betale det beløb girokortet viser :-/
Kabbel
Kabbel Oct 10 '15
Har fået denne på mytesla. Den skal vel bare accepteres?
https://www.dropbox.com/...%2008.26.20.png?dl=0
Forummets indlæg er redigeret af Kabbel Oct 10 '15
DeaconWP
DeaconWP Oct 10 '15

Singh: Ja. Den 8/10 er med i de datoer, som den sidste, hvor man kan underskrive en bindende kontrakt, Så ja, købskontrakter til og med 8/10 15, giver længere mulighed for afgiftsfritagelse. Helt frem til og med 30/6-16.

Men uden en købskontrakt fra perioden, kan du stadig indregistrere alle elbiler uden afgift til og med 31/12 -15.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 10 '15
DeaconWP
DeaconWP Oct 10 '15

Kabbel: Jeg kan ikke se dit billede, da det er en .png fil. Teslaforum kan ikke håndtere dem.

Kan du ændre dit indlæg, så det er et andet format, som teslaforum kan håndtere?

runeh
runeh Oct 10 '15

Er det på en ny bestilling? Jeg ser ikke den besked på en bil bestilt medio august - som jo selvfølgelig heller ikke får afgift. 

Du må nok helllere checke med Tesla. Dette betyder måske, at deres tidligere mundtlige aftaler om, at såfremt de ikke kunne levere inden der kom afgift, ville man få depositum tilbage, er annulleret. Du bekræfter vel, at du tager imod bilen uanset hvad der bliver af afgift. Om du så vil indregistrere den eller eksportere den, er vel op til dig? 

DeaconWP
DeaconWP Oct 10 '15

Runeh. det er næsten rigtigt fortolket. Alle ordrer der placeres online bliver behandlet ud fra, at der kommer afgift på i 2016. Og det er hvad Tesla motors tager forbehold for. Accepterer man denne betingelse, har man ikke en gyldig grund til at opsige købsaftalen. Og så mister man sin muligheden for at få sine 15.000 tilbage.

Dette annullerer ikke allerede tidligere indgåede aftaler om garanti, det betyder bare, at de ikke indgår flere aftaler med garanti for tilbagebataling. De biler de sælger af her til Kabbel bliver først leveret i 16, og så er der registrerings afgift på dem.

RBP
RBP Oct 10 '15

hvordan vurdere du afgiften kommer til at beregnes på en brugt Tesla. Jeg synes ikke at kunne finde denne afgiftsberegning nogen steder. Er det ikke rigtigt forstået at hvis jeg ville sælge min Tesla efter 1/7-2016 så ville der blive pålagt afgift til den nye ejer af min brugte Tesla?

Eller er handel med allerede indregistreret Teslaér afgiftsfri ved salg til ny ejer (omregistrering)?

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 »