Loading...
dk

DEACONS FAKTA OM NY AFGIFT. UDEN MOD ARGUMENTER. | Tesla Forum

DeaconWP
DeaconWP Dec 20 '15

Nej, det skal til 3. behandling i Folketinget d. 21 december, altså på mandag.

Men det er som aftalen er forhandlet frem til i dag.

Jeg er kommet i tanke om, at nogen på forum ikke kan se mine filer når de er .xlsx, så jeg har lige konverteret den til .xls fra de ældre Excell programmer. Håber alle funktioner virker alligevel.

Hilbert
Hilbert Dec 20 '15

@Deacon:
Hermed et par bemærkninger til dit fine regneark til beregning af elbilprisen - fra én perfektionist til en anden :), da ændringerne har ikke den store betydning for resultatet.
1. Jeg mener at afgiftsknækket for 2016 er ved 82.800 kr (2015: 81.700 kr).
2. Justerbart sidespejl giver vist ikke nedslag mere.
3. Nedslag for forbrug skal vist beregnes ud fra en BENZINbil med 16 km/l.
4. Et ækvivalent forbrug for Tesla S på 30 ”km/l” lyder meget lavt – burde være mindst 50 ”km/l” – men jeg har ikke kunnet finde hvad SKAT vil bruge.
Iflg. EU´s afgørelse skal det jo repræsentere CO2-udledning og dermed det strømmix vores el fra nettet har. Så vidt jeg kan forstå går SKAT´s beregninger (omregningsfakto 9125) ud fra at vores strøm produceres med 100% olie, hvor der burde regnes med 40-60% vedvarende (over bilens forventede levetid). Strider altså imod EU´s afgørelse.
Se hhs´s fine beskrivelse: http://teslaforum.dk/forum/topic/slipper-tesla-for-fuld-afgift-alligevel?&page=4
En reel beregning ud fra CO2 udledningen fremgår bl.a. af FDEL´s beregninger:
http://fdel.dk/nyheder/beregning-af-aekvivalent-kml-for-elbiler-ud-fra-co2-udledning/

MartinPedersen
MartinPedersen Dec 20 '15

Skat har allerede beregnet denne Tesla S85 til at gå 7,4km/l i brændstofs forbrug, og 181kW i elektrisk forbrug:

AW66218

Hilbert
Hilbert Dec 20 '15
Av min arm, Martin, så bliver den sgu dyr - også i grøn afgift ;).
Hilbert
Hilbert Dec 20 '15
Hov, 181 kW er ikke et forbrug, men en effekt (som hk).
griffel
griffel Dec 20 '15

Min S70 er angivet således:

Drivkraft:

El Brændstofforbrug: - Elektrisk forbrug: 185,0 Wh/Km Maksimal hastighed: 225 km/t Slagvolumen: 0.0 cm3 Største effekt: 52.0 kW Antal cylindre: 0

(AX53970)

Hvad mon det kommer til at betyde for den grønne ejerafgift?

/Jakob :-)

DeaconWP
DeaconWP Dec 20 '15

Hvis Griffels bil bliver det eksempel vi skal regne udfra i dag, er det jo 9125 Wh/liter divideret med 185 Wh/km som giver 49,3 km/liter.

Så trækker man de 16 fra, og får 33 gange 4.000 kr i afgiftsnedsættelse, det er jo så 132.000 kr i det punkt.

Og ret bare til de 82.800 i din version ar regnearket. Det gør jeg også når min hustrus PC er tændt igen.

Hvis Griffels bil skal betale grøn ejerafgift, må det så være laveste sats.

EDIT:

Bortfald af fradraget for højre sidespejl vil give fradraget X 1,5 i øget afgift. Så det bliver også rettet.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 20 '15
DeaconWP
DeaconWP Dec 20 '15

Regnearkene i indlæg 96 er nu rettet med Hilberts tal.

TeslaFreak
TeslaFreak Dec 20 '15

@DeaconWP har du et magen til ark der viser afgifterne med de ikke godkendte af EU regler med loftet?

DeaconWP
DeaconWP Dec 20 '15

Det har jeg. send en mail jeg kan svare på til mit brugernavn snabel a yahoo.dk

Det er med 180% over knæk, samt loftet.

Det er med lidt småfejl, men meget retvisende. Og så kan du jo ringe til mig, hvis der er noget ved det, som jeg skal forklare.

TeslaFreak
TeslaFreak Dec 20 '15

Mail sendt.

Mira2960
Mira2960 Apr 7 '16
Har forsøgt at sætte mig lidt ind i reglerne for afgift uden dog helt at forstå hvilke konsekvenser det får for mig.

Hvis bilen er på udenlandske plader (bor i udlandet, EU) og jeg flytter tilbage til Danmark i juni 2016, skal jeg så betale afgift eller ej?

DeaconWP
DeaconWP Apr 7 '16
Mira2960:
Hvis du flytter til DK, skal du betale registreringsafgift af en eventuelt medbragt bil.

Bilen skal vurderes som brugtbil, og sammenlignes med en tilsvarende bil, som du på det tidspunkt kan købe hos en forhandler.
Denne forhandler bil er inklusive afgift, og man beregner så hvor meget du skal betale i afgift, for at din "indeholder samme afgifts restværdi", som den allerede danske bil.

Det lander ofte på en registreringsafgift i nærheden af 60 % af den allerede danske bils pris hos en forhandler.

Så som tommelfingerregel skal du betale 60.000 kroner i afgift af din bil, hvis den tilsvarende kan købes til 100.000 kr i en butik i Danmark. Har du så givet mere end de 40.000 kroner for den, har du samlet tabt på den, fremfor at købe en "ny" i Danmark, og efterlade din brugte i udlandet.

Med  en elbil vil det selvfølgelig være anderledes. Her vil afgiftsdelen af den brugte bil hos en forhandler være væsentlig mindre.

Hvis din elbil aldrig har været registreret i Dk før, så skal du svare en afgift, der svarer til den del af bilens pris hos en forhandler, der kan kaldes "afgiftsdelen", hvis du forstår mig.

Der er en regel om, at en bil skal afgiftes med mindst 20.000 kr, så det er det mindste du kan komme af med.
Det meste du kan komme af med, er det som du skal betale for en helt ny bil af samme slags i DK.

Et eller andet sted derimellem finder du svaret. Og Skat, motorafdeling må kunne hjælpe dig.

Jeg har for sjov i 2015 prøvet at udregne et eksempel på deres hjemmeside, men i 2015 virkede det ikke for el-biler, da de stadig var uden registrerings afgift.

Har du prøvet at kigge på Skats hjemmeside for at finde et beregningsforslag? Det virker måske nu i 2016.

Så det korte svar til dig er: JA, du skal betale afgift af din bil, når du i juni flytter til DK.

Havde du importeret den til danske nummerplader i 2015, havde den med sikkerhed været afgiftsfri. Og kunne du der hvor du bor køre i en dansk indregistreret bil frem til Juni, skulle du nok have gjort det.
Mira2960
Mira2960 Apr 7 '16
Tak for hurtig respons!

Mit flytning til Danmark er desværre ikke planlagt efter afgiftsreglerne ;)

Det er muligt at beregne afgiften hos SKAT, men udfordringen er der umiddelbart kun er 2 roadstere til salg i Danmark, så handelsprisen er rimelig usikker.

Jeg har kort været i kontakt med SKAT, som sagde jeg at skulle søge om at indregistrere den og jeg ikke kunne få noget svar om afgiften på forhånd.

Fra SKATs beregner skal jeg betale mellem 30.000 og 70.000 kr i afgift alt efter handelspris.

Så spørgsmålet er om SKAT blot tager hovedet under armen og går på bilbasen for at finde "handelsprisen" ud fra den ene bil, som pt er til salg der.

Forummets indlæg er redigeret af Mira2960 Apr 7 '16
P85DK
P85DK Apr 7 '16
Udbudspris og handelspris kan være 2 vidt forskellige ting. Den er tæt på umulig, da der ikke er nogle roadstere som er afgiftsberettiget i Danmark. Sidste år overvejede jeg at købe en Roadster fra 2009 med 12.000 km og en udbudspris på 389.000.

Jeg vil foreslå dig at tage kontakt til en selvanmelder, søg afgift på bil og import, så kommer der flere frem på google. De vil kunne hjælpe dig med at blive præcise.

Jeg har stadig noget e-mail kommunikation på den til 389.000, hvis selvanmelderen mener det kan hjælpe din sag.
DeaconWP
DeaconWP Apr 7 '16
Velbekomme Mira.

Og ja, det er det de gør, går på bilbasen og andre portaler og finder en værdi de synes du skal betale afgift i forhold til.

Held og lykke med det.

PS. Nu du kender bilen og er glad for den, så tag den da med hjem. Få den vurderet på det tidspunkt den er mindst værd. Er det nu? Eller til sommer? tja. et gæt i lotto, vil jeg tro.
Hvad kan du sælge den for, hvor du er? Hvad skal du give for en ny i Dk (anden)? Hvordan er dit regnestykke. Gør som du finder bedst. Og vær glad for din bil.
ErikBH
ErikBH Apr 7 '16
hej Mira,

der var en snak om det på FDEL's (Forenede Danske Elbilister) side, derfra skulle svaret være 0kr i afgift ud fra noget skatteteknik, som jeg ikke skal gøre mig klog på om er rigtigt.

Ulrik Mehr SKAT skal benytte residual-princippet ved afgiftsbestemmelsen. Dvs at hvis de vurderer at en tilsvarende dansk bil har 50% af nyprisen, så skal afgiften også være 50% af den oprindelige afgift, ved import fra fx Tyskland. Residual-princippet af en elbil, årgang 2015 (eller ældre) siger utvetydigt at afgiften skal være 0kr idet fx 90% af 0kr stadig er 0kr. Her er det EU, som bestemmer hvordan Danmark og SKAT må opføre sig pga regler om fri bevægelighed for EU-borgere. Så min forventning til import af elbil er MOMS: 0kr, Registreringsafgift: 0kr

Ulrik linker også til nogle høringssvar.

vh, Erik

Mira2960
Mira2960 Apr 8 '16
Hej Erik,

Måske jeg blot ønsker tænker for meget her, men læser din kommentar som at der er en mulighed for at jeg ikke skal betale afgift på bilen ved import? 

Det strider dog mod alt andet jeg har læst om at uanset om bilen er ny eller brugt, så er der afgift på importerede biler ved registrering af bilen fra 1/1-16. Det eneste mulighed er at købe en bil i Danmark (+6 måneder og +6.000 km), som blot bliver omregistreret, hvor der ikke skal betales afgift.

ErikBH
ErikBH Apr 8 '16
hej Mira,

jeg læser det som at du kan slippe for afgift hvis du importerer en brugt elbil fra 2015 eller ældre, ja.

Jeg er har ellers samme opfattelse som du.

Om det er rigtigt hvad Ulrik skriver ved jeg ikke nok om SKAT til.

Du kan selv finde tråden på FDEL's åbne Facebook side https://www.facebook.com/groups/fdel.dk/ - søg på residual

vh, Erik

DeaconWP
DeaconWP Apr 8 '16
Mira. Reglen om +6 måneder og +6.000 km, er ikke relateret til en brugt bil, der har været på danske plader. Har en bil blot været på danske plader i en kort periode, er der betalt afgift af den.
Og har den ikke været eksporteret, kommer der ikke overvejelser om ny afgift i spil.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »