Loading...
dk

Balancering af batterier | Tesla Forum

LennartG
LennartG Oct 27 '15

Hej Forum. 
Jeg har i flere indlæg læ​st, at man kan balancere batterierne, hvilket skulle øge kapaciteten og præcisionen.

Ved at aflade og oplade igen til 100% - skulle det være muligt.

Spørgsmålet er hvordan i praksis ?
(Gør Teslaen det automatisk ved de 100% eller skal man vælge det fra en menu)

BlackPanther
BlackPanther Oct 28 '15

Hej LGCool
Du skal selv være aktiv :-)
Dvs. du kører en lang tur til du rammer 0%. Herefter skal den lades til 100%.

Mvh. Henrik

Comeback
Comeback Oct 28 '15

@LGCool når den når 100% begynder den at balancere batterierne automatisk du behøver ikke at ramme 0%, bare lavt under 20%(sen gør det også hvis du starter ladningen med 99%), du skal bare lade den lade efter den når de 100% til den selv stopper. 

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 28 '15

@LGcool.

Det øger ikke kapaciteten ved at balancere batterierne, men man får på den måde balanceret spændingen på batterierne således at de er på max. og så yder bilen optimalt ved acceleration. 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 28 '15
LennartG
LennartG Oct 28 '15
Tak for svar.
Betyder det, at det sker automatisk ved 100% - også selvom man ikke har tid til at vente på det ?
Eller skal man acceptere at det foregår ?
Hvor lang tid tager det ?
DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '15

Balancering af batterier foregår ved, at sætter bilen til at lade 100 %. Og så venter du på beskeden "Charge Complete". Når den viser den besked, vil de være balancerede.

Der går længe fra den starter på at vise 99%, indtil den er færdig.

Du tager bare din bil, når du ikke har mere tid, men skal køre.

Husk, at når du lader til mere end 90 %, bør du køre strøm af batterierne igen, inden for få timer.

LennartG
LennartG Oct 28 '15
Super. Tak for info :).
Har endnu ikke prøvet at lade mere end 85%, men det bliver nok nødvendigt snarest.
Mvh
Lennart
Invisibletycoon
Invisibletycoon Oct 30 '15
Jeg har lige modtaget min 90d med batteri opgradering, men den lader kun til 528 (som 85)og skulle lade til 560. Har jeg fået en 85.
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 30 '15

Nej det passer vist meget godt. Hvem siger at den skal lade til 560 km (rated)?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 30 '15
Invisibletycoon
Det gør tesla.
Endvidere alle hjemmesider -prøv selv at søge.forøvrigt også i dette forum.
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 30 '15

Jeg tror du måske blander værdierne sammen. NEDC test er ikke nødvendigvis de samme som den værdi du får som rated værdi. Min S85 står opgjort til 502 km. Da den var ny sagde rated 494 km og typical 394 ved 100 % ladning. Nu siger den hhv. 384 typical og 480 rated. Du kan alligevel ikke opnå den ratede værdi med mindre du kører total morfarkørsel på landevej og i by. Gå ud fra typical i stedet. Den passer stort set i sommerhalvåret ved "normal"  blandet kørsel. Træk ca. 10-20%  fra typical range i vinterhalvåret og du har ca. de reelle kilometer du kan køre på en opladning. Hjemme hos os bruger vi slet ikke typical eller rated men derimod % visning. Forbruget omregner jeg som tommelfingerregel til ca. at være 1% pr. 3 km i vinterhalvåret og ca. 1% pr. 4 km i sommerhalvåret.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 30 '15
Invisibletycoon

nicom Aug 8
85 har 502 km i rækkevidde ..... 85d 528 km ...... 90d 560 km nedc. (cirka)
Jeg prøver engang til.
Du behøver ikke at svare gustavsfar
DavidS90D
DavidS90D Oct 30 '15

Den kan vel vise mere end både 528km og 560km (?)

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 30 '15

Den har du vel selv svaret på.

MrCoffee
MrCoffee Oct 30 '15
Hvad siger en 90 D på typical ved 100% ?
Invisibletycoon
Nej min kan kun lade til 528.
Jeg kontakter tesla.
Kristian70k
Kristian70k Oct 30 '15
David hvad siger typecial? Det der er da for vildt ;) 572 km ;) wow
DavidS90D
DavidS90D Oct 30 '15

Kristian, det er desværre ikke min 90D men foto fra norsk forum.

Jeg har heller ikke bestilt Deep Blue selvom der er "knald på" ! Min skulle gerne være MSM.

Men hvor kommer de to værdier fra, Rated og Typical ?

På f.eks. VW bliver rækkevidden beregnet (gættet) ud fra tidligere køremønster.

Kristian70k
Kristian70k Oct 30 '15
Det er 205 ved typecial og mener det er 168 wh/km ved rated.. Rated er lidt svær at ramme med typecial er realistisk ;) min tur på motorvej i dag var 215 wh pr km.. Dvs lidt mere end de 205.. Så derfor lavere range end de 380 km min lader til på typecial :) men ny værdierne på batterierne er forskellige :) men de ligger alle indenfor de tolerancer Tesla levere efter ;) men der vil være udsving.. Derfor får i ikke noget ud af at ringe til Tesla :) men gi det da et forsøg ;)
Kristian70k
Kristian70k Oct 30 '15
Har du et link til billede så jeg kan nørde lidt ;) får min 90D til december
Sider: 1 2 »