Loading...
dk

Cyclon fælge 19" | Tesla Forum

Bevort
Bevort Oct 28 '15

Er der nogen der er interesseret i at sælge et sæt nyere Cyclon fælge 19" - og til hvilken pris?

DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '15

Jeg har en 19" fælg, der ligner de originale 21" Turbine fælge. Bare i en mere økonomisk udgave, med hensyn til drift. Man bruger ikke så meget strøm med 19" fælge, og dækkene er billigere i indkøb. Metal Grey T Sportline.

Kan monteres med originale center kapsler fra Tesla.

Sprit nye, med originale TPMS, kun 20.000 kr.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 28 '15
P85DK
P85DK Oct 28 '15

@DeaconWP - hvorfor bruger man mindre strøm på 19" vs 21" hvis de begge er monteret med 245 brede dæk?

Jeg kan forstå at der er yderligere rullemodstand hvis du kører med 265 bagpå, men f.eks. på de vinterdæk som Tesla sælger med deres 21" der er det jo samme brede som på deres 19". Eneste forskel er vel profilhøjden og selvfølgelig dæktype, men ved vinterdæk er rullemodstanden for dæktypen på 19 og 21 vel næsten ens?

DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '15

Tja, det har jeg aldrig regnet på, men alle brugere, der kører med 21" oplever det, som Tesla også siger: op til 10% mere forbrug, ved at skifte til 21".

Nogle mener, at det kan forklares ved, at den roterende masses afstand til centrum er større, da selve aluminiumet er længere ude fra centrum på 21 " hjulene. Og at der så skal bruges mere energi på at "spinne hjulene op". Men den har jeg selv svært ved at rationalisere frem til. Så jeg støtter mig bare til de felt studier, som Teslaejere kommer med: at de bruger mere strøm, når de kører på 21 " fælge.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 28 '15
NT_nofuel
NT_nofuel Oct 29 '15

har også haft svært ved at forstå den teori. 21" hjul forbliver jo i samme bredde 245. Det kan så godt være at de så er en del tungere end 19"

P85DK
P85DK Oct 29 '15

@DeaconWP - jeg tror heller ikke på den med ekstra roterende masse skulle øget forbruget med 10%. Hvis det var tilfældet, så ville Tesla med fordel have kunne lancere bilen med 16" eller 17" og opnået endnu længere rækkevidde.

Det må simpelthen komme an på en test :-) Har aldrig haft 19" på, så kan ikke be- eller afkræfte hvad alle brugere med 21" oplever, men hvis jeg skulle tro noget, så er det måske mere et spørgsmål om køremønster som måske er en smule anderledes hvis man har tilvalgt 21"?

RobertJ
RobertJ Oct 29 '15

Som tekniker bliver jeg lige nødt til at blande mig.

1. Alt uaffjedret vægt er skidt. Derfor har man placeret støddæmpere på hjulophæng og ikke på sæderne.
Uaffjedret vægt er lig med energi der går tabt i stød mellem dæk og vejbane.
Det er den op og nedafgående bevægelse af hjulet man ser når der køres over ujævne veje. Den bevægelse koster nu engang energi, der er ingen andre måder det kan fungere på. 

2. Vægtforskellen mellem 21" og 19" er flere kilo. Kan endda være op til dobbelt så stor på en god smedet 19" og en asiatisk støbt 21'er.

Et dæk og fælg er i bund og grund bygget som et svinghjul, montage i midten og alt vægten ude i periferien. Det medfører en større rotationsenergi optaget i hjulet, jo højere vægt ude i periferien. Energi optaget i rotations energi er i fjrde kvadrat når man bevæger sig ud fra midten.. En faktor 4!

Der er en grund til at Sports/racer biler kører med smedede fælge ofte under 8kg i vægt, det er ikke fordi det er sjovt at kaste rundt med dem i pitten.

Når det er sagt, vil jeg mene 10% er lidt optimistisk.
Jeg ser dog 2-5% alt efter kørselsmønster som et realistisk bud.

P85DK - tror dimensionering af bremserne har sat en effektiv stopper for valg af 16" fælg.

Tråd Hijacket! ak ak.

Jeg har ingen 19" Cyclones til dig

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Oct 29 '15
P85DK
P85DK Oct 29 '15

@RobertJ - lyder rigtigt. Med hensyn til bremserne, så ville det jo være muligt at dimensionere dem til 16" hvis man ønskede, F1 biler kører jo med 13". Ja, de er lettere, men deres bremser er stadig out of this world :-)

VH
VH Oct 29 '15

@RobertJ - Hvis der er så meget energi der går tabt der, hvorfor sætter man så ikke en spole i støddæmperne, så de kan bruges til at lade batteriet?

RobertJ
RobertJ Oct 29 '15

Det koncept er også afprøvet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Regenerative_shock_absorber

http://news.mit.edu/2009/shock-absorbers-0209

http://www.extremetech.com/extreme/90102-shock-absorber-generates-electricity-when-it-hits-a-bump

Det er forresten en god idé til Teslafied Aftermarket shop, nogen der vil ligge hovedet på blokken og udvikle system?
Jeg kan assistere med 3D CAD og FEM :)

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Oct 29 '15