Jeg læste følgende artikel om Audi A3 e-tron http://b.bilen.dk/biltests/2015/10/audis-e-raket/
En vigtig del af afgiftsberegningen for Audi'en, en BMW i3 og nu også en Tesla er hvor langt den er opgivet til at køre på literen.
I artiklen beskriver journalisten hvordan det er umuligt at køre de opgivet 50 km på det 8,8 kWh store batteri, et forbrug på 176 wh/km. Kombinationen af el og benzin giver i følge journalisten, hvis du kører pænt, en benzinøkonomi på lang over 20 km/l.
Men alligevel er bilen opgivet til imponerende 62,5 km/l.
Her tænker jeg - er formlen for udregningen af forbruget at man ikke inddrager energi påfyldningen af batteriet? At man simpelthen bare forudsætter at det er fuldt og bidrager gratis?
Hvis det forholder sig således, så giver det også 'mere mening' at en BMW i3 Rex kan være opgivet til 166 km/l. En ren el i3 er opgivet til i bedste fald at køre 160 km på sit 18,8 kWh batteri, hvilket er ca 118 wh/km, mens når du sætter benzin generatoren på, så falder forbruget til ca. 54 wh/km - den har jeg altså behov for at forklaret lidt nærmere?
Konsekvensen er at i3 rex stort set ikke har nogen registreringsafgift ...