Loading...
dk

Erfaring med auto stear | Tesla Forum

lysmanden
lysmanden Oct 25 '15
Hvad er jeres erfaring med auto stear?

Min selvmords bil har trukket mig over i modsatte vejbane selvom der var tydelige afsteibnibger. Den gjorde på stort set samme måde som den film på youtube hvor det er tæt på at gå galt.
Ligeledes har den svært ved at håndtere chikaner i vejen selvom der er vej linier

Tilgengæld virker den fint på motorvejen men kan dog ikke få den til at skifte vognbane ved at bruge blinklyset.

Hvad har i oplevet ?
thvestergaard
thvestergaard Oct 25 '15
Min virker perfekt på motorvej og landeveje med tydelige linier og det er super lækkert at køre med. Chikaner på alm vej klares lidt robotagtigt hvor den ikke skærer chikanen som man normalt ville gøre. Hvis du altid kører med en hånd på rattet og lader bilen styre, så vil du blot skulle holde igen i rattet hvis den skulle gøre noget umotiveret. Det har jeg dog ikke oplevet på motorvej og landeveje med tydelige linier. Men stresser du den og kører hvor opmærkningen er tvivlsom vil den "søge mere" nåde højre og venstre.

Mht overhaling så skal det punkt 1 være slået til, og punkt 2 så skal du i grafikken i instrumentbordet kunne se en ekstra linie til venstre for den bane Tesla'en er i. Når den bliver synlig kan du enten holde blinklyset indtil den har skifter bane eller før blinklyset helt ned til den låser. Auto 3x blink er ikke nok. Efter min mening er det nemmere uden.
oleviby
oleviby Oct 25 '15

I min skal man have en hånd løst på rattet, for at vognbaneskift påbegyndes.

Skaarup
Skaarup Oct 25 '15
Man skal bruge det på lande- og motorveje. Ikke i byerne, selvom der er striber.

Er der andre der har en brummen når den styrer?
Hookmaker
Hookmaker Oct 25 '15

Så er den lige blevet brugt rigtigt på første tur Viborg-Kbh. 

Funker OK på landevej, men en regnvåd vej, sol og sædvanligt manglende striber på A13 er ikke det bedste.

Motorvej funker super. Jeg mener dog at kunne fornemme at den brugte noget tid på at kalibrere sig ordentligt ind, specielt automatic lane shift. Hvis jeg talte telefon (over bilen) samtidig advarede den mig HVER gang jeg blinkede ud. Det irriterer mig at blink skal slås helt til hver gang man skifter vognbane.

Konklusion: Jeg kan bruge det til lettere afstresning på en kedelig motorvej, ellers kører jeg bilen selv, tak....;-)   

Maho
Maho Oct 25 '15
Jeg ser især frem til at bruge den i den trivielle myldretidstrafik ind og ud af Kbh. Her brugte jeg meget fartpiloten men skulle jo hele tiden korrigere rettet. Det bliver dejligt at slippe for :-)
MortenP
MortenP Oct 25 '15

Er der andre der oplever at rattet 'brummer' når der køres med autosteer aktiveret? Specielt tydeligt ved kørsel ligeud med lav hastighed (>50), men kan mærkes i rattet ved alle hastigheder på lige strækninger.

Ellers fungerer det ganske udemærket for mig, omend det er tydeligt at man ikke helt kan snuppe en lur bag rattet endnu :-). Autopark kalibrerer forsat trods omkring 100 km kørsel i dag.

Forummets indlæg er redigeret af MortenP Oct 25 '15
BPBach
BPBach Oct 25 '15
Min brummer også , det tror jeg den skal, ja man skal ikke tage sig en morfar, jeg syntes man skal være mere opmærksom nå det er aktiveret , jeg kom for tæt på en lastbil i højre side ved en overhaling, det var ihvertfald den følelse jeg havde, men ellers kører det rigtig godt også ved snoet vejarbejde.
3450rbt
3450rbt Oct 25 '15
Min brummer ikke (S85D)
DrTesla
DrTesla Oct 25 '15
Det fungerer fint på alle veje med tydelige hvide striber. Ingen brummen. Når man skifter vejbane skal man huske at have en hånd på rettet-bilen kan mærke hvis du ikke har det og vil så ikke skifte vejbane. Autosteer kan slåes til når ratsymbolet er i displayet. Man vipper to gange mod sig selv med fartpilot armen(hvis der er nogen der ikke har fundet ud af det endnu).
Synes den i nogle kurver har ganske let slinger.
Det er en underlig - men fed oplevelse at køre med autosteer.
lysmanden
lysmanden Oct 25 '15
Min brummer også.

Jeg glæder mig iøvrigt til at lade som om jeg er faldet i søvn på motorvejen og se folks reaktioner.

Er der nogen der har oplevet at acceleration fra 0- derud af føles det som om der er mere effekt overskud. Især når den når 120 trækker den mere igennem? Måske det bare er mig !
EVfan
EVfan Oct 25 '15

Min fornemmelse er at der ingen følere i selve rattet, så en fastgjort Cola flaske "snyder" ikke Tesla'en. Det er ligesom man skal bevæge rattet eller lave modhold ved auto stear. Gætter på at det er ratstammen eller måske motoren der mærker modstanden, som bevirker at bilen føler om man har fat i rattet eller ej. Når jeg vil lave et Lane Shift, drejer jeg bare let på rattet efter at blinklyset er aktiveret. så skifter bilen med det samme. Det må være  EU versionen af Auto Stear.. ud fra youtube indlæggene er det ikke nødvendigt i US. Ja så kan man jo ligeså godt "selv" foretage bane skiftet.

/Jens

lysmanden
lysmanden Oct 25 '15
Jeg har netop modtaget den officielle mail feta Tesla ang v7. Jeg har indryk af at den kan tilpasse hastigheden efter vej skiltene. Jeg ved af den ved at trække autopiloten ned så justere den farten til skilets hastighed, men kan den gøre der uden en fysisk handling ?
edge
edge Oct 25 '15
Fungerer super fint på motorvej, man skal lige vænne sig til at blink skal holdes blødt nede indtil man er over halvvejs ovre i den anden bane, ellers ryger man tilbage hvor man kom fra. På smal landevej med midterstribe men uden sidestribe kører den ud i rabatten, i hvert fald i mørke, og lidt komplicerede steder med fletning etc. kan den heller ikke finde ud af. Den holder sig nøjagtig midt i vognbanen, hvilket jeg på landevej synes er lige lovlig tæt på de modkørende. Men på motorvej - det er altså lækkert til lange ture. Ville ikke have troet at jeg skulle kunne foretrække at den styrer selv, men når det alligevel bare er kedelig motorvej er det nu dejligt afslappende bare at hvile hænderne på rattet..
RD_85D_15
RD_85D_15 Oct 25 '15
Jeg har også mange gange oplevet at den brummer ved lave hastigheder - opleves at det er kalibreringen/små justeringer der skaber brummelyden.

Man skal seriøst passe på ved skarpere sving hvor den kan svigte og fortsætter....ved regnvejr er den ofte ikke anvendelig og endelig i by kan den ofte komme for tæt på kantsten

Super på danske og svenske motorveje - har kørt 3000 km med den

Singh
Singh Oct 26 '15

Min brummer også, men det mener jeg lige så meget er fordi min bil skal spores(Hvilket Tesla først kan gøre i januar.. :/ ) 

Michael84
Michael84 Oct 26 '15

Det fungerer overraskende godt i mange tilfælde, men som andre også har berettet så er jeg glad for at jeg var vågen - ellers havde det kostet en grim kofanger og et par fælge mod helleanlægets kantsten. Jeg tror den ikke kunne registrere højre vejstribe og trak derfor meget aggressivt mod venstre. Om den selv ville ha nået at stoppe ved jeg ikke, men jeg tvivler. I den forbindelse fandt jeg ud af hvor stor kraft motoren i rattet har - den tog sku hårdt fat da den slog mod venstre.

Klaus_
Klaus_ Oct 26 '15

Knap 40 km på hovedvej her til morgen, fungerede ret godt. Der var to situationer:

1) Forsøgte at dreje over i højresvingsbanen. Havde ingen bagved mig, ellers de nok tænkt "wtf?", da bilen jo lige når at komme lidt over før man får den rettet tilbage igen. Men nu er jeg OBS på dét sted så jeg vil se om den lærer af det fremover, og hvad den gør de næste par dage....

2) Ny aftalt der endnu ikke var striber på. Den fulgte fint efter forankørende, men med en smule slinger, siden den ikke havde striberne til at holde en lige linie med. Men i et forholdsvis skarpt sving (uden striber) synes jeg den kom lidt for tæt på kanten så der valgte jeg at overtage.

Så alt i alt synes jeg at den klarede at køre fint på en vej som systemet slet ikke er beregnet til. Men anbefalingen er at holde en hånd på rattet, så man ikke mister værdifulde 1-2 sekunder på at korrigere. 

Lau
Lau Oct 26 '15

Jeg havde også problemer med at den vil dreje af ved de fleste afkørsler :-)

Busimiss
Busimiss Oct 26 '15

Jeg kørte på arbejde i dag ca. 15 km og holdt mig i den venstre vognbane. Det fungerede meget fint i køkørsel. Man sidder med hjertet helt oppe i halsen og har hænderne klar. En ting, som jeg virkelig godt kan lide er, at man nu kan se, om bremselysene lyser i forbindelse med regenereing. Men jeg kan ikke se skilte i navigatoren mere. Ved I, om det er en setting? Den vises fint i dash board.

Sider: 1 2 »