Loading...
dk

Inputs til overvejelserne | Tesla Forum

Thor
Thor Oct 13 '15

Hej alle!

Ikke Tesla ejer - endnu (satser vi på, hvis alt går op.)

Jeg kigger lidt rundt på forskellige Teslaere i Danmark, Tyskland og Norge.
Sverige er jeg ikke kommet til endnu, men der skal jeg nok se hvad der er.

Jeg har fundet nogen forskellige biler, som kunne være aktuelle. 
Men jeg tænkte på om I kan komme med jeres inputs: Fordele / ulemper etc.

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=65698162
Den første bil er en fra Norge.
De største ulemper er klart den manglende autopilot pakke samt at den har kørt lige godt og vel 42.000 km. Det er trods alt en sjat, og man ved ikke, hvordan den tidligere ejer har ladet den.
Fordelen er jo den har en del udstyr og står flot. Og så kan man jo købe autopilot pakken hos Tesla.
Pris 667.000ca. 

http://goo.gl/8AszAL

Jeg kan ikke få linket til at virke, men copypaste det i en browser, så kommer I direkte hen til bilen. :)

Det er en fra Tyskland. 
Fordele: Den har også en del udstyr, og har kun kørt 21.000ca.
Eventuel ulempe: Det er en Model S med 385HK. 
Dette giver jo en kortere distance end 85D. Men er det markant?
Og så har den ikke næste generationssæder. 
Pris 675, og noget lettere at få gennem systemet i DK.

Mine umiddelbare (generelle spørgsmål)
Den tyske version har fx 4års servicepakke. Kan dette overføres til Danmark uden problemer? Er det samme ladestik? Og hvad med kortopdateringer / sim kort til bilen? 

I forhold til Norge er uden for EU, så læste jeg fra en anden bruger herinde, at man skal gange bilens pris med 1.375 samt huske prisen for nummerpladerne. Samt tage højde for der er en valutapris. Omkring 2.5 hvis man betaler med Dankort. Her skal man i hvert fald høre banken ad. Og så skal man også gange det med 0.81 (det er vores fordel) da det er kursen på den norske kr.

Forummets indlæg er redigeret af Thor Oct 13 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 13 '15

Hej Thor.

Velkommen til forum og held og lykke med at finde en brugt Tesla.

Ja der er en del Teslaer at vælge imellem især i Norge. Mht. den første som du linker til så kan den ikke opgraderes til autopilot da den ikke har hardwaren der kræves til autopilot.  På danske plader lander den på ca. 660K. 

Mht den tyske mener jeg godt at pakken kan overføres og ladestikket er det samme i hele EU.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 13 '15
sjensen
sjensen Oct 13 '15

@Thor ... Du kan ikke tilkøbe autopilot pakke på en bil som ikke fra fødslen har de rette sensorer.

Hvad angår medfølgende lade-boks, så må Tyske biler være præcis som danske bortset fra at de får en anden 230V 1-fase adapter med. Norge har til gengæld et ret specielt el-system. Her skal nok lige lidt konkret erfaring på banen med et svar.

Med hensyn til distance er der nok lidt mere at hente ved at køre 19" hjul i forhold til 21" end der er ved at køre 85D i forhold til 85.

Kortopdateringer og SIM kort bør ikke været noget problem.

Thor
Thor Oct 13 '15

Tak til jer begge. Jeg var ikke klar over, at den norske udgave ikke kunne opdateres.

Egentlig vil jeg gerne have en model med "automat pilot" pakken. Det giver jo også mere værdi for bilen. Og så er det en rar ting at have.

Derudover, hvis ladesystemet er anderledes, så skal man jo også tage hensyn til det.
Men ellers er det bare måske at købe et ladekabel i Danmark?

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad distancen er på en 85S med 382HK ? 
Hvis en 85D / 422 HK giver 528km (Deres tal) så må en 85S / 385 vel give ca 450-470km tænker jeg? Det kan jo ikke helt gøres op i tal, for det er jo meget anderledes end øvrige biler. Men mere så jeg har en idé om hvad de opgivne tal er. :)

Og god tanke mht mindre fælge. Det er måske også kun en fordel, når den bedre halvdel skal køre i den også. ;) Hvis det bliver aktuelt med den fra Tyskland, så kan jeg altid høre om man få 19" på i stedet. Eller købe et par herhjemme. Jeg har også godt hørt om problematikken ved service, hvis der er uoriginale fælger.

At der ikke er next gen sæder i den tyske udgave tror jeg nok jeg ville overleve.

Thor
Thor Oct 13 '15

Ahh jeg beklager jeg skriver så meget! 

Her er et link til en dansk udgave, som minder meget om den tyske.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/85/2639834

Men den har bare lidt mindre udstyr, og koster kun 5000kr mindre ca.
Hvis man ser på det på den måde, så kan det i hvert fald godt betale sig, at tage til Tyskland for at hente den anden udgave. Jeg er ret hooked på den fra Tyskland, men man skal jo ikke altid slå til i første omgang. Så jeg afventer nok for, at se hvad der ellers dukker op. Jeg kan dog være uheldig, at priserne vil stige, som jeg har læst omkring herinde.

Udbud vs efterspørgsmål - ret klassisk, og her kan man jo ende med, at have et rigtig godt eksempel.

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 13 '15

Hvis du vil have en bil med Autopilothardware skal du kigge foran på den nederste grill. På dem med hardwaren ses en firkant som er radaren. Den du linker til på bilbasen har derfor heller ikke denne hardware. Alle biler registreret efter 10. måned 2o15 har denne hardware samt bedre sæder og er bedre støjisoleret end tidligere modeller.

tusla
tusla Oct 13 '15

Hej Thor,

Du skal lige være opmærksom på, at den danske du linker til er fra 1/2014 og har derfor ikke hardware til autopiloten.

Mht. rækkevidde for en 85S, mener jeg den var opgivet til ca. 500 km. Men ligesom en ICE opgives til at køre e.g. 27 km/l, så er det ikke realistisk i dagligdagen.

sjensen
sjensen Oct 13 '15

Opgivet (NEDC) rækkevidde for 85D er p.t. 528 km og 502 for en alm. 85'er. 

Thor
Thor Oct 13 '15
@Gustavfar & @Tusla - det betyder vel, at den fra Tyskland måske kun så har normal cruisecontrol. Og ikke den pakke (autopilot komfortfunktioner ) som de nye biler i Danmark har. Den er jo fra 12/2014.
Sæderne overlever jeg, det er jeg sikker på.
Hvor slemt er det med støjen? Jeg prøvekørte en på Kirstinehøj, og her var det selvfølgelig den udgave med meget lir. Så bliver man jo lidt hooked.

@sjensen - Det med rækkevidden lyder ikke ved siden af - det vil også dække mine behov. Jeg synes rækkevidden på 70D bliver lige i underkanten. Men det er muligt, at jeg kan finde på at gå på kompromis, hvis den rette dukker op.

jeg synes det er fedt, at I er så hurtige (og gode) til at give respons. Tak for det. :-)
Forummets indlæg er redigeret af Thor Oct 13 '15
DeaconWP
DeaconWP Oct 13 '15

Hvis du kigger rigtig godt efter på den du linker til på goo.gl/8AszAL kan du se noget interessant på billed 7 og 11.

På siden af bilen, forende og bagende, kan du se nogle små runde cirkler, som er "parkerings sensorer" som sidder på siden, henholdsvis lige foran og bagved hjulene.

Disse knapper er endnu en indikation for, om der er Autopilot Hardware monteret på bilen. Knapper er lig med hardware monteret, inden knapper, ingen hardware til Autopilot.

EDIT: Under Fahrzeugbeschreibung i linie 3 står der det er en S85, med Techpaket autopilot Model2015.

Så både billederne og teksten siger, at den er med den nye hardware, og at der er betalt for komfort funktionerne.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 13 '15
DeaconWP
DeaconWP Oct 13 '15

Garvede brugere siger, at selvom de har fået biler af nyere dato (de havde gamle før), så er der stadig meget at hente ved at montere ekstra lyddæmpning. Så der er nogen der påstår, at forbedringerne med hensyn til støj i nyere biler ikke er ret store.

DeaconWP
DeaconWP Oct 13 '15

Du behøver ikke andre ladekabler, end hvis du havde købt bilen her i Danmark, uanset om du køber den i Tyskland eller Norge. I alle tre lande leveres Tesla'en med den røde CEE adaptor, så den kan altid bruges.

Det danske stik koster vist omkring 400+ kr ved Tesla..

Det er kun, hvis du vil lade fra en 230 volt stikkontakt, at du skal bruge et af de stik, som leveres i Danmark. Men hvis du får dig en vane med, at du altid lader det røde stik sidde på Teslaens ladekabel, så kan du bare lave adaptorer fra et hvilket som helst stik til et CEE 16A hun stik. Også fra danske, tyske, norske og sydeuropæiske stik varianter.

Ja selv det gamle komfurstik kan du med et stykke ledning forbinde til et rødt CEE hun stik.

Så kan du altid klare dig. Men pas på, du får nemt lavet for mange adaptorer, og får dem nok aldrig brugt

tusla
tusla Oct 13 '15

Jeg er sikker på, at Gustavfar1 mener 10/2014. Og da den er fra 12/2014 og da den (som DeacinWP skriver) i følge beskrivelsen har Techpaket Autopilot Modell 2015, så burde den side af sagen være ok.

Selv har jeg de normale sæder og ikke NextGen - og jeg er helt tilfreds med sæderne.

Mht. støj, så synes jeg ikke den støjer, Men som andre også siger: når man har mindre støj, så vil man have endnu mindre.

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 14 '15
Ja selvfølglig; undskyld; jeg mener oktober 2014 :-)
Thor
Thor Oct 14 '15

@DeaconWP - det er meget skarpt observeret! :) Jeg havde ikke selv set det i teksten, da jeg havde stirret mig lidt blind på selve indholdet lidt længere nede. Og tak for opklaring mht stik. Det er rart, at I herinde er så meget inde i det, og lynhurtigt spotter de små ting. Jeg har læst meget her på foraet, men det er selvfølgelig svært, at få alt med.

@Tusla - Jeg kører i en helt anden bil nu, og jeg tror absolut heller ikke sæderne ville blive et issue. Hvis man skal være keeeedelig og argumentere imod læder sæder, så bliver de jo også rigtig varme om sommeren. (Et eller andet skal man sige nu, hvor den ikke er med lædersæder haha.)

Helt generelt: De biler jeg har fundet i Danmark til nogenlunde samme pris, har slet ikke ligeså meget udstyr. Den her jo vel alt - mere eller mindre:

Autopilot komfort
Soltag
Tech Pakke (jeg er lidt usikker på, hvad den præcis indeholder kontra pakkerne i dag.)
Smart luftaffjedring
Premier Interiør og belysning.
Hifi Lydsystem
Double lader / Supercharger (Google Translate siger godt nok at ordet AUSLEGUNG = Fortolkning?)
4 års service
Mettallak
21" tommer fælge, som alligevel koster en slat i Danmark.

Så hvis alt er så godt som det lyder, så er det i hvert fald den med mest indhold, til den bedste pris jeg har fundet. Også i henhold til antal km, som måske ikke betyder så meget igen.

Umiddelbart, hvis jeg konfigurere den valgte model på Tesla, så ender prisen på 836.000, hvis den valgte fælge kostede det samme i 2014. Og at priserne er nogenlunde de samme.

Tesla fortalte mig, at de har indkøbt x antal biler (mener det var nogen hundrede) for at sælge dem. Så kan man ikke selv konfigurere dem. Men jeg tror jeg vil tjekke det ud også.

Forummets indlæg er redigeret af Thor Oct 14 '15