Loading...
dk

Tesla supercharger / superlader | Tesla Forum

Niels
Niels Nov 5 '14

@DeaconWP

Nej ved SuC kan du ikke skrue ned - den har en predefineret ladestyrke afhængig af ladestatus på batteri.

Omkring 120 Kw ved lav SOC og få KW i toppen - ganske underholdende at vide at der ryger 700 Ampere igennem ledningen.

Når du "tanker" AC kan du selv angive maks amp. inde i bilen.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 5 '14
KS
KS Nov 5 '14

@DeaconWP: Du ønsker hurtig ladning når du er på farten - så skidt med varmen.. Om vinteren kan en SUC faktisk holde varmen i bilen uden at have tændt for AC..

kajakaj
kajakaj Nov 5 '14

@Deacon: På Suc kan man ikke selv bestemme ladehastigheden

Kristian70k
Kristian70k Nov 5 '14

:) Niels det er der sikkert mange meninger om.. men mine undersøgelser siger (af andres erfaringer) siger at SUC slet ikke er skadeligt for batteriet.. helt enig om at når den står stille skal den være koblet til :)

Bianco
Bianco Nov 5 '14

Ikke det samme type batteri, men Fyns Taxas LEAF kørte ca. 90.000 km næsten udelukkende ladet op med CHAdeMO. Derefter bad de FDM vurdere batteriets tilstand. FDM fandt ikke nogen signifikant forskel på det og et nyt batteri!

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Nov 5 '14
Teammortensen
Teammortensen Nov 5 '14

Citat fra Niels
Citat fra Kristian70k

men fakta er vel at det er sundt for bilen at få banket lidt ekstra KW i... altså sådan at forstå at spændingen bliver forhøjet.. i forhold til den beskedne ladning man kan tilbyde den herhjemme :) 

Nej fakta er at Litium batterier har bedst af langsom opladning hvor den indre temperatur i batterierne forbliver lav. Tesla køler godt nok batteri modulerne under opladning, men køling inde i hver enkelt celle sker trods alt ikke.

Det er også årsagen til at Tesla sænker strømstyrken når batterierne nærmer sig fuldt opladet (=størst risiko for permanent skade ved opvarmning) - i slut fasen lades kun med ganske få KW - lavere end hvad den medfølgende mobil lader kan præstere.

Erfaringen fra USA viser samtidig at biler som altid står med stikket i laderen om natten taber mindst rækkevide med alderen - sæt derfor altid stikket i bilen om natten - det er ikke nok at besøge en SuC på vej hjem.

Dvs. SuC er lige det modsatte af godt for dit batteri - I følge Tesla er det dog ikke direkte skadeligt.

Jeg er bosat i Hjørring, hvor vi har  SuC og har derfor tænkt, at jeg udelukkende skal lade der, når vi får vores Tesla. Er det uhensigtsmæssigt mht batteriets performance mm? Mvh. Thomas
KS
KS Nov 5 '14

@Teammortensen: Prøv at se denne video:

http://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs

Brug power hurtigt - lad hurtigt! Og husk at Tesla batterier er ikke standard batterier. De har helt deres egne kemiske formler til sammensætningen af addiktiver i batterierne..

Forummets indlæg er redigeret af KS Nov 5 '14
Hookmaker
Hookmaker Nov 5 '14
Masser af meninger ja, men fakta er det eneste der kan bruges til noget: al videnskab på området beviser at LiOn lades mest skånsomt omkring eller under 1C
Niels
Niels Nov 5 '14

Meget interessant video, og hans konklusioner giver god mening.

Man skal dog huske på at hans målinger er taget ved samme temperatur - dvs. under forudsætning af 100% korrekt køling til den ønskede temperatur uanset ladestyrke. - her viser hans målinger at batterier med samme temperatur har bedst af hurtig op/afladning

Min påstand (som jeg ikke har noget i) er at en SuperCharger som lader med 120 Kw afsætter noget energi og ikke alt denne energi havner i batteriernes lager :) - inde i hver celle må der nødvendigvis blive varmt og denne varme ledes ud af cellerne og herefter køles.

varmen starter dog inde i cellen og kun ydersiden køles, hvilket potentielt kan være mere skadeligt end langsom opladning.

mit råd er at sikre at aircon/køl ALTID virker og bliver tjekket hver år :) - det bliver en meget dyr regning hvis man ignorer defekte køleanæg.

MS
MS Nov 8 '14
Er der nogen der ved om SC ved Rødekro er i funktion? Er i Sønderborg og kunne godt bruge et pit-stop ved Rødekro. Er det ved afkørsel 70?<br />
<br />
Mange hilsner Morten S
Forummets indlæg er redigeret af MS Nov 8 '14
Comeback
Comeback Nov 8 '14

yes det er afkørsel 70

MS
MS Nov 8 '14
Super. Takker.
T3S7A
T3S7A Nov 9 '14

Var Rødekro færdig?

MicTheCat
MicTheCat Nov 9 '14
Ikke fredag morgen. Tror der går en uge mere
Maho
Maho Nov 9 '14
Hej alle
Er der nogen som har kørt turen Kbh - Hamburg? På en søgning kan jeg se der er 343 km til SC i Hamburg fra min bopæl. Er det liiige at presse citronen og derfor nødvendigt med et pitstop i Køge?
Hookmaker
Hookmaker Nov 9 '14

Det dur ikke (med mindre du vil ligge bag lastbilerne). Kør over Fyn og lad fuldt op i middelfart eller endnu bedre i Rødekro, derefter fuld hørm sydover..;-)

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Nov 9 '14
MicTheCat
MicTheCat Nov 9 '14
343 kan du nemt nå ved at ligge 50m bag en varevogn med 110 til 120 km/t Vælger du en lastvogn kan du nå 500 km
Bianco
Bianco Nov 9 '14

Hvis det skal gøre en forskel, så skal du ligge 5-10m fra en stor lastbil - Og lad for guds skyld være med det.

Maho
Maho Nov 9 '14

Over Fyn / Jylland, det dur ikke, for lang omvej. Men et pitstop i Køge på 15 min, fuldt opladet fra Køge, hedder den 298 km til Hamburg, burde det ikke gå? 

Hookmaker
Hookmaker Nov 9 '14
Jo det burde ikke være noget problem. Men ingen afbrænding, hold dig gerne under 110 og håb på det, hvis det er pisregnvejr....;-)
Sider: «« « ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... » »»