Loading...
dk

220V hjemmeladning | Tesla Forum

Jabba
Jabba Oct 17 '15

Bær over med en newbie, hvis dette emne allerede er tæsket ihjel. Har læst mange tråde her, dog uden at blive helt klog på det hele. 

Lang historie kort: Har bestilt en 85D til forventet levering primo december og tænker på blot at foretage 220V "mormor" ladning hjemme i carporten - medmindre der er nogle væsentlige faldgruber i dette. 

Såvidt jeg har forstået kan man oplade med omkring 3 kwh i timen med mormor ladning? Hvis dette er korrekt og man regner med at 1 kwh ca. svarer til 2,5 km rækkevide, så er det 7.5 km rækkevide i timen. Er det korrekt forstået?

Jeg har et meget lille kørselsforbrug og kører normalt kun 15-20 km dagligt. Derfor bør det vel kun tage 2-3 timer med mormorladning at få toppet op?

Derudover ville jeg sætte pris hvis en af eksperterne kunne bekræfte at der ikke skal tilkøbes yderligere kabler/adaptere for at kunne foretage en mormorladning. Jeg har en stikkontakt udenfor ved carporten. Er det ikke blot at tilslutte det standard ladeudstyr der medfølger til bilen?

På forhåndt tak!

BoHolden
BoHolden Oct 17 '15

Såfremt din stikkontakt har jord så vil din Tesla ikke brokke sig. Og du vil kunne lade med det medfølgende 230V stik. Men det går ikke hurtigt. Overvej en 400V (rød stik) installation.

Jabba
Jabba Oct 17 '15

Mange tak for hurtigt svar! Tror jeg bliver nødt til at følge jeres anbefaling pga. de potentielle udfordringer under vinterkulden og det sikkerhedsmæssige aspekt.

Udover elektriker, hvad kræves der af udstyr for at sætte et rødt cee stik op? Og hvad bør det ca. koste inklusiv det hele?

Er det bare plug and charge med et rødt stik? Intet behov for adapter?

Sidst, men ikke mindst, kan I anbefale en god elektriker (og rimelig i pris) i Storkøbenhavn? 

Endnu en gang mange tak!

Icebreak
Icebreak Oct 17 '15
Det koster ca 3-4 kilo alt incl og det virker super uden yderligere stik. Du lader med 48-55 km pr time og kan således lade bilen op til en længere tur på 300 km for i niveauet 120-140 kr på ca 6-7 timer. Det vil du blive glad for.
Werge
Werge Oct 17 '15

Jeg lader jævnligt via "mormor" stik (gennem badeværeslsesvinduet 13amp), og får fint 12 km/hr, og oplever ikke den store forskel på sommer og vinter ladning - med mindre jeg starter varmen i bilen.

Jeg kan dog kun tilslutte mig, at der installeres et rødt stik, hvilket også er vores plan, ville bare vente til vi fik lavet en ny carport, og det projekt venter lidt på sig, da jeg ikke har haft det store held med at finde en god håndværker til opgaven.

Den røde adapter følger med når du køber bilen, så ja, plug and charge.

PS: Mange timers opladning på mormor stik giver den del varme, så det kræver en god installation.

DeaconWP
DeaconWP Oct 17 '15

Jabba: Rødt stik, CEE 16 ampere, 3 til 8.000 kr, afhængig af hvor lang t kabel du skal have monteret/nedgravet.

Jo, det er bare "plug and charge", når du har dit Tesla kabel med rødt stik. Det er det eneste du behøver.

Jabba
Jabba Oct 17 '15

Super. Mange tak for svarene. Det bliver et rødt stik. Hvis der er nogen der kan anbefale en god elektriker i Storkøbenhavn hører jeg gerne fra jer. Bor i Taastrup.

Hvor meget lader I iøvrigt batteriet op? Har læst på forum at mange anbefaler at stoppe ladningen ved 90%. Jeg har en del erfaring med lithium ion batterier fra laptops og holdt mig også til 90-95% for at undgå for mange full charge cycles. Udgår fra at det er samme princip på bilen?

Er der et program i bilen der kan indstilles til at stoppe ladningen iøvrigt, ligesom på visse laptops? Ellers skal man jo ud om natten og fjerne laderen - ikke særligt effektivt :)

Jabba
Jabba Oct 17 '15

Tak Mwn!

Jabba
Jabba Oct 21 '15

Bump. Er der nogen der kan anbefale en god/billig elektriker i Taastrup eller Storkøbenhavn til at installere rødt stik?

KXR
KXR Oct 21 '15

Jeg kan anbefale Jan hos Elstyrken i København telefon 2687 1621

Han er bare god og rimelig :-)

jhan
jhan Oct 21 '15

Hej.

Man må ikke selv lave tilslutninger ved måleren, men man må gerne trække et godkendt 5-polet kabel så det ligger klar. Det gjorde jeg og havde besøg af en installatør i mindre end 1 time. Selvom der er tale om 3 faser får man ikke 400 V. Den lader de 3 faser parallelt så det giver 3 x 230 V og op til 16 A.

Jabba
Jabba Oct 26 '15

Tak til alle og beklager sent svar. Er lige kommet hjem fra rejse.

Jhan: Det viser sig at en i familien (med erfaring) vil hjælpe mig med at trække kabel for at spare lidt penge, ligesom du nævner.

Skal til at købe lidt materialer og ville påskønne hvis I kunne bekræfte at følgende er alt jeg skal bruge til opgaven: 

http://www.harald-nyborg.dk/p8192/install-kabel-1x2-5-50m-m-j-ha

http://www.harald-nyborg.dk/p1205/cee-vaegstikdaase-5-polet-16-a

Vil I iøvrigt anbefale et armeret kabel eller er et normalt kabel tilstrækkeligt? 

DeaconWP
DeaconWP Oct 26 '15

Kablet du trækker, skal være godkendt til det medie du trækker det i. Graver du det ned, skal det kunne godkendes til det. Trækker du det gennem en lade, med risiko for mus, bør det være armeret til det.

Graver du det ned, bør der være et "dæk rør", i overgangen mellem luft og jord. Graver du det ikke dybt nok ned, skal du også beskytte kablet rent mekanisk mod at blive ramt af en spade. Er det dybt nok , kan du nøjes med at mærke det af med en strimmel længere oppe. Der er her på forum lagt et billede ind med det. Hvor? Ja det er et godt spørgsmål.

PEB
PEB Oct 26 '15

Kablet du linker til er kun en-faset.

Du skal bruge dette kabel: http://www.harald-nyborg.dk/...kabel-5x2-5-50m-750v

BlackPanther
BlackPanther Oct 26 '15

Har du mus eller andre sjove dyr bør du tænke på dette kabel:

http://www.harald-nyborg.dk/...stall-kabel5x2-5-50m

Jabba
Jabba Oct 26 '15

Takker! Ja, jeg fandt umiddelbart efter også selv ud af at det kun var en faset, det kabel jeg havde linket til.

Er der iøvrigt nogen der kan forklare hvorfor 380V og 400V lader til at blive anvendt i flæng?

DeaconWP
DeaconWP Oct 26 '15

For nogle år siden, havde man i stikkontakterne og lamperne i huset en standard, der hedder 220 Volt, og i kraft stikket til komfuret var der 380 Volt mellem faserne.

Men for relativt få år siden, hævede man spændingen til 230 Volt og 400 Volt.

Så dem med "gamle vaner", er ikke lige slået over på de nye spændinger endnu. Men der er 230 Volt i danske stikkontakter i dag, og 400 Volt mellem faserne i kraft udtag/CEE stik

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 26 '15
Jabba
Jabba Oct 26 '15

Tak for forklaring DeaconWP!

Måske du også er mand til at fortælle mig hvor man kan finde en rød CEE 400V 16A stikdåse med indbygget tænd/sluk kontakt? Det er ikke lykkedes mig at finde et rødt stik med kontakt.

Jeg talte med en pensioneret elektriker i dag som fortalte mig det ville være en god ide med et rødt stik med indbygget kontakt, så man kunne slukke for det ude fra carporten. Kan dog ikke finde et. Eller er man nødt til at installere en dedikeret kontakt/afbryder separat fra det røde stik?

DeaconWP
DeaconWP Oct 26 '15

Umiddelbart findes det ikke på markedet for el-artikler.

Der findes nogen sikkerhedsafbrydere, der er beregnet til at lukker for "strømmen" til en motor, der alligevel er stoppet. Således, at når den er afbrudt, kam man arbejde på motoren, uden af få stød, eller fingeren i klemme.

Men den slags afbryder må ikke afbryde for et kredsløb, der trækker strøm. Det er noget med, at en afbryder kan være designet til at afbryde for et kredsløb, som der går strøm i, eller kun være beregnet som "skille afbryder".

I en anden tråd, er der listet nogle komponenter, der skal bruges til at lave en Open Evse lade boks. Hvis køber en boks, som kan haev kablet fra din sikringsgruppe ind i den ene side, med en forskruning, og et kabel, der går videre til dit Cee stik, gennem en anden forskruning. I den kasse, kan du montere en 4 faset "kontaktor", altså et relæ, som en lade kontrol boks normalt ville tænde og slukke for.. Den afbryder for de 3 faser og Nul, når den er slukket. Så skal du bare bruge et eller andet til at tænde og slukke for den "kontaktor". Det kan være sådan en 6 ampere sikring, som SQLCPH har brugt og anvist andre at bruge, til at kunne tænde og slukke for strømmen til relæsspolen. Kontaktorens skal købes med en 230 volt spole, og så sørger du bare for, at den ene fase  går til A1 på kontaktoren vis sikringen, og at Nul går til A2.

Jeg har ikke lige tid til at finde materiale listen i den anden tråd, hvor man selvbygger en hjemmelader, men måske andre kan indsætte de dele du skal bruge her i tråden. Ellers må jeg finde den senere. Jeg skal nemlig i seng nu.

Tegning an også laves i morgen til dig over forbindelserne, hvis min tekst ikke lige er klar nok.

Sider: 1 2 »