Loading...
dk

Langsom supercharging. | Tesla Forum

DeaconWP
DeaconWP Oct 24 '15

Clubman:

Opladning at et batteri udvikler varme. Det er bare spild af energi.

Dog ikke hvis man drager nytte af det.

Dem der lader hjemme kan vælge at sætte bilen til ladning når man er hjemme kl 17, og så lade den på maks effekt, så den er færdig "snart". Så er den måske færdig kl 23:30. Altså vil et nu driftsvarmt batteri stå og køle i garagen igen, i den tid der går, indtil man skal køre igen. Evt kl 7 næste morgen.

Så snart du sætter dig i bilen, aktiveres de systemer der vedligeholder "komforten", både for dig i kabinen, og dit batteri. Altså varmes batteriet op ved at bruge "elvarme" fra batteriet til at varme køle væsken, samt varme kabinen op til din favorit temperatur. Når alt så er "klar til brug", bruger du ikke mere strøm på "elvarme". Fra det tidspunkt bruger du "nææsten kun" energi på fremdrift. Men har allerede inden du kører den første meter, brugt batteri kapacitet på opvarmning.

Derfor vil du i de første kilometers kørsel synes at have kørt "meget dyrt".

Man kan strække sin kapacitet på batteriet, ved kun at bruge dets kapacitet på ren kørsel. Altså ved at sørge for, at både batteri og kabine er tilpas tempereret lige inden man starter sin kørsel.

Det kalder mange at forvarme sit batteri.

Den "billigste måde at gøre det på, ar at time sin opladning således, at den er slut, lige som man skal afsted, og samtidigt time tempereringen af kabinen til at være færdig samtidigt.

Så bruger den strøm fra dit ladestik til det, fremfor strøm fra batteriet.

Så det er næsten som bare at plugge den i stikkontakten 20 minutter inden man skal køre. Men det virker ikke så godt som at sætte den til, når du stiller den fra dig, og så, ud fra dit kendskab til din bils måde at gøre det på, lærer hvornår du skal time starten til, i forhold til, hvor meget du skal lade. Og hvornår den skal starte kabine komforten, i forhold til, hvor lang tid det tager.

Så udnytter du spildvarmen. Ganske gratis.

TeslaFreak
TeslaFreak Oct 24 '15

Tak for dit super svar DeaconWP, sagde godt til mig selv efter jeg havde skrevet det (RTFM) Har også læst nogen sider og vil helt sikker læse resten snart.

Jeg dummede mig og slettede spørgsmålet og lagde den i den anden tråd, kan godt se du har svaret begge steder.

Det giver rigtig meget mening det du skriver, og passer meget godt med hvad jeg har læst og selv kender til litium batterier.

DeaconWP
DeaconWP Oct 24 '15

ups nu nåede jeg så at slette det her. Skulle lige skifte fra mac til pc for at paste i dialog boksen

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 24 '15
Mobileineurope
Mobileineurope Oct 24 '15
Som DeaconWP skriver er det den bedste måde at udnytte energien på - og også den mest behagelige. Men jeg forstår ikke at Teslas softwareingeniører ikke har implementeret dette i softwaren, så bilen selv kan beregne hvornår klima og opladning skal starte i forhold til, hvornår man skal af sted?
Der skal naturligvis tages højde for aktuel temperatur i batteripakken, aktuel udetemperatur, tilgængelig effekt etc. etc. Men selv om der er nogle variable er opgaven at beregne det ikke uoverkommelig. Udover min S70D, som jeg er meget glad for, så har jeg også en Nissan Leaf. Og Nissan har implementeret således at du i et schedule kan taste ind, hvornår du skal afsted på de enkelte ugedage. Bilen starter så selv a/c og opladning., så det passer med afgangstidspunkt. Den rammer ikke 100%,men faktisk ret godt.
Der er selvfølgelig mange andre ting, hvor Tesla er bedre, men lige her kunne de godt rykke sig lidt. Jeg har kørt i Leafen i knapt 1,5 år og det er VIRKELIGT behageligt at komme ud til en varm bil og et varmt batteri hver morgen, vel vidende at energien er udnyttet optimalt.
/Carsten
DeaconWP
DeaconWP Oct 24 '15

Mobile in erurope:

Det med chedule skulle en Tesla også kunne, den skulle endda selv kunne oprette Schedule udfra dine vaner.

Har jeg læst et sted. ;-)

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 24 '15
Mobileineurope
Hej DeaconWP,
Det er kun klima ikke opladning, som jeg synes er den vigtigste del. Klima kan du jo starte 15 min før du skal afsted, hvis du husker det:-). Og som jeg læser det på de udenlandske fora, så virker Teslas gæt på klimastart ikke særligt godt. Jeg ville klart foretrække at kunne styre det selv - som Nissan har lavet det. Er der nogen herinde der har det til at virke med intelligent schedule?
Mvh. Carsten.
DeaconWP
DeaconWP Oct 24 '15

Mobileineurope:

Vi har brug for dig, og mange andre, til at komme med nogen realistiske tal, hvis du er en, der ofte kører langt på en arbejdsdag i din Tesla. Hvis du ikke bruger din tesla til langture på arbejdet, vil jeg samtidig spørge hele forum om dette.

Du har jo to elbiler, så hvordan ville en typisk lang arbejdsdag forløbe, hvis du, i stedet for at tage Teslaen, måtte køre i jeres anden el-bil? Kan det i det hele taget lade sig gøre, at bruge den anden til opgaven.

Her tænker jeg: beskrive en arbejdsdag med:

Kørte hjemmefra fuldtanket kl. HH MM.

Ankom til kunde efter xx kilometer.

Møde hos kunde i hh:mm2 periode.

Kørte fra kunde yy kilometer til ladning i xx minutter på supercharger.

Videre til kunde 2, yy kilometer.

arbejde hos kunde. til kl hh;mm.

osv osv til du er hjemme.

Så tag denne reelle arbejdsdag, og sæt den op til, at du havde kørt den arbejdsdag i din anden el-bil. Hvis du skulle være ved første kunde samme tid, hvornår skulle du så køre hjemmefra, hvis du efter dens rækkevidde kilometer var nødt til at tanke på den og den stander (på motorvejen?)

Inden du nåede første kunde.

Igen tanke før næste kunde:

Kørsel fra Sønder Jylland til kunde i Thy, kunne ikke nå frem før kl hh:mm, da der igen skulle tankes hos Eon Give, eller et eller andet realistisk.

Så skal det sendes til vores politikere om, at de "brandbeskatter det eneste køretøj der har en reel rækkevidde, der kan få kørende sælgere eller konsulenter til at skifte fra Diesel til El-bil.

Er der nogen der kan forstå mit oplæg, og som kan hjælpe ud fra deres kendskab til begge deres el-biler i husstanden.

Jeg arbejder selv med at forklare, at min hustru ikke kan køre mig til færgen i Frederikshavn, og så køre hjem igen, hvis det er den type mindre el-bil, som bliver forfordelt i forslaget til registreringsafgift for el-biler.

Og at besøge min far i Esbjerg ville kræve mange minutters opladning undervejs, de ellers fine små elbiler med storby rækkevidde.

Del mine argumenter med de politikere, som du kender, hvis du har lyst.

Mobileineurope
Hej DeaconWP,
Jeg arbejder i en udviklingsafdeling og er for det meste på firmaadressen. Jeg har 25 km til arbejde heraf de 20 på motorvej. Jeg har jo brugt Leafen flittigt indtil for nyligt, og den har jo passet rigtig godt til vores behov. Selv på en kold vinterdag har der været juice nok i den til at komme frem og tilbage samt ordne ærinder og køre med børn. Nogle enkelte gange har jeg været forbi en hurtiglader her i Aalborg, men det er virkelig få gange. Jeg har besøgt familie i 85 km afstand, her kræver det velvillighed fra værterne til lidt opladning. Besøgenes længde har dog altid gjort at der har kunnet lades nok til at komme hjem.
Jeg er en gang imellem i Århus (110 km) her kan man lige komme frem men må lade ved hurtiglader i 35-40 minutter inden man kører hjem.
Jeg har været i København i den et par gange. Hurtiglader ved færgen mens jeg alligevel venter og skal kun bruge en lille sjat på en hurtiglader undervejs, (eller køre langsomt:-))
Imø kan mange mennesker have stor glæde af en elbil i Leaf størrelsen - specielt hvis man har en ICE som bil nummer to. Eller som vi har nu - en Tesla som nummer et:-) Den nye Leaf med 30 kWh kunne være rigtig fin til mange. Og nu er der jo efterhånden mange Chademo ladere ved motorvejsnettet.
Når det er sagt, så kan model S jo slet ikke sammenlignes i lækkerhed - og den øgede rækkevidde gør jo bestemt tingene mere bekvemt. Vi har netop været i Paris i vores - det kan man jo ikke i en Leaf - trods alt:-)
(Er du også i Aalborg? Frederikshavn kan faktisk godt nås med en Leaf- der er Chademo ved Shell, så man lige kan toppe op til at tage hjem på, hvis man kan vente 10-15 min)
/Carsten

DeaconWP
DeaconWP Oct 24 '15

Tak Carsten.

Og Øv. Jeg har snakket med en bruger før, som kører 70.000 om året i sin Tesla, men han har glemt at lave sine eksempler. Håber en anden/andre vil springe til.

Nej jeg bor i Rødkærsbro, 14 km syd for Viborg C. hvordan vil du tro jeg kunne klare en tur til hhv Frederikshavn, hvor min hustru skal køre mig derop?

Og jeg har 144km til min søster og fader i Esbjerg.

Hvor lang tid skal jeg nasse hos Dem, før jeg kan køre hjem igen?

Måske jeg skulle investere i en Leaf.

JesperSpanner
JesperSpanner Oct 24 '15
Tak for svarene, de var til stor hjælp. Jeg kørte hjem fra Frederikshavn i dag, ca 30 km. Kørte ind på suc i Hjørring, og lader nu med 570 kmt, så der er ikke skruet ned. Jeg lader gerne natten over, men jeg skal selvfølgelig revurdere min lademåde hvis der bliver kapacitets problemer, men foreløbig er det ikke noget problem at den står i suc fra 23-08
TeslaFreak
TeslaFreak Oct 25 '15

Jeg kommer til at køre ca. 185 km om dagen når jeg pendler på arbejde, det håber jeg ikke bliver et problem når jeg får min S70ere, ellers så køre jeg lige forbi Køge 2 gange dagligt hvor den kan få lidt juice

Hookmaker
Hookmaker Oct 25 '15
@jesper, du må meget undskylde, men det er sgu ikke ok at du optager en SUC plads over natten. Hvid der bare var nogen få flere der gjorde det så varede det ikke længe før der blev problemer.
uffe55
uffe55 Oct 25 '15

Jeg bestildte en Model X sidste år i august men omkring for et år siden blev jeg ramt af den elektriske syge og da der ingen Model X var lejede jeg en Leaf ved Avis.

Jeg var sådan set rigtig glad for Leaf'en hvis det ikke lige var for kun een ting og det er den begrænsede rækkevidde ! Hvis den havde lige så lang rækkevidde som en Tesla ville jeg havde købt en Leaf (altså forudsat at den var billigere end Teslaen) jeg behøver ikke at køre i en luksusbil for at køre på arbejde men  jeg behøver en bil med lang rækkevidde og det har Leafen ikke !! Jeg bor i Svendborg og arbejder i Sønderborg så turen i en Leaf foregår sådan at jeg kører hjemmefra fuldt opladet og kan så køre til Kildebjerg Nord. Der lader jeg så op så jeg kan komme til Kolding Storcenter for i det kolde vejr kan jeg ikke køre til Handerslev hvor næste opladningsmulighed er. Jeg skal lige sige at der sidenhen er kommet hurtigladestation på Ustrup rasteplads. Nå men ved Kolding Storcenter lader jeg så meget at jeg kan komme ind til Føtex i Haderslev hvor jeg fylder på så jeg endelig kan slæbe mig til Sønderborg hvor jeg må stjæle strømmen i et stik jeg har fundet som min arbejdsgiver ikke ved noget om men det er jo den eneste chance for at jeg kan starte til fyraften med at køre og ikke at lade. Jeg kan så konstatere at det er sådan her, - som ovenstånde beskrevet, at forlispartierne syntes man skal køre elbil i DK siden at man brandbeskatter Tesla som er den eneste brugbare elbil til mit behov.
TeslaFreak
TeslaFreak Oct 25 '15

Da de vedtog denne nye lov begyndte jeg også og kigge på el biler for at se om der var nu man skulle købe, jeg har kigget på dem alle, leaf, bmw, golf osv. Men ingen af dem kan klare en tur på job og tilbage igen. Så det var en bil at vælge imellem.

TeslaFreak
TeslaFreak Oct 25 '15

Uffe hvis de når at levere den inden 1/6/2016 får du den jo stadig uden afgift. Ved du om det lykkedes?

Mobileineurope
Mobileineurope Oct 25 '15
Hej igen <br />
@DeaconWP: Nej så går det jo ikke med Frederikshavn :-) Sød kone du har, når hun vil køre sammenlagt 320 km for at du kan komme med færgen. Henter hun også igen:-)<br />
<br />
Spøg til side - hvis man har jeres behov og vil køre elbil, har man brug for en Tesla, og ikke en Leaf. <br />
Men når jeg taler med venner og folk på min arbejdsplads, så er der rigtig mange, der har et lidt mindre kørselsbehov, som kunne have stor glæde af en mindre elbil. De springer bare ikke rigtig ud i det. Mange er nervøse for ladetiden, der jo reelt ikke betyder noget, da den lader om natten. Andre er bekymrede for batterierne, men de viser sig jo også at holde rigtigt godt på vores breddegrader. Det er det budskab jeg prøver at udbrede. Mange har jo ikke råd til en Tesla selv uden afgifter . Og med de små elbiler kan man faktisk få flyttet en masse trafik til at være mere miljørigtig. <br />
Jeg synes bestemt Tesla bliver straffet får hårdt med de nye afgifter, men jeg glæder mig over at de mindre elbiler stadig er til at købe. Og sådan bliver det forhåbentligt også med Model 3. <br />
/Carsten<br />
<br />
Forummets indlæg er redigeret af Mobileineurope Oct 25 '15
uffe55
uffe55 Oct 25 '15

@TeslaFreak 

Nej, jeg har intet hørt fra Tesla siden jeg fik denne mail:

Hi Uffe, 

Thank you for your email. I’m afraid that we currently don’t have any information regarding deliveries of Model X in Europe or how the recent change taxation for the Danish market will affect our reservation holders. I’m sure that we will keep all reservation holders in the loop to ensure that we share information as soon as it is availiable.

NT_nofuel
NT_nofuel Nov 23 '15

Hvem siger en 70'er lader langsomt :) 

The_Stig
The_Stig Nov 23 '15

Sidst jeg var på SuC´n i Randers ladede jeg med 723km/hr med 157 km på tanken og 50 min tilbage til 90% på en S 85 D

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Nov 23 '15
Michael84
Michael84 Jun 2 '16

Jeg undrede mig lidt over at jeg i går oplevede langsom Supercharging i Slagelse. Jeg kom ind med 20% på batteriet som nummer to på "parret". Den trak 69 kw fra starten så sidemanden måtte ha en del strøm på i forvejen. Men efter noget tid fik jeg kun 24 kw og batteristanden var kun nået til 40% og ydermed var sidemanden samt flere andre kørt fra standerne, men det burde ikke ha indflydelse alligevel. Jeg prøvede at stoppe ladning og starte igen (stadig uden sidemand), men det fik ikke lokket mere end de 24 kw ud af standeren.

Er der nogen der har noget teori til hvad der kunne være årsagen? Jeg havde kørt fra København inden i hva man må kalde en god varm dansk dag.

Forummets indlæg er redigeret af Michael84 Jun 2 '16
Sider: « 1 2 3 »