Loading...
dk

Batteri: Vise typical eller procent? | Tesla Forum

Klaus_
Klaus_ Oct 18 '15

Hvilken indstilling kører I med, til visning af batteristatus på det lille display, "typical km" eller "procent", og hvorfor?

Jeg er lidt på udkig efter pros/cons.

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 18 '15
Bruger altid procent, da km visning for mig ikke giver mening. Typical stemmer ofte ikke overens med hvad som er muligt, og rated er helt ude i skoven set i forhold til alm. Kørsel
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 18 '15
BlackPanther
BlackPanther Oct 18 '15

Jeg kører normalt en masse motorvejskørsel hvoraf det meste er 130 km/t og derfor kan jeg (lige som GustavsFar) ikke bruge 'Typical Km' til noget. 

Forummets indlæg er redigeret af BlackPanther Oct 18 '15
edge
edge Oct 18 '15
Jeg synes på en måde det er fint nok, at km-angivelserne er fast koblet til forbruget pr. km. Min Audi giver mig et km-tal baseret på mit forbrug det seneste stykke tid, og derfor kan jeg ikke helt regne med det tal, fordi det er forskelligt alt efter om jeg har kørt på motorvej eller landevej på det seneste. Alligevel er det dejligt at tallet i det mindste passer sådan cirka. Tesla'ens rated og typical er begge helt ude i skoven, og det generer mine øjne for meget at se på et decideret forkert tal, selvom jeg jo godt kunne omregne. Det er som om jeg skal regne to gange så: først til et realistisk "normal" km-tal og dernæst en korrektion for om jeg kører hurtigt eller langsomt. Procenttallet er for mig mere ligetil, fordi jeg kan tage udgangspunkt i at 100% svarer til det og det antal km med den type kørsel jeg har foran mig, og så har jeg et antal procent af det tilbage. Men var der mulighed for en km-visning, hvor jeg selv kunne fastsætte et for mig typisk forbrug pr. km, som jeg så lige kunne trække lidt fra eller lægge lidt til alt efter omstændighederne, ville jeg foretrække det.
oleviby
oleviby Oct 18 '15

Jeg synes typical passer fint. Jeg har kørt 11.000 km. totalt blandet, incl. en tur til Østrig.

Totalt gennemsnit 200 wh/km. Dette er faktisk hvad typ. range siger.

Derudover kan man jo altid bruge projected range på den den store skærm,med et gennemsnit for 10, 25, ell. 50 km. Den viser jo hele tiden et godt estimat for resterende km. alt efter kørestil.

BlackPanther
BlackPanther Oct 18 '15
Citat fra oleviby

Derudover kan man jo altid bruge projected range på den den store skærm,med et gennemsnit for 10, 25, ell. 50 km. Den viser jo hele tiden et godt estimat for resterende km. alt efter kørestil.

Her er vi enig. Det bruger jeg også meget.
Her ud over bruger jeg, som skrevet før, %  :-)
Mit forbrug ligger gns. på 239 wh/km målt på 2000 km.

Klaus_
Klaus_ Oct 18 '15

@BlackPanther, i teorien burde du jo så kunne sige at hvis du skal køre 100 km motorvej, vil du bruge 120 km typical range på det, fordi dit forbrug ligger 20% over de 200 wh/km som typical range står for.

Det synes jeg er fordelen ved typical range, at man rimelig nemt kan omregne til ens forbrug, og hvis det er lande/hovedvej man kører, så passer typical nogenlunde. 

kayjay
kayjay Oct 20 '15

Procent. Jeg får stress af Typical. :-)

kayjay
kayjay Oct 20 '15

Procent. Jeg får stress af Typical. :-)

Tryl
Tryl Dec 21 '15
Min energi app viser Projected, mens min kones app viser Rated. Jeg har forsøgt at rette min kones indstillinger til Projected, men husker ikke hvordan. Har både søgt i instruktionsbog og på dette forum, men det nærmeste jeg kom var denne gamle tråd.
Er der nogen der kan hjælpe?
Blev også lidt forvirret efter at have læst denne tråd. Hvad er "Typical", som ofte er omtalt i denne tråd?
Michael84
Michael84 Dec 21 '15
Controls - Settings - Language and...... Der kan du rette det nederst... :-)

Typical er et mere realistisk estimat af hvor langt du kan køre på batteriet... Alt efter model rundt regnet 190 wh/km
Forummets indlæg er redigeret af Michael84 Dec 21 '15
Tryl
Tryl Dec 21 '15
Tak for hjælpen med indstillingen. Jeg troede at Projected var den mere realistiske som lå omkring 190 Wh/km.
Jeg er derfor nødt til at spørge hvad forskellen er på Projected og Typical?
Michael84
Michael84 Dec 21 '15
Projected er det du kan køre udfra dit kørselsforbrug de sidste 10, 25 eller 50 km alt efter hva du har vaægt at vise i energy...
Forummets indlæg er redigeret af Michael84 Dec 21 '15
Tryl
Tryl Dec 21 '15
Jeg beklager, men der har jeg altså stadig ikke fået under min hat. Er Projected og Typical ikke stort set det samme. Jeg har svært ved at gennemskue forskellen?
Michael84
Michael84 Dec 21 '15
Nej, typical og rated er din estimerede rækkevidde udfra et fast forbrug fastsat af Tesla... Rated ved jeg ikke hva er men typical er ca 190 wh/km mener jeg...

Hvis du sætter din energy-app til at vise dit forbrug de sidste 10 km og kører en tur med sømmet i bund (overhold reglerne), så vil du ret hurtigt se at der er stor forskel på typical og projected... Projected regner din rækkevidde, hvis du fortsætter med det forbrug du har haft i gennemsnit de sidste 10 km...

Gir det mening? :-)
NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Dec 24 '15

Er der tre forskellige kategorier? Rated, Typical og Projected? Jeg er stadig ikke helt med på hvordan den beregner..Så vidt jeg forstår er det sådan her (ret gerne)

Rated: Dette er et fast tal baseret på en EU norm. En 100% opladning på en 90D giver ca 530 KM, hvilket jeg ikke kan forestille mig man nogensinde kommer i nærheden af med mindre man kører én lang roadtrip på en landevej med lav fart. og uden for mange lyskryds. Kan nogen sige hvilket Kwh/km er som dette tal er udtryk for? Og kan nogen bekræfte at tallet ikke vil ændre sig over tid?

Projected: Dette tal er baseret på de sidste 10, 20 eller 50 km kørsel. Dvs et slags øjebliksbillede som er brugbart til at forstå sit aktuelle forbrug og vurdere hvor langt det rækker. Tallet kan svinge rigtig meget op og ned alt efter om der er bakker, kø osv.

Typical: Det er ikke lykkedes mig at finde dette endnu, kan nogen hjælpe med hvad det er?

Hvor indstilles hvilken enhed som vises på den lille grønne bar ved rattet?

PEB
PEB Dec 24 '15

Typical er 200 wh/km i min 90R og fastsat af Tesla

Hookmaker
Hookmaker Dec 24 '15

Rated er 180 Wh/km og Typical er 205 Wh/km (fastsat af Tesla og har intet med Normer at gøre) . Projected er baseret på de sidste enten 10, 25 eller 50  kmafhængig af hvad du har sat den til. 

Du indstiller den under settings.

PEB
PEB Dec 24 '15

I min er den 200 wh/km.

Raymond
Raymond Dec 24 '15

PEB: Hvis du ser ordentlig efter på linien, så vil du se, at Typical lige ligger en anelse over stregen for 200wH/km

Sider: 1 2 »