Loading...
dk

DEACONS FAKTA OM NY AFGIFT. UDEN MOD ARGUMENTER. | Tesla Forum

Kabbel
Kabbel Oct 10 '15
Den er bestilt den 23. august 2015
DeaconWP
DeaconWP Oct 10 '15

RBP: Alle biler behandles ens, nye som brugte.

Så er det en brugt, der skal indregistreres i Danmark for første gang, gælder de samme regler, som for nye biler.

Er det en brugt bil, som allerede har haft en dansk nummerplade på, skal den ikke indregistreres, men omregistreres. Og der er ikke i nogen af de kendte regler nogen som helst afgift på en brugt på danske plader, der skal betales "om-" eller "gen-" registrerings afgift på.

Så din bil, og alle andre med samme historik, kommer der ikke afgift på ved salg.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 10 '15
krabbe
krabbe Oct 10 '15
#Kabbel

Det virker meget besynderligt, hvis du har bestilt og bekræftet din bestilling inden for den deadline som Tesla angav.. Jeg var i tirsdags inde hos Tesla, og der sad en herre og bestilte sin bil, sammen med en Tesla sælger, her udtrykte sælgeren, at Tesla garanterede en levering inden 31-12-15, og hvis de ikke kunne overholde det. Fik kunden sine 15.000 tilbage.

Nu kom der så en forlænget leveringsfrist til 31-06-16 for dem som har en købskontrakt.
Så du burde jo være "home free"

Men ring da til tesla og få dem til at bekræfte..
Kabbel
Kabbel Oct 10 '15

krabbe: Jeg føler mig også "home free". Bestilte jo den 23/8-15 og bilen er færdigproduceret og forhåbentlig på vej til Holland.

Clubman
Clubman Oct 10 '15
Ud fra det anførte i aftalen omkring grøn ejerafgift kunne det trods alt tyde på, at vi ikke kommer til at betale efter vægt (hvilket vil være helt tåbeligt - og i øvrigt ganske dyrt), men derimod efter et fiktivt forbrug. Hvordan det så bliver beregnet, kan jeg desværre ikke gennemskue.
DeaconWP
DeaconWP Oct 11 '15

Dette er stadig et aktuelt emne:

Laslun, læs her 1. indlæg.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 11 '15
KS
KS Oct 11 '15

@Deacon: Har du info du vil dele, så smid den op på forum. Er den af en sådan beskaffenhed at du ikke kan dele offentligt, så stop med at reklamere for det.

SQLCPH
SQLCPH Oct 11 '15
Citat fra DeaconWP

Denne tråd er kun til fakta, og afklarende spørgsmål besvares.

Start med at åbne:

http//www.skm.dk/media/1265173/091015_aftaletekst_elbiler.pdf

i et andet faneblad.

Læs afsnit 5:

For elbilerne påbegyndes indfasningen fra 1. januar 2016

Altså gælder aftalen om at indfase afgift på elbiler først fra 1. januar 2016. Og alle elbiler skal så før den dato "beskattes" efter den nuværende regel.

Nuværende regel som fortæller, at der ikke betales registreringsafgift af elbiler, udløber, og gælder til og med 31/12-15.

Der skal således ikke betales registreringsafgift af hverken nye eller brugte elbiler, hvis de førstegangs registreres senest 31/12-15.

Afsnit 9: Alle elbiler, både nye og gamle, bliver fuldt indfaset i den grønne ejerafgift......

Altså kommer der ejerafgift på alle indregistrerede elbiler, uanset hvornår de er førstegangs indregistreret.

Afsnit 11: Den midlertidige særregel om, at el til opladning af elbiler....... Bortfalder fra 1/1-16.

Altså bliver der til alt el, der virksomhedsmæssigt bliver brugt til salg som ladestrøm ikke mere ydet rabat. Altså stiger prisen på alt "firmaleveret ladestrøm" med den hidtidige besparelse, som er på godt en krone pr kWh. Altså kan man forvente, at E.O.N. og Clever hæver priserne på købt strøm med et tilsvarende beløb, med mindre de selv æder den ekstra udgift.

Alt el, solgt til danske Supercharger stationer bliver også dyrere for det firma, der køber strømmen, her Tesla Motors. Her betyder bortfaldet af rabatten ikke noget for os brugere, da den er "gratis" for os. Den kan måske blive regnet ind i den fremtidige prissætning af nye Tesla'er solgt i DK.

side 2, afsnit 6: Partierne er enige om at.....

Her står, at elbiler, der er bestilt på bindende kontrakt, senest 8. oktober-15 OG indregistreres inden 1/7-16, vil være fritaget for registreringsafgift efter de hidtidige regle. Altså vil de her nævnte elbiler få forlænget deres afgiftsfritagelse helt hen til 30/6-16, hvis de er bestilt efter reglerne, senest 8. oktober 15.

Afsnit 9: Modellen skal afklares i forhold til EU-retten, inden den kan træde i kraft.

Tja, så er det vel bare med at købe tid, for at forsinke den? Nej, for bliver denne nye regel ikke vedtaget, fordi EU-retten ikke får afklaret den, så udløber den gamle ordning jo, og så er der slet ikke nogen særregel fra 1/1-16

Men måske kan EU-retten fjerne den forskelsbehandling, som den nye regel påstås at udøve.

Bliver redigeret ved behov.

Hej Deacon. Tak for din tråd og din klare tolkning og oversættelse af lovforslaget. Det er svært at vurdere hvad der er op og ned i den nye lov. Tesla selv er rådvilde når man spørger... Håber de får gang i salget igen snart...og at vi kan "få" vores model X ;-)

/Søren

/Søren

SQLCPH
SQLCPH Oct 12 '15

Deacon: Hvad med BMW i3 REX??? Går den under den nye el-bilsaftale eller forbliver den som nu?

Ideen kunne så være at montere Range Extenders i alle frunks ;-) Den der lovgiver på den måde skulle have sine skolepenge tilbage...

Løsning 2. En tesla leveres med leaset batteri og værdien af batteriet er ca. 2000.000 - 250.000 kr. Hvor der er vilje er der vej...

Nuværende koncept (ren el-bil):

Muligt nyt koncept (REX):

Hvem kan regne afgiften ud på en TESLA REX???

/Søren

Forummets indlæg er redigeret af SQLCPH Oct 12 '15
Sithfury
Sithfury Oct 12 '15

Det er nemt at lave en range extender, baseret bare på en generator og en mobil lader (UMC).

Hvis man skal lede efter fornuft i registreringsafgifter, så leder man forgæves..

Genild
Genild Oct 12 '15
Hæ fik samne tanke i går om en Tesla Hybrid. Ifølge Bilmagasinet får en VW Golf GRE 100.000 fraskrevet registreringsprisen fordi den er vuderet til 66,5km/l.

Dette med en dieselmotor, der vel på en god dag pg medvind kan slæbes op på 18-20km/l og 8,7kWh batteri.

En Tesla med en 175ccm Briggs & Stratton motor og 85kWh batteri må jo med samme logik kunne registreres til at gå på den jedelige side af 500km/l, hvilket sådan cirka skulle give 436.000 kr i afgiftsnedsættelse.

Som jeg får kuglerne flyttet rundt på rammen afgiftsbelaster man nu el-biler hårdere end fossilbrændselsbiler og jeg forstår stadig ikke hvordan 20% afgift kan lande på over 600.000 for en Tesla til en samlet momset pris på 839.000 kr.

Nogen af I andre som gar set beregningen eller selv fattet logikken?

Mvh Lars - på en mandag.
Sithfury
Sithfury Oct 12 '15

Det er fordi det er 20% af 180%..

KXR
KXR Oct 12 '15

Registreringsafgiften: af de første 81.000 kr (2015) betales 105% derefter 180% og så er det 20% af disse afgifter :-)

JL
JL Oct 12 '15

@KXR+Sithfury: Det er ikke korrekt. Det er formuleret således i aftalen: 

"Der sættes et loft for indfasning. Bilens afgift ved fuldt indfasede regler beregnes, og der sættes et loft på 0,8 mio. kr. Over loftet på 0,8 mio. kr. betales fuld afgift. Under loftet betales en andel af afgiften. Under loftet stiger afgiftsbetalingen over indfasningsperioden: 20 pct. i 2016, 40 pct. i 2017, 65 pct. i 2018, 90 pct. i 2019 og 100 pct. i 2020."

Jeg har dog prøvet at beregne det for 70D'eren ved fuldt indfasede regler incl. de nuværende fradrag, jf. nedenstående eksempel fra Skat (jeg har endda trukket fradraget for autoradioen ud :-)):

Men jeg kan simpelthen ikke nå frem til det samme resultat som Skatteministeriet - det skyldes formentlig at elbilerne også får et fradrag for hvor mange kilometer de kører pr. liter (som for bilen i eksemplet ovenfor) og jeg aner ikke hvormeget de opgør Tesla'en til. 

Knudsen
Knudsen Oct 12 '15

@Kabbel: Jeg tænker at de blot tager forbehold for at den nye lov skal godkendes i EU. Hvis den ikke kan godkendes i EU, ja så er der fuld afgift fra 1/1-2016

Genild
Genild Oct 12 '15
Uanset hvad så kan 20% af den maksimale 180% jo aldrig blive 61% men i stedet 36%. Lige nu kan jeg kun se at det er os som bliver snydt af de noget dunkle udregninger statens kuglerammefolk har udført.
Hookmaker
Hookmaker Oct 12 '15

En BMW i3 REX er afgiftsbelagt 100% efter de gældende regler om afgifter på benzinbiler. Afgiften endte sjovt nok på et rent 0 (NUL)! Regn lige den ud venner. Hvordan der så skulle kunne komme afgift på den rene elmodel efter de eksisterende regler er mig en gåde.

P85DK
P85DK Oct 12 '15

@Hookmaker - simpelt, de mener en BMW i3 kører længere pr. kw :-) Den er jo sat til at køre hvad der svarer til 166 km/l, hvorvidt der nogen sinde er nogen som har stået med et tomt batteri på den og 1l benzin og så kørt 166 km, det tvivler jeg stærkt på :-)

CO2-udledning g/km: 13

Forbrug, km/l: 166,7

Rækkevidde blandet kørsel, km: 240-300

Vægt, kg: 1.315

Ydelse, hk/kW: 170/125

Drejningsmoment, Nm: 250

Topfart, km/t: 150

Acceleration 0-100 km/t, sekunder: 7,9

Acceleration 80-120 km/t, sekunder: 5,5

hertil kommer at BMW er helt klare med hensyn til hvornår der skal være service:

Der er ikke nogen kilometerbegrænsninger på service, blot skal den ind hver 24. måned.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 12 '15
DeaconWP
DeaconWP Oct 12 '15

Nu har jeg lavet et foreløbigt regneark, der udregner afgiften på en Elbil i 2016.

I kan sætte bilens pris inklusive moms ind i regnearket, og så kommer den frygtelige sandhed.

Når jeg har lært at uploade en fil til et indlæg, kommer det i første indlæg i tråden her.

En elbil til 1.000.000 kommer til at koste 1.900.000 kr, før jeg fratrækker rabatten for brændstof økonomi.

Og jeg lyver lidt. Det er sgu mit Excel orakel af en hustru, der har hjulpet mig.

Jeg mangler at afklare, om de 20% af afgiften er alt afgift under de 800.000 kr, altså også af den første bid.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 12 '15
P85DK
P85DK Oct 12 '15

@Deacon - det kunne være interessant hvis du laver det for grøn ejerafgift og efter hvordan regeringen mener brugt energi skal omregnes og et eksempel på hvordan virkeligheden ser ud :--)

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »