Loading...
dk

Import af Tesla under 6 mdr. | Tesla Forum

xarg
xarg Oct 27 '15

Hej Gutter og gutinder,

Tak for et super godt forum, har læst med længe.

Jeg står i den situation, at jeg skal importere en Tesla fra en tysk forhandler. Bilen er at bilen er fra august måned(har dog kørt 6000 km). Og jeg kan derfor forstå at jeg skal svare dansk moms.
Udfordringen er at jeg ikke kan købe bilen uden moms, ej heller få momsen retur efterfølgende.

Hvad gør man den situation ? Skal jeg betale 25 % moms oven i købs beløbet i DK ? Der er vel kun tale om differencen på 6% eller ? Samt hvem registerer/og hvordan betaler jeg den moms i DK ? 

Er der nogen der har stået i samme situation ?

Vh

André

Hookmaker
Hookmaker Oct 27 '15
Hvis det er en forhandler der sælger den til dig som forhandler siger EU i princippet at han skal sælge den til dig ex moms. Den skal så momses i det land hvor den indføres. Hvis han sælger den for en kunde eller i kommision er dette ofte ikke muligt. Der er 1 alternativ:
- du henvender dig til skat og beder om at få lov til at betale forskellen i moms.
xarg
xarg Oct 27 '15

Tak Hookmaker!

Jeg får lidt forskellige svar når man taler med skat og forskellige personer. Er du sikker på, at man kan nøjes med at betale de 6 % i difference ? Skat siger nemlig (lidt tøvende), at jeg skal betale 25% moms, og så må jeg selv rode med at få moms retur fra det tyske system. Det virker for mig, helt tosset, da man er indenfor EU. Men søger nogen der reelt har forsøgt sig, eller har erfaring med det..

Hookmaker
Hookmaker Oct 27 '15
Nej det er jeg ikke sikker på, og jeg siger også bare at du kan spørge. Men jeg ville da bruge min tid på forhandleren, han skal kunne få momsen tilbage ved salg ud af landet hvis altså han har et moms nummer.
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Oct 27 '15
Raymond
Raymond Oct 27 '15

Momsreglerne er ændret lidt/noget - Hvis jeg sælger mine produkter til  en slutkunde i eks. Tyskland, så skal jeg opkræve tysk moms.... (websalg). Det er kun B2B salg, der kan være momsfri over landegrænserne.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Oct 27 '15
xarg
xarg Oct 27 '15

Det er sgu ikke rigtigt til at blive klog på, om man kan nøjes med at betale de 6% nu når de 19% er betalt i Tyskland. Eller man bliver trukket 25%.. :S

Flemming
Flemming Oct 27 '15
Du skal betale 25 % moms af købsprisen, hvilke jeg lige har betalt for den Mercedes B Electric drive jeg hentede I Tyskland for 2 måneder siden. Ellers skal biler være over 6 mdn. Gammel og kørt min 6000 km.
DeaconWP
DeaconWP Oct 27 '15

Så må du vel hellere regne med, at du skal betale 25% af købs prisen.

Hvis du køber hos en forhandler, kan du prøve om han kan sælge den som netto eksport. Så sælger han den uden moms. Og så nøjes du reelt med at betale de 6 % i forskel, fordi han har trukket den tyske moms af prisen.

Køber du den af en privat tysker, er der ikke noget med at han kan trække momsen ud. Så kan du kun håbe p, at den er så billig, at den er billig nok med tillæget på 25% dansk moms.

Har du et link til bilen, så vi kan se, hvad der står på den side, som bilen er til salg på?

DeaconWP
DeaconWP Oct 27 '15

Flemming: Kan du fortælle noget mere om din handel? Pris, stand, udstyr,pris på tilsvarende i DK, osv.

Hookmaker
Hookmaker Oct 27 '15

@Raymond, dette gælder ikke biler. HVIS du er automobilforhandler må du gerne sælge et køretøj til export til udlandet momsfrit også til en privat.

@xarg: De fleste brugte biler hos forhandlere i bl.a. Tyskland kan sælges med momsfradrag, det ser sådan her ud: MWST AUSWEISBAR. Snak nu med den forhandler så du kan få aftalt en handel..;-).

DeaconWP
DeaconWP Oct 27 '15

Nu vil jeg lige henvise til et svar, som jeg fik fra skat, i forbindelse med den nordmand, der boede i Dk, men ville hve sinendnu iikke leverede Tesla med til norge, uden at betale dansk moms.

se indlæg 22 i tråden : Sælges P85D Perlemorshvid med executive bagsæder.

Eller læs hele tråden. Skats svar kan vel bruges her?

xarg
xarg Oct 27 '15
Hej alle,

Tak for jeres fine indspark. Problemet er at forhandleren ikke vil sælge den uden moms, så er tvunget til at betale tysk moms og dernæst indregistrere den i dk. Her havde jeg håbet at kunne betale 6% og så var den lukket. Men det ser desværre ikke sådan ud :-(
Hookmaker
Hookmaker Oct 27 '15
@xarg, ok, men hvis jeg var dig og ville have den bil, så find en dansk forhandler der er villig til at købe den hjem for dig og registrere den for en "lille betaling" - det burde kunne lade sig gøre...;-)
xarg
xarg Oct 28 '15
Hookmaker: forstår jeg dig rigtigt, at hvis jeg køber bilen, sælger den til en forhandler med tyskmoms. Så skal forhandleren blot sælge den videre til mig med 6% mere i moms, og så er vi ude over det ? (Fordi jeg er bundet på at det kun er mig der må købe den i Tyskland.)
DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '15

xarg: Du spørger det forkerte sted. Jeg synes du skal finde en revisor, der lige kan svare på dit spørgsmål. Stil dig ansigt til ansigt med den person, og gennemgå scenariet på et stykke papir, hvor du skriver priser med uden moms op.

Så kommer du frem til det rigtige svar.

DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '15

Har du læst den tråd jeg henviser til? Og svaret fra skat? I det svar står der, at en forhandler ikke kan fjerne momsen på et køretøj, der har været indregistreret i Danmark, når det eksporteres til Norge. Kan du drage nogen paraleller her?

Hookmaker
Hookmaker Oct 28 '15

@Xarg, vi tager den her i PM - har sendt dig besked

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Oct 28 '15