Så er den lige blevet brugt rigtigt på første tur Viborg-Kbh.
Funker OK på landevej, men en regnvåd vej, sol og sædvanligt manglende striber på A13 er ikke det bedste.
Motorvej funker super. Jeg mener dog at kunne fornemme at den brugte noget tid på at kalibrere sig ordentligt ind, specielt automatic lane shift. Hvis jeg talte telefon (over bilen) samtidig advarede den mig HVER gang jeg blinkede ud. Det irriterer mig at blink skal slås helt til hver gang man skifter vognbane.
Konklusion: Jeg kan bruge det til lettere afstresning på en kedelig motorvej, ellers kører jeg bilen selv, tak....;-)
Er der andre der oplever at rattet 'brummer' når der køres med autosteer aktiveret? Specielt tydeligt ved kørsel ligeud med lav hastighed (>50), men kan mærkes i rattet ved alle hastigheder på lige strækninger.
Ellers fungerer det ganske udemærket for mig, omend det er tydeligt at man ikke helt kan snuppe en lur bag rattet endnu :-). Autopark kalibrerer forsat trods omkring 100 km kørsel i dag.
Min fornemmelse er at der ingen følere i selve rattet, så en fastgjort Cola flaske "snyder" ikke Tesla'en. Det er ligesom man skal bevæge rattet eller lave modhold ved auto stear. Gætter på at det er ratstammen eller måske motoren der mærker modstanden, som bevirker at bilen føler om man har fat i rattet eller ej. Når jeg vil lave et Lane Shift, drejer jeg bare let på rattet efter at blinklyset er aktiveret. så skifter bilen med det samme. Det må være EU versionen af Auto Stear.. ud fra youtube indlæggene er det ikke nødvendigt i US. Ja så kan man jo ligeså godt "selv" foretage bane skiftet.
/Jens
Min brummer også, men det mener jeg lige så meget er fordi min bil skal spores(Hvilket Tesla først kan gøre i januar.. :/ )
Det fungerer overraskende godt i mange tilfælde, men som andre også har berettet så er jeg glad for at jeg var vågen - ellers havde det kostet en grim kofanger og et par fælge mod helleanlægets kantsten. Jeg tror den ikke kunne registrere højre vejstribe og trak derfor meget aggressivt mod venstre. Om den selv ville ha nået at stoppe ved jeg ikke, men jeg tvivler. I den forbindelse fandt jeg ud af hvor stor kraft motoren i rattet har - den tog sku hårdt fat da den slog mod venstre.
Knap 40 km på hovedvej her til morgen, fungerede ret godt. Der var to situationer:
1) Forsøgte at dreje over i højresvingsbanen. Havde ingen bagved mig, ellers de nok tænkt "wtf?", da bilen jo lige når at komme lidt over før man får den rettet tilbage igen. Men nu er jeg OBS på dét sted så jeg vil se om den lærer af det fremover, og hvad den gør de næste par dage....
2) Ny aftalt der endnu ikke var striber på. Den fulgte fint efter forankørende, men med en smule slinger, siden den ikke havde striberne til at holde en lige linie med. Men i et forholdsvis skarpt sving (uden striber) synes jeg den kom lidt for tæt på kanten så der valgte jeg at overtage.
Så alt i alt synes jeg at den klarede at køre fint på en vej som systemet slet ikke er beregnet til. Men anbefalingen er at holde en hånd på rattet, så man ikke mister værdifulde 1-2 sekunder på at korrigere.
Jeg kørte på arbejde i dag ca. 15 km og holdt mig i den venstre vognbane. Det fungerede meget fint i køkørsel. Man sidder med hjertet helt oppe i halsen og har hænderne klar. En ting, som jeg virkelig godt kan lide er, at man nu kan se, om bremselysene lyser i forbindelse med regenereing. Men jeg kan ikke se skilte i navigatoren mere. Ved I, om det er en setting? Den vises fint i dash board.