Loading...
dk

Tesla supercharger / superlader | Tesla Forum

DerHansi
DerHansi Jun 28 '15

@krabbe : tør øjnene, jeg har aldrig kaldt dig en strømtyv. Hvis det piner dig at bruge en ekstra halv time i Køge -så betal for at lade i Svendborg, mens du holder møde.Dine argumenter er imidlertid temmelig gennemskuelige. Du har åbenlyst undervurderet hvad det vil sige at være firstmover - måske du skulle have ventet med anskaffelsen et årti eller to, hvis en ekstra halv time  er sådan en afgørende faktor for dig. Du har stadig tilbage at forklare mig hvorfor der skulle være et generelt behov for at placere en SC i Nyborg/Korsør/Slagelse, når man stort set kan køre hele Fyn rundt og stadig nå tilbage til Køge ?

Ovenstående forudsætter naturligvis at der køres nogenlunde efter reglerne.

Guy
Guy Jun 28 '15

Superchargerne er placeret nogenlunde fornuftigt til lange ture, og vi har ingen problemer med at køre fra sjælland til ålborg når vi er på familiebesøg.

Men jeg vil give Krabbe ret i at der godt kunne bruges en supercharger ved korsør eller nyborg. De fleste af mine arbejdsture til Odense er lige omkring 300km retur, og ruten kommer ikke forbi køge. Når der er koldt/modvind så vil jeg sige at batteriet er tæt på afladet når man kommer hjem, især hvis man har skullet køre en del ekstra kilometer for at hente/aflevere kollegaer. Vi lader i Odense nogen gange, men der er ikke altid nemt hvis laderen står på en 3-timers parkering, og man ikke lige kan få mulighed til at løbe fra sit møde for at flytte bilen.

Så jeg var lidt skuffet da det viste sig at det blev Køge som fik superchargerne, og ikke et sted lidt mere vestpå som der også var tale om på et tidspunkt, for eks Slagelse. Men nu hvor Clever og Eon også sætter flere stationer op ved motervejene så går det nok.

DerHansi
DerHansi Jun 28 '15

@Guy,

Du og andre overser fuldstændig det faktum at Køge er valgt, ikke udelukkende pga. sin placering på vestruten, men mindst ligeså meget pga. sin placering på nord/syd trafikken. Du og andre teslaejere begår den fejl at I forestiller jer at SC nettet i DK etableres for at servicere de ca. 1.000 Teslaer der flimrer rundt på danske plader. SC nettet etableres for at sikre den tværnationale mobilitet, med skyldig hensyntagen til de mest gængse nationale trafikmønstre. Hvis du har problemer med at køre ture omkring 300 km med en 85', så må du øve dig i rationel kørsel. Jeg har aldrig problemer med en distance på 300 km, det kører jeg snildt på en 80 % opladning, hvis jeg vil. Hint : brug fartpiloten - og optimer regenereringen. Om sommeren har jeg et gns. forbrug på 160 - 180 wh/km - uden at køre morfar - det er et spørgsmål om at lære en ny kørestil. Jeg kører ugentligt landet tyndt og oplever aldrig de problemer du beskriver.uanset vejrforhold.

Du - og andre - vågner måske op til en virkelighed hvor det går op for jer at I er fistmovers på et world wide paradigme skift. Faktum er at I har købt jeres biler, velvidende hvad Teslas ambitionsniveau var omkring SC i DK. Flere er oven i købet kommet til. Flere SC - ja for mig gerne men regn ikke med at det bliver gratis - de har leveret på det de lovede.

krabbe
krabbe Jun 28 '15
@DerHansi

Jeg tuder ikke, og brokker mig ikke, jeg er meget tilfredses med min bil.
Som jeg også har skrevet, har jeg endnu ikke haft problemer med at lade.

Tråden handler om SuC, og jeg kom så blot med nogle ytringer omkring hvor JEG vurderede at SuC kunne placeres, at du så er uenige, fint nok.

Det mest optimale må da være at man som Tesla kører, IKKE er begrænset til alternative router, eller evt. kørsel under hastighedsgrænsen på motorvejen, iforhold til fossilbiler, når man skal fra A til B.

hvis du mener jeg med sådan en mening, så nok er sprunget på elbilen et årti eller 2 for tidligt, synes jeg er noget besynderligt.

Og nej, det mener jeg nu ikke, tror rent faktisk, at der kan være tvivlere som kan "overbevises" af, at kan elbilen fungere med mit kørselsbehov, kan det måske også for andre.

Se det kunne da være en fed tanke.

DerHansi
DerHansi Jun 28 '15

@krabbe : ride on !!

Tilbage står at INGEN bør have problemer med at køre den rute du beskriver, medmindre vi taler om "pedal to the metal". Jeg vil stadig gerne have den beregning som viser at du, overholdende fartgrænserne, kommer hurtigere frem til Svendborg. Hvis du bruger indersiden vil du nok komme frem til at du oven i købet har mere krudt til dine øvrige besøg.

Jeg tror stadig du har købt dit "arbejdsredskab" på et  forkert tidspunkt - og når din arbejdsgiver finder ud af den finte du benytter - så slukker den nok også. Det står jo helt klart for mig at du ikke har købt EL-bil pga. den miljønyttige effekt - og fint nok med det - men tag din rolle som first mover alvorligt - og lad være med at bitche om dine småvanskeligheder - i denne tidlige fase,

krabbe
krabbe Jun 28 '15
@DerHansi

Jeg har kørt som sælger i de sidste 10 år. Og de første år var turen til svendborg af landevejen, efter motorvejen fra Odense til Svendborg kom. Har jeg ikke kørt af landevejen siden. Besparelse ved motorvej ? JA, hvor meget, ved jeg ikke. Men kommer da sikkert til at teste det.

Hvorfor "tror" du at jeg har købt bilen på et forkert tidspunkt. ? Venligst uddyb.?

Og så må du da meget gerne uddybe din lille udtagelse'
og når din arbejdsgiver finder ud af den finte du benytter - så slukker den nok også.
Hvad handler det om ?

Nej jeg har ikke købt bilen udelukkende af miljømæssige hensyn. Skulle man det det ? Det står vist ingen steder !
Det var hele Pakken ved Tesla : var det der fik mig til at bruge 50% mere på en ny bil end jeg normalt gør.

Den eneste der bitcher her, er vist dig DerHansi, med spydige kommentarer til folk som måske har en anden holdning end dig. Og det klæder ikke forumet.

DerHansi
DerHansi Jun 29 '15

@krabbe :Du snakker stadig udenom med dine sløje argumenter - og forholder dig overhovedet ikke til at du kun har et luksusproblem som du prøver at gøre til et validt argument for SC placeringer.

Resten fremgår af mine tidligere indlæg og kan vel næppe bære yderligere spalteplads.

DerHansi - Der Bitch

krabbe
krabbe Jun 29 '15
@DerHansi
Jeg har absolut ingen problem, (lyder stadig som om det er dig der har problemerne, og hvad det er du har så ondt i røven over, ved jeg ærligt talt ikke)
Jeg Synes blot en SuC i Storebæltregionen kunne være et fint supplement til de SuC som vi har i forvejen.

Men rolig, jeg har klaret mig med de SuC / offentlige ladere / strøm hos kunder, hos familie og venner / hjemme, indtil nu, og klarer mig nok også i fremtiden, det skal du ikke ligge søvnløs over :)

Jeg vil dog meget gerne du bruger bare lidt mere spalteplads og uddyber de udtalelser du har ladet hænge i luften.

Specielt den som omhandler, min arbejdsgiver og den finte jeg benytter, som nok bliver slukket, ser jeg meget frem til.
user_1053
user_1053 Jun 29 '15
En liten faktaopplysning ang taxiene i Amsterdam. De har sin egen private Supercharger på taxienes venteområde ved Schiphol.
Michael84
Michael84 Jul 10 '15
Hvordan ser det generelle billede ud af kø på ture sydpå? Jeg så et klip fra Tesla Rally på TV2 hvor der berettes om store ventetider ved SC'erne. 20 biler i kø ved en 4-standers station er noget af en kø, men ser det sådan ud generelt når turene sydpå står på?

Og et tillægsspørgsmål så jeg kommer rigtigt fra start - er der uskrevne eller skrevne regler for hvordan køerne dannes?

God sommer til Jer... :-)
Sithfury
Sithfury Jul 10 '15

Jeg var afsted i påsken til Berlin, der var ingen kø overhovdet, og når folk er på vej sydpå etc. så lader de gerne kun op til næste SC eller lidt længere. 

Har aldrig oplevet en SC kø, så ved ikke hvordan folk griber det an. Kommer nok også an på SC'en da udformningen kan være ret forskellige.

Michael84
Michael84 Jul 10 '15
Det bekræfter min mistanke om at det i indslaget har været forårsaget af at der var en så stor mængde teslaer der skulle køre samme strækning... :-)
Pim
Pim Jul 10 '15

I går læste jeg for første gang om kø (http://nyhederne.tv2.dk/tech/2015-07-09-fra-lader-til-lader-saadan-besoeger-du-10-lande-paa-en-weekend-gratis):

"

For det første er du mere eller mindre tvunget til at tage den rute, som Superchargerne afgør. Du kan selvfølgelig køre de omveje du lyster, så længe du har nok strøm til at nå en Supercharger. Og det er her problemet ligger. For der er simpelthen ikke nok Superchargere indtil videre. 

Det betød at vi landede i kæmpe kø for at komme til laderen. En ladning tager mellem 30-40 minutter og de fleste ladestationer har ikke mere end 4 ladere stående. I spidsperioder vil du derved kunne opleve noget ventetid."

Michael84
Michael84 Jul 10 '15
Ja, det var lige netop den artikkel jeg også var rendt i...
Hookmaker
Hookmaker Jul 10 '15

I Tyskland kører der kun få Teslaer i forhold til SuC strukturen - jeg talte med en tysker da jeg kørte Frankrig tur retur i maj, ha sagde der aldrig var mere end 1 på de SuC hvor han mødte nogen. Desuden så vi kun ham + 2 andre Teslaer på de ialt 14 ladestop vi havde.

I Norge derimod oplevede vi kø på den lille teslarundtur - men vi kom jo også 5 Teslaer af gangen! Der er dog generelt ret fyldt op på de 3-4 SuC i umiddelbar nærhed af Oslo + E4 opover. Det siger sig selv - her er Tesla densiteten > 20 x  flere end i Tyskland.  

Hvis der er nogen der synes det er sjovt at køre Teslarally/andet event i sommerferie perioden nede i Europa, ja så beder de vel også selv om det, + at de potentielt ødelægger feriestemningen for dem der bare er på vej nedover for at holde ferie.

BoHolden
BoHolden Jul 10 '15

Har nu ferieret den I Frankrig I 1 uge - har ikke set en eneste Tesla :-(  

Generelt var der ingen problemer med opladning på vej herned. Mødte den same danske bil to gange og en anden udenlandsk bil to gange - ellers ingen kø eller noget som helst.

Sidste Tesla spottet var en Dansker I Dorno I fredags.... Have no fear - kør glad sydpå....

Nommensen
Nommensen Jul 10 '15
Jeg kørte en tur til Oslo i sidste uge og havde ingen problemer med at få en plads ved supercharger - ej heller i Tesla land.
larwar
larwar Jul 10 '15

Kan kun bekræfte de 2 sidste indlæg: Er just tilbage efter næsten 4.000 km gennem Tyskland, Luxemborg, Frankrig og Schweiz -  På langt de fleste SUC'er var vi eneste bil, kun i Vienne, syd for Lyon i Frankrig var der kø ved de 2 midlertidige SUC'er, DOG var Tesla-teknikkerne ved at lægge sidste hånd på 8 nye SUC'er der skulle åbne dagen efter! Alle SUC'er, bortset fra ovennævnte i Vienne har ladet med over 500 km/h, når kalkuleret km lå under 150 km. Konceptet er fabelagtigt og velfungerende og gjorde enhver bekymring før nævnte tur vedr. tomt batteri, kø'er, lukkede SUC etc. til skamme. Jeg kan kun støtte Bo's sommeranbefaling: Have no fear - kør glad sydpå (og nyd din Tesla!)

Michael84
Michael84 Jul 10 '15
Jamen det er bare så godt at høre - jeg er helt rolig nu...
Dog havde jeg håbet på at se flere af disse vidundere på sc'erne, men mon ikk tiden kommer til at gøre lidt ved det? :-)
BoHolden
BoHolden Jul 10 '15

Her var der lidt dejlige legekammerater :-)

Sider: «« « ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 »