Loading...
dk

Plug-in-hybrid, REX og ren el | Tesla Forum

P85DK
P85DK Oct 26 '15

Jeg læste følgende artikel om Audi A3 e-tron http://b.bilen.dk/biltests/2015/10/audis-e-raket/

En vigtig del af afgiftsberegningen for Audi'en, en BMW i3 og nu også en Tesla er hvor langt den er opgivet til at køre på literen.

I artiklen beskriver journalisten hvordan det er umuligt at køre de opgivet 50 km på det 8,8 kWh store batteri, et forbrug på 176 wh/km. Kombinationen af el og benzin giver i følge journalisten, hvis du kører pænt, en benzinøkonomi på lang over 20 km/l.

Men alligevel er bilen opgivet til imponerende 62,5 km/l. 

Her tænker jeg - er formlen for udregningen af forbruget at man ikke inddrager energi påfyldningen af batteriet? At man simpelthen bare forudsætter at det er fuldt og bidrager gratis?

Hvis det forholder sig således, så giver det også 'mere mening' at en BMW i3 Rex kan være opgivet til 166 km/l. En ren el i3 er opgivet til i bedste fald at køre 160 km på sit 18,8 kWh batteri, hvilket er ca 118 wh/km, mens når du sætter benzin generatoren på, så falder forbruget til ca. 54 wh/km - den har jeg altså behov for at forklaret lidt nærmere? 

Konsekvensen er at i3 rex stort set ikke har nogen registreringsafgift ...

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 26 '15
Hansen
Hansen Oct 26 '15

EU test for km/l er en fast cyklus af landevej, by og lidt motorvej, hvis nok 11 km. 

Forbruget opgøres ved at de måler hvor meget benzin der fyldes på og hvor meget der er tilbage efterfølgende.

Batteriet ignorere de fuldstændigt

SuneH
SuneH Oct 26 '15

Nej, der tror jeg du tager fejl Hansen, for så burde REX'en jo køre uendeligt på literen, da den jo godt kan køre de 11 km på ren el.

Den måde jeg har forstået de opgør det på er sådan: For REX'en lader man batteriet helt op (og ignorerer den energi der er gået til det). Så fylder man tanken helt op, vist nok 9 ltr så vidt jeg husker. Og så lader man den bare køre til den går i stå. Dvs den kører 160 km på ren el og slår derefter over på benzin, som den så kan køre fx 300 km på. Og til sidst siger man så: Hvor langt kørte den:  km (160 + 300). Hvor mange liter brugte den: 9. Det bliver så ... regne regne... 460/9 = 51 km/ltr.

Ved godt at mine tal ikke stemmer herover med de 166 km/l for REX'en, men det er sådan jeg har forstået princippet.

KimT
KimT Oct 26 '15

Der er lige kommet nye tal i det udkast der er offentlig gjort i dag.

De har en artikkel på ingeniøren, hvor der i kommentarene er tal for hvordan forbruget bliver beregnet efter de nye regler : http://ing.dk/artikel/pluginhybrid-stiger-med-20-procent-179730

 

SuneH
SuneH Oct 26 '15

Jeg fandt dette ved at Google lidt:

"Niels-Anders Nielsen, chefkonsulent i Trafikstyrelsens Center for biler og Grøn Transport forklarer, hvordan plug-in hybridbilers forbrugstal beregnes::
»For plug-in hybridbiler har man bestemt, at bilen kører på el, indtil den ikke længere kan opretholde hastigheden i kørecyklen på strøm. Der beregnes ikke energiforbrug for den kørte strækning på el.
Derefter kører bilen 25 km på benzin/diesel til en tænkt »nærmeste opladningsmulighed«. Bilens brændstofforbrug beregnes ved, at forbruget de sidste 25 km sættes i forhold til den samlede strækning inklusive de kørte kilometer på el.
»F.eks. har Toyota Prius plug-in et ret lille batteri, og kan kun køre 25 km på strøm, hvilket giver en samlet strækning på 50 km, som benzinforbruget de sidste 25 km fordeles på. Dette giver en brændstoføkonomi på 48 km/l. Opel Ampera kan køre 80 km på strøm, hvilket giver en samlet strækning på 105 km og en brændstoføkonomi på 83 km/l. En BMW i3 kan køre 160 km på strøm, hvilket giver en samlet strækning på 185 km og en brændstoføkonomi på godt 166 km/l.,« « forklarer Niels Anders Nielsen.

P85DK
P85DK Oct 26 '15

@SuneH - den forklaring giver mening i forhold hvordan de er nået til de tal, at det så intet har med virkeligheden at gøre at ignorere den primære energi kilde i en bil som i3 Rex er så åbenbart en anden side af sagen. Hvis Tesla så havde en forbrændingsmotor og en tank på f.eks. 3l, så ville den efter de regler kunne opgøres til at kunne køre ca. 500 km/l og så ville der kun skulle svares en punktafgift på 20.000 kr. for en Tesla.

Alligevel utroligt at el energi kilden ikke regnes med i brændstofforbrug for en hybrid.