Loading...
dk

Elbilejere kan tjene penge på at stå til rådighed for elnettet | Tesla Forum

SuneH
SuneH Jan 27 '16

Lad bilerne i nat, drenge & piger. De sidste to nætter har over 100% af strømmen været fra vindmøller :-)

Den grønne kurve viser % af strømmen i nettet fra vedvarende energi.

Se selv på http://el-bil.appspot.com/

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jan 27 '16
Gronhund
Gronhund Jan 27 '16

Ja, så kan STATSKASSEN sparer lidt penge, men det er jo ikke noget vi får noget ud af (endnu), selv om vi vel alle har fået disse fine nye fjernaflæste elmålere :-(

Hilbert
Hilbert Jan 27 '16

Statskassen har vist intet med det at gøre, men din elleverandør tjener lidt på dig. Fortjenesten kommer forhåbentlig alle deres elkunder til gode - medmindre de bruger det på medarbejdernes kaffeklub ;).

SuneH
SuneH Jan 27 '16
Jeg synes bare det er skønt at kunne fylde bilen med grøn energi. Det var en væsentlig del af baggrunden for at vi købte elbil. Jeg betaler det samme for strømmen uanset om jeg lader om natten eller om dagen, men det da rart at vide, at jeg bidrager til at elselskabet ikke skal betale for at komme af med strømmen, som de gør i sjældne tilfælde. Den sparede udgift kommer forhåbentlig os alle til gode i form af lavere elpriser generelt - ud over glæden ved at køre på grøn energi :-)
MrCoffee
MrCoffee Jan 27 '16
Hov hov Hilbert, kaffeklubben skal også tilgodeses :)
sjensen
sjensen Jan 27 '16

Helt enig med Sune. Jeg kan lige supplere referencer til el-bil.appspot.com med disse links

På thingspeak opsamles nu tal hentet fra energinet.dk (som kun viser et øjebliksbillede)

https://thingspeak.com/channels/81622

Det har kun været kørende et par dage, så der er ikke så meget historik endnu.

Thingspeak giver diverse muligheder for udtræk. De to tal der plottes på el-bil.appspot.com grafen kan f.eks. fås i "nu" udgave med disse links:  

https://api.thingspeak.com/channels/81622/fields/2/last

https://api.thingspeak.com/channels/81622/fields/8/last

Gronhund
Gronhund Jan 27 '16

Jeg bøjer mig, SuneH og Hilbert. Afgifterne ændres der jo nok ikke på, uanset hvornår man lader. Og ja. Grøn energi er selvfølgelig mere attraktiv end kul, halm m.m.

Men det ændre ikke på, at hvis der skal bruges mere energi om natten, hvor vindmøllerne som det eneste stadig kan køre på fuld drøn, så skal der laves en generel holdningsændring/prisnedsættelse. Men det har de jo talt om længe, men der sker bare ikke mere ved det.

Men hvis prisen var billigere om natten, så ville det jo ikke kun være elbiler der ville bruge grøn energi. Så ville det også blive vaskemaskiner og opvaskemaskiner (og andre ting, som jeg ikke i skrivende stund kan komme i tanke om). Men det kræver billigere strøm, for det kommer til at ske. Så slipper elselskaberne også for at prøve at sælge strømmen til under produktionspris til Tyskland, Norge og Sverige.

En lille indskudt bemærkning er, at jeg lige hørte, at Norge har et søkabel direkte ned til Holland, så de også kan sælge overskudsstrøm direkte til Holland. Genialt.

Hilbert
Hilbert Jan 27 '16

Enig. Vi har snart ventet i flere år på en bebudet afgiftsreform og det intelligente elnet. Med den nuværende regering og energiminister (Lars Lilleholt) ser det ikke for lovende ud - selv om stort set alle aktører inden for energibranchen er enige om at det haster.

Franz
Franz Jan 28 '16

Vi får vores strøm fra Vindstød, som er 100% fra vindmøller  så den er altid grøn, hvilket er dejligt at tænke på, når man kører rundt på vejene :-) Håber også der kommer intelligente elmålere, så flere opmuntres til at lade om natten.

Gad vide hvor mange Tesla ejer der har købt bilen for, at køren miljøvenligt kontra hvor mange der har valgt den for performance?

SimonHN
SimonHN Jan 28 '16
Frans. Du kan aldrig garantere at der kommer 100% vindstrøm hjem i husstanden. Med mindre du er koblet direkte til en vindmølle. ;)
Dieselosaurus
Dieselosaurus Jan 28 '16

Vi bruger også Vindstød af samme grund som Franz. Så vidt jeg har forstået så kommer ens strøm fra andre klimavenlige kilder når vinden ikke blæser. Om de så bare køber CO2 kvoter (og hvor meget kvoter hjælper kloden) aner jeg ikke, men jeg tænker (måske lidt naivt) at man ved at aftage vindmøllestrøm sikrer nogle bedre rammevilkår for mølleejerne. Målet må være at det bliver mere attraktivt at investere i grønne løsninger fremover, så der kommer endnu flere. Jeg tror også at det er vigtigt at signalere at man som forbruger er accepterer at betale lidt mere for strøm, gas, biler, mælk, æg etc., hvis det er bæredygtige løsninger.

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Jan 28 '16