Første ejer af min af min Citroen Berlingo havde klistret gennemsigtig tyk blød beskyttelses folie på bilen, på udsatte steder. Nederst i dør falserne på lakerede flader, både for og bagdøre. Det har virket ret godt. Og sidder der stadig efter 14 år.Eneste minus er, at det har dækket over både udadgående og indadgående kanter. Når folien er blevet ældre, har den trukket sig lidt sammen. Det går fint på en udadgående kant, da den så bare smyger sig bedre til kanten. Men på de indadgående "knæk" har det betydet, at den har løftet sig, fordi den jo er kortere med tiden, og så "skyder genvel" hen over indpresningen. Der bør man montere folien med en samling i den indadgående fals, lige som når man tapetserer derhjemme, så er tapetet altid skåret over langs hjørnerne, hvor væggen mødes. (indadgående hjørne) Når den løfter sig, kommer der vand og snavs ind under, er umuligt at fjerne igen og det ser ikke pænt ud.
Men folien har taget rigtig mange skrammer i tiden løb.
Også på kanten af bagagerummet, er der puttet folie på de lakerede flader, hvilket da jeg overtog bilen var temmelig pænt at se på. Fronten er beskyttet med samme folie, sådan lidt for at afbøde stenslag. Denne folie er dog blevet meget "gul" og uigennemsigtig", og noget appelsinhuds agtig og krakeleret.
Men havde jeg skiftet den løbende, havde den sikkert stadig været næsten usynlig. Den tager dog ikke de stenslag som rammer alle de andre steder på fronten, så den er nok lidt spildt.
Hvis man skifter folien i alle falser, hvor "fødder" kommer fobi jævnligt, efter at de har fået nogle slag og ridser, så vil det faktisk se godt ud igen.