Alt der bliver indregistreret senest 31/12 2015, er til indregistrering uden afgift. Uanset om det er brugt eller nyt.
Førstegangs indregistrering i Danmark fra 1/1 2016 er unde de nye regler for registrerings afgift, uanset om det er en ny eller en brugt.
Dog kan en el-bil, der er indgået bindende købsaftale om, senest d. 8. oktober 2015, stadig leveres til afgiftsfri indregistrering til og med 1/7 2016.
Såfremt loven bliver vedtaget med den foreslåede ordlyd.
Hvordan gør man rent praktisk?
Kører man bare ned til tyskland, køber bilen, kører den til grænsen, lejer prøveplader for 100,-, kører den til syn (eller henter den på autotrailer), og indregistrerer den for 3900,- (eller er det 3700,-), and that's it???
Hvor lang tid tager det at få den indregistreret (for det skal jo ske inden nytår)?. Gælder det fra man har udfyldt blanketten på skats hjemmeside, eller fra SKAT meddeler at den er indregistreret?... Sidst nævnte kan jo føre til lidt utryghed omkring SKAT og deres motiv til at forhale TESLA sager?
Hvad er jeres tanker?
MVH,
Morten
Det er beskrevet i en anden tråd.
Men:
Du kan hente en bil i udlandet, efter at du har købt den.
Du må køre den helt hjem til din egen garage på udenlandske nummerplader, hvis du forinden har anmeldt til SKAT, at du gør det. Samt medbringer dokumentation for, at du har købt bilen.
Så tager du de udenlandske plader af, og returnerer dem til den tysker du har købt bilen af, eller hvad du ellers har aftalt med ham.
Så bestiller du tid til et toldsyn, og til et registrerings syn.
Køber et prøvenummerplade klistermærke, så du må køre bilen til syn.
Når bilen er synet og godkendt, skal den anmeldes til registrering.
Det gør du ved at anmelde bilen til dit forsikringsselskab, og så købe nummerplader på et nummerplade salgs sted. Det kan endda være i den synshal du får synet bilen??
Når du anmelder den til registrering vil de vurdere om der er betalt afgift af den efter gældende regler. Er den afgiftsfri, og toldfri grundet Brugt alder og km stand, så udleverer de bar pladern til dig, og du kan sætte dem på. Og køre som en glad mand.
Og du skal bare være møllen igennem senest d. 31 december 2015.
de 3.900 eller 3,700 er nok noget du har fra bilforhandlernes leverings omkostninger.
Det inkluderer nummerplader, deres arbejdstid til at hente plader, (inde på hylden), anmeldelse til registrering på nette, osv.
Gør du tingene selv sparer du lidt.
Beder du et "værksted" om at gøre det, spare du besværet. Men da den både skal gennem et told syn og et registrerings syn, vil du ikke kunne nøjes med det beløb, hvis du vælger værksteds løsningen.
Hej
Og reglerne for "Er den afgiftsfri, og toldfri... " er kørt 6000 Km og min 6 måneder gammel, Korrekt?
Told er kun ved import fra ikke EU. Så fra Tyskland, kan du købe med Tysk moms, hvis bilen er mere end 6 md gl og kørt mere end 6000 km, ja.
Hvad gør man hvis bilen er nyere end de 6 måneder? Kan man købe uden tysk moms eller få refunderet moms efterfølgende?
En dansk auto forretning vil, ifølge et svar jeg har fået fra skat, ikke kunne trække momsen ud af en brugt bil han har til salg, selvom han sælger den til en udlænding, de vil eksportere den til sit hjemland, Norge.
Jeg formoder at det også kan være gældende for en automobil forretning i Tyskland.
Andre her på forum siger det ikke hænger sådan sammen, og man ser da også annoncer med biler til salg, som i annoncen sælges med en salgspris, og en Netto pris for eksport. Så det skulle kunne lade sig gøre at få en forhandler til at sælge den uden tysk moms.
Køber du den med en kvittering, hvor momsen er pillet af, er det nem nok, så betaler du bare 25% moms i Danmark, når du skal have den indregistreret.
Hvis du ikke kan få forhandleren til at sælge dne til dig uden Tysk moms, må du håbe på, at SKAT kun opkræver dig forskellen, som er 6 % oveni den tyske moms.
Gør SKAT ikke det, kan du risikere at skulle betale 25 % moms oveni de 19 %, der er svaret i Tyskland.
Men der påståes her på forum, af erfarne folk, at de kune er blevet opkrævet forskellen på de 6 %.
Håber der kommer flere mere præcise svar til dig. Ellers er jeg altid godt tilfreds med den service jeg får fra SKAT, når jeg stiller spørgsmål. Jeg får hurtigt et brugbart svar, hvis jeg stiller et tydeligt spørgsmål.
Så det kan være en vej at logge på skat, og spørge dem med en skriftlig henvendelse.
Men en privat vil ige som herhjemme ikke kunne sælge den billigere ved at trække momsen ud, da det kun er forretningsdrivende der kan modregne sådan noget.
PS: Undskyld jeg i går ikke fik svaret helt utvetydigt. Ved import af biler skal du betale:
10 % told, og 25 % moms, hvis du importerer fra et ikke EU land, som f.eks Norge.
Ved import fra et EU land,skal du ikke betale told men dog moms i nogle tilfælde.
Hvis bilen som skrevet er over 6 måneder siden første registrering, OG har kørt mindst 6.000 kilometer, skal du ikke betale mere moms, end der er blevet betalt i det EU land, hvor bilen var indregistreret før du købte den.
Opfylder den ikke begge krav, skal du afregne moms, i et eller andet omfang, jævnfør mit forrige indlæg.
Med går du videre, hvad mener du så med det Erik? går videre med handlen eller til en anden bil der er til salg?
@ErikBH: Tak for svar. Jeg håber det er muligt at købe uden moms. :-) Det undrer mig dog stadig, at der ikke er et klart svar fra skat om der skal betales fuld 25% moms eller om man kan nøjes med 6% tillæg.
FLN hvorfor køber du ikke en der er til salg i danmark? der er vel ikke den store forskel?
Også klart en mulighed. Det handler nok mest om at have størst muligt udvalg.
Det undrer mig dog stadig, at der ikke er klare retningslinier vedrørende momsen.
hej FLN,
Ring til Skat - de er faktisk rimeligt hurtige og fornuftige at tale med. Jeg har fået megen god service, prøv 72222871 (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=967&x=993), det er "Registreringsafgift, import og eksport" - hvis de ikke kan svare kan de hjælpe med hvem der kan - jeg er dog ikke sikker på atr
Jeg er dog tæt på 100% på at du IKKE kan nøjes med de 6 procent - for hvad skal de 6 procent være af, de første 19% var jo af nyværdien?
God jagt.
vh, Erik
Skriv gerne her hvad svaret bliver!
I forbindelse med at nogle skiftede fra gule til hvide plader, er jeg ret sikker på at de betalte forskellen fra 50/90% afgift, til 180%.
Og at man brugte den nuværende værdi af bilen til beregningen.
@120281 - spørgsmålet går på når den er "ny", dvs. enten nyere end 6 måneder og/eller under 6000km - om man kunne nøjes med de 6% forskel mellem tysk og dansk moms. Når den er brugt er der ikke meget at være i tvivl om.
Mine penge ligger på at man ikke kan, at man skal sørge for at få den tyske moms retur og så betale den fulde i Danmark - men jeg ved det ikke.
vh, Erik