Loading...
dk

To lygter til baklys? | Tesla Forum

DeaconWP
DeaconWP Oct 18 '15

Når jeg nærlæser punkt 6.02.001 kan jeg ikke se noget om, at to baklygter skal være ens. Jeg kan se, at lygter i et par skal være ens og være monteret symmetrisk omkring køretøjets center akse. Men hvis bilen må være med enten en eller 2 baklygter, håber jeg på, at en synshal vil godtage, at de ikke er ens, og ikke sidder ens på bagenden af bilen.

Jeg undersøger det i synshallen i morgen. Skal de ikke partout være ens, kan der nemt monteres en ekstra baklygte.

Hviidbjerre
Hviidbjerre Oct 18 '15
Jeg tror, at den 2. baklygte vil blive til lygte nr. to i et par, og de overordnede generelle bestemmelse om symmetri og ensartethed vil dikterer placering mv.
Der er typisk ikke overladt meget til kunstnerisk frihed i udst.bekendtgørelsen..... Det tredje bremselys skal f.eks sidde centreret og det ene tågelys centreret eller til venstre for midten.

Men god ide med synshallens dom.
DeaconWP
DeaconWP Oct 23 '15

Hej igen.

Så er der nyt fra synshallen.

De kunne heldigvis bekræfte, at blot fordi man sætter en ekstra baklygte på, bliver de ikke til et par. Lygter, som opfattes som par, er de lygter, som normalt kræves i par.

Men da en Bil M1 må udstyres med enten en eller to balygter, skal der ikke tages hensyn til nogen symmetri.

Den ekstra baklygte må man placere som man vil, bare den sidder bag på bilen, sidder mindst 25 cm og højest 1,2 meter over vejbanen. De må sidde i samme side, en i midten, ja, der er frit valg.

Hviidbjerre
Hviidbjerre Oct 23 '15
Super :-)
Jabba
Jabba Dec 2 '15

Det er sjovt. Jeg lagde mærke til en TMS der bakkede ude ved Kastrup lufthavn i går aftes. Det så mærkeligt ud med kun et baklys. 

Nogen der ved hvorfor de amerikanske TMS'er har to baklys?

Niels
Niels Dec 2 '15
vi har tåge baglygte i eu i den ene side. i usa er tåge baglygte ikke et krav og de har istedet 2 bak lygter.
sjovt nok giver det bedre billede med rødt lys....prøv at træde på bremsen og skærmen får et klarere natbillede - jeg har ikke prøvet at tænde tågelyset bagved mens jeg bakkede, men det giver sandsynligvis samme effekt....
desværre ikke en lovlig løsning at tænde tågelygten automatisk sammen med baklys da baklys skal være hvidt
Forummets indlæg er redigeret af Niels Dec 2 '15
Niels
Niels Dec 2 '15
6.2.5
Køretøj uden tændingskontakt skal være forsynet med anden manuelt betjent afbryder for baklygten.

...kan i sige hvor denne afbryder er i teslaen?
runeh
runeh Dec 2 '15

Sæt den i D/N/P ;)

Sider: « 1 2