Loading...
dk

Smallere dæk? | Tesla Forum

SuneH
SuneH Oct 25 '15
Jeg er økotypen, og jeg har tænkt mig at køre under Kajakaj. Så derfor: er der nogen erfaringer med at skifte til smallere dæk på Model S? Standarddækket til 19 tommer hedder 245/45. Jeg har læst mig til at først tal er bredden af dækket, altså 24,5 cm, mens andet tal er dækhøjden i procent af bredden. Jeg har set, at man kan købe dæk i dimensionen 235/45, hvilket så skulle betyde at dækket er 1 cm smallere end standarddækket. Det må give en lavere rullemodstand? Og samtidigt skal man vel køre med et højere dæktryk for at bære bilen. Alt i alt noget, som burde give et lavere forbrug, og derme en længere rækkevidde? Nogen der har erfaringer med dette? Det ville være godt at høre noget om.
Genild
Genild Oct 25 '15
Sune: Der findes optimistiske projekter, der findes fromme projekter, der findes idealiste men naive projekter og så findes der kamikaze projekter, som i deres grundmål virker direkte dumme.

Hvordan kan du komme på den totalt urealistiske tanke, at du på nogen måde vil kunne bare nærme dig de til Kajakaj rammer uden at skulle skubbe Teslaen rundt? Jeg tror ikke at du skal tidligt op for at nå det mål - du skal slet ikke gå i seng.

God fornøjelse :-)
Mwn
Mwn Oct 25 '15
Køre med bedre tal end kajakaj... Hmm et værdigt men næsten umuligt projekt.

Jeg ville være varsom med at montere smallere dæk på bilen. Den er tung og har meget moment. Man skal nok være varsom.

Men et sæt 245/45/19 dæk med lav rullemodstand ville nok hjælpe.
kajakaj
kajakaj Oct 25 '15
Tak for den smigrende omtale. Har meget kørsel på motorvej i øjeblikket så pt lidt svært at holde et lavt gennemsnitsforbrug. Ligger dog stadig på et totalt gennemsnit på 181 w/km på de sidste 35000 km. Alle km på Helårsdæk indtil nu men skifter snart til Michelin PA4 vinterdæk.
Niels
Niels Oct 25 '15
hvis man køre meget landevej omkring de 50-70 km/t så kommer man meget langt ned, jeg har en del ture kbh-hundested. en af ruterne går op omkring asserbo hvor hastigheds grænsen over en længere strækning er 60 km/t, og hvis jeg tager den vej rundt kommer min energi måler ned omkring 140-150 w/km i gennemsnit over de sidste 50 km. (laveste er 128 w/km)
det er således fuldt muligt at komme ned i det leje og samtidig følge vejens normale hastighed.

det kræver blot at ens normale router går de rigtige veje.

den største energi sluger er vindhastighed (= kørehastighed) tvivler på du opnår meget ved at gøre dæk 1 cm smallere - måske 1%...dæk typen har meget mere at sige, dvs sommerdæk med lav rullemodstand.
endelig kan du spekulere i dæk med lidt mindre omkreds, på den måde vil din bil tro den har kørt længere end den faktisk har gjort, og man kan få nogle imponerende tal at vise frem :)